Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3317
Bare for og prøve å starte en diskusjon her! Håper og få med resten av nff, ikke bare rusbrukerne.

Hvis en person bruker stoff, hvorfor blir han sett på som negativ i samfunnet? Hvis feks en person røyker hasj, så er det mange folk som ser ned på den personen!

Blir ikke det det samme som rasisme?

Hvorfor mener dem/dere at en person som spiser en knips, sopp, røyker hasj eller skyter heroin for den saks skyld ikke kan være en snill/hyggelig person med gode moraler? Hvorfor er det ingen mulighet for at han kan være like smart som den vanlige "mannen i gata"?

For alt vi vet kan lederen i UNICEF dra amfetamin i ny og ne...

Jeg ser på det som rasisme og fordommer! Er ute etter og høre deres meninger : )
fordi det er ikke politisk korrekt.

blame canada! evnt media
Selv har jeg aldri brukt noen form for narkotiske stoffer, men jeg har mangen venner som har blitt ganske ødelagte! Jeg har en vennine som har røykt hasj 2 ganger og etter 2 ganger begynte hun og få deprisjoner.og har vert ganske deprimert i noen år.
kansje det ikke var hasjen. men selv tror hun det er var hasjen. og det var bare etter 2 ganger!!!

Og når jeg går nedover byen og ser noen stakkars narkiser i en alder rundt 30-40 (ser i vertfall ut som det) så tenker jeg: Stakkars mennesker som begynte og bruke dop.


MEN her kommer det som irritere meg!!

Ungdom i dag ser narkomane omtrent hver dag!!! dem sitter omtret over alt! spør om og få låne en femmer for og få lov og gå på do!! dem har hatt di samme klærene di 5 siste årene!
dem bruker alle pengene sine på narkotiske stoffer fordi dem er så innihelvetes avhenngie!
dem har kansje prøvd og slutte! men dem greier det ikke.

Folk vet hva som kan skje av det første trekke av en joint.
jeg har lest en del av raportene på forskjellige stoffer. og det er ganske intresant tema.
men jeg bare synes det er så trist at det er så mangen ungdommer som starter og tester forskjellige stoffer. Jeg går selv i klasse med folk som røyker hasj hver dag. dem er ganske treige og ganske bak mål etter alt røykingen dems! og dem er faktiskt ikke klar over det selv.
og hun ene i klasse min sluttet for 5mnd siden og røyke og hun har ikke forandra seg noen ting.
hun er enda like sløv. hun har begynnt og få deprisjoner. hun smiler aldri.
før smilte hun alti og var en gla og super kjekt jente.

Jeg bare mener at man vet hva som kan skje ved bruk av narkotiske stoffer.
jeg dømmer ikke narkomane eller folk som skal/har testet forskjelige stoffer.
jeg bare mener det blir for teit når man ser resultatene av narkotika hver jævla dritt dag!

for min del kan alle som vil røyke seg til dem faller om.
men tenk dere om noen ganger om dere vil ende som dem som sitter på en benk i byen og spør om en femmer til toalette.

Personlig ser jeg ikke på noen som bruker dop som mindre verd.
(mangen venner som bruker forskjelig)
Mhv xSondrex
Sist endret av -H2O-; 4. januar 2007 kl. 04:41.
nås akl jeg ikke si noe med sikkerhet sier bare hva jeg tror.

media har vært så veldig snille at di har tatt di værste bivirkningene på rusmidler å ganga di opp 1000 000ganger slik at når det kommer ut i avisene så er det større sjangs for at du dør/tar overdose på et rusmiddel en det det er for at det kommer til å gå helt fint etter at du har prøvd dette.
+at det er ulovlig å politisk ukorrekt som han andre sier

men jeg vil nok si det at media er veldig flink til å overdrive ting å når det er narkotika(noe som er en negativ ting fra deres side) så skal de jo selfølgeligt overdrive tingene opp sånn at folk blir redde for å prøve dette å se dumt på folk som prøver dette!

å dette er noe som irriterer meg meget meget mye!
for til og med i lærebøker for folk i ungdomskolen å på vidergående så for de inn feilinformasjon om narkotika bare så de skal bli skremt vekk!

men er enig i det du sier at det blir nesten som rasisme, men hva er enkli rasisme??
fremmedfrykt i mange tilfeller så kansje dette å er tilfelle hos mange andre?
de som ikke holder på med det kan ikke noe om det å ergo så kan de EGENTLIG ikke dømme folk for å gjøre noe som de selv ikke vet noe om....

f. eks(på kanten eksempel)
viss jeg skulle kommet til deg å spist mmiddag å du skulle laget tomatsuppe med gulrøtter i. å jeg hadde aldri hørt om tomater eller gulrøtter. så blir det som å si at jeg kan ikke spiser dette for tomater er giftige å gulrøtter kan stoppe hjertet.

det å blir helt hull i hodet for meg å si dette når jeg egentlig ikke vet et skvipp om det.

var et jævli dårlig eksempel men men...

min mening er at media fucker til image til rusmidler i et desperat forsøk i at folk ikke skal prøve det!

for lets face it! hvem er det som frivilig vil bli avhengig av et narkotikum??
Sitat av amhx

for lets face it! hvem er det som frivilig vil bli avhengig av et narkotikum??
Vis hele sitatet...
Spørs om det er medisin mot smerter vis man har fått diagnosen kreft.

