Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5454
For og gjøre en lang Historie kort, har jeg unlatt og betale inn OD pengene til skolen min, og før noen kaller meg en gjerrig kjipp stekel, må jeg få forsvare meg med at jeg helt ærlig glemte å betale før fristen som ble satt av OD komiteen på skolen min.

Dessverre er det ikke bare jeg som har "glemt" og betale inn OD-pengene på skolen min, men snarere 100 stykker. Og selvfølgelig til OD-komitens og rektors store forargelse.

Nå snakker jeg da om de som har skrevet under på at det finner jobb selv, og sørger for innbetaling til OD-komiten på eget ansvar. Og i mitt tillfelle "jobbet" jeg hjemme, og får betalt av meg selv.

Rektor har kommet med diverse trussler om konsekvenser over skolens høytaler annlegg, dersom innbetalingen ikke finner sted. Og det er noen av disse trusslene jeg lurer litt på.

Forrige uke sa rektor:"de som betaler førstkommende mandag (igår) slipper anmerkning. Og videre påfølger en anmerkning per dag innbetalingen ikke finner sted. Og for de som ikke har betalt innen fredag, sender fylket ut inkasso krav til."


Jeg har enda ikke betalt Har for det første ikke penger før fredag, og for det andre, tross alt maset rundt det har jeg glemt av hele greia.

Men er det reelt at min ordens og oppførsel karakter skal bestemmes etter èn forseelse, for å deretter risikere betalingsanmerkninger hos bankene fordi jeg har lovet og gi penger til ungdom i mellom-amerika, men ikke gjort det likevel.
Er vel omtrent det samme som at regjeringen lover penger til både grill og platting, uten og holde det de lovet.
Satt selv i komiteen på vår skole.
Det er selvfølgelig ergelig når folk sier de skal jobbe/betale men ikke gjør det. Dette var fordi vi må føre lister over hvem som jobber for så å sende inn listene til bruk i statistikk.

Men til oss var det verste som skjedde at elevene fikk fravær den dagen.
jeg betalte ikke i fjor eller 2 år siden. fikk vel en anmerking eller 1 dags fravær. ikke noe værre en det.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det vil i så tilfelle være ulovlig inkasso, og du kan stoppe den ved å sende inn en bestridelse til det eventuelle inkassofirmaet.
Skolen har ikke lov til å pålegge deg en ekstrautgift, det skal være gratis å gå på Norsk skole.

Send et brev til utdanningsministeren.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Det verste er at etter det nye vedtaket i stortinget,kan foreldrene dine bli nødt til å betale OD pengene hvis ikke du gjør opp.Litt kjipt at dine foreldre kan få inkassokrav p.g.a. OD penger.
Samtidig kan det også hende at du ikke får skaffet deg noe jobb senere da betalte OD penger er noe av det første en arbeidsgiver sjekker!!
På vår skole sa de at dem som ikke betalte innen den og den fristen ville bli politianmeldt. Har de lov til det?
drQ
Egendefinert
Jeg mente alternativene ved OD var tre;
1. Jobber og betaler.
2. Lar være å jobbe, men møter på skolen.
3. Lar være å jobbe, møter ikke på skolen. Og får dermed fravær.

Systemet skulle være ganske enkelt. Man gir de elevene som ønsker det, fri til å jobbe. De som ikke jobber (og betaler som "bevis"), skal ha vanlig skole. Møter man ikke opp her får man, som alltid, fravær. Jeg kan ikke se at man skal ha anmerkning en gang - man kan tross alt være syk på OD-dagen òg. Så grunnlaget for å gi anmerkninger stiller jeg meg svært tvilende til. Og greit nok, lærere står fritt ved sin vurdering, men anmerkninger og nedsatt ordenskarakter på vg er i mine øyne så alvorlig at det ikke bør være mulig her. (Skulle du likevel få det, foreslår jeg en hurtig klage, og eventuell litt ekstra kontakt med fylkesmannen).

Det som kan være et problem ligger i listene. Sannsynligvis har du ført opp navnet ditt på en liste som at du skal jobbe. Når det ikke skjer, blir det som nevnt kluss i listene. Men akkurat det skal du kunne drite i.

At en dags fravær (det er tross alt det det er) skal føre til inkasso er i mine øyne hestemøkk. Du kan jo lese litt her: http://forbrukerportalen.no/Publikas.../1023981620.19

Grunnlaget for inkasso vil, slik jeg ser det, måtte være at du på en liste skrev navnet ditt i en kolonne der det står "jobb". Og det kan ikke danne grunnlag for et krav. De kan med andre ord ikke kreve penger av deg.

