Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 9770
Hei

Snart er det eksamens tid folkens og i den forbindelse lurte jeg på om det går ann å slippe å ta eksamen på en eller annen slags måte, sykdom etc.., er dette mulig? Noen som har erfaringer med dette?

Jeg går grunnkurs, allmen.

På forhånd takk
Du kan slippe vist du ikke er i stand til å ta eksamen, men ikke å anbefale.
Knekt skrive hand, smittefarlig sykdom osv.
Ta det som det kommer og heller ta opp eksamen vist det går dritt.
Du må vel rett og slett få en legeerklæring på at du må være borte den dagen. Men det skal ganske mye til å få det. Har du brukket en ben dagene før kan du jo være på skolen med krykker, men brekker du benet på vei til skolen eksamensdagen tror jeg du slipper.

Vi følger regelen; det er lettere med tilgivelse, enn tillatelse.
Dersom du er syk på eksamensdagen må du ta eksamen opp igjen...

DU kan IKKE unngå å ta eksamen. Ved mindre det er en grunn til at eksamen blir stoppet, som f.eks lærerstreik, eksamensoppgaver som lekker ut etc. Men du kan ikke slippe eksamen, du må ta den opp igjen!
Hvis det blir lærerstreik nå, noe det mest sansynlig blir slipper du 1 eksamen. Går du på ungdomskolen er det muntlig du slipper tror jeg. Datoene kan sikkert variere regionalt, men hvis du har eksamen etter mens lærerne streiker slipper du.
Det som da er kjipt, ved en eventuell lærerstreik, er at de som faktisk er interessert i å ta eksamen må vente ganske lenge på den. Og det kan føre til at mange blir stående uten vitnemål en god stund.
Det vi har fått høre, at du MÅ ha legeerklæring på at du er syk, UANSETT.

Altså, om du våkner og er dødssyk, må du haste deg alt du kan til legevakten for å få erklært dette.
Er det lærerstreik må du ta eksamen. Men de retter den ikke før på lenge. Ihvertfall det norsk lærern min sa.
Trådstarter
38 3
Ok, skjønner folkens, tusen takk for svarerene, tror nok ikke det blir skulking av eksamen av meg likevel
du bare får lege-attest på at du er syk så går det fint, teller heller ikke negativt på vitnemål eller hvor det kommer
Ren skulk av en _eventuell_ eksamen på GK(mange kommer ikke opp på GK, det gjorde ikke jeg) tror jeg er særdeles lite lurt. Legeattest er som nevnt også nødvendig, og det får du kanskje ikke uten videre.
Jeg skulle konte (ta opp igjen) min eksamen på universitetet. På høyskoler/universiteter så kan du ta eksamenen opp igjen av to grunner. Du kan møte opp og skrive blankt eller ikke møte, men skaffe legemelding innen 5 dager. Jeg gikk til legevakten og sa at jeg var utrolig forkjølet. Jeg faket den så bra at legen trudde jeg hadde bronkitt! Men jeg var ikke sjuk i det hele tatt

På vidergående kan du ikke konte men reglene er de samme for sjukdom.
Man kan slippe eksamen pga. sykdom, men jeg fraråder dette.
Jeg var selv syk på sykehuset under skriftlig eksamen når jeg gikk på ungdomskolen det siste året, her tapte jeg mye nyttig informasjon om hvordan det fungerte. Selvsagt er man ikke fortapt, men det blir endel ekstra lesing ved neste eksamen
om du kjenner en lege kan du vel be han lage en erklæring på att du er udyktig/psykiske problemer eller noe av den grunn kan du KANSKJE slippe av særskilte/spesielle årsaker. som sagt må det fremgå av erklæringen og den må nok behandles av skoleverket, men det skal mye til uten rette kontakter.

derfor er det nok best å gi seg i vei og satse på att du består hvertfall
Jeg går siste skole på ungdommskole og skal ha eksamen i matte på mandag.
Kammeraten min slipper men for en grunn jeg ikke unner ham

for et år siden på en fotballkamp sto han i mål. etter et hardt skudd som han tok med hånden rett fram fikk han veldig vondt i armen. Han dro og fikk tatt et rønken bilde. Legene så ikke noe brudd. Etter 1. år med fysoterapeut hadde han fortsatt vondt i armen. Han fikk tatt et nytt rønken bilde. Nå oppdaget de bruddet. Beinet i armen er kansje dødt og han må kansje transplantere bein fra hofta og opp. I tilegg hadde Fysoterapeut banket beinet enda mere ut av plass.

