Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7296
Heisann.

Idag har jeg vært hos tannlegen (ordontologen?) og fått tannregulering på tennene mine, eller streng som det kanskje er bedre kjent som. Jeg er 16 år gammel - og med det tenker du sikkert "Er det ikke litt sent å begynne med tannregulering når man er 16?", og jo, det er det.

Jeg sitter her med helt ekstreme smerter i tennene mine nå, og har "kastet" innpå med smertestillende, uten noen effekter. Hele greia får meg til å angre på tannregulerings opplegget.

Jeg har lenge visst om en ny form for tannregulering; Invisalign (www.invisalign.com) som er en form for usynlig tannregulering og skal gjøre en like bra jobb som vanlig streng.
Det er usynlige "skiver" som er formet etter tennene dine som du går med hele tiden (forutenom når du spiser), og får nye hver 14 dag.

Jeg har lett rundt på nettet etter forskjellige tannleger som kan tilby denne behandlingen, men har vært uheldig med å finne noen i Bergens området. Det er vel også en god del tannklinikker i Bergen som ikke har et eget nettsted vil jeg tro - derfor spør jeg dere her om dere vet om noen tannleger omkring i Hordaland som tilbyr denne behandlingen, og om det evt. er noen som har erfaring med denne type behandling?

På forhånd takk

Beklager noe klossete skriving.
Reguleringen gjør kanskje litt vondt de første dagene, og hver gang det settes på ny kratigere strikk, eller at reguleringen strammes. La det gå en dag å 2, å vist det fremdeles verker så kan du jo eventuelt kontakte "tann"legen å høre med han. Kan hende han stamte den litt for mye første gangen nå? =/
Men du får ha lykke til me reguleringen da
Regulering er helt jævlig, men verst de første dagene. Man blir vant til det etter hvert, men det hadde vært genialt om det fantes et bra alternativ. Skulle gjerne brukt et alternativ jeg ass...
Whine! Det er jo digg. Føles som at man holder på å miste alle tennene på en gang. Kjøp en bitering, det er digg!
Men er det ikke litt sent å bytte nå da? Betalt masse penger for den du har nå vel?
Nei, har et fint overbitt elns så jeg får dekket ganske mye av kostnadene.
Tanken på en bitering.. aww
Jeg er 19 om noen måneder å trenger regulering, det vil jeg si er ganske sent å starte. Så jeg gidder rett og slett ikke. Tenkte på regulering på baksiden, men dette koster rundt 100.000.
Du får det da fremdeles dekket MartinB. Er det ikke frem til og med det året du fyller tyve du får slikt dekket (75% av kostnadene)
Pingler. Jeg har har hatt regulering i snart to år nå, og jeg fyller 20 om ikke så lenge. Jeg måtte ha regulering fordi jeg måtte operere ned (ikke ut... den lå nesten vannrett oppi ganen min) en tann. Så dette var ikke estetisk som de fleste tilfeller (for min tanngard var perfekt fra før av ... unntatt den ene tannen da selvfølgelig).

Anyways, jeg har da bare på de øverste tenna, men knottene er gjennomsiktige, så reguleringen er lite synlig. Dersom du ikke trenger en kraftig regulering, kan du jo høre hva alternativene er med tannlegen din. Det er flere folk jeg har kjent lenge som ikke ennå har oppdaget at jeg har det.

Det gjør vondt i starten. Du får bare ta det som en mann. Etterhvert legger du ikke merke til dem lenger (untatt når du strammer dem.. da gjør det litt vondt, men det er jo ikke så ofte). Sørg for å ha smertestillende, så går det nok bra.

16 år er ikkeno spesielt sent. Bit det i deg. Tenna dine blir flotte etterpå! At du blir mobba er lite sannsynlig, og jeg har ikke fått noen klager fra samtlige jenter som har lekt med kjeften min. Husk at i mange land er det statussymbol å ha regulering... noen har tilogmed reggis på bare for å vise at de har penger

Btw. jeg tar sannsynligvis min av nå på fredag
Sist endret av Digital Hybrid; 13. november 2006 kl. 20:59.
Nei helt ærlig, slutt å klag. Du er 16 år gammel, såpass burde du tåle fint. Jeg hadde regulering da jeg var 14, og for ei jente på 14 er det også ganske "ille".. Men gjett hva? Jeg overlevde både tanken på utseendet og "smertene". Selvfølgelig, som mange andre og sier, er de verst de første par dagene, men senere med tiden glemmer du at du har regulering. Det blir helt naturlig for deg.
Lev på boller og yoghurt og annen mat som er rimelig enkel og grei å tygge de første dagene når du har vondt.. Å prøve å slite seg igjennom skropa på brødskiven gjør ting ekstra ille..

