Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2694
leste på dagbladet i dag at en gutt på 16år har blitt tatt av snuten for nedlasting av musikk osv.. bør man nå da holde seg på skygge siden en stund før man begynner og laste ned vidre ? å hvor mye må man laste ned for og bli tatt..

link til dagbladet: http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/04/487780.html
Uansett hvor hardcore du enn er, så har du ingenting å bekymre deg over. Denne tråden gidder vi ikke ha etter ørten andre.

Her har du søket du ikke klarte å gjøre selv.
http://www.freakforum.nu/forum/searc...archid=1156494
Han har sikkert lastet en del ja.
Men, "En 16-åring fra Stavanger har tilstått å ha stått bak et ulovlig fildelingsnettverk med 1500 brukere."
Altså, han har stått bak en større side/ftp server som har hatt 1500 brukere på elns.

Sålenge du bare laster ned musikk har du ingenting å være redd for.. =)
Men, søksøksøk!
okej takk.. men jeg laster jo ned programmer og filmer også fra torrent sider.. men det er vel ikke privat personer snuten bryr seg om men de som står bak torrent sidene !
hjelper jo veldig lite å stoppe deg å laste ned, er jo bedre for dem å stoppe de som står bak nettverk, og det var jo det han gjorde. alle som kun laster ned kan jo bare fortsette om du blir tatt, men om nettverket får ned rammer det alle..
Karen sto bak en større Dc++ hub ville jeg tro, utifra navnet Dragon Net Hub nevnt på vg.no.
Han delte 7000 filmer, 150000 sanger og mye annet stuff. Delere i den vektklassen ligger i faresonen, da det er nettop slike folk piratjegerne leter etter.
Så keep on doing your stuff, bare du ikke deler såpass store mengder.
Sitat av Matthiesen
Uansett hvor hardcore du enn er, så har du ingenting å bekymre deg over. Denne tråden gidder vi ikke ha etter ørten andre.

Her har du søket du ikke klarte å gjøre selv.
http://www.freakforum.nu/forum/searc...archid=1156494
Vis hele sitatet...

Denne saken er jo enestående såvidt jeg har fått med meg, da det er den første saken hvor det er inngått sivilt søksmål mot en mindreårig. Håper de ikke får gjennom kravet, da det ikke er påført noe direkte tap mot noen. Dette er kun skremselspropoganda..
jeg også lastet ned snuten en dag
Sitat av RadioSlave
Karen sto bak en større Dc++ hub ville jeg tro, utifra navnet Dragon Net Hub nevnt på vg.no.
Han delte 7000 filmer, 150000 sanger og mye annet stuff. Delere i den vektklassen ligger i faresonen, da det er nettop slike folk piratjegerne leter etter.
Så keep on doing your stuff, bare du ikke deler såpass store mengder.
Vis hele sitatet...

det lå på huben, ikke fysisk på hans disk. såvidt jeg har forstått
Sitat av vidder
Denne saken er jo enestående såvidt jeg har fått med meg, da det er den første saken hvor det er inngått sivilt søksmål mot en mindreårig. Håper de ikke får gjennom kravet, da det ikke er påført noe direkte tap mot noen. Dette er kun skremselspropoganda..
Vis hele sitatet...
å stoppe en voksen fra å dele filer, skremmer sjeldent unge. blir en av "deres egne" tatt, så blir de jo vettskremte! Garantert derfor de tok ham, når det sikkert er de som deler mer... kun for å skremme oss unge... men vi skremmes vel ikke ?

Deziree: ja klart det er ulovlig, men hvorfor gå til sak mot en mindreårig når de kan ta voksne? er jo tydelig gjort for å skremme. Og ja, er enig med deg, voldtektsmenn går fri, men å lastne ned noen lusne sanger, nei det får man ikke lov til??
Sist endret av Lille My; 4. januar 2007 kl. 21:50.
Tviler sterkt på at du blir tatt for og laste ned, men det finns jo alltid en ørliten kjangse, men er utrolig liten vil jeg tro.

