Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2351
ser at både vg http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1085 og dagbladet http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/05/491054.html har hatt nettmøter med rus-eksperter.

mye rar svar, og hvertfall spørsmål der :P Hadde nesten vært bedre å henvist et sånt møte til nFF ;p

men creds til dagbladet for å dra frem løsemidler som en av de farligste, og ikke nevne alle stoffene som 'farligst'.
Det er en viss mulighet for at hasj i enkelte tilfeller kan gi alvorlige hjertebivirkninger som kan medføre død. Det er sett noen dødsfall hos relativt unge personer hvor det kun ble funnet hasj i blodet. Det er imidlertid lite dokumentasjon vedrørende dette på verdensbasis.
Vis hele sitatet...
Blir irritert når jeg leser sånt! Hvis det er oppdaget ett dødsfall de ikke vet hva som har skjedd og den personen har hasj i blodet regner de med at hasj er grunnen !

edit: typo
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av rbt
Blir irritert når jeg leser sånt! Hvis det er oppdaget ett dødsfall de ikke vet hva som har skjedd og den personen har hasj i blodet regner de med at hasj er grunnen !

edit: typo
Vis hele sitatet...
Jeg blir irritert når jeg leser sånt! Hvis det er oppdaget ett dødsfall de ikke vet hva som har skjedd og den personen har hasj i blodet så kommer 200 hasj-zealots løpende og vil peke på et hav av andre mulige grunner, fordi hasj er jo ikke skadelig i det hele tatt!
Jeg har aldri sagt at hasj ikke er skadelig i det hele tatt, men skjønner ikke hvorfor de skal skremme folk med sånne ting når de ikke vet hva som er årsaken til dødsfallet!

Det trenger jo ikke og ha noe med hasj og gjøre i det hele tatt, men de få gangene det har skjedd må de ta opp hver eneste gang og legge ut på nettet som informasjon om rusmidler!
Sist endret av rbt; 6. februar 2007 kl. 14:55.
Har noen en link til en artikkel om dette/disse hasjdødsfallet(ene)? Har bare hørt om en lignende hendelse, men da var det også amfetamin med i bildet.
Hasj alene har aldri drept noen, da er det alltid andre droger med i bildet. Hasj er farlig, men det er ikke mulig å avlive noen med hasj, du sovner/kaster opp før du får i deg nok.
Leste VG Nett sin. Det er en del u- og halvsannheter ute og går. Som at om man tar amfetaminoverdose finnes det ingen motgift. Dette er tull, MEN man er nødt til å komme seg til legevakten\sykehus kjapt. Man kan bruke stoffer som Phentolamine. Så har man f.eks. GHB-delen, men den har jo Nichotin allerede forklart i GHBposten. Bare på disse småtingene mister de kredibilitet.
Sist endret av Sinister; 6. februar 2007 kl. 15:41.
Han jævla gjøken der som svarte på spørsmåla sa jo alltid "se på www.rustelefonen.no". Herregud.
I denne artikkelen kommer Gustavsen med enda flere usannheter.

Sitat av VG Nett
- Virkningene av de to stoffene er ganske like. Metamfetamin kan ha en litt sterkere umiddelbar effekt, sier Gustavsen.
Vis hele sitatet...
Alle som har litt peiling på drugs vet at forskjellen mellom meth og GHB er veldig forskjellig. Selv kids som eksperimenterer første gang vet dette, og det er jo de som, i mine øyne, trenger rådene i størst grad.

Sitat av VG Nett
En milliliter for mye, avhengig av hva slags dagsform man har, kan gi en overdose. Dopet påvirker hjernens pustesenter, og man slutter rett og slett å puste, sa Erik Kinn Rustad til VG Nett lørdag.
Vis hele sitatet...
Vel, i teorien kan også en milliliter alkohol være for mye avhengig av dagsformen, men han fremstiller det som man går fra toppform til død med en ml for mye.

Jeg prøver på ingen måte å være en advokat for GHB, har ikke testet det selv engang. Dealen er at når alt kommer til stykke så er statens arbeid å forebygge fysiske og psykiske skader på innbyggerne. Dette gjør de som oftest ved hjelp av skremselspropaganda for å skremme folk bort. De som trosser statens advarsler skjønner at det ikke er så "farlig" som staten skal ha det til. Alt for mange ender da opp med glorifisert forhold til rusmiddelet det gjelder. Da tenker jeg hovedsaklig på naive og blåøyde kids som er keen på å teste det meste, og ikke tror at de kommer til å ta noen skade av litt uskyldig eksperimentering.