Dessuten virker det som om invisalign kun er å få i US / Canada, men ikke brenn meg om dette er feil.. Jeg så bare på hjemmesiden deres og hvor det var å finne doktorer som utførte slikt.
Fikk av min regulering i juni, og da hadde jeg hatt den på i 2 år. Skjønner egentlig ikke hva som er så farlig. Greit, du får litt vondt i tenna når du strammer strikka og sånt, men det er da verdt det? De første dagene etter jeg fikk på strengen spiste jeg nesten bare grøt og boller:P Ahh.. Good times
No pain, no gain..
Isteden for å klage på smertene, så burde du bite hardt sammen. Det er digg!^__^
Jeg er 19 og begynte i sommer med invisaligners (som de også kalles) grunnet en liten skiulykke :P

Jeg kan med en gang fortelle deg at denne behandlingsmetoden ikke finnes i Norge og er svært lite utbredt i Europa. Det finnes to tannleger i Tyskland som driver med dette, en i Ulm og en i Düsseldorf. I tillegg vet jeg at det er tannleger i England som også har dette.

Jeg selv har fått tak i denne behandligen i Tyskland og prisen jeg betaler for dette er 2500 euro per kjeve - dvs 5000 Euro for oppe og nede. I denne prisen er alt inkludert, fra skinner til scanning og betalingen av tannlegen. Grunnen til at dette er så "dyrt" er at de fremstilles i usa, men etter min mening er det verdt det. Dersom du ønsker å vite mer, gjerne send meg en pm
Sist endret av Icewave; 13. november 2006 kl. 21:19.
Takk for mange svar. Jeg får heller bite i det sure eplet og ha de på i 2 år, med mindre det er mulig å få til det Icewave har klart.

Nok en gang takk
kjenner en som hadde sånn invisalign, men han hadde vanlig regulering og. Husker ikke om det var før eller etter.
Ok, ser at jeg ikke er helt "up to date". Det finnes visst flere praksiser som benytter seg av invisaling idag, sorry.
Jeg hadde plate i mange år, tror det var en tre år eller no, åsså hadde jeg komplett regulering, oppe og nede i to år, med 6 strikk osv. Nå har jeg bare en sånn streng på baksiden av nertennene for å holde gebisset i hop.
Jeg brukte aldri noe smertestillende. Det var jop selfølgelig smertefullt til tider, men jeg "bet det i meg" uansett, resultatet ble bra, så jeg angrer ikke, det var noen få år med ubehag, for å slippe å se ut som om at jeg hadde fått tennene skutt inn.. Lev med det, du er ikke alene om å ha/ha hadd regulering!
Det verste var egentlig når jeg fikk av reguleringen og tennene ble så jæ**ig glatte...
tann regulering må være noe av det mest smertefulle man kan få, brannsår og øyenvipper inder linsen er eneste jeg vet om som er værre.

har fått falsk håp flere ganger om at "ikke lenge igjen nå".

tennene blirnå fine etter all shitn. jeg måtte trekke 4 tenner for å bruke regulering selve metalltråden har gravd seg bak i tannkjøttet og det er utrolig vondt, men ikke noe å syte over, men tanntrekkinga var ikke no særlig. jeg måtte spise nudler og slikt og nudlene bruke å komme ned i gropene hvor tennene hadde vært.
Som stian191 sa så blir det altid til at du går med den lenger en du skall.

Tankene til reguleringstanlegen: hmmm, den båten var jaggu fin, tror jeg skal la pression gå med reguleringen noen år till jeg.
Sitat av sauistorby
Som stian191 sa så blir det altid til at du går med den lenger en du skall.