Men dem som men du har da vel ditt eget valg om du vil ta det første trekke av en joint?
eller dra den første stripa med amf! eller sette den første sprøyta med heroin!
men man velger det selv?

Er vel kanskje derfor folk har fordommer/ikke like rusmisbrukere..?
og synes det er teit og teste drugs?
-H2O-: Problemet er at det er umulig å vite om personlighetsforandringer i forhold til cannabis-bruk kommer av cannabis eller andre årsaker.

Personlig har jeg ingen tro på at cannabis i seg selv påvirker personlighetsforandringer. For meg virker det som det er en eller flere av fire grunner til personlighetsforandringer i forhold til hasj:
1: De som allerede er, eller har grunnlag til sløv personlighet søker til hasj.
2: Hasjen trigger en forandring som har ligget dormende før bruk
3: Man tar opp personligheten til de man røyker med. Man har en tendens til å oppføre seg likt som de man henger med, og hvis man begynner å henge med en ny type mennesker vil man gjerne justere personligheten følgende.
4: Man tar til seg det stereotypiske bildet av hasjbrukere samfundet har. Det blir som satanister.. Ritualene har røtter i naturreligion, men da kristendommen fikk inntog påstod de kristne at hedningene egentlig tilba satan. I ettertid har naturreligion blitt omformet til satanisme i kristendommens bilde. Samfundet har et bilde av hvordan hasjbrukere "skal" være, og noen som begynner å bruke hasj tar sikkert til seg dette bildet. Det blir en form for suggesjon.

De fleste jeg kjenner som har brukt cannabis har ikke forandret seg i det hele tatt. Jeg ble ganske overrasket da jeg fikk vite at en veldig nær meg hadde brukt det ofte i en lengre periode.. hadde ikke gjettet det for å si det sånn. For meg er det totalt innlysende at miljø er den største faktoren i personlighetsforandringer.

Det betyr ikke at jeg dermed mener at f.eks. du burde bruke hasj. Man må se det ann.. Hvis det at du bruker det betyr at du blir sugd inn i et miljø du ikke vil være del av er det ingen grunn til å gjøre det. Det er noe man eventuelt burde gjøre med likesinnede.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
otherside: Ja, du har helt rett her. Folk er forferdelig fordomsfulle, og rusmisbrukere (og alt som kan minne om det - dvs. folk som prøver andre stoffer enn alkohol) er på en måte blitt de nye jødene (sammenlignet med verdens tidligere syn på jøder for bare ~60 år siden). Ja vi blir satt i bås, og ja det er absolutt rasisme - det er klart vi er like smarte som alle rundt oss, og når sant skal sies så er det få historiske menn og kvinner som IKKE ruset seg på narkotiske stoffer, men inntil stoffene blir lovlige igjen så... vel, we are fucked.

-H20-: Jeg syns du trekker litt raske konklusjoner her. Hvordan vet du at jentungen du kjenner, som tidligere var så glad og et bilde av ungdomen selv, faktisk talt ikke blir pult i ræva daglig av stefaren og dermed litt deppa, sløv og trist av den grunn? Det er en lang vei fra å være et vanlig menneske som bruker rusmidler med måte, til å være en narkoman, noe du tilsynelatende ikke innser. Dessuten, til tross for at du sier at du "ikke ser på noen som bruker dop som mindre verdt", så ser du jo åpenbart på narkomane som samfunnets kakerlakker.

Edit: Veldig enig i det Skyfex sier her.
Sist endret av Tias; 4. januar 2007 kl. 05:07.
Sitat av otherside
Hvis en person bruker stoff, hvorfor blir han sett på som negativ i samfunnet? Hvis feks en person røyker hasj, så er det mange folk som ser ned på den personen!

Blir ikke det det samme som rasisme?

Hvorfor mener dem/dere at en person som spiser en knips, sopp, røyker hasj eller skyter heroin for den saks skyld ikke kan være en snill/hyggelig person med gode moraler? Hvorfor er det ingen mulighet for at han kan være like smart som den vanlige "mannen i gata"?
Vis hele sitatet...
Rasisme er å undertrykke en annen rase... Skjønner hva du mener men blir velt litt feil ettersom man ikke kan velge noen rase... En narkoman har ivertfall en eller annen gang tatt et valg..

Er det noen som mener alle som bruker stoff er dumme i hodet ? Stoff reduserer hjernen, men en stoffbruker kan like gjerne ha høyere intelligens enn en avholdsmann som aldri har rørt noen form for nytelsesmidler...

Sitat av -H2O-
Selv har jeg aldri brukt noen form for narkotiske stoffer, men jeg har mangen venner som har blitt ganske ødelagte! Jeg har en vennine som har røykt hasj 2 ganger og etter 2 ganger begynte hun og få deprisjoner.og har vert ganske deprimert i noen år.
kansje det ikke var hasjen. men selv tror hun det er var hasjen. og det var bare etter 2 ganger!!!

