Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 8973
Etter noen raske søk på forumet fant jeg ingen tråd som er lik den jeg nettopp lager, men hvis noen har en å vise til, kan en admin/moderator slette tråden min omgående, så er det sagt

Men tilbake til trådens egentlige mening, så er egentlig alt jeg lurer på; hva er din holdning til narkotika i samfunnet? Hva slags propaganda har staten i årenes løp tvunget i deg? Lytter du til helsesøster og utekontakt som forteller om hvordan psykoser og avhengighet preger miljøene?

Målet med denne tråden er vel egentlig få et overblikk over hva samfunnet mener om dette fenomenet "narkotika". Grunnen til at den er her og ikke under "Rusmidler", er fordi jeg tror denne er mer samfunnsrettet og jeg vil få et bredere spekter av poster tilbake.

Hvis noen lurer, så er jeg pro narkotika, og har tro på et samfunn med legalisering og iallefall avkriminalisering, og forskning på bl. a. cannabis som legemiddel for å få THC-et og det som virker i jointen over i en pille for å kurere sykdommer og psykiske lidelser, istedenfor å gi ADD-pasienter amfetamin og tro det løser alt.

Så tilbake til spørsmålet: hva syns du om bruken av narkotika i samfunnet, og hva er idealbruken i et samfunn i dine øyne?
Sist endret av Gest; 4. februar 2007 kl. 19:08.
Jeg skulle gjerne sett for meg ett samfunn som ikke var imot Cannabis og at det var lovelig. Folk som royker og greier aa kontrollere dette saann at det ikke gaar ut over dagens gjoremaal greier det uansett om det er lovelig eller ikke. Og det samme med de som ikke greier aa kontrollere det, de blir like paa trynet uasett.

Sorry skrivemaaten er ikke paa helt norsk tastatur^^
Jeg klarer meg med snus og alkohol. Hvis andre vil ta kraftigere stoffer, så er det jo opp til de...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vil ikkje få et godt svar her, fordi folk her er totalt i utakt med fleirtalet i befolkinga, både når det gjeld meining og kunnskap. I tillegg er her relativt mange umodne sjeler, som gir meg lyst til å dra den konklusjonen at et forbud mot *alle* rusmiddel hadde vore positivt.
Gest's Avatar
Trådstarter
Vidarlo: Hva defineres som -alle- rusmidler? Da også inkludert nikotin og koffein? Jeg kan delvis se hvor du vil hen, men jeg tror på avkriminalisering for å sette folk i mindre fare og for å slå et slag for legemiddelindustri Pluss kanskje til egen bruk på hobby-basis

Edit: dessuten lurer eg på hva du vil definere som umodne sjeler.
Sist endret av Gest; 4. februar 2007 kl. 19:35. Grunn: Glemte en sak
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Alle rusmiddel. Med unntak av koffein. Alkohol, nikotin, ban'em all.

Fra pistol til revolver:
Dersom du ikkje forstår kva eg meiner med umodne sjeler, så kik deg litt rundt. Det er folk som kjører i seg ting *totalt* ukritisk.
Gest's Avatar
Trådstarter
Da har vi det oppklart, og vi er uenige

Edit: Men jeg enig med deg i at folk umodne dersom de ikke leser en settning om et stoff de aldri har hørt om som de kaster i seg i det de får det tilbudt på en fest.
Sist endret av Gest; 4. februar 2007 kl. 20:02. Grunn: Trykka for fort
er det noe som burde bli bannet snarest mulig er det alkohol spør du meg
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Problemet med å ulovligjøre alkohol finner du ved å se hva som skjedde tilbake i forbudstiden. Organiserte bander som produserte og formidlet brennevin uten noen form for kvalitetskontroll. Det ville blitt et mye større problem enn narkotikahandelen er i dag siden alkohol er såpass utbredt i samfunnet i dag.

