Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2253
Hei, har planer om å komme meg offshore (plattform), og lurer på om noen har peiling på hvilke sjanser jeg har med min kompetanse, evt. hvilke studier jeg burde satse på.

Foreløpig har jeg fagbrev som tømrer, ett år som brannmann (Røykdykker og utrykningskurs) og jobber med generell studiekompetanse, neste år har jeg tenkt å ta enten brønnteknikk eller starte på subsea-ingeniør. Spørsmålet mitt er; vil brønnteknikk gi meg noen reell sjanse til å komme meg på plattform, eller burde jeg heller satse på et ingeniørstudie?

Jeg ønsker meg en jobb der jeg får praktisk arbeid, men siden jeg er usikker på om kompetansen min er relevant er jeg usikker på om brønnteknikk vil gi meg muligheten til å komme meg ut.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Har to søskenbarn som kjørte brønnteknikk. De endte begge to opp offshore her i Norge, og i Mexico, av alle land. Det var noen år siden, i dag jobber dem begge med sikkerhet.
Relevansen din er ikke kompetent.

Du får lett jobb i oljen som ingenør, men de færreste jobber offshore. Det finnes selvsagt unntak (feks geologer), men den absolutte majoritet av ingeniører i oljeindustrien jobber på land.

Som brønnteknikker vil du ha gode muligheter for jobb offshore. Men utifra det du skriver tolker jeg det dithen at du har brukt opp ungdomsretten din? Er det ikke tilnærmet umulig å komme inn på brønnteknikk da?
Vanskelig å komme seg off-shore som ingeniør. På grunn av utdannelsen vil lønningene være skyhøye, og oljeselskapene gjør alt for å unngå å plassere høyt utdannede mennesker ute på plattform, med mindre det er helt strengt nødvendig (jeg vil f.eks måtte dra offshore av og til når jeg er ferdig utdannet), eller man har helt spesiell kompetanse (ene foreleseren min er ute i Nordsjøen på en 2/4 rotasjon, men han er anerkjent som antakeligvis verdens beste innen sitt felt: Blitt kåret til "Årets ingeniør" av et internasjonalt organ, og var en sterk pådriver i teamet som utviklet UBO-metoden, som blir mer og mer brukt, for å nevne et par eksempler).
Som subsea ingeniør vil jeg tro du vil få en middels stilling i et subsea firma hvor du er med i planlegging av nye felt etc, ikke at du blir sendt offshore. Som petroleumsingeniør er det egentlig mange yrker offshore, som; boreleder, brønnleder, boreslamingeniør, geologer etc
Sitat av Sio Vis innlegg
Har to søskenbarn som kjørte brønnteknikk. De endte begge to opp offshore her i Norge, og i Mexico, av alle land. Det var noen år siden, i dag jobber dem begge med sikkerhet.
Vis hele sitatet...

Ikke så veldig rart å få jobb i gulfen da, er jo en av verdens største oljeprovinser.

Angående ingeniør så er det lett å få jobb offshore, ofte via serviceselskaper, men man kan ikke forvente å bli lønnet noe høyere enn en med fagutdanning. Gjelder hvertfall der jeg jobber, som er et veldig stort firma og ledende i Norge og internasjonalt.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Relevansen din er ikke kompetent.
Vis hele sitatet...
Hah, mente selvfølgelig at kompetansen din ikke er relevant.
Takker for svar Sjølvaste: Ja, jeg har brukt opp ungdomsretten min, men tenkte på å ta et kurs i privat regi, koster rundt 34 000,- og tar 6-12 mnd.

Du nevner geologer, hvilke oppgaver har man da på en plattform (forutsatt at man kommer seg ut)?

Er ikke brannmann relevant heller?
Sist endret av ROFLCOPTER; 17. november 2012 kl. 12:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er det viktig å komme seg ut på fast turnus, eller funker andre feltjobber? Om du godtar t.d. service så er det mykje opnare. Jobber sjølv som service/elektroingeniør i et norsk, og har mykje reisejobb. Jobbane er varierte, og lønna er det mange vil beskrive som svært god. Bedre enn offshore imho...

Å få en jobb der du er offshore til tider, på prosjektbasis er lett med ingeniørutdanning. Å få jobb der du har turnus offshore er vanskelig.
Ønsker meg fast turnus, slik at jeg kan bruke den tiden jeg har hjemme på en evt. sekundær jobb, men hovedsakelig vil jeg bare komme meg på plattform. Tenker du på en regulær landbasert ingeniørstilling der man reiser ut når enkelte prosjekter krever tilsyn?