Det du da gjør er, som det står i linken, å ta kontakt med motparten og gjør insigelser. Helst skriftlig. Kravet er da omtvistet (i hvert fall her) og må bringes inn til forliksrådet. De vil neppe like at noen prøver å kreve inn penger de ikke har grunnlag for å få.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Leste du hva NSO skrev XSTOFFER? Norsk Skole SKAL være gratis.
På vår OD-dag mens elevene jobbet for de fattige barna i mellom-amerika, fant skoleledelsen ut at alle lærerne skulle dra på seminar på solstrand hotell med overnatting og greier.
What? Politi anmeldelse, inkassokrav osv!!!? OD er en seriøst skummel greie,, best å holde seg unna sånt
Uansett, skolen kan ikke gjøre annet enn å gi deg fravær viss du insisterer på at du var syk. Noe annet er utenkelig...
Sitat av sibbeee
Nå snakker jeg da om de som har skrevet under på at det finner jobb selv, og sørger for innbetaling til OD-komiten på eget ansvar. Og i mitt tillfelle "jobbet" jeg hjemme, og får betalt av meg selv.
Vis hele sitatet...
Hadde du sagt til skolen at du ikke kom til å jobbe og heller tok deg en fridag, så hadde du bare fått en dags fravær, men siden du nå faktisk har skrevet under på at du skal troppe opp med penger så er det vel bare rett og rimelig at du gjør det da. Om enn du kjøpte deg en fridag.

Sitat av sibbeee
Jeg har enda ikke betalt Har for det første ikke penger før fredag, og for det andre, tross alt maset rundt det har jeg glemt av hele greia.
Vis hele sitatet...
Forklar skoleledelsen at du har planer om å betale, men at du er blakk inntil fredag. Skolen har sikkert ikke lyst å sende ut inkasso, det er ikke en helt gratis affære.

Så når verden snurrer litt rundt og slikt, og til NESTE gang det er OD: her er litt lesestoff:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=73210
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Meitemark har eit godt poeng. Har du sagt du skal jobbe, så har du også gått med på å betale inn pengane. Skulen kan ikkje vite om du faktisk ikkje jobba, og dermed ikkje har penger, eller om du jobba og beholdt pengane. Dersom du hadde jobba og beholdt pengane, hadde det vore underslag, og det må frivillige organisasjoner reagere på, for å beholde truverdigheta...
Dette er en av grunnene til at jeg ikke liker elevorganisasjonen, fordi de prakker på oss ting som OD-dag. Om elevrådet ditt finner ut at de ikke vil være med i EO, så uteblir den økonomsike støtten fra organisasjonen.
Skolen din kan ikke gi deg anmerkning fordi du uteblir med betaling, det er EO sitt ansvar og de truer med heller med inkasso. For de som er under 18 år blir foreldre ansvarlig(!). Systemet er helt håpløst, ingen rutiner, penger flyter over alt og ingen har kontroll. Listene over hvem som jobber er det ofte tull med, noen driver underslag og andre er oppført uten å ønske dette. Jeg oppfordrer til å boikotte EO og OD.
Ikke misforså meg, jeg liker å hjelpe de som trenger det, men ikke via OD.
Bøssebæring er 3 ganger så effektivt, og 10 ganger lettere å kontrollere.
Ja, jeg har bred erfaring med EO.
Sist endret av ProtoZ; 27. november 2007 kl. 19:05.
Når det gjelder OD-penger, så er det slik at du plikter til å levere pengene dersom du har skrevet under på "kontrakten", noe du gjorde da du satte deg opp på listen hvor du presiserte at du skulle jobbe hjemme, og at du selv tok ansvar for at OD-pengene blir innbetalt.
Denne avtalen er bindende ettersom du har skrevet deg opp, og det innebærer at du må betale pengene, og hvis du ikke gjor det, er det faktisk mulig at du kan bli politianmeldt eller lignende.
På tross av dette er jeg ikke så sikker på om inkassofirmaet eller politiet tar slike ting så veldig seriøst, ettersom det er veldig, veldig mange elever som er i samme situasjon og at pengene ikke er blitt betalt.
Sitat av prada654
Når det gjelder OD-penger, så er det slik at du plikter til å levere pengene dersom du har skrevet under på "kontrakten", noe du gjorde da du satte deg opp på listen hvor du presiserte at du skulle jobbe hjemme, og at du selv tok ansvar for at OD-pengene blir innbetalt.
Denne avtalen er bindende ettersom du har skrevet deg opp, og det innebærer at du må betale pengene, og hvis du ikke gjor det, er det faktisk mulig at du kan bli politianmeldt eller lignende.
På tross av dette er jeg ikke så sikker på om inkassofirmaet eller politiet tar slike ting så veldig seriøst, ettersom det er veldig, veldig mange elever som er i samme situasjon og at pengene ikke er blitt betalt.
Vis hele sitatet...
Inkasso er lekende lett, og det finnes mange firmaer som tar på seg så enkle oppgaver selv om det bare dreier seg om noen hundrelapper.
Sist endret av ProtoZ; 27. november 2007 kl. 19:07.
På skolen min var det snakk om politianmeldelse for underslag dersom man ikke betalte. Hvor vidt skolen er villige til å ødelgge en ungdoms fremtid pga OD penger vet jeg ikke. Har ikke hørt noe om i hvilken grad dette ble fulgt opp, men en trussel på politianmeldelse er likevel litt strengt
Jeg fikk 4,5 timer fravær på OD-dagen. Er det andre som har fått fravær?