Så viss du vil ha en grunn så....hehe
På grunnkurs allmenn er det liten sjans for at du kommer opp, så sats på at du ikke er uheldig og kommer opp.
Hva om en av dine nærmeste (bror,mor eller far) dør kvelden før/ natta før eksamen? DA må man vel slippe?
Skal du drepe dine nærmeste for å slippe eksamen eller ? Blir du fysisk og psykisk syk av det og kan bevise det, man ser det jo på folk om det er ekte sorg eller "er jeg skikkelig trist nå slipper jeg eksamen". Dessuten tror jeg bare du må ta eksamen en annen gang. Så sett igang og les eller stryk :P lite man kan gjøre tror jeg.
du må ha en legeerklræring, det er gjyldig grunn. da slipper du å ta den
Sitat av koppa_knotten
du må ha en legeerklræring, det er gjyldig grunn. da slipper du å ta den
Vis hele sitatet...

Men du må ta opp igjen eksamen ved første anledning. Møter du ikke opp da stryker du i faget.
▼ ... over et år senere ... ▼
Så hvis man har legeerklæring ved muntlig i GK, må man ta den opp igjen ved første anledning da? Når er det?
til jul, sammen med privatister.
Unnskyld for å dra opp gammel tråd, men jeg har muntlig eksamen om et par dager, men jeg er syk og skal til legen i morgen. om jeg da får legeerklæring, slipper jeg den da? eller må jeg ta den opp igjen senere?

jeg går i 10. klasse, altså siste året på ungdomskolen.

Vi får jo sensorer fra andre skoler, og dem er der vel bare en/to dager? og dem kommer vel ikke igjen?

Trenger svar fort!

Sitat av exuz
til jul, sammen med privatister.
Vis hele sitatet...
så om jeg ikke tar den nå, må jeg ta den senere?

selv om jeg går i 10. klasse?
Sist endret av sum_user; 4. juni 2007 kl. 20:20.
hvis du er psykisk ustabil.. / deppa osv.. Kan de ikke kreve det.. Hvis du kan bevise at du har vært det hele år.. For da kan de ikke kreve at du skal opp i noe du ikke har lært.. ;-)
Eg er ikkje sikker på korleis det blir på ungdomsskulen, men eg trur (merk: trur) at du slepper han då viss du har legeerklæring. Men det du bør gjera, er å spøyra på skulen din korleis det blir. Det er nok berre frå dei du kan få eit sikkert svar.
Ja, men jeg skal til legen i morgen å skaffe meg legeerklæring, så om jeg får det, så må jeg ikke ta den opp igjen?

Innlegg nr 100 *stolt*: p
Sist endret av sum_user; 4. juni 2007 kl. 20:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Praksis i vgs og høgskule og universitetsverda er at du må ta eksamen. Uansett om du har legeerlæring. Einaste du oppnår er å utsette den.
Her var det jo snakk om ungdomsskule. Trur ikkje dei er så strenge på det der. Meiner å hugsa at ein slapp (hvertfall munnleg) om ein hadde legeerklæring.
Sitat av Loonie
Her var det jo snakk om ungdomsskule. Trur ikkje dei er så strenge på det der. Meiner å hugsa at ein slapp (hvertfall munnleg) om ein hadde legeerklæring.
Vis hele sitatet...

Ja, det er det jeg også har hørt, tror ikke det skal ha så mye å si om du ikke tar den..

er jo ikke sikkert vi blir tatt ut en gang.
Sitat av cricket8
Hei

Snart er det eksamens tid folkens og i den forbindelse lurte jeg på om det går ann å slippe å ta eksamen på en eller annen slags måte, sykdom etc.., er dette mulig? Noen som har erfaringer med dette?

Jeg går grunnkurs, allmen.