Det virker som om trådstarter her tror at cannabis er et vidundermiddel som kan kurere alt av sykdommer. Det er nok ikke tilfellet. Uten at jeg er veldig inne på emnet er det nok i medisinsk sammenheng mest brukt for å lindre noen sykdommer.

Cannabis kan nok ikke brukes for å kurere ADHD, og det blir heller ikke brukt amfetamin i ADHD medinisering. I noen tilfeller blir det brukt amfetaminlignende stoffer eller familiære stoffer.
Utifra personlige erfaringer kan det virke som cannbis kan utløse psykoser hos personer med AD.
Jeg har derimot lest om forskning rundt ADHD og omega 3 som medisinering med et positivt utfall. Jeg tror nok mer forskning rundt naturmedisiner er veien å gå.

For å gå litt tilbake til emnet så er jeg ikke for fri flyt av alle rusmidler, da noen rusmidler kan være ren gift i hendene på umodne sjeler som vidarlo definerte her tidligere i tråden.
Skal vi da også droppe resepter på medisin slik at hvermansen kan gå å kjøpe seg en pakke dolcontin?
Å lovligjøre cannabis som medisin ser jeg ingen problemer med, siden legene uansett skriver ut resepter på mye tyngre og mer vanedannende piller som det skulle vært sukkertøy.
Grensen mellom et rusmiddel og medisin er jo uansett veldig ofte bare en lovlig resept.

Jeg tror nok heller at vi er tjent med avkriminalisering og objektiv informasjon om rusmidler. Det er bedre å fortelle hva som faktisk er farlig og ikke slå alle stoffene over en kam og si at alt er farlig.
Sitat av coz
er det noe som burde bli bannet snarest mulig er det alkohol spør du meg
Vis hele sitatet...
Det har vel vært prøvd tidligere om jeg ikke husker feil?
Er enig i at et totalforbud mot alkohol hadde vært for staten sitt beste, men lever vi for å gjøre det bra for staten, eller for oss selv?
Alkohol står for norges største folkesykdom, men jeg hadde alikevel blitt arg om det hadde blitt ulovlig. Og det kan hende at det bare vil gjøre vondt værre og føre til at vi ruser oss på helt andre måter som man hvertfall ikke blir gammel på.

Når det kommer til narkotikum, så er jeg enig i at det burdte være lov å bruke det som legemiddel (om det er noe som helst grunnlag for å bruke det der. Det har jeg null peiling på)
Men at det skal bli legalt å drive med det på hobbybasis er jeg imot. Koster staten masse resurser når vi blir avhengige av narkotikum og på på avvendig, rehabilitering etc.

Ja veit at noen mener at bruken hadde gått ned om det ble legalisert, men det er det ingen som helst sikkerhet for at den ville gjort bare fordi det har skjedd i andre land som enkelte påstår (har heller aldri sett noen beviser for dette), men det er vel 7 andre tråder her på forumet som omhandler akkurat den saken, så bør kanskje ikke ta den akkurat her.

"Jeg tror nok heller at vi er tjent med avkriminalisering og objektiv informasjon om rusmidler. Det er bedre å fortelle hva som faktisk er farlig og ikke slå alle stoffene over en kam og si at alt er farlig."

z0p: Alle stoffer er farlige om de brukes feil.
Sist endret av TechLash; 4. februar 2007 kl. 20:43.
Gest's Avatar
Trådstarter
Sitat av z0p
Det virker som om trådstarter her tror at cannabis er et vidundermiddel som kan kurere alt av sykdommer.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror ikke cannabis kan kurere alt, men mine personlige erfaringer innen cannabis-mot-ADD/ADHD er at det har gjort personene mer skjerpet og egnet til å utnytte potensialet de har.

Jeg vil videre si meg enig i at naturmedisin er en god vei å følge, men forskning på de tingene vi allerede vet virker og som vi allikevel ulovliggjør er jo noe vi kan se nærmere på ved siden av?

Cannabis har, som du sier, en tendens til å lindre sykdommer og forbedre liv, selv om fullstendig kur er litt utenfor rekkevidde.