Folk vet hva som kan skje av det første trekke av en joint.
Vis hele sitatet...
Hasj er det mest psychotiske (er usikker på stavingen) stoffet (tror jeg), er blant annet verre en både heroin og cola på dette området.. Så det virker som om dette med veninna di faktisk er mulig... Men hun må ha hatt UTROLIG svak psyke...

Hva er det som kan skje etter det første trekket av en joint???

Tror du er blitt en smule paranoide her.. Eller kanskje du kan lære meg hvor farlig dette trekket kan være..

EDIT:
Skyfex : er nesten helt enig med deg... Røyker litt selv, hasj gjør deg sløvere (ivertfall under rusen) men det er etter min erfaring sløve personer som søker dette miljøet... Det blir derfor helt feil å gi hasjen all skyld.. Dersom man ikke har en veldig trang omgangskrets burde det ikke være vanskelig å finne sløve "normale" personer , eller motsatt...

Mener å ha lest at hasj er det mest psykotiske stoffet... Har ikke prøvd så mye selv så har null erfaring her.. men som du sa tenkte jeg på syre (LSD) og sopp, som kanskje verre... Er så mye informasjon som går mot hverandre når det er snakk om hasj/marihuana... Kan kanskje skyldes mye gamle undersøkelser osv..
Sist endret av beltespenna; 4. januar 2007 kl. 05:31.
beltespenna: Tja.. hasj er definitivt ikke verre enn LSD. Uansett, du kan få noia om du tar for mye og havner i ubehagelige tanker.. noe som kan være ganske ille der og da, men skal ikke gi noen problemer etter at du kommer ned fra rusen. En venn av meg sa det var den mest traumatiske opplevelsen han hadde hatt, men påvirket han ikke i det hele tatt. For meg synes jeg det bare var givende i ettertid, filosofisk sett.. Kan sette ting i perspektiv.
Hele livet har vi vel hørt at stoff/dop er fy, og dette bærer jo alle de narkomanes ansikt. Ingen har lyst til å ende opp som dem. Dette gjør vel at de fleste vegrer seg for å akseptere dopbruk. Men selvsagt, dop blir fælt først når det havner i hendene på uansvarlige. Har flere kamerater som har eksperimentert med dop, men ingen av disse har blitt forvandla til dopvrak som går gatelangs. Selv har jeg ikke prøvd av prinsipp (indoktrinerte holdninger fra hjemmet?), men har likevel ikke tilegnet meg denne anti-dop holdningen. Mennesker som bruker diverse narkotiske stoffer, og klarer å føre en tilfredsstillende livsførsel på lik linje med andre "normale" mennesker, har jeg en like stor respekt for som for de som er helt avholds.

Men for de som blir nødt til å bo på gata tenker jeg at disse ikke kan ha gjort kloke valg siden de har havnet her de nå er. Disse menneskene trenger hjelp, disse kan umulig være like ressurssterke som "den vanlige mann i gata". Den vanlige mann i gata bor ikke på gata. Disse mennskene som bor på gata MÅ gjennomsnittlig være mindre smarte enn Ola Nordmann. Ingen disrespekt for de "mindre smarte", noen er alltids mindre smarte, men til syvende og sist (vil jeg tro) er det oftest grupper av disse menneskene som ender opp med stor avhenginghet til narkotiske stoffer.

Stor avhengighet = Rus'MIS'bruk = Sett på som negativt/med fordommer, har negative følger for bruker. Rusmiddelet er blitt et problem.

Bruk av rusmidler uten avhengighet = Rusbruk = Respektabelt fra min side, men like mye "usj" fra almennheten som ved rusmisbruk. Opplevelse for bruker. Rusmiddelet er en nytelse.

Det o'store samfunn klarer nok ikke å skille mellom disse to typene av bruk. Det har surret altfor mye anti-dop propaganda i media, så ALL bruk av dop er visstnok fy.
Sist endret av Stressball; 4. januar 2007 kl. 05:34.
Virker som om di fleste som ser hvordan stoffene virker og har litt kjennskap til miljøet, (ikke gjennom media eller annen form for propaganda, men gjennom venner, egen erfaring eller lignende) deler denne holdningen med deg Stressball...

Med andre ord Overparanoide-anti-dop-holdninger = Uvitenhet
Man skal ikke dømme folk etter om de bruker rusmidler eller ikke, det bør da finnes andre, mer essensielle kvaliteter enn som så? Det er nok mange flere av folk du kjenner enn det du tror som ruser seg. Ihvertfall hvis du ikke bruker noen form for rusmidler selv.

Folk skal få lov å ruse seg så mye de vil for min del, så lenge de er oppegående mennesker som fungerer i samfunnet og ikke skaper problemer (ihvertfall ikke for andre enn seg selv, om noen...)

En ting til, grunnen til at folk hater rusbrukere er mest på grunn av uvitenheten, som nevnt tidligere. Det er all denne propagandaen som styrer tankene til folk (og det er jo det propaganda er til for...). Og folk får ikke nok informasjon om rusmidlene, og mennesker flest er redd for det uvitende. Det er det som holder folk unna, manglende "proper" informering...