På forhånd takk
Vis hele sitatet...

må nok ha den nesten høst, en jeg vet om prøvde og få legeerklæring ved og sykle inn i en vegg med trådsykkel etter å ha tatt ifart fra toppen av en diger bakke, legeerklæring fikk han , og ble sjeleglad, meen han ble ikke sjeleglad når han fikk vite at han måtte ta ny eksamen neste år...

kan visst nok ikke få vitnemål uten eksamen:P
Sitat av &lt Vis innlegg
må nok ha den nesten høst, en jeg vet om prøvde og få legeerklæring ved og sykle inn i en vegg med trådsykkel etter å ha tatt ifart fra toppen av en diger bakke, legeerklæring fikk han , og ble sjeleglad, meen han ble ikke sjeleglad når han fikk vite at han måtte ta ny eksamen neste år...

kan visst nok ikke få vitnemål uten eksamen:P
Vis hele sitatet...
Ja men, en kompis av meg skulle til Spania den uka som som det var eksamen, og det var helt greit, og han trengte ikke ta den opp igjen. Men jeg lurer på om det er det samme på muntlig?

det er jo en helt anna ting fra vgs til ungdomskole når det gjelder eksamen.

eller er det?
▼ ... over en uke senere ... ▼
er det sånn at man kan komme opp i et annet fag til høsten, hvis man er syk nå om sommeren? Eller blir det det samma faget uansett?
På videregåande så blir du trekt opp på nytt (viss det var trekkfag og ikkje norsk du gjekk glipp av), så ja, då kan det bli nytt fag.
En venn av meg fikk fritak pga. kyssesjuken, men det er ungdomskolen..
Er ikke sikker på hvordan det er på videregående, da jeg ikke kjenner noen, eller selv har vært syk på eksamen. Men på ungdomskolen holder det med legeerklæringe, da sliper du helt. Nesten hele fottball laget våres slapp eksamen på grunn av diarè etter at vi hadde druket vann ifra en vannspreder på ei veldig varm trening :P
1. Lærerne har ikke lenger lov til og streike under eksamenstidene
2. Man må ha legeærklaring, vet ikke hvordan det er i forhold til skriftlig, men legeærklaring for muntlig, bare gir en utsettelse.

atm så har jeg nettop sprukket trommehinnen. Dette gjør dritvondt så tar masse smertestillende. Fikk for noen timer siden vite at jeg kom opp i fysikk muntlig. Hvis dette ikke går over innen i morgen kommer jeg til og be om utsatt eksamen pga for kort forberedelsestid....
Sist endret av n1ce; 14. juni 2007 kl. 17:46.
hvilke fag er trekkfag, og hvilke er ikke?
Jeg skjønner ikke at dette er et problem. Så vidt jeg vet innvirker ikke eksamen standpunktarakteren din det minste. Den vises som en egen karrakter. Og om du er så syk at du ikke kan møte, så må du ta den om igjen(så lenge det er noe igjenn av skoleåret. Men min løsning(hvis du får legeerklæring) dra på ekssamen, gjør litt å lever. Når arbeidsgiver spør om karrakteren, viser du lege erklæringen å sier; jeg var syk men gjorde det jeg kunne. Det vil reflektere positivt på deg.

Men uansett så skjønner de fleste arbeidsgivere at man kan ha en dårlig dag. Men er du en type elev som har dårlige karrakterer generelt, vil de være avgjørende, ikke eksamen din.
Stryker du på eksamen i matte, så stryker du matte-faget også. men som sagt, noen som har peiling hvilke fag som er trekkfag?
Sitat av zarion
Men du må ta opp igjen eksamen ved første anledning. Møter du ikke opp da stryker du i faget.
Vis hele sitatet...
Kommer an på. Jeg var syk ca. hele uken før eksamen i 10. klassen. Lå på sykehuset to dager før eksamensdagen i en natt og fikk legeattest for at jeg ikke var i stand og hadde ikke hatt mulighet til å forbrede meg. Da jeg spurte rådgiver om jeg måtte ta den opp senere fikk jeg beskjed om at jeg ikke FIKK ta den opp!
Sist endret av dico; 15. juni 2007 kl. 00:54.
freakybeaky: Nei det du sier er IKKE sant! så du mener at hvis en 6'er elev (i alle fag) har mistet sin mor å far morgenen som eksamen avholdes, og gjør det dårlig så skal denne eleven dømmes derreter? Så det du sier er at denne eleven skal frataes sin karrakter p.g.a en dårlig dag!?

