Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1643
Sitat av LoveToGrow
Jeg lurer på en ting og jeg føler du er den som kan gi meg det beste svaret. Du sier at mange lærer av badtrippene sine og spesielt om seg sjøl, men jeg føler at det jeg lærte av min egen badtripp(kun hatt en) er hvordan jeg skal kunne manipulere meg sjøl til å føle det jeg vil føle når jeg turer. Så spørsmålet mitt må være: Har ikke du den føleslsen av at man kan lære å bruke disse følelsene i sin egen favør? Jeg mener, jeg kan uten musikk, uten selskap og uten å egentlig ha tatt hensyn til "setting" få den type tur jeg vil ha.. Kanskje det jeg egentlig lurer på er om du også bruker sopp som lære om deg sjøl og hva et menneske egentlig er i stand til å oppnå? Jeg mener hvertfall at med trening kan man få like sterke meninger/ føleser om ting til og med uten sopp.. Sier sopp pga dette er det eneste psykadeliske stoffet jeg har tatt. Jeg skal prøve 2c-b til helgen, men må innrømme at jeg er redd for å bli skuffet. Jeg har den oppfatning at naturens midler bestandig vil være bedre en "menneskelagde" stoffer.. Har du noen meninger om dette hadde det vært konge, men ingen tvang.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt mye å lære av soppen Både gjennom positive og negative opplevelser.

Det du beskriver om å kontrollere hvilken vibbe man er på, og hvordan man føler seg er noe jeg kjenner godt igjen fra div opplevelser med psykedelika, men også fra dagliglivet.

Det er jo noe som er essensielt i mange spirituelle retninger, blant annen buddhismen, at vi selv er ansvarlige for hva som skjer i bevisstheten vår. Og når man har innsett at tankene ikke bare flyter fritt og ukontrollert, men at de faktisk er en strøm av energi som vi selv styrer, så er man på god vei til å gjøre seg mer bevisst på sin egen bevissthet.

Under innflytelse av psykedelika kan det oppstå mange merkelige situasjoner. Ofte er de deilige, eller interessante, og kan være lærerike. Men når vi opplever noe godt, så er det veldig lett å bare kjenne på den gode følelsen og nyte den, uten kanskje å reflektere så mye over grunnen til at akkurat den tanken eller følelsen oppsto.

Når vi opplever noe vondt eller negativt derimot, er det min (og andres) erfaring at vi oftere prøver å analysere hva som skjedde og finne ut hvorfor vi føler det som vi føler. Det er vel en naturlig, menneskelig reaksjon, for vi vil jo gjerne unngå at noe slikt skjer igjen.

Slike opplevelser kan være med på å åpne øynene for tanker som før har operert på det ubevisste planet, og kan fungere som en slags psykoterapi for de som klarer å bruke refleksjonene sine og ta de med seg videre når trippen er over.

Min personlige erfaring tilsier at de gode opplevelsene på tur omhandler oftest innsikt i store, kosmiske perspektiver, mens de litt mer ubehagelige ofte åpner for innsikt i mer personlige situasjoner.

Vet ikke om jeg har tolket deg riktig. Du får si ifra hvis jeg bomma helt på spørsmålet ditt..
Sist endret av mentalmelt; 1. juni 2007 kl. 00:09.
Det er gjerne de trippene som virkelig er introspektive som kan gå galt. Det virker som om grunnen er at man har mye man burde ha tenkt ferdig før trippen, og hjernen derfor lettere går inn i grublemodus.
Dette er jo ikke alltid en dårlig ting, selv om det føles sånn der og da. Noen ganger trenger man en skikkelig avslappet tur der man bare surfer på tankeplanet, mens andre ganger kan et dypdykk være nødvendig.

Det virker som om de som har problemer med negative tankemønstre eller angst i hverdagen også er mer utsatt for disse problemene under trippingen. Vet selv at cannabis kan ha den effekten på meg i en dårlig periode, selv om jeg føler meg helt ok før jeg røyker. Noen ganger trenger man bare litt ro i systemet for å virkelig få igang tankeprosessene, og da drogene får deg til å sitte og tenke masse er det egentlig naturlig at tankene lettere kan bli av den dystre arten.