edit: Så feil, hun sammenlignet amf med meth, og ikke meth og ghb. Var skrevet på en uklar måte på VG. My bad.
Sist endret av Sinister; 6. februar 2007 kl. 18:29.
Lurer på om noen av disse "rus-ekspertene" har prøvd noen av stoffene de omtaler selv? Hvis ikke; hvordan kan man da være ekspert på emnet..?
De skulle ha det gøy en sommer. Men Black Metal og hasj viste seg bli en farlig kombinasjon som endret livet til hele guttegjengen.
Vis hele sitatet...
http://www.marita.no/marita/live/ind...68606529278953
Hvor vil du hen med den linken der, helgefar? Bevise at et forbud fører til ulik kvalitet og problemer?
Sitat av Nichotin
Hvor vil du hen med den linken der, helgefar? Bevise at et forbud fører til ulik kvalitet og problemer?
Vis hele sitatet...
Prøver ikke å bevise noe som helst.
Man snakker om eksperter og sannheter/usannheter.
Dette er såkalte "eksperter" som drar rundt på skolene og gir rusinformasjon.
Hadde en rimelig utslitt eks-narkoman på ungdomsskolen som fortalte om hvordan man var sikret et liv i helvete om man begynte med hasj.
Sende en mail å påpeke de mange feilene ?
Ah, det oppklarte en hel del. Da er vi på riktig bølgelengde, helgefar.

Jeg har nå prøvd å få tak i en journalist i håp om at vi skal få lov til å se en positiv rusmiddelhistorie for en gangs skyld. Har jeg sjansen skal jeg prøve å få med litt mer nøktern informasjon om GHB.
Den historien der beskriver et menneske med psykiske problemer, ikke rusproblemer.
Det ville vært dritkult å få noen på skolen som kunne gi en rusmiddelhistorie som var litt mer nøytral enn alle skremselshistoriene, som egentlig er basert på tullball, dóg med sannheter her og der som "Hasj er jo ikke rent ufarlig", for det er det jo ikke, men det kompenserer ikke for "Hvis du prøver hasj, er du sikret livet som heroinist!", så å få folk som Nichotin eller andre mer nøytrale nFF'ere på skolen ville vært kult, egentlig
Ja, det hadde nok vært best. Blir lei av all den skremselspropogandaen som går. En tidligere rusmisbruker, elle lignende, hadde vært best. Som hadde gitt saklig informasjon om diverse rusmidler. En del feilaktig informasjon var den eneste jeg fikk før i tida. Helt til jeg begynte å teste forskjellige stoffer selv og gravde opp egen saklig info:P
Jeg la merke til at infosidene til folkehelseinstituttet (Se siste avsnittet på skremmende virkninger) sier at brukere ikke kan skille forksjellen på psilocybin og LSD, mens så og si alle som har prøvd de nevnte stoffene sier de tydelig klarer å skille de fra hverandre. LSD har jo også en betraktelig lengre virkning. Hva er sannheten her?
Jo, er vel sant at LSD generelt har lengre virkning enn psilocybin. Tar jeg feil her? Som sagt, det er ganske mye usaklig og feilaktig informasjon rundt omkring. Men det finnes naturligvis en del saklig og riktig informasjon.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Slaktern
Jeg la merke til at infosidene til folkehelseinstituttet (Se siste avsnittet på skremmende virkninger) sier at brukere ikke kan skille forksjellen på psilocybin og LSD, mens så og si alle som har prøvd de nevnte stoffene sier de tydelig klarer å skille de fra hverandre. LSD har jo også en betraktelig lengre virkning. Hva er sannheten her?
Vis hele sitatet...
En kjenner forskjell ja, akkurat hva forskjellen er blir vanskelig å ordlegge (subjektivt fra bruker til bruker).
Og ja, LSD varer mye lengre også.
At brukeren ikke kjenner forskjell mellom psilocybin og LSD trenger ikke å ha noe med varigheten av rusen å gjøre, men symtomene der og da. Antar i hvert fall det var noe slikt folkehelseinstituttet mente. Uansett ser det ut til at de har lite peiling. Jeg trodde for eksempel at skade på foster i forbindelse med bruk av LSD, for lengst var tilbakevist.
Vi hadde også en skikkelig tulling på besøk på skola ..
Satt der å snakka om hvor tragisk livet hans var blitt, p.g.a rus.
Og hasj, hasj var visst noe av det værste! Jeg tror aldri at jeg har ledd så mye i hele mitt liv!
Kunne ikke kontrollere det.. Når han kom til den setningen, ble det for mye for lattermuskelen min xD

Men fra spøk til revolver, som mange sier her omkring; Det hadde vært mye bedre med litt saklig info om rusmidler på skolene, istedet for skremselspropagandaen ..
Folk trekkes mot det skremmende og "forbudte" og ukjente fenomenene
Sist endret av Lille Nikotin; 6. februar 2007 kl. 21:18.
Hvis det er tilfelle så burde dem jo ihvertfall legge om framgangsmåten, slik at det de prater om ikke blir så tiltrekkende. For de sier jo nettopp det at det er så farlig, skremmende ulovlig og slikt. Og hvis folk blir trukket mot det, slik du hevder, så er ikke det den lureste måten å gå fram på. Men det er det ikke uansett, da de gir en del feilaktig informasjon. :P
coz
Trådstarter
71 0
Sitat av Lille Nikotin
Vi hadde også en skikkelig tulling på besøk på skola ..
Satt der å snakka om hvor tragisk livet hans var blitt, p.g.a rus.
Vis hele sitatet...
regner med grunnen til at de gjør det er vel at de har fått et manus eller lignende fra politiet, så får de noe for det. kortere straff eller liknende.
Sitat av coz
regner med grunnen til at de gjør det er vel at de har fått et manus eller lignende fra politiet, så får de noe for det. kortere straff eller liknende.
Vis hele sitatet...