Jeg mener folk burde få servert alle faktaene om soffene FØR de tar valgene. Om de vil prøve det, hate det, stille seg likegyldige, whatever. Da er valgene basert på grunner ihvertfall...
Sist endret av d!wx; 4. januar 2007 kl. 05:56.
Folk som bruker rusmidler blir ofte sett ned på, pga. mange av dem havner i kriminelle miljøer, hvor det foregår blant annet import -> salg/kjøp. Mange tunge rusmisbrukere sliter med å få pengen til å rekke til sitt eget bruk, og må da kanskje ty til å stjele.
Folk som stjeler og driver med kriminell virksomhet vil da bli sett ned på av majoriteten av et samfunn.
piuu: Hadde det skjedd en legalisering, eller avkriminalisering, hadde vi sluppet alt det med organisert kriminalitet og stjeling og sånn.

Hvertfall MHT hasj.
Sist endret av d!wx; 4. januar 2007 kl. 06:01.
Sitat av -H2O-
Spørs om det er medisin mot smerter vis man har fått diagnosen kreft.

Men dem som men du har da vel ditt eget valg om du vil ta det første trekke av en joint?
eller dra den første stripa med amf! eller sette den første sprøyta med heroin!
men man velger det selv?

Er vel kanskje derfor folk har fordommer/ikke like rusmisbrukere..?
og synes det er teit og teste drugs?
Vis hele sitatet...
snakker ikke om ting du får ved resept
har du resept på noe så er d ikke narkotika da

men ja jeg snakker om at du begynner med hasj går over til amf å så over meth/heroin å så blir avhengig av dette middelet.
fordi om du tar dette en gang i blandt så betyr ikke dette at du MÅ bli avhengig...
men d er faktisk folk som ikke leser å lærer om det de skal ruse seg på.

det var en kis som tok 2g med amf hver dag i to månder å før det hadde han aldri prøvd dette...
valgte han å bli avhengig??
det kan du ikke si ettersom han ikke visste om bivirkningene av dette narkotikumet
men hvordan det gikk med han vet jeg ikke
men uvitenhet kan å være nøkkelen til at du blir avhengig å da er det på en måte ikke din feil at du er blitt avhengig(selv om det egentlig er d pga du burde ha lest om det) så kommer jo helt an på hvordan du ser på tingene

Amhx OUT
Får man ikke resept på marihuana da ?

Det blir diskutert om dette kan gis ved depresjoner...
det blir derimot helt bak mål
Svake, nervevrak med lav selvtillit bør styre LANGT unna dette stoffet etter min mening..
Sist endret av beltespenna; 4. januar 2007 kl. 06:13.
Sitat av beltespenna
Får man ikke resept på marihuana da ?

Det blir diskutert om dette kan gis ved depresjoner...
det blir derimot helt bak mål
Svake, nervevrak med lav selvtillit bør styre LANGT unna dette stoffet etter min mening..
Vis hele sitatet...
HVA F**N??

bare sånn at du vet det så snakket jeg nå om norge å ikke alle land generelt bare så det er helt sikkert!
men å gå på hasj når du er deprimert er ren skjær idioti!
har uheldigvis en kamerat som er på den måten
å han sitter godt i det for å si det sånn...

så resept på hasj mot depresjon høres helt tullete ut for meg!
Sitat av otherside

Jeg ser på det som rasisme og fordommer! Er ute etter og høre deres meninger : )
Vis hele sitatet...

Hei du!
Ikke trekk inn begrepet rasisme her. Det hører ikke hjemme og bidrar bare til å utvanne begrepet.

Ellers er det vel mange foreldre som legger skylden på "de narkomane" for at ungene deres røyker en rev i ny og ne.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg har en versjon jeg også.

Jeg har 2-3 kompisser som røyker hasj hver dag. Det er litt drøyt å være en person som er nesten er nykter med slike personer, men de har vert venner så lenge att jeg vil ikke slutte å vere atmed dem. Begynner på noe "tyngre" er det en helt annen historie.

Jeg kan akseptere att folk tar seg en stripe ett par ganger i året, akseptere folk som røyker en join i ny og ne. Men STORT BRUK av Heroin, Kokain, GHB, speed eller andre ting som er mulig å bruke alt for ofte så går det over grensen min for hva som er akseptabelt. XTC også skulle jeg tatt med på den listen.

Kort sagt skiller jeg mellom de hardbanka "narkissene" og de som tar noe av og til. Om en person prøver ett eller annet stoff en gang uten om hasj så er ikke det noe galt med det. Og jeg ser ikke noen stor forskjell på "naturlige" droger og "kjemiske" droger, omtrent ett fett for meg.
Sist endret av Alphanio; 4. januar 2007 kl. 10:49.
Sitat av amhx
snakker ikke om ting du får ved resept
har du resept på noe så er d ikke narkotika da
Vis hele sitatet...
Selv om du har resept på et narkotisk stoff (for eksempel Morfin) er dette fortsatt narkotika.

