Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1660
Jeg har lært meg c++, men for små programmer blir det for mye å gjøre i c++.
Hvilket språk bør jeg lære meg for å lage små programmer i farten?
Kommer an på hva du skal lage.
Et scriptspråk som feks. Python er knall til småting.
Er scripting noe bra da? :/
Er java noe bra?
Om scriptspråk er "bra" eller ei, kommer vel an på formålet.
Selv synes jeg c++ er bra til alle formål, men jeg skjønner din problemstilling. Om du er ute etter å lage applikasjoner til Windows raskt så hadde jeg lært meg Visual Basic, det er raskt og enkelt. Folk vil helt sikkert kritisere deg for det, men da ignorerer de totalt fordelene ved VB som gjør det mulig for den litt mer uerfarne programmerer å se resultater raskt og bli videre inspirert til å fortsette med programmering.
Jeg ville anbefalt deg å sjekke ut C#, siden du kan C++ fra før. Her kan du raskt lage små programmer, men alt kommer jo an på hvor små programmer du skal lage, og hva de skal gjøre. Hvis du skal lage programmer med Forms, tror jeg ikke du bør velge scriptspråk da(correct me if I'm wrong).
Dersom du kan C++, så kan du vel lage deg et rammeverk som du bruker til å lage dine programmer? Dette går jo helt fint, objektorientering og slikt.

Men, som tidligere anbefalt her - dersom du ønsker kjappe resultat så er C# absolutt noe du burde se på. Hent ned Visual C# Express fra http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualcsharp/

Jeg har personlig en hel del programmeringserfaring og jeg er programmerer av yrke, og i den bransjen jeg jobber i så har jeg svært korte frister. Derfor er jeg avhengig av å utvikle kjapt og effektivt og med stålkontroll over hva jeg holder på med. Alt dette får jeg som regel med C#.

Så ja, C# er absolutt noe du burde se på. I dag er rammeverket såpass kjapt og godt at du også kan bruke det til store applikasjoner som også trenger å arbeide kjapt. Det er også enkelte "proof of concept" spill som er utviklet for å bevise at C# og andre .Net managed språk er såpass effektive at de også til dels kan benyttes innen enkel spillutvikling. Tidligere var dette stort sett forbeholdt C++ og lignende språk.
Sist endret av m0b; 15. februar 2007 kl. 09:42.
Ok, men jeg har litt mer lyst til å lære Jave eller Python først (eller begge), fordi det ser ut som om man kan skrive små programmer veldig kjappt i disse.
Hvordan fungerer disse hvis jeg vil lage skjemaer og sånt jeg kan skrive ting i? (Når jeg snakker om små programmer, så mener jeg programmer som kan regne ut noe for meg som jeg trenger veldig ofte eller noe sånt)

Edit: Også forbinder jeg Perl med internettsider av en eller annen grunn, har det noe spesielt med det å gjøre?
Sist endret av TanteSpiker; 15. februar 2007 kl. 12:23.
Hvis du vil lære Java eller Python, så må du for all del gjøre det. Hva du mener med skjema må du nøyaktig spesifisere litt bedre, er det GUI eller CLI du snakker om? Hvis det er GUI så har du en del API du kan bruke i både Java og Python for å få dette til. I C# har du f.eks namespace som System.Windows.Forms for GUI.

Perl kan brukes til å generere websider og logikk for de, det kan også C++. Se litt på CGI.
Sist endret av m0b; 15. februar 2007 kl. 15:31.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du låser jo deg en del til Windows-platformen med C# og .NET, så jeg ville satset på noe annet hvis portabilitet betyr noe for deg.
Tias: Under Linux har man Mono som en .Net binder. Ønsker man GUI her har man en rekke valg, som f.eks GtkSharp, wxNet og ikke minst Windows.Forms.

Jeg har opplevd at små applikasjoner jeg har laget fungerer direkte fra Windows og til Linux uten å måtte rekompilere eller endre noe som helst i koden.

Så nei, man binder seg slett ikke opp til Windows med C#.
Sist endret av m0b; 15. februar 2007 kl. 17:46.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
|d13m0b: Joda, men Mono ligger jo noe etter. .NET rammeverket er i hva, v3 nå, og Mono håper å få ferdig v2 API mot slutten av 2007. Men mulig dette er små forandringer som strengt tatt ikke betyr så veldig mye, jeg har ikke erfaring med C# så jeg skal egentlig ikke utale meg for mye :-)

Jeg ville dog lært meg noe kjapt og enkelt hvis du uansett bare skal utføre små kalkulasjoner. Eks. Python.
Ville lett valgt python før java til småting. Med python trenger du kun kjøre interpreteren, men i java må alt kompileres i tillegg. Syntaksen er noe enklere i pyhton også synes jeg.
Det er alltid bra å kunne litt python :-) Andre språk i samme gate er typ Perl, Ruby, Raven... Python er oversiktlig og temmelig rett frem, og du har moduler for det aller meste :-)
Ok, men vanskelighetsgrad bryr jeg meg ikke så mye om, spesielt ikke om C++ er ment til å være det vanskeligste språket. (Enten så leste jeg en veldig god bok, eller så er ikke c++ så vanskelig som folk mener, selv har jeg ikke erfaring med noe annet språk, men ønsker meg det, fordi jeg synest at å bare kunne c++ blir litt dårlig)

Kan noen si om LISP er godt for noe?
Disse er de jeg til nå har planer om å lære meg: Python, Perl, PHP, Java og Javascript.

Edit: Ruby og Raven har jeg aldri hørt om, så derfor gidder jeg ikke bry meg om dem.
Det jeg dog ikke forstår er hvorfor du enkelt og greit ikke bygger videre på dine C++ ferdigheter? Jeg nekter å tro at du selv mener å kunne det. For tro meg, du har nok enda mye å lære. I alle fall ikke tatt din fartstid innen språket tatt i betraktning.
Hva om du forteller en del mer om hva du faktisk skal bruke språket til. Ingen programmeringsspråk er best til alt. Og nei, "små programmer" holder ikke.
Ja, kan bygge videre på c++, og det vil jeg også, men er ofte jeg har behov for små programmer som jeg beskrev ovenfor, og jeg har valgt Python til å prøve først, topic closed.

Takk for alle innspill.
ettersom du kan c++, kan du jo lage deg en hel del maler som du kan bruke videre...men det er vell blitt nevnt til nå da.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Perl <3 Bruker det til det meste jeg