Har selv sittet i X antall timer og noia på syre, rett og slett fordi jeg ble sittende alene og hadde jobbet for mye uka før. Har i etterkant bestemt meg for at selv om det var virkelig ubehagelig der og da, hadde jeg ikke bytta bort den turen med en bra en for alt i verden. Jeg forsto vel egentlig at hverdagsangst ikke var så ille i forhold til mye annet, og at jeg i bunn og grunn har det veldig bra.

Men det utelukker ikke at positive opplevelser også kan bedra til forståelse, selv om jeg har intrykk av at de virkelig store oppdagelsene da skjer i dagene og ukene etter trippen.
Takk for geniale svar, annen ting jeg prøvde å få fram i spørsmålet er om noen av dere(Mentalmelt), hadde den muligheten at dere er så bevisst på hvordan soppen funker, og på den måten sette dere inn i den "sitvasjonen" dere vil? Jeg mener jeg kan lage så ille badtripp på meg sjøl at jeg aldri tror jeg kommer ned igjen, men kan når som helst sette meg ned og bare tenke på den kjipe tingen og den forsvinner og jeg føler meg helt fin igjen.. Mulig jeg er litt opptatt av å manipulere hodet mitt, men føler det gir meg en enorm selvkontroll både ruset og nykter. Mulig jeg røyker for mye siden jeg tenker så mye... En siste ting jeg bare må si.. Tenk hvor mye tid vi bruker på å tenke på hva andre tenker, det er en tanke det
LoveToGrow:

Det finnes måter å gjøre trippen mer forutsigbar på. Prøv å mediter, hør på noe rolig musikk eller bare ta en liten lur på sofaen før du spiser soppen. Meditasjon er veldig bra, siden det renser ut en del tanker som burde tenkes i forkant. En liten halvtime på sofaen vil også være nok til at hodet får distasert seg fra resten av dagen, dette er spesielt hjelpsomt hvis man har hatt en stressende dag. Ha også gjerne et mål for trippen. Noe du har lyst til å oppnå underveis, f.eks innsikt i et tema som du har lurt på lenge. Dette hjelper deg å holde deg fokusert hvis de ekle tankene skulle komme. Kontrollen øker da enda 4 hakk.
En annen ting du burde passe deg for, er å røyka for mye på forhånd eller underveis. Canna burde egentlig bare røykes på nedturen, for det kan ha en tendens til å sette hodet i grublemodus. Det gjør også tankebanene litt mindre forutsigbare.

Blir du sittende og ta et psykadelisk middel uten å egentlig ha lyst til å utforske psyken, kan du altfor fort havne i et lite minihelvete i ditt eget hode. En mindre artig opplevelse.

Etterpåklokskapen er gull verdt
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg har som sagt eksperimentert en del med det å bevisst kontrollere hvilken stemning og vibbe jeg er på når jeg tripper. Og også prøvd å ta med denne egenskapen til dagliglivet. Det er en treningssak, som praktiseres av mange forskjellige folkeslag og spirituelle trosretninger.

Men stort sett når jeg tripper, så lar jeg meg ofte rive med i ting som skjer, og fanges lett av random tanker som dukker opp fra tilsynelatende ingen steder. Det er litt av trippen synes jeg, å få noen overaskelser..

I tillegg er jeg generelt i en veldig rolig sinnsstemning så og si hele tiden, både når jeg tripper og ellers, og har egentlig aldri flippet ut eller følt at jeg har mistet kontrollen, selv om jeg så klart har hatt ubehagelige opplevelser av forskjellige sorter..

Men noe jeg har hengt meg litt opp i de siste årene er det å kontrollere hva som er virkelighet. Det går mye ut på det samme som det du beskriver, for virkelighet skapes jo av bevissthet. Men samtidig handler dette om shamanistiske perspektiver og subjektive virkelighetsoppfatninger, og er kanskje litt på siden av det du snakker om