Hvor hentet du logikken din fra?
Sitat av dumming
Selv om du har resept på et narkotisk stoff (for eksempel Morfin) er dette fortsatt narkotika.

Hvor hentet du logikken din fra?
Vis hele sitatet...
Stemmer, narkotika er narkotika, uansett om du får det på resept fra en lege, eller kjøper det fra en langer.
jeg tror noe av grunnen til at de blir sett så ned på, som tidligere sagt i tråden, er fordi de gjør krimminelle handlinger. Hvem liker folk som klipper vaierne av sykkelen din eller stjeler bilen din? Sier ikke at alle gjør det, men når noen ser skumle ut, og man har hørt nok historier, har man en tendens til å ta til fordommer. Det trenger ikke være fordommer heller, kan være dårlige erfaringer og.
Men, det som er greia er det at det som regel ikke er dopet som dreper dem, men livet de må leve for å få tak i det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg tror denne artikkelen er veldig relevant her.

Det dere legger i ordet 'narkoman' er som sagt, det værste av det værste, det finnes
mange rundt dere som har tilsynelatende et nykternt liv men som tar seg en joint, eller
kanskje en stripe her og der.

Her er enda en artikkel om en
undersøkelse tatt i england.

Og selv om det er nok av brukere av andre substanser, så scorer norges mest likte
narkotikum høyt på listen:
http://xs511.xs.to/xs511/07014/und.jpg.xs.jpg

Så ikke gi de ulovlige stoffene takken for all faenskapen, om du blir ranet, slått ned på
gata, eller voldtatt for den del, er sannsynligheten for at alkohol var inne i bildet temmelig
stor.

Poenget mitt er å ikke dra ulovlige substanser under en kam, uten å tenke på de lovlige.
Jeg mener ikke at et totalforbud ville fungere, mennesker har i all tid brukt flere
varianter av rusgivende substanser, men tiltak som dekriminalisering, sprøyterom, registrering av tungmisbrukere som får utdelt heroin av staten er alle tiltak som ville hjelpe.
Fordommer mot rusmiddelbruk har lite med kriminalitet å gjøre!
Det er den stadige strømmen av propaganda som har vært her i alle år, den strømmen av propaganda som viser fortapte, skitne mennesker som sitter og driver med noe rusmiddel.
Som regel har ett eller annet fengende setning som: "Once is enough!"

Svarte, det har litt med miljøet å gjøre, men i området her blir folk pinlig berørt bare de ser en avbildning av det godt kjente "cannabis bladet"!
Nei, nei...fordommer på dette temaet er som med alle former for fordommer - basert på frykt, mangel av forståelse og ren, ubehandlet arroganse.

Det er en vanlig ting, og jeg antar at det eneste vi kan trøste oss med er at verden går framover og menneskene med den - forhåpentligvis vil ting forandre seg!
Det er lov å håpe


R.

Edit: Dodecha kom litt før meg der ja...men uansett må jeg si meg enig i hans retorikk - vold under alkoholisert tilstand er noe de fleste har hørt om og er klar over, og ofte knyttes karaktertrekk ved lovlige rusmiddel opp mot ulovlige og da skapes frykt og fordommer.
Sist endret av Ralith; 4. januar 2007 kl. 17:01.
De fleste rusmisbrukere jeg kjenner ser ned på vanlige folk, som lever det vanlige livet. de som går på jobb, spiser middag og legger seg. Går på jobb igjen. (the standard life)
Men de fleste jeg kjenner er nokså rike pågrunn av dop og lever et fint dobbelt liv. Så jeg skal ikke snakke for de fattige rusmisbrukerene som sliter og har det jævlig, syns synd på dem..

Som sagt det er ikke barre normale folk som ser ned på rusmisbrukere, det er også rusmisbrukere som ser ned på folk som lever det normale "kjedelige" livet. For de vanlige folkene vet liksom ikke hva de går glipp av, foreksempel xtc rusen når du er 2-3 timer der hvor blomstene vokser å alt er perfekt eller hasj når du ler av både negative å positive ting og alt er topp osv... kunne sagt mye mye mer det var barre 2 vanlige pointer, finnes millioner av dem!
Men rusmisbrukere er selvsagt ikke så kule lenger når nedturene kommer

Lev ditt eget liv, ikke bry deg om hvordan andre velger å leve. Ikke fortell andre hvordan de skal leve, det er opp til hver enkelt. Man trenger god selvdisiplin og selvkontroll viss man velger å leve livet som en rus(mis)bruker ( noe som kan være litt vanskeligt ).

Skal vel ikke barre flytte til I AMsterdam da mine fellow smokers & rusmisbrukere?
Sitat av dumming
Selv om du har resept på et narkotisk stoff (for eksempel Morfin) er dette fortsatt narkotika.

Hvor hentet du logikken din fra?
Vis hele sitatet...

poenget mitt var det at viss du får dette på resept så er det ikke illegalt for da har du en tilstand/sykdom som gjør at du trenger disse tingene å får de utskrevet av legen

poenget mitt vat at det da ikke vart illegalt å bruke narkotika som du får på resept

Sitat av Ralith
Fordommer mot rusmiddelbruk har lite med kriminalitet å gjøre!
Det er den stadige strømmen av propaganda som har vært her i alle år, den strømmen av propaganda som viser fortapte, skitne mennesker som sitter og driver med noe rusmiddel.
Som regel har ett eller annet fengende setning som: "Once is enough!"