Jeg mente amfetaminlignende, som concerta og ritalin, skrev amfetamin for å gjøre det enkelt, og jeg beklager det.
Håper evt. misforståelser nå er klart opp i.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TechLash
Når det kommer til narkotikum, så er jeg enig i at det burdte være lov å bruke det som legemiddel (om det er noe som helst grunnlag for å bruke det der. Det har jeg null peiling på)
Vis hele sitatet...
Narkotikum *BLIR* brukt som legemiddel. Morfin, amfetamin-liknande substanser, opiater, you name it...
Jeg hopper rett til "alles" mening om å forby alkohol. Hva skjer da? Tror dere ikke det blir som 1930-tallet i Chicago? Bare smugling Og hjemmebrent, hjemmebrygg etc. Cannabis burde blitt lovlig.
Gest's Avatar
Trådstarter
Jeg er ikke for mer illegalisering i alle fall, det fører bare ulykke med seg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
z0p: Det er mange som bruker cannabis mot ADHD, relativt sett såklart.

Personlig tror jeg forbudet skader mer enn det gjør godt, uansett hvilket stoff vi snakker om. Avkriminalisering, eller kanskje til og med legalisering, tror jeg skapt bedre oversikt over misbrukerproblemet, bedre kontroll fra myndighetenes side (les: lovlig salg), for ikke å snakke om tatt grunnpilaren vekk fra et massivt nettverk av organsierte krimnelle. Jeg tror ikke på fri flyt (selv om jeg i prinsippet syns det er det eneste riktige), jeg støtter aldersgrenser, resepter og spesielle grupper som får tilgang til stoffer vanlige dødlige ikke får (eks. opiater), men mener de som overtreder eventuelle slike grenser ikke burde straffes for dét.

vidarlo: Morfin er et opiat...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Tias: jeg er klar over at det brukes av noen for å lindre ADHD, men det vil jo ikke kurere. Men som sagt har jeg sett tilfeller av det motsatte, om dette skyldes kombinasjonen ADHD/ADD og cannabis kan jeg jo ikke være sikker på. Det kan også være andre faktorer som har spilt inn.

Nå er vel samfunnet på vei mot en mer liberal holdning til cannabis, og det er vel bedre at det skjer gradvis enn en plutselig legalisering.

Det ville vel kanskje også sende et budskap om at andre narkotikum også ikke er så farlig, siden alle er blitt proppa med propaganda om at all narkotika er livsfarlig og vil føre til et liv i helvete.
Sist endret av z0p; 4. februar 2007 kl. 21:30.
Personlig så er jeg for legalisering, men syns avkriminalisering kan være det beste valget viss det skulle stå mellom legalisering og avkriminalisering....

Norge børde MINST godta cannabisplanten til medisinsk og industriell bruk, forskninger har vist at cannabis forhindrer hjernesvulst og at det kan hjelpe på MS og kreftpasienter +++

Jeg mener at det er unaturlig og forby en plante.
Sitat av vidarlo
Narkotikum *BLIR* brukt som legemiddel. Morfin, amfetamin-liknande substanser, opiater, you name it...
Vis hele sitatet...
morfin er en opiat sånn btw.

og h4llik har nok rett. det blir sånn.
så, hva ønsker vi?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Alle rusmiddel. Med unntak av koffein og alkohol ban'em all... Men sett ut i fra et samfunnsøkonomisk ståsted burde man kanskje forby alkohol også.

Jeg tror hvordan holdninger man har til det er en kombinasjon av egene vaner og kunnskap om stoffenes skadevirkninger. (forøvrig så er jeg også blant dem som ønsker 2timer gym i skolen hver dag hele grunnskolen, om det skulle være relevant på noen måte(?))