Kan nok stemme det, ja.
Sitat av helgefar
Prøver ikke å bevise noe som helst.
Man snakker om eksperter og sannheter/usannheter.
Dette er såkalte "eksperter" som drar rundt på skolene og gir rusinformasjon.
Hadde en rimelig utslitt eks-narkoman på ungdomsskolen som fortalte om hvordan man var sikret et liv i helvete om man begynte med hasj.
Vis hele sitatet...
Vil bare melde at på ungdomsskolen hadde vi besøk fra fengslet. En som begynte med hasj når han var 14 og etc, satt nå i fengselet, og var avhengig av amf.

Den delen jeg likte best var når først fengselsdirektøren forklarte at det var bra for han fordi han ikke fikk rusen sin i fengselet, så nikket han etc. Senere spurte vi (når vi skulle rekke opp hånden etc) om han virkelig ikke fikk tak i amf. der inne. Da sa han at jo, det gjorde han. Fengselsdirektøren ble litt satt ut da.
så heldig dere er... vi hoppa over kapittelet (10ende klasse) om rusmidler og konsentrerte oss om alkohol og tobakk vi^^

kom en fyr som hadde røyka SIGARETTER i 30år å fortalte hvordan det var... lo så jeg grein

starter med rusmiddler og informasjon i Psykologi nå i mars elns, får se hva lærern sier da... for hu har et par skruer løs i huet...
Vi fikk ingen fyr på skolen i det hele tatt, ikke en gang som hadde røyket sigaretter

Men kanskje like greit, det ville ikke hjulpet på rusmiddelinnstillingen deres uansett, jeg var jo den fremtidige heroinist uansett hva jeg sa, for jeg kunne flere rusmidler enn de kunne
Husker det var en fyr som snakket om å ta den korte veien (narkotika) og den lange veien (uten narkotika)

Felles for de fleste er å si at alt starter med hasj. Det er for de fleste, helt korrekt. Man begynner som oftest å teste hasj. Jeg for min del gjorde akkuratt det. Så gikk det en stund med litt røyking 2-3 ganger i uka, kanskje mindre, til jeg plutselig følte at rusen var kjip siden jeg bare ble trøtt. Etter dette har jeg vært borti Rohypnohl,Kokain,Amfetamin,krystall-meth og sopp. Jeg er overhodet ikke avhengig av noen av stoffene, men her er det klart en del folk faller igjennom å lar seg bli hektet.

Så, all den "skremselspropagandaen" er faktisk ikke så dum. Det finnes dessverre alt for mange der ute, med dårlig selvkontroll og viljestyrke til å la det bli med noen få ganger / prøve ut ulike stoffer. Veien fra bruk til missbruk er kort.
nesraL: Det er riktig at det finnes en fin linje mellom bruk og misbruk. Som jeg tidligere har sagt er misbruk et symptom, ikke en årsak, og det er stoffer som går igjen og igjen hos de som er misbrukere. Legemidler, løsemidler, amfetamin og heroin er de vanligste, og minst to av disse er typiske "flykte"-rusmidler. Du hører ikke om mange som er LSD/sopp-avhengige, eller folk som tester DiPT for å flykte fra virkeligheten.
Jeg syns det er skremende hvor enkelt det er å finne oppskrifter og lage GHB. Tok en rask søk på google og det kom opp flere treff på hvordan man lager GHB. Til og med på norsk. Har nok aldrig tenkt å lage og teste GHB, selv om jeg har tatt min del av dop.

Etter det jeg har lest så fra råder jeg folk å teste GHB.

Kan man stole på disse oppskriftene? Jeg tror det er farlig hvis du prøver å lage det selv.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Dr.Gonzo: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=23184

MAn bør selvfølgelig ikke stole på en oppskrift man finner på nettet. En bør kryssjekke slikt opptil flere ganger. Om du vet hva du holder på med kan det være mindre farlig å lage selv enn å kjøpe det på gata.

Når det gjelder de folka som reiser rundt på skoler har Team Antonsen Gutta en artig fremstilling av dette i en episode av Ut i vår Hage. Absolutt verdt å se.
z0p: har du link til denne filmen? Jeg fant den ikke..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Gest^^: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/39286 Det er flere enn bare det første innslaget senere i episoden også.
Sist endret av z0p; 7. februar 2007 kl. 14:22.
Takk ^^
(20 tegn)