.
Vis hele sitatet...
en herion avhengig tenker seg ikke om 2 ganger for å stjele en sykkel viss det er det som står mellom vedkommende å en "bag" altså...

dette som propaganda folkene(IKKE ALLE!!) sier er en delvis sannhet!

er mange som har blitt avhengige av et rusmiddel som sier: "jeg skulle aldri ha tatt det første trekket av hasjen"

så det er somregel en delvis sannhet i det de sier på tv. men masse bullshit å!
Sist endret av amhx; 4. januar 2007 kl. 17:19. Grunn: skirveleifer
Selvfølgelig finnes det rusmiddelbrukere som ikke ville tenkt seg om før de stjal en sykkel etc., og selvfølgelig er det mange sørgelige historier i forbindelse med rus-avhengighet, men det jeg ikke liker er den betalte propagandaen som fremstiller alle rusmiddelbrukere som halvgale, egoistiske svin som bare er på utkikk etter sitt neste 'fiks'.

Alle vi som har sett slik form for reklame vet hvor dumt det er, men da vet vi også hvordan deres fremstilling av ting foregår.
Selvfølgelig er det noe sant i det de preker om, det er bare det at de bøyer og omformulerer ting slik at ett menneske som ikke vet bedre vil ta det rett inn og automatisk tro at rusmidler(unntatt alkohol og tobakk selvfølgelig) er synder av verste sort - det har skjedd med min mor, min søster og flere av mine tidligere venner...snakker om å tenke selv, ikke sant?

Du vet, de beste løgnene inneholder en viss menge sannhet

R.
Sist endret av Ralith; 4. januar 2007 kl. 17:48.
rusmidler å kriminalitet er to ting som faktisk henger godt sammen enten du vil det eller ikke.

etter mi mening så er det to forskjeligge typer kriminelle innenfor rusmiddel miljøet

den ene er disse "narkisene" du ser går i parken å er helt utloka på heroin.

den andre er disse som kjører bmw(aka kebabtralle ) å selger hva som helst av rusmidler bare for å tjene mest muligt penger!

å det er mange som kommer seg inn i dette miljøet som ikke gidder å tjene seg penger å bygge seg opp så da robber di en butikk å sleger det de har fått stjålet å voila så har de masse penger til å kjøpe dop for så å selge det å bli enda rikere...
for å si det enkelt kan du vel høre på første vers på sangen nattens sønner av Klovner i kamp så skjønner du hva jeg mener.

så vil si det at det er kriminalitet+narkotiak blandet med en god slump propaganda gir store fordommer

eller syns du/dere at dette bare ble helt idiotisk??
Det er nok desverre ikke så svart og hvit som du skal ha det til amhx. Noe som irriterer meg her er at folk leger ut sine egne tanker og spekulasjoner som fakta, uten å si ifra at det bare er deres mening.
Amhx:
Heh nei, ikke idiotisk, men jeg er ikke helt enig i todelingen

Når det finnes så mange mennesker i verden vil det derfor:
Være mange som bruker rusmidler.
Og siden det vil være mange mennesker som bruker rusmidler vil det være en del av den gruppen som, hmm, har mangel på folkeskikk (hvis man kan se det slik).

Også har du jo den standarden med den 'late, rebelske punkeren' som ofte blir klagd på av eldre generasjoner - fordi, rusmiddelbruk er ikke akkurat sett på som en ting som blir brukt av eldre eller middelaldrende/ansvarlige personer.
Den sure sannheten er at mange faller for stereotypen med gangster-ungdommen - en ungdom som setter hasjsprøyer og driver med alle slags syndige ting.

Og hvorfor er det slik at folk flest ikke tenker over at ulovlige substanser slik som cannabis, sopp osv. ofte blir brukt av helt andre enn punkere og til helt andre ting?
Jo - media.

Krim og action-serier, anti-reklamer og raporter.
I omtrent alle disse formene blir rusmiddelbrukerne fremstilt som rebelske, hedenske 'punks' mens selgerne er kyniske gangstere med hestehaler.
(Og selv om det garantert er slik i noen hjørner er det langt fra den hele sannheten)

Og gjett hva?
Media påvirker folk - kraftig!
Det er ikke bare den beviste propagandaen som virker inn, men den klassiske rolleskapingen som blir servert titusener av mennesker i hele landet hver uke.
Og for å være helt ærlig, når du vokser opp med slik påvirkning er det ikke enkelt å få et balansert syn

Så nei, jeg synest ikke det du sa var idiotisk, men jeg mener selv at saken er såpass kompleks og intrikat at den ikke kan undersøkes og tømmes for sannhet ved hjelp av en enkel todeling
Sist endret av Ralith; 4. januar 2007 kl. 18:23.
Er en del mennesker som har fordommer mot folk som driver med narkotika, dette må bare alle akseptere. Men kan ikke forstå hva folk ser som er så galt med og røyke hasj, et stoff som ingen noengang har dødd av, og som er mindre farligt en alkhohol.