Edit: jeg mente igrunnen ikke forby i utsagnet over. Jeg mente effektivt begrense bruken mest mulig. Forbud er nødvendigvis ikke mest effektivt.
Sist endret av sptz; 4. februar 2007 kl. 22:17.
Narkotika er no forbanna dritt uansett hvordan vender og vrir på det.. Personlig har jeg aldri tatt noe sterkere enn sigaretter og har heldigvis klart å slutte med det etter mange års avhengighet, takk og lov. Røykhosten er borte og den dårlige kondisen har gått til det motsatte. Jeg lurer bare hvorfor i helvete man på død og liv må prøve all mulig dritt? Hva er vitsen med å prøve amfetamin, ectasy osv???? En leser stadig at man tror man blir forfulgt av mafiaen eller at man "ser rosa flygende elefanter" etter å ha hivd i seg en eller annen rar pille eller et pulver, hva er så kuult med det egentlig. En ødelegger bare seg selv og andre rundt seg etterhvert. Tenker en ikke på mor og far som ser sønnen/datteren forfaller, blir innesluttet og kanskje tilslutt ender sitt liv. Kjenner mange jeg i min hjemby som har dødd av overdoser. Nei, en øl eller en dram med måte må da være mye, mye bedre
Gest's Avatar
Trådstarter
Spawn2: Jeg deler ditt syn på misbruk, men det er forskjell på bruk og misbruk også, i likhet med fast røyking og fest/koserøyking, selv om forskjellen er mer hårfin innen narkotika og har lettere for å utvikle seg til misbruk.

Men alkohol er ikke noe bedre, for flere dør av alkoholforgiftning hvert år enn det i verdenshistorien har gjort av cannabis, for å ta det som eksempel
Joda, men jeg skrev med MÅTE
hmm er for en liten legalisering av narkotika, sånn type du må ha en psykologisk test før du får noe som helst og for vær gang du skal ha mer, og bare er lov å brukes si noen ganger i året

men fatter ikke folk som er helt mot narkotika har ikke mye peiling også er du for alkohol,nikotin,koffein. o.l som tar livet av mer folk årlig en noen som helst type narkotika har gjort noen side?

og dere som er helt for cannabis, nei cannabis hadde ikke vært en bra ting innen medisin, tenke deg å være fjern og ha vondt. du skjønner va jeg mener viss du noen gang har blitt utsatt for en ulykke mens du er fjern

(offtopic) er så morsom å se personer som er dø avhengi av cannabis som er så for legalisering
Gest's Avatar
Trådstarter
jan0: Cannabis innen medisin er kjent som noe som lindrer diverse sykdommer, og hvis du i det hele tatt hadde visst noe om det, ville du ikke sagt hva du sa.
jo har lest om det og det er grunnen til at jeg skrev det jeg skrev.
er bare det sånne personer som sitter mongo fjerne hele dagen bruker for å få cannabis legalisert. slik at di kan forsette og sitte fjerne hele dagen uten skresset med å få tak i det fra skummle typer.


dont get me wrong. jeg er pro cannabis men alle argumentene som blir brukt for pro cannabis er så fjerne og vage
Problemet til folk flest er vinklingen på hele rusmiddeldebatten. Rusmidler er i de aller fleste tilfeller et symptom, så man må fjerne problemet for å få en løsning. I utgangspunktet kan alt være lovlig så lenge man ikke har en sosial situasjon der store deler av befolkningen lever miserabelt og ikke har noe bedre å finne på. De som er i den situasjonen i dag bruker allerede ulovlige rusmidler hvis de føler for det. Bare se på Finland. Alkoholprisene kunne gjerne vært så lave uten at det hadde blitt noe problem, så lenge folk hadde hatt noe annet å finne på enn å drikke.