Tankene til reguleringstanlegen: hmmm, den båten var jaggu fin, tror jeg skal la pression gå med reguleringen noen år till jeg.
Vis hele sitatet...
Hehe, han kom frem til 2 og et halvt år, men om det tar litt ekstra tid så gjør det vel ingenting, så lenge resultatet blir bra, vil gå rundt "å se ut som om at jeg hadde fått tennene skutt inn" - som ju-dazz sa

Nok en gang takk for fine svar
En ting jeg fant ut som hjelper litt (ikke helt men litt) mot smertene er Flux.
Kan kjøpes reseptfritt på de fleste apotek(titt i munnhyllene).
Følg doseringen på pakken og legg pillene på de tennene som gjør mest vondt før du legger deg og prøv å holde de der ved hjelp av musklene i munnen til de har løst seg helt opp.
(er ganske lett å holde de på plass mens du sover)
Tar vel en time eller to å løse opp, har sovnet mens jeg har tatt tiden så...
Ikke tygg de.(ikke farlig, men da mister de virkningen)

Håper dette hjelper.
(åh, glad jeg er ferdig med det!)
Sitat av Henriken
En ting jeg fant ut som hjelper litt (ikke helt men litt) mot smertene er Flux.
Kan kjøpes reseptfritt på de fleste apotek(titt i munnhyllene).
Følg doseringen på pakken og legg pillene på de tennene som gjør mest vondt før du legger deg og prøv å holde de der ved hjelp av musklene i munnen til de har løst seg helt opp.
(er ganske lett å holde de på plass mens du sover)
Tar vel en time eller to å løse opp, har sovnet mens jeg har tatt tiden så...
Ikke tygg de.(ikke farlig, men da mister de virkningen)

Håper dette hjelper.
(åh, glad jeg er ferdig med det!)
Vis hele sitatet...
Haha skal lett prøves
Tror jeg har noe gamme Flux liggende i et skap et sted.
Eneste problemet er vel at det gjør vondt i hver eneste tann, så må mye Flux til da.
Men skal prøves ^_^

Takk.
Det gjør litt vondt de første dagene, men ikke så forferdelig... Første jeg spiste etter jeg fikk regulering var kjeks. Satt ofte å klemte på tennene, for det er litt morsomt me den ømme følelsen du får. Strikk er litt verre.

BTW: Tror ikke på at de der invisible greiene funker på overbitt, da er det kun strikk som duger.
du kan glede deg til den kommer av, da kjennes det utsom om tennene ikke erder
Vanlig reggulering er jo barnemat iforhold til å måtte trekke ned en tann som ikke har kommet ned.... Det er en rent smertehelvete spess siden jeg måtte opperere i munnen 5 ganger pga strengen røyk...
Tannregulering er digg.. Der og da er det skikkelig forferdelig - men husk at for resten av livet, så vil du være husket som "han med perfekte tenner" - mens alle andre går og bitcher om hvor ille sine egne tenner ser ut..

Og følelsen når du tar av tannregulering... Ai ai ai.. Det føles som å bli født på ny
Jeg er i samme alder som deg. Jeg fikk selv regulering og nå som jeg endelig er ferdig prater folk om det nydelige smile ditt hele tiden. Jeg synes det var et helvete der og da, men du vil elske det siden.

Det vil også alle jentene
Nå har du antaklivis fått alle svara du lurer på,men har ikke tatt meg tid til å lese igjenom postene siden jeg gjør lekser.

Men regulering kan være jævli den/de første uka/ukene, og det vil værke i noen dager vær gang den strammes, men ettervært går det over,alle sår du får i munnen osv blir borte, og tror meg hadde overbitt på 9mm eller noe, jeg har helt fine tenner nå og angrer ikke for 5flate øre!

edit; Ga legen det voks til å ha på? for å "hinde" skarpe kanter å sånt? Bruk den flittig!(ikke det at jeg gjorde det)
Jeg syns ikke 16 år er så sent, jeg har tannregulering oppe, har gått med den i snart 1 og halvt år. Er nettop fylt 17 år. Men skal ha regulering nede også. Men jeg tror ikke det tar 1 og halv år, de nedre tenne er ikke så skjeve som de øvre.

Som alle de andre sier, det er ganske vondt de første dagene, men det går over. Jeg merket at etter en par timer så var tenne mine løse første gangen. Man kunne bevege dem 2-3mm, men d gjorde sinnsykt vondt!
16 år er ingenting. jeg er 21 år og har regulering

jeg er underbitt så det er derfor jeg måtte vente ganske lenge med å regulere. Jeg måtte bli ferdig utgrodd først.

Jeg må også gjennom en operasjon for å flytte underkjeven tilbake slik at jeg får vanslig bitt. operasjon er til mandag og jeg gleder meg skikkelig til å bli ferdig nå.

heldigvis får jeg det dekt av staten
Reggis skal jo gjøre vondt, hadde du regna med noe annet? Tenna dine skal tross alt stokkes om inne i kjeften din. Jeg er 22 og tenker på å få regulert tannstillingen litt, men det er kanskje litt sent...
Johnney: ingenting er fr sent