Det er bare de verste tilfellene av narkotika som kommer i mediene.
poenget mitt var at det er somregel disse som blir satt ut i media men er jo fulltklar over at det er all slags mulige follk som er rus(mis)brukere.

men vi kommer jo ikke til å komme noen vei med å diskutere hva som er riktig å ikke uansett=P

det er ikke folk som har dødd av hasj aleine men det var en kis som døde av å ha røykt hasj å tatt amfetamin(amf dosen var ikke så stor men hasj mengden var noe så sinnsykt stor)
men det er 1 grunn til dagens fordomhet ang rusmidler: media!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av amhx
det er ikke folk som har dødd av hasj aleine men det var en kis som døde av å ha røykt hasj å tatt amfetamin(amf dosen var ikke så stor men hasj mengden var noe så sinnsykt stor)
Vis hele sitatet...
Kilde? Vi er ikke så glad i 'jeg hørte' 'jeg leste en gang' osv..

Edit: aha, at jeg kunne glemme det der. Takk for linken
Sist endret av Dodecha; 4. januar 2007 kl. 20:02.
Sitat av Dodecha
Kilde? Vi er ikke så glad i 'jeg hørte' 'jeg leste en gang' osv..
Vis hele sitatet...

http://www.freakforum.nu/forum/showt...=overdose+hasj

her har du den;p
er link til artikkelen på denne tråden
han hadde da tatt 65 x vanlig "dose" med hasj så det er en jævli stor dose!
Sist endret av amhx; 4. januar 2007 kl. 19:49.
Blir bare nevnt hvis folk røyker her..

Hvis det er en som bruker amfetamin, åssen kan folk dere dømme en person for det. Det blir helt feil, han kan fortsatt være en god person. Greit, moralene til folk kommer alltid til og hindre dere fra og bli beste venner. men når dere bare skal slå ann en prat, hvorfor ikke med et åpent sinn? Hvordan kan dere vite at han er en idiot pga han bruker amfetamin?
Det er jo hans valg, si han liker det en gang i blandt på fester pga han føler seg kvikkere.

Si han bruker heroin, hvordan kan dere dømme han for det? Kan jo være han er søplenarkis, men ikke søppel som person. Hvis han er på gata, hvorfor ikke ville hjelpe et medmenneske? ikke se ned på han, dere kan kanskje ikke få hjulpet han så mye, men ikke se ned på han.

For alt man vet kan han være en som hadde hjulpet dere hvis det hadde vært omvendt!

haha, det ble litt klisje! men er fjern så ble ekstra dramatisk!!! men funka fint til og få frem poenget mitt
Sist endret av otherside; 4. januar 2007 kl. 20:25.
Hmm, jeg tør påstå at om en person har brukt amfetamin eller slikt vil det ikke forandre mitt syn på den personen så veldig.
Det har vel mye med at jeg ble oppdratt på kvasi-filosofiske måter, men man kan jo aldri være helt sikker på at man ikke dømmer andre osv.

Dessuten, jeg snakket ikke bare generelt om hasjrøyking selv om det kanskje kunne høres slik ut
Mitt syn på ting er slik, jeg respekterer personer som selv viser respekt.
I mitt hode er det ingen bjeller eller alarmer som går av viss jeg får vite at den og den personen jeg kjenner driver med amfetamin og slikt - det finner jeg bare ikke noen grunn for.

Det har ingen dritt med moral å gjøre, ren praktisk tenkning om at forhåndsdømming pga. indoktrinerte tanker om hva du burde frykte, se ned på osv. er bare tåpelig og kan ikke kalles selvstendig tenkning - dessuten ødelegger forhåndsdømming muligheter, og hvis det er noe man ikke kan få nok av her i verden så er det muligheter

R.

Ps: Otherside: Ja, det ble litt klisje, men selv det kan være bra av og til
Uansett, hvis en venn hadde avhengighetsproblemer ville jeg helst ha prøvd å hjelpe ham
med problemene - slikt som venner gjør.
Og selvfølgelig har du rett med at man ikke kan se på en person som en drittsekk selv om han er som du sa - en hmm, 'søplenarkis.

Men så har jo jeg tro på at folket her på NFF er litt mer fri tenkte enn resten av bølingen

Uff, ble litt kliskje dette og...jaja, slikt må det være plass til av og til.
Sist endret av Ralith; 4. januar 2007 kl. 20:46.
Samme som rasisme?
Rasister dømmer folk for det de er født som, å bruke narkotika er et valg du tar helt selv (I de fleste tilfeller), det er en gigantisk forskjell.
Du er uansvarlig når du driter i helsa fordi du vil ha litt nytelse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Alle har fordommer. *ALLE*. Tias har den fordommen at hasjrøykande personer er verdt å bli kjent med. Andre har heilt andre fordommer. Å diskutere fordommer uten å tenke gjennom kva som ligg i ordet blir litt dumt IMHO.
Fordommer har alle. Problemet ligger nok i stereotyper. Den stereotypiske narkomanen bruker narkotika, altså hvis noen bruker narkotiske stoffer (stoffer som i henhold til norsk lovgivning er ulovlig) så er det det stereotypiske vi går etter. Finnes mange dårlige narkomane som stjeler og lager generelt sett bare jævelskap, og de hjelper ikke akkurat på det stereotypiske bildet vi har av narkomane.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, du har jo naturligvis rett her vidarlo. Nøkkelordene for denne tråden burde kanskje vært sosiale stigma(stigmatisering) og stereotyper.