(Jeg jobbet og leverte penger.)
"Avtalen" er ikke bindende viss den som skrev under er under 18 år. Juridisk sett er hverken han eller foreldrene pliktig til å betale noe som helst i en slik situasjon.
Sitat av steinarlima
"Avtalen" er ikke bindende viss den som skrev under er under 18 år. Juridisk sett er hverken han eller foreldrene pliktig til å betale noe som helst i en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
Der er du inne på noe, men jeg har sett inkassovarselen til en kompis før han ble 18. Han hadde betalt til OD-komiteen, men pengene var blitt borte på veien...
Sitat av C.Hendrix085
På skolen min var det snakk om politianmeldelse for underslag dersom man ikke betalte. Hvor vidt skolen er villige til å ødelgge en ungdoms fremtid pga OD penger vet jeg ikke. Har ikke hørt noe om i hvilken grad dette ble fulgt opp, men en trussel på politianmeldelse er likevel litt strengt
Vis hele sitatet...
Ødelegge ungdommers fremtid? Hva tenker du med?

Poenget med OD er jo å lære ungdom om solidaritet og empati for sine medmennesker. At noen da er flinke og jobber noen timer, og tillegg får fri fra skolen for det, er jo en flott ting! At noen velger å ligge hjemme og sløve på sofaen, og da betale pengene selv, er jo i grunn bare synd for dem selv. Og når man da i tillegg sløver og unnlater å betale penger, da fortjener man ikke noe bedre enn anmeldelse for underslag. Straffen burde gjøres om til samfunnsstraff, slik at de som har sneket seg unna faktisk kan få lov til å gjøre litt for samfunnet de også.

Det bekymrer meg virkelig at noen er så blinde og arbedissky at de faktisk prøver å snike seg unna én dags veldedighetsarbeid. Målløs.
På vår skole var alt sammen surr.

Vi så en film om hva pengene gikk til og det var alt.
Ble ikke skrevet opp noe om hvem som skulle jobbe eller ikke, eneste var at alle fikk en lapp som skulle fylles ut av arbeidsgiver (som i mitt tilfelle var undertegnede)

Er mange som ikke har betalt, og igår kom det en beskjed om at politiet var koblet inn i saken.
Har ikke hørt noe mer enn det, men tviler i vårt tilfelle på at Od har noe system over hvem som har betalt.
Sitat av bronsky
Ødelegge ungdommers fremtid? Hva tenker du med?

Poenget med OD er jo å lære ungdom om solidaritet og empati for sine medmennesker. At noen da er flinke og jobber noen timer, og tillegg får fri fra skolen for det, er jo en flott ting! At noen velger å ligge hjemme og sløve på sofaen, og da betale pengene selv, er jo i grunn bare synd for dem selv. Og når man da i tillegg sløver og unnlater å betale penger, da fortjener man ikke noe bedre enn anmeldelse for underslag. Straffen burde gjøres om til samfunnsstraff, slik at de som har sneket seg unna faktisk kan få lov til å gjøre litt for samfunnet de også.

Det bekymrer meg virkelig at noen er så blinde og arbedissky at de faktisk prøver å snike seg unna én dags veldedighetsarbeid. Målløs.
Vis hele sitatet...
Så du mener det er fair å ødelegge en fremtid for 1 dag på sofaen? Fordi du gjorde 1 dumt valg som ung? Ser poenget ditt, og er delevis enig. Men syntes anmeldelse er strengt.

