Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 10504
Lurer litt på om noen har forslag til jobb jeg kan drive med i sommer. Som betaler relativt bra, skulle gjerne likt å ha en utbetaling på minst 20 000 i mnd etter skatt.

Om det finnes no yrker som ikke krever fagbrev ellerno, siden jeg går på skole. Type Fiskeoppdrett, asfaltlegger, Nattevakter el. og evt om noen vet hva de forskjellige tjener.
Har mye erfaring innen Bygg og anlegg, men ikke no fagbrev om det hjelper.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Som avisbud tjente jeg 28000 per måned før skatt iallefall, 1400aviser + helgeleveringer av osloaviser til kiosker.

Dette er over fem år siden også.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Hørte rykter om at søppelmenn er det yrket du tjener mest i ift. mangel på utdanning.
vakt på psykisk avd. blant annet.. ellers tjente stebror min rundt 30000,- mnd på å kutte (eller sløye?) fisk opp i finnmarka.
Sidemann på søppelbil. Rundt 30.000 mnd / før skatt. Fast lønn + evt overtid. Korte arbeidsdager!
Diverse asfaltfima, tror tariff er på 162kr nå, og det er mye overtid der i gården. Går da kun i 50 - 100% pluss tillegg.
Hvor gammel er du da?

Er du over 18 så går det an å høre om det er bakeri som trenger sommerhjelp.
Arbeide på bakeri i 2 somre og tjente veldig bra. husker ikke hvor mye nå, men hadde mye bedre betalt enn andre kamerater husker eg.
Kjør brød for et bakeri, kjente noen som gjorde dette i sommer. Vet ikke hvor mye han tjente, men han kjørte varene til noen butikker på morgenen, og fikk lov til å bruke firmabilen helt gratis etter jobb.
Hvordan finner jeg ut hvem som holder på med fiskeoppdrett og asvaltlegging f.eks.?
Problemet er å finne disse bedriftene og spørre om jobb..

Bor i Tromsø-området om det hjelper
Sist endret av Pessimist; 15. februar 2011 kl. 00:11.
Du kan sjekke på nav.no sine sider etter stillinger som er utlyst.
Lemminkäinen, Mesta Veidekke og Asfalttjenesten. Mesta Vei er forøvrig oppkjøpt av Lemminkäinen, usikker hva dette medfører enda.
Er sjelden stillinger innen asfaltbransjen lyser ut stillinger, går mest på kjennskap. Men stå på og hør, bruk nettverk. Og du tjener fort 2k for dagen og opp mot 5k er du heldig.
Sist endret av Troennes; 15. februar 2011 kl. 00:23.
Muttern sier at naboen min er en eller annen Lemminkainen sjef.. Får høre med han i morgen! Takk Troennes!

Vet noen forresten hva man nøyaktig gjør om man jobber i Lemminkainen?
Sist endret av Pessimist; 15. februar 2011 kl. 00:30.
Torgeir Bøe er avdelingsleder Veidrift og Arne Olav Ramsvik er avd.leder asfalt. Telefonnr. til kontor er 77 60 82 20
lemminkäinen legger jo asfalt så alt fra og prosjektere til og produsere til og distribuere asfalten villejeg tro man gjorde i lemminkäinen

får man sommer jobb blir det nok som en av disse som følger etter utleggern og passer på kantene.
Alt innen fisk er det mye penger i. Lossing eller på båt. Der hagler penga inn for ufaglærte nordmenn. Lossing er det kids helt ned i 16 som holder på med vet jeg. Er ikke noe stress og være under 18 på båt heller.
Stortsett alt av prosessindustri (alu.verk, jernsmelteverk osv osv) tar inn sommervikarer. Der kan du lett få inn 20k etter skatt, isåfall om du jobber skiftarbeid.
Du kan jo ta kontakt direkte med fabrikkene til hydro, alcoa, ruuki og elkem (evt. det du har i ditt nærområde) og høre hvordan de rekrutterer midlertidige ansatte.
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
lemminkäinen legger jo asfalt så alt fra og prosjektere til og produsere til og distribuere asfalten villejeg tro man gjorde i lemminkäinen

får man sommer jobb blir det nok som en av disse som følger etter utleggern og passer på kantene.
Vis hele sitatet...
Heh, skjønte ikke helt starten din.
Passer kantene, hva mener du her? Skjøter eller kaldkant? De fleste sommerjobbene består av spaing, skyving, henting og noen i opplæring på komprimering.
Har du noe skolegang eller lignende som kan være relevant for noen yrker?
Jeg lurer på det samme. Jeg er 18 år, går Data og Elektronikk vg2. Vurderer en sommerjobb der jeg kan tjene meg litt gryn. Har lappen også, så skal høre om jeg kan kjøre litt for den lokale bakern (som er ganske stor).