Spawn2: Jeg tror du bør åpne øynene litt. Narkotika trenger ikke være 'noe forbanna dritt', det er bare du som er for trangsynt til å se at det faktisk finnes ganske mange positive sider også. Mange folk med problemer bruker narkotika, men det betyr ikke at man nødvendigvis får problemer av å bruke det. Symptom, problem, som forklart over. Narkotika har hvertfall ikke gjort mitt liv dårligere, men nå hiver jeg ikke i meg speed og heroin heller, da.
Sist endret av Nichotin; 5. februar 2007 kl. 10:08.
Tror vi skal se langt etter en legalisering, men en avkriminalisering kan nok bli mulig. Koster jo tross alt en formue å forfølge stort sett harmløse småbrukere. Tror nok mange politikere ser det på den måten, men tør ikke ta standpunkt i frykt for en rask politisk død.

Dessuten er det helt meningsløst å forby cannabis som legemiddel når langt sterkere preparater skrives ut i tonnevis. Cannabis har svært mange legende og symptomreduserende effekter.

Personlig hadde jeg heller sett lett hasj-sløve resturentgjengere natt til søndag enn spritdrita bråkmakere.

Hadde vært interessant å "tvangsfore" anorektikere med en daglig dose cannabis for å gi dem et realt matkick
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er helt enig med deg Kaptein Snus, men hadde jeg hatt rettighetene til å moderere her i forumet hadde jeg slettet innlegget ditt for dialekt. Vær så snill å skriv bokmål eller nynorsk!
Sitat av Kaptein Snus
høres sikkert teit ut for dokker våkne tenkende individa, men æ e for fri flyt av all narkotika, sjøl om æ egentlig kun e for cannabis. Det har med frihet å gjør, ingen person bør ha rett te å bestem koss en anna persons livsstil ska vær. Dessuten gjør det nokka med narkokartellan og støggsnuten sine ressursa og..så istedetfor at æ å mine ska gå rundt og vær redd for snuten så kan dem få brukt ressursan sine på skikkelige ting, som barnevoldtekts-meinn og dobbeldraps-bestemødre f.eks.

I mine øya hadd det blitt en my ber verden
Vis hele sitatet...
Jeg har vært litt skeptisk til dette, men da jeg leste innlegget ditt ombestemte jeg meg.
Dialekt eller ei, jeg liker svært godt måten du formulerer det på.
Jeg er utrolig lei av å lese poster som "Jeg hater all narkotika!" Og ting i den duren, hvis man absolut skal komme med slike poster, gi oss i det minste en grunn til at du gjør det. Og kom ikke med den gamle og utbrukte; Det ødelegger livene til alle som driver med det.

Det er faktisk flere rusbrukere i Norge enn du kan forestille deg.

Jeg er for full legalisering av alle narkotiske stoffer, for i mine øyne er det en menneskerett å få bruke dem.

Min kropp er MIN, Og absolutt ingen skal komme å fortelle meg hva jeg kan gjøre med den eller ikke. Hvis jeg vil røyke cannabis, så gjør jeg det. Vil jeg teste amfetamin, ecstasy, heroin, speed og cola, så gjør jeg det. Det er ingen som har rett til å fortelle meg at jeg ikke kan gjøre dette.
Vil jeg ta mitt eget liv, gjør jeg det. Ingen skal kunne si at det kan jeg ikke, for det ulovlig.

Kort sagt: Mitt liv er mitt, og kun mitt, og jeg gjør med det som jeg selv vil. Ingen skal fortelle meg hva jeg kan gjøre eller ikke!
Gest's Avatar
Trådstarter
Lille Nikotin, you make me proud
Sitat av Gest^^