Et faktisk eksempel fra skolen; En kammerat av meg ba skolen om å finne jobb til han. Skole fant en butikk som lå i en annen kommune i et småsted som var laaangt unna hans eget. ( Og ja, det var langt) . Han hadde ingen mulighet til å komme seg ut og inn til det stedet uten å bli kjørt, noe som ikke alltid er like lett. Så han ble truet med anmeldelse om han ikke skaffet pengene til en satt dato. Butikken kunne ikke gi han pengene den dagen han hadde jobbet. Rettferdig med anmeldelse i det tilfelle?

Litt ironi; En jente var fra det stedet han måtte jobbe, og for sikkerhets skyld så klarte skolen å prestere å sende henne til butikk i hans område, og han til hennes område
Sitat av bronsky
Ødelegge ungdommers fremtid? Hva tenker du med?

Poenget med OD er jo å lære ungdom om solidaritet og empati for sine medmennesker. At noen da er flinke og jobber noen timer, og tillegg får fri fra skolen for det, er jo en flott ting! At noen velger å ligge hjemme og sløve på sofaen, og da betale pengene selv, er jo i grunn bare synd for dem selv. Og når man da i tillegg sløver og unnlater å betale penger, da fortjener man ikke noe bedre enn anmeldelse for underslag. Straffen burde gjøres om til samfunnsstraff, slik at de som har sneket seg unna faktisk kan få lov til å gjøre litt for samfunnet de også.

Det bekymrer meg virkelig at noen er så blinde og arbedissky at de faktisk prøver å snike seg unna én dags veldedighetsarbeid. Målløs.
Vis hele sitatet...
Han tenkte nok mest på det faktum at skolen ville anmelde elevene fremfor prinsippet med OD.
Sitat av vidder
Han tenkte nok mest på det faktum at skolen ville anmelde elevene fremfor prinsippet med OD.
Vis hele sitatet...
Godt poeng
Sitat av C.Hendrix085
Så du mener det er fair å ødelegge en fremtid for 1 dag på sofaen? Fordi du gjorde 1 dumt valg som ung? Ser poenget ditt, og er delevis enig. Men syntes anmeldelse er strengt.

Et faktisk eksempel fra skolen; En kammerat av meg ba skolen om å finne jobb til han. Skole fant en butikk som lå i en annen kommune i et småsted som var laaangt unna hans eget. ( Og ja, det var langt) . Han hadde ingen mulighet til å komme seg ut og inn til det stedet uten å bli kjørt, noe som ikke alltid er like lett. Så han ble truet med anmeldelse om han ikke skaffet pengene til en satt dato. Butikken kunne ikke gi han pengene den dagen han hadde jobbet. Rettferdig med anmeldelse i det tilfelle?

Litt ironi; En jente var fra det stedet han måtte jobbe, og for sikkerhets skyld så klarte skolen å prestere å sende henne til butikk i hans område, og han til hennes område
Vis hele sitatet...
Du sier det jo selv. Hvorfor kunne han ikke å klare å skaffe seg en jobb selv? Sikkert noen eldre i kommunen hans som hadde trengt litt housekeeping, noen hunder som kunne luftes, noen biler som kunne vaskes, vafler som kunne selges, ved som kunne hugges, barn som kunne passes osv.


Han tenkte nok mest på det faktum at skolen ville anmelde elevene fremfor prinsippet med OD.
Vis hele sitatet...
Ser hva du mener, men jeg mener derimot at det er tragisk at ungdom må trues med politianmeldelse for å gjøre én dags soldaritetsarbeid. Dette burde være en selvfølge for alle og enhver.
drQ
Egendefinert
Sitat av prada654
Når det gjelder OD-penger, så er det slik at du plikter til å levere pengene dersom du har skrevet under på "kontrakten", noe du gjorde da du satte deg opp på listen hvor du presiserte at du skulle jobbe hjemme, og at du selv tok ansvar for at OD-pengene blir innbetalt.
Denne avtalen er bindende ettersom du har skrevet deg opp, og det innebærer at du må betale pengene, og hvis du ikke gjor det, er det faktisk mulig at du kan bli politianmeldt eller lignende.
På tross av dette er jeg ikke så sikker på om inkassofirmaet eller politiet tar slike ting så veldig seriøst, ettersom det er veldig, veldig mange elever som er i samme situasjon og at pengene ikke er blitt betalt.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, og er tildels enig. Men en slik liste man skriver seg opp på tror jeg nok er et altfor tynt grunnlag til å bruke som grunnlag for at skolen/OD skal ha et krav mot deg. Men kontraktsbrudd er uansett overhodet ikke i nærheten av noe politiet skal trenge å bry seg med.

