Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1391
Har en Braun skjeggtrimmer som jeg kjøpte for litt over ett år siden. Problemet er at etter at jeg har ladet den så rekker ikkee batteriet til en barbering en gang. Føler meg nå lurt av butikken hvor jeg kjøpte trimmeren, den burde jo ha vart lengere enn dette!

Så hva er mine rettigheter ang. dette, noen som vet?
5 års reklamasjonsrett.
Men blir vel feil å skylde på butikken. De har da vel ikke lurt deg. Det e jo opplagt en feil og det må jo produsenten av trimmeren stå for...
Men du må ha kvittering eller bankutskrift.
Du må fremvise kvittering, dette er ditt "garantibevis". Og som nevnt over, det nytter ikke å være forbanna på han som står bak kassen. Han gjør bare jobben sin, og han har (utrolig nok) ikke produsert alt som leveres ut over kassen.
Er sant det, er jo ikke butikkens feil skjønner det godt egentlig. Tenkte kanskje at det ikke var like lang garantitid på batteriet som selve produktet.Heldigvis så har jeg kvittering på trimmere'n så jeg kommer til å kontakte butikken og bruke garantien som jeg har krav på.
Du har sjekka at det ikke er oppladbare AA eller AAA batterier?
Ja har sjekket ut det, går ikke ann å åpne den i det hele tatt.
Har du ikke kvittering og du brukte kort saumfarer du nettbanken etter transaksjonen. Det holder.
Sitat av v50 Vis innlegg
5 års reklamasjonsrett.
Men blir vel feil å skylde på butikken. De har da vel ikke lurt deg. Det e jo opplagt en feil og det må jo produsenten av trimmeren stå for...
Vis hele sitatet...
Småelektrisk har som regel to års reklamasjonsrett. Ellers er jeg enig med resten, dra ned til butikken og snakk med personen i serviceluken. Koster produktet under 1000 kroner får du nok ny på stedet, koster den mer er det litt forskjellige rutiner fra produsent til produsent. Husk at forhandleren ikke kontrollerer alle varer som blir solgt, så denne feilen må du nok skylde på produsent. Jobber selv med kundebehandling i en elektronikkbutikk og kan garantere deg at du kommer mye lenger med å være høflig

kilde: http://www.dinside.no/84677/2-eller-...ktenes-frister
Er rimelig sikker på at batterier er unntatt 5 års reklamasjonsrett. Fordi dem har en meget lettpåvirkelig levetid. Gamle typen batterier, som i dag stort sett kun finnes i barberingsmaskiner, tar skade av for mye lading, og for dårlig utlading +++. Vet i hvertfall at på verktøy jeg solgte i gamle jobben så fantes det ikke 1 dags garanti på batteriene i driller, oppladbare gressklippere (svindyre batterier) osv.

Om det ikke skulle vise seg å fungere med en klage, så er jeg helt sikker på at det er vanlig 1.5v battericeller i størrelsen AA inni maskinen, plastet sammen i noe folie og seriekoblet.

Edit: oppladbare, så klart
Sist endret av wanna-b; 15. august 2011 kl. 00:16.
Sitat av Lovdata.no
§ 27. Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
Vis hele sitatet...
Alt som kan komme under definisjonen 'ting' har 5-års reklamasjonsrett uansett, men legg merke til denne setningen: "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." Dette betyr at du må følge produsents normale levetid på ett batteri. Slå opp i instruksjonsboka og finn ut om det står noe om hvor lenge batteriet skal vare, hvis forklaringen viker fra det du har opplevd, kan du klage.

kilde
Batteri pleier å ha 6 mnd garanti - etter det har du 2 års reklamasjonsrett. Om det er over 6 mnd siden - som i dette tilfellet - må du gjerne regne med at du ikke kan få ny på stedet, siden det å reklamere på et produkt involverer å søke produsenten om reklamasjon, og få dette godkjent - før du får noe nytt.