Men alkohol er ikke noe bedre, for flere dør av alkoholforgiftning hvert år enn det i verdenshistorien har gjort av cannabis, for å ta det som eksempel
Vis hele sitatet...
så er det adskillig mange flere som har drukket alkohol i verdenshistorien enn noen som har røkt cannabis. og jeg vil heller dø dritings enn leve som stein!
Sitat av hyys
så er det adskillig mange flere som har drukket alkohol i verdenshistorien enn noen som har røkt cannabis. og jeg vil heller dø dritings enn leve som stein!
Vis hele sitatet...
Kilde? Dette vil jeg gjerne ha dokumentasjon på. Sopp er riktignok ikke cannabis, men det har blitt brukt i mange titusentalls år i rituell sammenheng. Dette oppklarer kanskje grunnen til at jeg ikke kjøper det argumentet der sånn helt uten videre.
Gest's Avatar
Trådstarter
Sitat av hyys
så er det adskillig mange flere som har drukket alkohol i verdenshistorien enn noen som har røkt cannabis. og jeg vil heller dø dritings enn leve som stein!
Vis hele sitatet...
Uhm... I India, for å ta det som eksempel, men også i Kina og veldig mange andre store land i Østen, har man røyket Cannabis i uminnelige tider, og de tidligste sporene på cannabisinntak kommer fra Kina for nesten 3000 år siden (hvis jeg husker riktig )

Alkohol er hovedsaklig bare noe man har brukt i Europa, men det har spredt seg grunnet okkupasjon av diverse land, samt kolonisering, noe som går ut på det samme. Men det betyr ikke at cannabisbruken er mindre her i verden. Cannabis er et rusmiddel som er gammelt, har eldgamle tradisjoner i Østen og derfor ikke bør rakkes ned på. Hva du bruker fritiden din på, driter jeg i, men jeg vil heller være stein
Jeg synes det burde vært lov å innta alle planter som vokser i naturen, med dette mener jeg sopp,cannabis ovs..
Men kjemiske stoffer som er laget i labratorium burde ikke vært lov.
Dette er da MIN personlige mening.
Sitat av Mister_Kenneth
Men kjemiske stoffer som er laget i labratorium burde ikke vært lov.
Dette er da MIN personlige mening.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært flott om du hadde giddet å begrunne dette mer. Det er veldig mye rart av planter som er mye mer farlig enn det som kommer ut av laboratorium. Og omvendt.
Får svare på trådemnet jeg da
På ungdomskolen osv tenkte jeg slik at all slags narkotikum var det værste som finnes, og skulle aldri være sammen med noen som brukte, eller hadde brukt, slikt. Men er en liten stund siden, og etter å ha lest flere timer på rusmiddel forumet her, og lært mer for og si det sånn; Så syns ikke jeg det er så utrolig "ille" som alle vil ha det til, mere vanlig også på en måte.

hm var litt vanskelig å få fram akkurat det jeg mente men jaja.
Sist endret av Archj; 8. februar 2007 kl. 18:11.
Lille Nikotin har den rette holdningen, jeg gjør hva jeg vil med meg selv, og ingen andre skal bry seg.
''I can't smoke a plant that was made by God, but i can kill my wife if i'm a footballplayer''
-Axel Rose/Slash

Nichotin har rett. Mer begrunnelse bak noen av innleggene her.

Jeg er for legalisering av narkotika. All narkotika.
Det hadde vært flott om du hadde giddet å begrunne dette mer. Det er veldig mye rart av planter som er mye mer farlig enn det som kommer ut av laboratorium. Og omvendt.
Vis hele sitatet...
Det er riktig det du sier, men mitt poeng er at plantene er narturlig laget, derfor mener jeg at de burde vært lovlige å innta.
Men det burde ikke vært lov til å være ruset offentlig, det må skje hjemme hos deg selv.

Edit: Da burde det også ha vært mer informasjon om hver enkelt plante, og hva risikoen er når man bruker/missbruker planten.
Sist endret av 3RD; 8. februar 2007 kl. 22:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mister_Kenneth
Det er riktig det du sier, men mitt poeng er at plantene er narturlig laget, derfor mener jeg at de burde vært lovlige å innta.
Men det burde ikke vært lov til å være ruset offentlig, det må skje hjemme hos deg selv.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg den prinsipielle forskjellen på dyrking av opiumsvalmue med det formål å skaffe rusmiddel og å framstille samme stoffet syntetisk?
Kan du forklare meg den prinsipielle forskjellen på dyrking av opiumsvalmue med det formål å skaffe rusmiddel og å framstille samme stoffet syntetisk?
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt sånn jeg mener.
Min mening er at f.eks exctasy burde vært ulovlig(som det er) men at f.eks Cannabis kunne vært lovelig.
Men jeg har ikke noe i mot folk som bruker narkotika.