Når politiet blandes inn, så høres det litt heftig ut, og det er det nok òg. Men forsåvidt er det riktig. Det finnes nok de som har benyttet OD til å skaffe seg en jobb de putter pengene for i egen lomme. Da snakker vi underslag, og politisak.

Hvis du ikke har fått penger fra andre (gjennom jobb for OD) kan du ikke begå underslag.

Er det klart at du ikke har jobbet, noe det burde være enkelt å finne ut av, er det eneste som er oppnådd tap av tid for politiet. Politiet blir sikkert veldig glad hvis en skole anmelder noen hundre elever uten at det er noen konkret mistanke om noe annet enn fravær.

At skoler driver og truer med inkasso og politianmeldelse er nok med å ødelegge manges inntrykk av OD.

edit:

Sitat av bronsky
Ser hva du mener, men jeg mener derimot at det er tragisk at ungdom må trues med politianmeldelse for å gjøre én dags soldaritetsarbeid. Dette burde være en selvfølge for alle og enhver.
Vis hele sitatet...
Tja, joda verden hadde blitt et bedre sted hvis alle var litt snillere og brydde seg litt mer om alle andre.

Men samtidig, vi lever sannsynligvis i minst 70 år. Hvorfor tilbringer ikke alle minst et år av dette til slikt arbeid? Det er ikke så mye det heller.

Skjønner du poenget mitt? Det bør være frivillig, og å tvinge folk til medfølelse og solidaritet funker neppe.
Sist endret av drQ; 27. november 2007 kl. 23:37.
gjør som mange i min klasse gjorde , skriv en melding om at du var syk. Det er de nødt til å rette seg etter
Vi hadde muligheten til å velge "å ikke være med på det". Man kan da ikke politianmelde noen fordi de ikke gidder å jobbe? Dersom man jobber under tvang, bryter ikke dette med noen lover da? Spessielt siden man er mindreårige? Det blir vel tvang så lenge men MÅ betale pengene?
Sitat av bronsky
Ser hva du mener, men jeg mener derimot at det er tragisk at ungdom må trues med politianmeldelse for å gjøre én dags soldaritetsarbeid. Dette burde være en selvfølge for alle og enhver.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. F.eks jeg jobber aldri på OD selv, men jeg har ikke noe i mot veldedighet. Det er bare måten EO-juntaen velger å arrangere OD på som jeg er i mot og derfor arbeider jeg ikke i protest.
Sitat av l2s
Vi hadde muligheten til å velge "å ikke være med på det". Man kan da ikke politianmelde noen fordi de ikke gidder å jobbe? Dersom man jobber under tvang, bryter ikke dette med noen lover da? Spessielt siden man er mindreårige? Det blir vel tvang så lenge men MÅ betale pengene?
Vis hele sitatet...
Ingen tvinger deg til å jobbe på OD, du kan velge å møte på skolen og ha en vanlig dag der.

Leser også at det er veldig forskjellig fra skole til skole når det gjelder hvordan man gjennomfører OD.
Har ikke lest hele tråden så unnskyld hvis det er nevnt før, men det er vel ikke problemfritt at personer under 18 år inngår bindene økonomiske avtaler. Er det ikke regler som er til for å forhindre dette?
Sitat av hah90
På vår OD-dag mens elevene jobbet for de fattige barna i mellom-amerika, fant skoleledelsen ut at alle lærerne skulle dra på seminar på solstrand hotell med overnatting og greier.
Vis hele sitatet...
Dette har helt sikkert noe med at solstrand akkurat har åpnet ny spa-avdeling, med tilhørende basseng. jobbet der inne i 2 mnd nå.
Jeg mener at OD er ren tigging.
Norge sender så mange milliarder av kroner til U-Land også skal disse organisasjonene også tigge penger av elever på Ungdoms trinnet og opp til de går ut av VGS. jeg mener at OD og SOS barnebyer osv. burde ta slutt.

Jeg syntes du bare skal gi langt faen i de OD pengene du ikke har betalt, du jobba for dem de er DINE!

Ok, skolen kan gi deg 1 dags fravær fordi du ikke var på skolene, men anmerkninger daglig og inkasso. Det har dem ikke lov til.

*Norsk Skole Politikk Sucks*

Sitat av bronsky
Ødelegge ungdommers fremtid? Hva tenker du med?

Poenget med OD er jo å lære ungdom om solidaritet og empati for sine medmennesker. At noen da er flinke og jobber noen timer, og tillegg får fri fra skolen for det, er jo en flott ting! At noen velger å ligge hjemme og sløve på sofaen, og da betale pengene selv, er jo i grunn bare synd for dem selv. Og når man da i tillegg sløver og unnlater å betale penger, da fortjener man ikke noe bedre enn anmeldelse for underslag. Straffen burde gjøres om til samfunnsstraff, slik at de som har sneket seg unna faktisk kan få lov til å gjøre litt for samfunnet de også.