Er ikke sånn det funker.. desverre for noen, bra for noen.. Men jeg kan medgi at i noen tilfeler vil kansje karrakteren endres hvis læreren er i sterk tvil om hvilken karakter eleven skal få. men dette er også det eneste tilfellet. med mindre du har svært nye data som kan bevise meg feil.
det er iaf det jeg har hørt på skolen, så vet ikke 100% ....
jeg bumper denne tråden.. jeg strøyk nettopp fransk muntlig eksamen, og må vel ta den på nytt til høsten.. Er det mulig å ta den skriftlig da?
Hvis det skjer en tragedie i familien din under feks forberedelsesperioden, er det nok ikke noe problem og skaffe en legattest på dette.

I dag fullførte jeg fysikk muntlig eksamen bare noen dager etter at trommehinna mi sprakk... Riktignok hadde jeg en legeærklaring i baklomma som jeg kunne bruke, men behovet var ikke der
Sitat av freakybeaky
det er iaf det jeg har hørt på skolen, så vet ikke 100% ....
Vis hele sitatet...
Det er feil, eksamenskarakterer skal ikke ha noen innvirkning på standpunkt.
dasb00t: i utgangspunktet skal denne eksamenen vera munnleg, men om du strøyk grunna psykiske vanskar med å ha munnleg eksamen, vil eg tru du kan søka om å ha eksamenen skriftleg. Snakk med rådgivar.

Ang korleis eksamenskarakter virker inn på standpunktkarakter: står du med standpunkt, men stryker til eksamen, har du strøke i faget. Stryker du til standpunkt, men står til eksamen, så står du i faget. Ulogiske reglar, men sånn er verda.
Ja, standpunktkarakter står som eigen karakter på vitnemålet, men når du rekner ut snitt, blir dei rekna som ein karakter kor gjennomsnittet er det som teller (altså, har du 5 i standpunkt og 4 frå eksamen, blir det rekna som om du har 4,5 i faget når du rekner ut snittet)
Sitat av dasb00t
jeg bumper denne tråden.. jeg strøyk nettopp fransk muntlig eksamen, og må vel ta den på nytt til høsten.. Er det mulig å ta den skriftlig da?
Vis hele sitatet...
Ehh, du skal ta opp muntlig-eksamen, og du lurer om du kan ta den skriftlig? Tenker du langt du eller?? Selvfølegelig ikke!!

En eksamen slipper man ikke. Om man ikke møter opp, må man ha en legeerkelring på at du var ute av stand til å gjennomføre eksamen. Om m IKKE har det, får man etter reglene ikke ta opp eksamen. Da regnes det som skulk, og du får strykkarakter!
Møt opp til eksamnene/tentamnene deres! Skuling er for småunger. Slikt ble vi ferdig med på barne- og tidlig ungdomsskole [punktum!]

Sitat av murloc
Jeg skjønner ikke at dette er et problem. Så vidt jeg vet innvirker ikke eksamen standpunktarakteren din det minste.
Vis hele sitatet...
I henhold til de nye reglene for karaktersetting og karakterer slåes hvertfall muntlig-eksamenskarakteren og standounktkarakteren sammen, slik at det blir gjennomsnittet som blir standpunktkarakteren. Er litt usikker på om det skjer med skriftlig også. Men uansett, når man renger gjennomsnittet for å se hva man kan komme inn på, regnes jo eksamenkarakterene med i snittet, så de påvirker jo snittet. Derfor; uten fullført eksamen, intet vitnemål og du har per deffinisjon ikke fullført (den videregående) skolen. Først når man har tatt alle eksamnene får man vitnemålet sitt og man kan søke jobb eller videre utdanning
Sist endret av Rexxar; 19. juni 2007 kl. 12:02.