Noen som vet om noen andre jobber som inngår bilkjøring eller noe slikt? Hørtes chill ut
Jeg jobbet som lagerarbeider på coop lageret i Tromsø som attenåring. Helt kurant jobb, en noe kjedelig. God lønn, tjente glatt over 40000 på to måneder med noe overtid. Som bonus fikk jeg truckfører beviset på kjøpet
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Jeg lurer på det samme. Jeg er 18 år, går Data og Elektronikk vg2. Vurderer en sommerjobb der jeg kan tjene meg litt gryn. Har lappen også, så skal høre om jeg kan kjøre litt for den lokale bakern (som er ganske stor).

Noen som vet om noen andre jobber som inngår bilkjøring eller noe slikt? Hørtes chill ut
Vis hele sitatet...
Vet at det er mange steder som gir sommerjobb til folk i utdanning.

Kommunen er et sted å prøve.

Husk, det er lov å søke på allverdens jobber, skriv at du jakter sommerjobb og erfaring. Fler enn du tror som tar folk i mot
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Alt innen fisk er det mye penger i. Lossing eller på båt. Der hagler penga inn for ufaglærte nordmenn. Lossing er det kids helt ned i 16 som holder på med vet jeg. Er ikke noe stress og være under 18 på båt heller.
Vis hele sitatet...
Ungdomsfiske/fritidsfiske?
Men om sommern har du problemet at torsken er dratt sin vei, dem kommer opp får å yte, deretter drar dem, å vips borte vekk.

Men huske jo selv, var ute med pappa å fisket å tjente 25 K på noen turer på sjøen, uten noen skatt

Max grennsa på skattefrie penger er vel 60 K om jeg huske rett
Sitat av Kain Vis innlegg
Ungdomsfiske/fritidsfiske?
Men om sommern har du problemet at torsken er dratt sin vei, dem kommer opp får å yte, deretter drar dem, å vips borte vekk.

Men huske jo selv, var ute med pappa å fisket å tjente 25 K på noen turer på sjøen, uten noen skatt

Max grennsa på skattefrie penger er vel 60 K om jeg huske rett
Vis hele sitatet...
maxgrensa for skattefrie penger er 39997, etter det må du skatte
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg jobbet som lagerarbeider på coop lageret i Tromsø som attenåring. Helt kurant jobb, en noe kjedelig. God lønn, tjente glatt over 40000 på to måneder med noe overtid. Som bonus fikk jeg truckfører beviset på kjøpet
Vis hele sitatet...
Coop obs bygg lageret? For der vil jeg tro man bør kunne litt om trevirker i tillegg til å vite hva man skal bruke til hva, ang. oppussingsprosjekt osv. når kunder kommer å spør etter anbefalninger..
Hvor går jeg/sender cv og øknad om jeg vil være søpplemann i sommer egentlig?
Mange fine forslag

For de som lurte har Allmenne fag videregående. Mange år i praksis i Byggfaget. Var også arbeider på barne og ungdomskole i siviltjenesten, passa på at kidsa ikke banka hverandre om det er relevant.
Er også over født i 88 så er over 18
Jeg har sommerjobb i et anleggsgartnar firma og har omtrent en timelønn på 160kr.
er mye overtid men spesielt på sommeren er det mye nattarbeid så man får noen kroner ekstra der og.

er et veldig stort pluss om man har lappen på eit kjøretøy
Sist endret av Gludan; 15. februar 2011 kl. 13:54.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hvor går jeg/sender cv og øknad om jeg vil være søpplemann i sommer egentlig?
Vis hele sitatet...
til din lokale renovatør. disse har ofte egne transportører som de henviser deg til. lykke til
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Som avisbud tjente jeg 28000 per måned før skatt iallefall, 1400aviser + helgeleveringer av osloaviser til kiosker.

Dette er over fem år siden også.
Vis hele sitatet...
28k??
1400 aviser??!
Er selv avisbud, tjener ca 3-4k per måned, syns du tjente mye per måned..
Selger 55 aviser, sykler dem rundt..
Er 14 år og da
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av toffer125 Vis innlegg
28k??
1400 aviser??!
Er selv avisbud, tjener ca 3-4k per måned, syns du tjente mye per måned..
Selger 55 aviser, sykler dem rundt..
Er 14 år og da
Vis hele sitatet...
Når jeg var 13-15 gikk jeg med morgenavisen, det var vel omtrent 250 aviser, fikk vel 4000,- ut per måned omtrent.