Det bekymrer meg virkelig at noen er så blinde og arbedissky at de faktisk prøver å snike seg unna én dags veldedighetsarbeid. Målløs.
Vis hele sitatet...

Slutt å whine,

Takket være Oljen som vi normenn har jobbet hardt for, er vi nå en av verdens rikeste land, og vi har sendt mange milliarder kroner til u-land, så jeg syntes at det bare er frekt å si at normenn ikke bryr seg.

Ungdommen er late, Ja men det er de som skal ta over om ca 20 år og da kommer vi helt sikkert til å fortsette å sende penger til u-land om vi har penger til det.
Sitat av isars
Jeg mener at OD er ren tigging.
Norge sender så mange milliarder av kroner til U-Land også skal disse organisasjonene også tigge penger av elever på Ungdoms trinnet og opp til de går ut av VGS. jeg mener at OD og SOS barnebyer osv. burde ta slutt.
Vis hele sitatet...
Ja det er da forferdelig at t.o.m vi i verdens "rikeste" land skal ha barnearbeidere. OG at de i tillegg må gi fra seg pengene til en tiggende, frivillig organisasjon!!

Hvorfor er det så forferdelig at et barn som er så heldig at det får gå på gratis skole i 13år og så får (i lang tid) rentefritt lån for høyere utdannelse ofrer opptill 6 dager totalt for et annet barn som ikke er like heldig?!

Holdningen din er rett å slett grusom å lese.
Sitat av isars
Ok, skolen kan gi deg 1 dags fravær fordi du ikke var på skolene, men anmerkninger daglig og inkasso. Det har dem ikke lov til.
Vis hele sitatet...
Forøvrig helt enig.
På den skolen jeg går på fikk vi valget mellom å skrive stil, eller å jobbe for å tjene 300kr, inn til OD. Problemet er at skoler bortover er så inderlig dårlig til å informere elever, spesielt de som går yrkesfaglig.
Når man får beskjeden om at man skal ut å jobbe frivillig en dag, 3 dager i forveien er det ikke alltid like lett å skaffe seg en jobb. ( Og nei, jeg gidder ikke sponse OD av min egen lomme.) Så jeg fikk ikke jobba.

- Men, jeg tror jeg ikke fikk værken anmerkning, eller fravær. Noe som passer meg ypperlig! Jeg synes OD-insamlingene minner mer og mer om en konkuranse mellom kommunene om hvem som får inn mest penger, og hvem som får inn minst.

Her om dagen leste jeg i avisen at den og den kommunen har gitt mye mindre penger enn andre. Og at den og den kommunen alltid hadde ligget langt nede på lista over hvem som hadde gitt mest penger.
- Hva er poenget?
Det er ikke en selvfølge at man skal gi penger, og det er ikke alle som har råd til å gi 100-200kr til alskens innsamlinger hele året rundt.
Det går riktig nok til en god sak. Men det gjør jo alt av innsamlinger.

Jeg synes at det ligner mer og mer som en konkuranse, hvor Norge prøver å være best i alt, og skal gi alt hele tiden. Året rundt. Ikke nok med at det er skyhøye strømpriser og skatt så det skriker etter en.

Selv om de fleste skoleungdommer ikke har økonomiske problemer.
Men det er innsamliger hele året. Vi gir penger til :


-Redd barna
-Røde Kors
-Kirkens Nødhjelp
-OD
osv osv.


- Og det er alltid "resultatlister" over hvem som gir mest, og hvem som gir minst.
Det er ikke det det handler om. En lite by vil aldri få gitt like mye som en stor by uansett. For å få satt det i litt perspektiv.

Jeg synes at vi også må tenke litt mer på oss selv her i landet. Kanskje vi burde rydde opp litt her også, før vi gir bort alle pengene våre til andre land. Det er faktisk de som sliter der også. Men siden det er sånn "status" og være gavmilde og generøse, så velger man heller og gi bort litt ekstra. Og la de som trenger det her hjemme bare ha det som de har det.
Sist endret av kakeskum; 28. november 2007 kl. 18:59.
Sitat av cruto
Ja det er da forferdelig at t.o.m vi i verdens "rikeste" land skal ha barnearbeidere. OG at de i tillegg må gi fra seg pengene til en tiggende, frivillig organisasjon!!

