Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 992
Tenkte å lage et system slik at hvis jeg spiller av lyd på stereoanlegget i stua, så kan jeg forflytte meg til f.eks. soverommet, trykke på en knapp og få lyden ut der. I tillegg vil jeg ha muligheten til å skru på lyden i et hvilket som helst rom, fra hvilket som helst rom, foreløpig begrenset til bad, stue, kjøkken og soverom

Til dette hadde jeg tenkt å bruke en 5-way switch, eller trappevender på norsk, men jeg lurte på hvordan jeg burde sette opp dette, burde bryterne kobles opp mot signalkabel eller strømkabel(strømkabel til forsterker)? Det vil jo nødvendigvis bli noen meter ledning, avhengig av hvilket rom lyden går inn i og hvor den skal spilles av kan det sikkert bli opp i mot 30 meter kabel.

PS: Hadde tenkt å bruke cat-5e eller cat-6 kabel om jeg går for signalkabelen, hvis jeg ender opp med å styre strømmen med disse bryterne blir det mest sannsynlig en vanlig 230v strømkabel (dette blir et 12v system, så de burde kunne håndtere det).
Kan ikkd hjelpe deg med det du lurer på, men vil opplyse om at 230v kabel ikke er noe bedre på å takle 12v. Dette fordi strømmen i en 12 v krets ofte er høyere pga. Den lave spenningen. Sjekk ut strømmen! Spenningsfallet ditt er gitt ved spenningsfall=(0, 0178*L*2*I)/A
Der L er lengden I er strømmen og A er tverrsnittet på ledningen.
Hva med å gjøre det enkelt? (og sikkert kostbart :P ) http://www.sonos.com/
Hvorfor en 5-veis bryter, og ikke bare 5 enkeltstående brytere? Da kan du ha musikken på i hvilke rom du vil, samtidig.
Wanna-b: Det var jo faktisk genialt, jeg hadde bare låst meg på første og beste alternativ tror jeg
Aleksstaner: Mulig jeg ikke uttrykte det helt klart, det jeg mente var at en 230v ledning beregnet på 25 amp burde kunne tåle et 12v system på 10 amp, i tillegg vil dette være begrenset til maksimalt 10 meter når jeg slipper å bruke trappevender Edit: Vil en cat-5e eller cat-6 kabel ha tilfredsstillende egenskaper som signalkabel?
Sist endret av ROFLCOPTER; 7. november 2013 kl. 16:06.
Det avhenger av hvor langt strekk du skal ha da, men det er i det tynneste laget for å kalle signalkabel for lyd synes jeg!
Selv hvis man bruker to kabler? Da har man totalt 16, 4 til hver positive og negative kurs
Installerte en gang ett sonos anlegg der det ble brukt Cat5 frem til forsterkerbryterene. Brukte 2,5 kvadrat derifra. Spør meg ikke hvordan det fungerer, men der holdt i allefall Cat5 til 30m.
Misforstod nok ja rofl. Trodde du mente at siden det var så lav spenning bør i allefall 230 kabel fungere
Sist endret av aleksstaner; 7. november 2013 kl. 19:08.