Beklager hvis jeg missforstod spørsmålet, jeg er bare 15 år ser vel ikke alle synspunktene fra forskjellige vinkler...
Gest's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mister_Kenneth
Det er ikke helt sånn jeg mener.
Min mening er at f.eks exctasy burde vært ulovlig(som det er) men at f.eks Cannabis kunne vært lovelig.
Men jeg har ikke noe i mot folk som bruker narkotika.

Beklager hvis jeg missforstod spørsmålet, jeg er bare 15 år ser vel ikke alle synspunktene fra forskjellige vinkler...
Vis hele sitatet...
Vel, som Nichotin sier, så er det mengder med rusmidler i naturen som er farligere enn kjemikalier fra laben, men også omvendt.
Hvis du er for legalisering av opium, hvorfor er du da imot legalisering av 2c-X? Jeg syns det blir å gå litt langt å være for legalisering av virkelig farlige stoffer, når litt mindre farligere stoffer er fult mulig å utvikle under tryggere omgivelser og med mer kontrollerbare utfall?

Jaja, du får mene som du vil
Tenk hvilket samfunn vi hadde hatt om ingen rusmidler eksisterte. Vi hadde i hvertfall hatt mye mer velstand og færre som jobbet i psykiatri, barnevern og avrusningsklinikker.
Sist endret av Matthiesen; 9. februar 2007 kl. 11:51.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Mister_Kenneth er ikke den eneste med den holdningen har hørt flere sagt att de synes stoffer som er ute i naturen er bedre en ting som er kjemisk framstilte. For meg blir det samme som å kjøpe Øko-poteter eller hva det heter ting som skal vær litt mer naturlig for mennesker enn ting som er framstilte under andre omstendigheter.
Sitat av Mister_Kenneth
Det er ikke helt sånn jeg mener.
Min mening er at f.eks exctasy burde vært ulovlig(som det er) men at f.eks Cannabis kunne vært lovelig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ecstasy være ulovlig? Bare fordi virkestoffet MDMA er kjemisk fremstilt? Hvis du tenker deg om, er ca. alle problemene rundt ecstasy direkte relaterbare til det faktum at det er ulovlig. Det er nettopp mange av laboratoriestoffene som virkelig hadde tjent på en legalisering, i form av økt renhet og kvalitetskontroll. Dessuten er ikke MDMA spesielt farlig i seg selv heller.

Sitat av Mister_Kenneth
Beklager hvis jeg missforstod spørsmålet, jeg er bare 15 år ser vel ikke alle synspunktene fra forskjellige vinkler...
Vis hele sitatet...
Bare husk at ting ikke nødvendigvis er en god idè selv om det kanskje høres sånn ut i starten. Hvi du tenker litt over konsekvensen av det du foreslår, så skjønner du kanskje at det blir litt skjevt om vi skal la opium og datura være lovlig fordi de er planter, mens 2c-t-2 og MDMA skal være ulovlig fordi det er kjemisk fremstilt. Mange av de tingene som vokser i naturen krever ganske mye prosessering for å bli brukbare i russammenheng, så det blir også et problem å sette en fornuftig grense et sted.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Matthiesen
Tenk hvilket samfunn vi hadde hatt om ingen rusmidler eksisterte. Vi hadde i hvertfall hatt mye mer velstand og færre som jobbet i psykiatri, barnevern og avrusningsklinikker.
Vis hele sitatet...
Det blir jo bare ren og skjær gjetning siden vi alltid har hatt og brukt rusmidler. Og det kan hende du er helt på viddene med gjetningen din..
Hadde vi ikke hatt noen rusmidler hadde vi også hatt veldig lite medisiner.
Det at færre hadde jobbet innen psykiatri, barnevern og avrusningsklinikker ville jo ført til arbeidsledighet siden ikke bare de, men også klientellet skulle hatt andre jobber
Sitat av z0p
Det blir jo bare ren og skjær gjetning siden vi alltid har hatt og brukt rusmidler. Og det kan hende du er helt på viddene med gjetningen din..
Hadde vi ikke hatt noen rusmidler hadde vi også hatt veldig lite medisiner.
Det at færre hadde jobbet innen psykiatri, barnevern og avrusningsklinikker ville jo ført til arbeidsledighet siden ikke bare de, men også klientellet skulle hatt andre jobber
Vis hele sitatet...
Og derfor forumulerte jeg meg på den måten jeg gjorde også. Det er jo selvsagt vill gjetning når ingen har opplevd rusfrie samfunn. Men når man tenker på hva rusMISBRUK koster, så er det lett å se at det ville tjent samfunnet godt.