Hvorfor er det så forferdelig at et barn som er så heldig at det får gå på gratis skole i 13år og så får (i lang tid) rentefritt lån for høyere utdannelse ofrer opptill 6 dager totalt for et annet barn som ikke er like heldig?!

Holdningen din er rett å slett grusom å lese.

Forøvrig helt enig.
Vis hele sitatet...
Dette har ingen ting med at jeg ikke ønsker å jobbe 6 dager får at et fattig barn skal få ca 2000,- av meg. Men det har noe med hvordan Organisasjonene går inn å gjør selve opplegget. Du får ikke muligheten til å ha vanlig skole om du ikke er med på opplegget og du for fravær om du ikke jobber.

Må bare også legge til det at grunnen til at de barne er fattige er fordi veldig mange av forfedrene dems var totalt skada i hodet. Jeg kan ramse opp drøsse vis av hendelser, valg og episoder og ikke minst relgion problemer som disse u-landene har slitt med i lang tid. Grunnen til at vi gir dem penger i dag er for at landet skal klare å bygge seg opp i bli styrt på en ordentlig måte. Så hva hjelper det at jeg jobber 6 dager (ca 2000,-) hvor helt sikkert ikke mere en 500,- blir gitt til disse barna. Disse barna bruker disse 500,- til mat eller vann eller annet de trenger, men hva gjør barnet når de 500,- er brukt opp? som sikkert ikke tar lang tid. Jo da er de påen igjen.

Som vi mange har hørt; "Gir du mannen en fisk får han mat for 1 dag, lærer du han å fiske får han mat for resten av livet"


Det er et veldig viktig poeng i dette sitaten eller hva du vil kalle det. Så jeg mener at det er bedre at vi heller jobber 6 dager også lar pengene gå til hjelp for å bygge opp landet dems.

PS: (IKKE RASISTISK MENT) men da slipper vi også all innvandringen til Norge, om u-landene klarer å bygge seg opp på skikkelig måte.

Håper dette var litt mere beskrivende, av mitt syn på OD and all that.
Sist endret av isars; 29. november 2007 kl. 23:56.
Isars, enig i mye av det du skriver! Men 6 dager?? Vi skulle bare jobbe 1 dag (?).
Sitat av l2s
Isars, enig i mye av det du skriver! Men 6 dager?? Vi skulle bare jobbe 1 dag (?).
Vis hele sitatet...
bare kommenterte til hva han fyren skrev, han mente 6 dager fra 8 - vg3
Jeg jobbet på mega på OD dagen gjennom skolen.
Har fortsatt ikke levert pengene, har fortsatt ikke fått dem fra Mega.
Dette pga den dagen jeg jobbet ville ikke fyren gi meg pengene fordi jeg ikke hadde den slippen.
Et par dager etter fristen gikk ut fikk jeg vite at det ble 2 anmerkninger, men de har enna ikke dukket opp på skole arena.

Tro meg, jeg har lyst og levere og bli ferdig med det.
Men det og dra inn og ut til slemmestad er en hel dags arbeid i seg selv
Sitat av isars
Må bare også legge til det at grunnen til at de barne er fattige er fordi veldig mange av forfedrene dems var totalt skada i hodet. Jeg kan ramse opp drøsse vis av hendelser, valg og episoder og ikke minst relgion problemer som disse u-landene har slitt med i lang tid. Grunnen til at vi gir dem penger i dag er for at landet skal klare å bygge seg opp i bli styrt på en ordentlig måte. Så hva hjelper det at jeg jobber 6 dager (ca 2000,-) hvor helt sikkert ikke mere en 500,- blir gitt til disse barna. Disse barna bruker disse 500,- til mat eller vann eller annet de trenger, men hva gjør barnet når de 500,- er brukt opp? som sikkert ikke tar lang tid. Jo da er de påen igjen.

Som vi mange har hørt; "Gir du mannen en fisk får han mat for 1 dag, lærer du han å fiske får han mat for resten av livet"


Det er et veldig viktig poeng i dette sitaten eller hva du vil kalle det. Så jeg mener at det er bedre at vi heller jobber 6 dager også lar pengene gå til hjelp for å bygge opp landet dems.

PS: (IKKE RASISTISK MENT) men da slipper vi også all innvandringen til Norge, om u-landene klarer å bygge seg opp på skikkelig måte.

Håper dette var litt mere beskrivende, av mitt syn på OD and all that.
Vis hele sitatet...
Tja. Du forklarer dette som om det skulle veldig enkelt - men det er ikke realiteten. Innvandringen blir styrt av mange forskjellige krefter. Og 'all innandringen til Norge' slipper vi neppe.