1400 aviser som kjørende avisbud ja, per natt.
Hva med telefonsalg eller lignende?
Hvis du er flink, saa er det mye penger aa hente i den bransjen.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Sidemann på søppelbil. Rundt 30.000 mnd / før skatt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er den jobben som betaler best i forhold til lav utdanning.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Når jeg var 13-15 gikk jeg med morgenavisen, det var vel omtrent 250 aviser, fikk vel 4000,- ut per måned omtrent.

1400 aviser som kjørende avisbud ja, per natt.
Vis hele sitatet...
hm, ser til at lønnen har blitt en del mere nå ja
Sitat av fxxked Vis innlegg
Jeg tror dette er den jobben som betaler best i forhold til lav utdanning.
Vis hele sitatet...
Skal ikke rare utdanningen til å sitte på med en lastebil da
Verre hvis du skal skal være renovatør selv. Fagbrev + kompetanse = masse penger.. Kan lett tjene 40-45 i mnd på å kjøre søppelbil om du har den rette små utdanningen..
Under 18-stuff da? Er det egentlig noe å få fatt i?
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Jeg lurer på det samme. Jeg er 18 år, går Data og Elektronikk vg2. Vurderer en sommerjobb der jeg kan tjene meg litt gryn. Har lappen også, så skal høre om jeg kan kjøre litt for den lokale bakern (som er ganske stor).

Noen som vet om noen andre jobber som inngår bilkjøring eller noe slikt? Hørtes chill ut
Vis hele sitatet...
Jobber selv som elektriker, og på sommeren, da spesielt i fellesferien er det noen firma'er som er ute etter hjelpe arbeidere. Da du i tillegg har noe erfaring innen data elektronikk burde dette kansje være noe. Da du lett får 18k + utbetalt i månden.
Noen som har kjørt søppelbil som har noen erfaringer å dele? Har kjørt melkebil og distribusjon tidligere men da var det å begynne kl. 3-4 om natta. Er det noe det sammen med søppelbil?
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Hvis du kan å fiske, sette teiner, så kan å fiske leppefisk være noe, 9 kr for de under 10 cm og 18 kr for de over.. Pappa og en kompis av han tjente over en mill på tre måneder i sommer, blir litt skatt da..
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Hvis du kan å fiske, sette teiner, så kan å fiske leppefisk være noe, 9 kr for de under 10 cm og 18 kr for de over.. Pappa og en kompis av han tjente over en mill på tre måneder i sommer, blir litt skatt da..
Vis hele sitatet...
Vel, Marine Harvest som er en av de største aktører inne fiskeernæring sier at de betaler meget bra med 5-9 kr for leppefisk, og en vanlig fanst over året liggerpå 50 - 80k.Stemmer meget godt medde jeg kjenner som fisker leppefisk på ruser, og ingen av de hadde hørt om noen som tjente over 1 mill på 3 mnd. En del på eit år, men snittet ville trolig ligge på 800k. Så jeg betviler din "sannhet". Har du selv prøvd regnestykket for å se antall fisk pr dag?

Det levers årlig ca 1,5mill leppefisk til oppdrettere, blant alle store aktører leverer 2 stk over 15% alene? Lite troverdig.

Mendet ligger fortsatt meget gode penger i leppefiske, for de som kan med rett utstyr.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Noen som har kjørt søppelbil som har noen erfaringer å dele? Har kjørt melkebil og distribusjon tidligere men da var det å begynne kl. 3-4 om natta. Er det noe det sammen med søppelbil?
Vis hele sitatet...
Det er en meget tilfredstillende jobb, der du har et viktig ansvar i samfunnet. Folk setter pris på de som tømmer søpla!

Uansett, da jeg kjørte søppelbil, begynte jeg som regel kl 5.30 om morningen, og kjørte til ca 10-11 på formiddagen, enkelte dager mindre kjøring. Dette var da et selskap som kjørte for det kommunale renholdsverket.
Lønna er grei nok, og utstyret er som regel greit nok.

Det kan jo også kjøres industrielt, men da begynner du ca kl 7-8 og jobber til 15. Under industrielt må man forholde seg til kjøre og hviletidsbestemmelsene, noe du slipper dersom du kjører husholdingsavfall.

Av utstyr så bruker de mindre firmaene generelt nyere utstyr enn store firma.. Av snacks som kan nevnes er opticruise, ishift og helluft stort sett standard på de samtlige bilene.