Selv støtter jeg Vidarlos utsagn.
Sitat av Matthiesen
Og derfor forumulerte jeg meg på den måten jeg gjorde også. Det er jo selvsagt vill gjetning når ingen har opplevd rusfrie samfunn. Men når man tenker på hva rusMISBRUK koster, så er det lett å se at det ville tjent samfunnet godt.
Vis hele sitatet...
Nja.... Ville likt å se noen tall som sammenligner kostnadene for behandling av rusmisbrukere med kostnadene for straffeforfølgelse(etterforskning/saksbehandling/osv. osv.) i forbindelse med smugling/salg/kjøp/bruk av rusmidler.

Dette vil selvfølgelig ikke gi noe magisk tall, da en fullstendig legalisering kombinert med informasjonsspredning om rusmidler/-bruk/-misbruk over tid nok ville ført til betydelige endringer av folks rusvaner. Allikevel kunne det gitt en morsom pekepinn.
Jeg har veldig åpne holdninger mot nye stoffer og ting jeg ikke vet for mye om. Men det er spesielt en ting jeg synes er idiotisk, og det er disse nye "blandingsstoffene" som har kommet til Norge. Jeg personlig syns det er galskap å hive i seg disse. Narkotika driver jo å lager falske nerveimpulser og nye koblinger blant nervetråder i hjernen. Disse blandingspillene vet man ikke hva inneholder og i hvilken dose de faktisk er dødelige, noe som gjør det hele mer skummelt. Man skal i det minste vite hva om litt om det man putter i seg, ellers er det en lek med livet mener da jeg.

Andre ting er at jeg ikke har så veldig i mot folk som bruker ting(les: bruker, ikke missbruker). Men de mister helt respekten fra meg om de ikke gjør det seriøst setter seg inn i hva stoffer gjør og hvordan de skal bruke det, hvilke doser og slikt. Men brukt av folk som er litt seriøse går det helt greit.

Annet er at vi gjennom skolene har hatt fordypnings i narkotiske stoffer(seff uten praksis) der vi skulle lese teori om hvordan stoffene virket, hva de gjorde med hjernen og nervene. Og hvorfor de virket og grunnen til at man ble avhengi. Og jeg ser tydelig hvorfor folk syns det er gøy de første gangene, men man kan og se hva som skjer over lengre tid når kroppen prøver å tilpasse seg disse stoffene. men skal ikke holde langt fåredrag om det =) Spør og dere skal få svar xD men tror de fleste på forumet har en del kunnskaper om det(blant de i rusmiddel-delen)
Jeg synes alle stoffer skulle vært lovlige, men at det hadde kunne ha vært litt restricted tilgang. Diverse psychoaktive substanser kunne vært reseptbelagt. (Er ikke alle personer som egner seg til slike rusmidler).
Samfunnet har jo faktisk mer å vinne på at det blir lovlig enn når det er ulovlig.
Sist endret av gæærn; 9. februar 2007 kl. 22:59.