Er helt enig med sitatet ditt. Men pengene som brukes blir ikke nødvendigvis brukt til å kjøpe mengder med mat og drikke. Jeg vet ikke hva OD gikk til dette året eller ifjor, ettersom skolen min valgte å støtte Maisha Mema. Det er et barnehjem i slummen i Nairobi som drives av et ektepar. Ikke bare det, men etter innsamlingen fikk to elever i styret lov å reise ned til slummen - nettopp for å se hva pengene ble brukt til. Her fikk vi se at pengene ble brukt til å bygge opp en skole og et internat for barn og ungdom. Jeg tror nesten det er bedre å gi penger til litt mindre organisasjoner hvis man ønsker å føle at man virkelig VET hva pengene brukes til. Det jeg mener er at det er lettere å være i dialog med to-tre personer - dermed få vite akkurat hva som blir gjort med de innsamlede pengene ved evt. reise e.l. Innsamlerene får på en måte større nærhet til prosjektet når det ikke bare går inn til en svæær organisasjon. Isars: Poenget mitt var at pengene ikke nødvendigvis 'bare' går til mat og drikke som forsvinner på 5 minutter, men gjerne noe som kan hjelpe de fattige på måter som varer.

Det skal også nevnes at jeg lot vær å jobbe, til tross for at jeg var involvert i styret i tidligere år. Det er fordi styret fant ut at de skulle 'tvinge' alle til å jobbe. For å gjøre dette brukte de så latterlige trusler med å si at alle måtte regne matte, vaske toalettene på skolen og kunne risikere fravær. På grunn av disse idiotiske truslene lot jeg vær å jobbe, ettersom det tok vekk hele min giverglede - og nettopp fikk meg til å føle at jeg ble tvunget til å utføre solidaritet. Sånn skal det ikke være.
Sitat av isars
Slutt å whine,

Takket være Oljen som vi normenn har jobbet hardt for, er vi nå en av verdens rikeste land, og vi har sendt mange milliarder kroner til u-land, så jeg syntes at det bare er frekt å si at normenn ikke bryr seg.

Ungdommen er late, Ja men det er de som skal ta over om ca 20 år og da kommer vi helt sikkert til å fortsette å sende penger til u-land om vi har penger til det.
Vis hele sitatet...
Jeg får rett og slett vondt av å lese ting som dette. Du har jo ikke snøring på hva du snakker om!
Og hvordan har du bidratt til at Norge har blitt en oljenasjon? Har du jobbet hardt for at noen dykkere ofret liv og helse for denne rikdommen?
Og som du selv sier så er ungdommen i dag late, og da trenger vi noe som får dem til ikke å bli late. Om du ikke blir mer solidarisk av veldedighetsarbeid, så kan du i alle fall legge deg til sengs med god samvittighet.

Sitat av isars
Må bare også legge til det at grunnen til at de barne er fattige er fordi veldig mange av forfedrene dems var totalt skada i hodet. Jeg kan ramse opp drøsse vis av hendelser, valg og episoder og ikke minst relgion problemer som disse u-landene har slitt med i lang tid.
Vis hele sitatet...
Klarer du å finne gode kilder til disse påstandene blir jeg overrasket...

Tror du heller hadde vært tjent med å bruke tiden på å lese litt om situasjonen for de fattige rundt om i verden, i stedet for å sitte her og lire av deg en haug med ord som har null betydning.

At den norske stat kanskje kunne fordelt hjelpen på en annen måte, det kan jeg gå med på. Vi støtter jo for eksempel palestinerne, samtidig som våpenfabrikken på Kongsberg selger missiler til det israelske forsvaret.

Som sagt så tror jeg du går på en real populistsmell ved å simplifisere problemet. Det du påstår kunne vært tatt rett fra et Frp-hefte om innvandring.
Hva om vi tenker oss at vi får hjulpet alle u-land opp til et nivå at vi kan kalle dem i-land. Hvordan ville det da gå med miljøet? Med det forbruket dagens i-land har, og all den CO2 vi produserer. Er ganske sikker at dem vil føle at nå er det deres tur til å forbruke litt, og det vil ta lang tid før dem begynner å tenke på miljøet.

Ikke det at jeg ikke vil hjelpe dem altså.
Sitat av hallooghei
Samtidig kan det også hende at du ikke får skaffet deg noe jobb senere da betalte OD penger er noe av det første en arbeidsgiver sjekker!!
Vis hele sitatet...
Hva?! Hvor har du det fra? En arbeidsgiver har vel strent tatt ikke mulighet til å finne ut av dette uansett. Det er vel noe av det siste en arbeidsgiver ville sjekket om de i det hele tatt kunne.