Viss det lå på hubben vil jo forsatt han så hosta den stå ansvarlig for inholdet, men forstår ikke hvorfor dem tar han da det antageligvis finns større fildelere en vedkommende.
Sitat av Lille My
å stoppe en voksen fra å dele filer, skremmer sjeldent unge. blir en av "deres egne" tatt, så blir de jo vettskremte! Garantert derfor de tok ham, når det sikkert er de som deler mer... kun for å skremme oss unge... men vi skremmes vel ikke ?
Vis hele sitatet...
.. eller bare fordi han bryter en god del lover? Jeg syntes det er helt rederlig at folk som driver med noe ulovlig skal straffes for det. Om dette er noe politiet bør fokusere så mye på, og la voldtektsmenn gå fri er en helt annen diskusjon. At det blir privat søksmål ut av det syntes jeg er helt sykt. Dette er ikke USA, her er det politiet som skal straffe folk. Håper dommen går i hans favør.
Sitat av coz
det lå på huben, ikke fysisk på hans disk. såvidt jeg har forstått
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har forstått, er huben enten en privat server i en serverpark, eller så kan den være hans egen datamaskin som står på 24/7. Derfor det er litt nedetid på noen av hubene i DC++, da noen velger å oppdatere pcen, eller slå den av noen ganger.
Uansett, hubeier, som regel de litt mindre proffe pleier å dele svært mye. Har sett eiere som har delt oppimot 5 TB. Ville vært helt latterlig om han skulle blitt dømt på grunnlag av det brukerne på huben hans delte. Da går det antagelig som med den saken Pirate Bay opplevde.
Pcen blir kofiskert til evig tid til edel og eie hos kripos, og han kommer unna med en advarsel som egentlig ikke har en dritt å si.
drQ
Egendefinert
150 000 sanger og 7 000 filmer er sinnsykt mye, så jeg lurer egentlig på hva det er som har vært på huben. Mye drit - og sikkert ikke verdt å gjøre seg til kjeltring over, menmen.

Det som er litt gale med slike saker er jo at det er plateselskapene som selv graver de frem. Jeg synes egentlig den praksisen er litt tvilsom, og det kan jo bli interessant å se hvordan dette fungerer i fremtiden. Hos politiet vil det nok aldri bli prioritert.

Sitat av vidder
Denne saken er jo enestående såvidt jeg har fått med meg, da det er den første saken hvor det er inngått sivilt søksmål mot en mindreårig. Håper de ikke får gjennom kravet, da det ikke er påført noe direkte tap mot noen. Dette er kun skremselspropoganda..
Vis hele sitatet...
De vil jo ha erstatning, så da går de på den de mener har skadet dem. Så blir det foreldrene som er ansvarlig siden han er mindreårig. Iom at det ikke har vært særlig mange fildelingssaker er (vil) det nok første mot en mindreårig, men ikke rart.

Det jeg synes kommer til å bli virkelig interessant er om/hvor mye erstatning selskapene får. For at de skal få erstatning må de påvise at de har fått ett tap. Og i mine øyne er det da ikke nok å se på hvor mange som har lastet ned en fil - man må se på hvor mange som ville ha kjøpt denne filen. Hvis ikke noen hadde kjøpt den, vil det ikke være ett tap. Norske domstoler pleier sjelden å gå amokk når det gjelder erstatninger, så jeg tipper at de i hvert fall ikke får så mye erstatning som de vil ha.
Foreldrene er ikke pliktige til å erstatte mer enn 5000 kr av verdi som deres barn har gjort skade for. Takk høyere makter for at vi ikke lever i USA.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så det er trykkt å laste ned, men ikkje dele?
Begge deler er som regel trygt.
Jeg snakket med "skybert", altså en hypotetisk fiktiv person, og han laster ned med bitspirit. Det rare er at om han setter "upload" på "max" eller noe i det hele tatt får han kun 10-50kbps, men når han setter den på 0(den måler alltid 1-10kbps) så får han bortimot 0,5mb per sek. Da er det vel relativt liten sjanse for å bli tatt, er det ikke? (for skybert altså)
Jeg lurer på om det kanskje kan ha en sammenheng med noe jeg fikk vite i dag:

sit.no/content.ap?thisId=25062&language=0

Hva tror dere? Hvordan implementerer de noe slikt, og hvordan skal jeg unngå å bli tatt? Dessuten, er de i sin fulle rett til å sette slike krav?

Jeg for min del vil mest bare flytte vekk fra studentby og inn i noe privat når jeg ser det der...
sitter på nettverket til høyskolen i østfold. ingen rundt å være redd.

har studert i gjøvik før, og der fikk to av vennene mine brev fra Motion Picture Association of America, og det eneste de måtte gjøre var å ta vekk filene en stund.
Damn! :-0
Ikke ofte politi bryr seg om det her, kom purken tilfeldig over det???
Sitat av FiTz
Jeg lurer på om det kanskje kan ha en sammenheng med noe jeg fikk vite i dag:

sit.no/content.ap?thisId=25062&language=0

Hva tror dere? Hvordan implementerer de noe slikt, og hvordan skal jeg unngå å bli tatt? Dessuten, er de i sin fulle rett til å sette slike krav?

Jeg for min del vil mest bare flytte vekk fra studentby og inn i noe privat når jeg ser det der...
Vis hele sitatet...

Når du bruker Sits nett kan de gjøre hva pokker de vil.
Hele den NTNU problematikken løses ved:

a) Du laster ned fra en FTP som er utforbi området, og da selvsagt med kryptering.
Denne kan kjøres fra en kompis eller noe i den gata.
b) Du bytter DVDer i posten...