Edit: Der var jeg treg gitt. Deezire var lysår før meg.
Sist endret av Tias; 4. januar 2007 kl. 22:10.
merker dette godt selv, her hvor jeg bor identifiserer man personer ved rusbruk. F.eks: "var innom til johnny i aften, chilla og så film. -Johnny? han som driver med amfetamin?"
Folk ER svært dømmende, er jo innlært og ubevisst hos 95% av folka. It's all pess
Vidarlo: Godt sagt - fordommer kan likeså være 'positive' som negative, men det virker på meg som den dominerende gruppen med fordommer er negative - ta feks. fordommer mot rase, politisk retning, meninger osv. - etter min erfaring er disse som oftest ikke basert på en overdreven positiv forventning eller slikt, heller det stikk motsatte.

Dette er dog bare mine egne erfaringer, men tingen du nevnte var ett godt poeng.
Dette blir jo litt vel OT, men slik blir det av og til når diskusjonen drar litt ut.

Uansett, god kveld.

R.
R, du tok fortsatt ikke poenget(?). En fordom er ikke negativ, en fordom er hva som gjør oss til mennesker. Uten fordommer er vi ute av stand til å erfare og lære. Velger du en tynn sommerdyne fremfor en tykk dundyne en varm juniaften er dette i praksis en fordom - på bakgrunn av erfaring, viten og fornuft lar du være å velge den dyna du helt sikkert kommer til å svette i stykker i den uutholdelige varmen.

Problemet med fordommer kommer i det øyeblikket det ikke baserer seg på verken erfaring, fornuft eller viten - i hvert fall ikke fakta. Generelt er folk for snevre og trangsynte til å ville ta i mot input eller holde et åpent sinn. Folk trekker konklusjoner og lager seg opp meninger uten å basere det på noe som helst, og er motvillige til å holde døren på gløtt slik at de kan lære mer.

Vi ser også her at det er stereotypen av røykere som er de som blir omtalt, mens "menigmann" knapt blir nevnt; det bildet media gir opprettholdes av folk flest.
Så... Hvorfor er det kun en liten andel av dopet som importeres til Norge som forsvinner i lungene/årene/wherever til den stereotype rus(mis)bruker? Kan det tenkes at rusbruk er mye mer utbredt enn det folk vil ha det til? Svaret er selvsagt ja; folk er folk. Cannabis er et mildt rusmiddel, og svært få tar skade av moderat bruk - de som får problemer er de som ikke eier noen selvdisiplin og blir liggende hjemme og røyke i månedsvis. Dette er jo skummelt nok i seg selv, men folk blir ikke nødvendigvis ødelagte av den grunn. Det første trekket kan bety mye, men for de fleste betyr det mye i den forstand at en del av den indoktrinerte propaganden om å brenne i helvete i det øyeblikket man tar et trekk av en joint betviles.

Hva tror folk skjer når andre mennesker ruser seg? Som nevnt har kanskje mange en tendens til å overføre den kunnskapen de har om lovlige rusmidler til ulovlige, og siden justere opp effektene et titalls ganger. Alkohol fører til voldelighet, manglende bevissthet/dumhet og lite kontroll - det betyr ikke at alle andre rusmidler gjør det. Alkohol fører til nasking og carelessness - det betyr ikke at alle andre rusmidler gjør det. Dette betyr ikke at det ikke finnes rusmidler som kan gjøre deg slik.

Selv har jeg aldri forsøkt noe som har gjort meg så idiot, ansvarsløs og generelt tilbakestående som alkohol.

Rus er individuelt. In the end er det hva som måtte foregå i hodene våre som gjelder - og det trenger ikke en gang ha særlig mye å gjøre med rusmiddelet man evt. har inntatt. Vi tenker, uavhengig om vi er rusa eller ikke - og siden alt er kjemi og mange rusmidler ikke gjøre annet enn å trigge utslipp av spesifikke stoffer i hodet er i in some sense alltid rusa, om vi ønsker å se slik på det.

Jepp, litt crap i all hast fra meg. Ta meg ei for alvorlig, for a) jeg mener ikke alt jeg sier konkret, og b) alt er individuelt.
Comicz: Heh jo, jeg tok poenget, antar at jeg bare var litt for trøtt til å formidle det korrekt tilbake - ekstrem søvnmangel kan gjøre slik med deg vet du
Sitat av comicz
og b) alt er individuelt.
Vis hele sitatet...
Dette står jo sterkt som alltid - det faktum at ikke alle er like.
Var enig i det du sa - noe av det overlappet problemer jeg nevnte i en tidligere post av, og når slikt skjer får vi ett bedre helhetsinntrykk.
God helg forresten


R.