Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4281
Hei.

Jeg skulle kjøpe meg et effektbrett til gitar av en person på Facebook. Jeg postet en annonse i Facebook-gruppen "Kjøp og salg av musikkutstyr", og denne personen kontaktet meg.

Etter en samtale om produktet fant jeg ut at jeg ville kjøpe det av han. Overførte godtroende 1570kr til han torsdag den 19. januar. Han skulle sende pakken dagen etter før han dro på jobb.

Jeg prøvde å kontakte han på fredag, uten å få noe svar. Han har til den dag idag ikke gitt noe lyd fra seg. Jeg har prøvd å spørre høflig om han kan sende sporingsnr hver dag, uten noe svar.

Jeg kontaktet banken til kontonummeret jeg overførte penger til, og de kunne bekrefte at det var samme navn som jeg hadde fått oppgitt av selger. Dette er altså da en virkelig person.

Personen har byttet profilbilde siden jeg overførte penger og, så han har tydeligvis vært aktiv på Facebook. Har også funnet flere familiemedlemmer på Facebook, prøvd å sende de en høflig melding om situasjonen, og at jeg er redd for å se pengene mine igjen.


Er det noen som har opplevd noe lignende, og/eller har noen tips til meg?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du gjør det man alltid skal gjøre i en slik situasjon.
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Hvis du ikke får tak i ham, politianmeld saken.
Ta vare på alle meldinger og kontoutskrifter, dette kan du bruke mot han hvis du ikke får varen eller pengene igjen.
Lurer litt på om du har blitt THÆSA ja, som sagt over spar på meldinger osv. Du brukte kanskje nettbank hvor du har transaksjonen i regnskapet ditt?
Isåfall har du jo litt å gå på hvis det ikke skulle dukke opp noe produkt!?

Men la oss håpe han ikke er så dum at han faktisk lurte deg..
Trådstarter
17 8
Den eneste form for kontakt jeg har hatt med han er via Facebook messages. Beste måten å ta backup av disse er vel med screencaps? Transaksjonen finner jeg igjen i nettbanken, så den er god!

Jeg har aldri anmeldt et forhold før, noen som har noe mer tips ang det? Skulle dog, gjerne fått ordnet opp dette privat først.
Lag en fake profil på facebook, finn et bilde av en deilig jente på google images eller noe sånt, legg denne personen til som venn... mest sannsynlig godtar han kanskje deg, når han da er online skriver du til han at du velger og anmelde det, om du ikke ser noe til denne effektgreia innen så og så lenge
Eventuelt bor han langt unna? Ingenting er bedre enn personlig oppmøte
Trådstarter
17 8
Vedkommende bor i Haugesund, noe som blir litt langt unna meg. Han har visstnok ei datter, og er født i 82. Synes hele situasjonen er rar. Tror ikke en fake Facebook-profil ville gjort susen dessverre. :b
det han mener er vell at du lager en fake bruker slik at du med den brukeren kan se om personen er pålogget...
Hvis du har navnet hans, så er det vel ikke umulig å få tak i nummeret hans og ringe ham?
Sitat av 4tech Vis innlegg
det han mener er vell at du lager en fake bruker slik at du med den brukeren kan se om personen er pålogget...
Vis hele sitatet...
Hvis mannen godtar venneforespørsler fra folk han ikke kjenner så..
hjelper ikke å anmelde, hvis det ikke er 50 andre som deg han kansje har lurt,saken går rett i orker ikke kurven til politiet

uansett må du vente ei uke å se om det kommer noe
Trådstarter
17 8
Det er det jeg frykter. Skal prøve å få kontakt med noen i familien hans først hvertfall. Jeg har ennå ikke fått noe pakke.
Hva med å kidnappe datra hans og bytt jentungen tilbake mot 1570 kr?
Sist endret av Life Goes On; 31. januar 2012 kl. 11:43.
The Nerdrager
Du stjal mine penger ! Jeg stjal dattera di! Litt overreaksjon
Sitat av Rediver Vis innlegg
Du stjal mine penger ! Jeg stjal dattera di! Litt overreaksjon
Vis hele sitatet...
Haha! Står om 1500 spenn! Skyr ingen midler!!
Spørs om politiet hadde sett så pent på saken
som regel bruker svindlere stjålne identiteter når dem svindler...
Tror du er rimelig safe hvis det ikke er en fake profil og du har navnet hans + familiemedlemmers navn...

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hva med å kidnappe datra hans og bytt jentungen tilbake mot 1570 kr?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke kidnappe datteren og gi hun tilbake for 1700kr? så får han en smekk på pungen også i form av at han taper 130kr OG det er et fint og rundt tall.¨
Sitat av Jennymas Vis innlegg
Tror du er rimelig safe hvis det ikke er en fake profil og du har navnet hans + familiemedlemmers navn...



Hvorfor ikke kidnappe datteren og gi hun tilbake for 1700kr? så får han en smekk på pungen også i form av at han taper 130kr OG det er et fint og rundt tall.¨
Vis hele sitatet...
sikkert deilig å sitte inne en stund for 1700 kr..
Er det ikke 56 kr/dagen når man sitter inne da? En måned i buret så har man skrapa sammen 1700 spenn!
Trådstarter
17 8
Nå har jeg omsider fått tak i moren hans. Jeg forklarte situasjonen, og hun sa hun skulle prøve å få tak i han. Har fortsatt ventet med anmeldelse, da jeg håper dette kan bli løst privat!
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av razh0r Vis innlegg
Nå har jeg omsider fått tak i moren hans. Jeg forklarte situasjonen, og hun sa hun skulle prøve å få tak i han. Har fortsatt ventet med anmeldelse, da jeg håper dette kan bli løst privat!
Vis hele sitatet...
Gi oss update om hvordan det går da
Sitat av razh0r Vis innlegg
Nå har jeg omsider fått tak i moren hans. Jeg forklarte situasjonen, og hun sa hun skulle prøve å få tak i han. Har fortsatt ventet med anmeldelse, da jeg håper dette kan bli løst privat!
Vis hele sitatet...
Det må være verdens verste straff!! HAHA!
Trådstarter
17 8
Nå har denne personen blocket meg på Facebook. Fikk noen jeg kjenner til å sjekke om de fant han, og det gjorde de. Jeg får nå ikke til å sende flere meldinger.

Prøvde også å ringe til moren igjen idag, uten at noen tok telefonen. Skal prøve mer senere i ettermiddag.


Jeg skulle så gjerne funnet ut hvor han jobber. Det virker som denne karen bevisst ikke ønsker å ha noe kontakt. Noen flere som har noe tips? Begynner å bli litt håpløst det her.
Gå til politiet, det skal virkelig ikke være nødvendig å stesse så mye for å få noe du har kjøpt.
Hvis du kan se hele venne listen hans tar du å sender en melding til alle vennene hans og forklarer hva han har gjort
Sitat av razh0r Vis innlegg
Nå har denne personen blocket meg på Facebook. Fikk noen jeg kjenner til å sjekke om de fant han, og det gjorde de. Jeg får nå ikke til å sende flere meldinger.

Prøvde også å ringe til moren igjen idag, uten at noen tok telefonen. Skal prøve mer senere i ettermiddag.


Jeg skulle så gjerne funnet ut hvor han jobber. Det virker som denne karen bevisst ikke ønsker å ha noe kontakt. Noen flere som har noe tips? Begynner å bli litt håpløst det her.
Vis hele sitatet...
Du har fått alle tips du trenger. Gå enten til politiet, heng han ut for alle han kjenner, eller gi han god gammeldags juling.
Ta en titt på denne filmen. Et greit tips til hva du kan gjøre.
TS: Jeg må si du er rimelig tålmodig og høflig til at det har gått såpass tid. Hadde ikke venta lenge med å politianmelde.

Selv om det ikke fører til noe, så er navnet nevnt hos politiet. Kanskje er det flere som blir lurt og da går han fremover i køen deres.

Håper evt at du får igjen penga dine. Du får nok aldri noen vare.
Trådstarter
17 8
Takker for alle svar!

Jjeg fikk tak i moren hans igjen, som jeg håper begynner å se alvoret i dette. Hun sa også at han ikke har noe jobb for øyeblikket. Jeg ba hun oppdatere meg om saken, så vi får se da.

Skal uansett nedover å anmelde dette i løpet av uken!

Sitat av awt Vis innlegg
Ta en titt på denne filmen. Et greit tips til hva du kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Dette skal prøves!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan har det gått så langt da?
Trådstarter
17 8
Jeg anmeldte dette forrige mandag. Har fortsatt ikke fått noe kontakt, men vi får se hvordan det går. Jeg leverte samtalelogger, bankkontoutskrifter o.l, så det er bare å håpe på det beste!
Skriv hvertfall et innlegg på "Kjøp og salg av musikkutstyr" og fortell de om det som skjedde, slik at andre ikke går i samme felle med den personen.
ALLTID få fult navn og ALLTID få telefon nummer. Sjekk om disse stemmer, i så fall: ALDRIG betal noe før du har varen i handa, dvs postoppkrav eller hand til hand handel. Hvis alle levde etter denne regelen, hadde det vært så mye enklere. IKKE vær naiv folkens!