Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 15907
Lurte enkelt og greit på om det er en MULIGHET og få jobb i nordsjøen som hva som helst uten noe form for fagbrev av noe slag? har endel jobb erfaring men vet ikke om det holder.
er foresten 18 år snart 19.
Med så lite arbeidserfaring og uten noe som helst form for kompetansebevis, vil jeg si det er nærmest umulig, men ikke helt umulig.
Sist endret av Rindal; 19. januar 2012 kl. 13:05.
Etter hva jeg har hørt er jobb i Nordsjøen godt betalt og derfor også ettertraktet. At du som 19-åring skal kunne huke til deg en jobb der uten noen som helst form for kompetanse tviler jeg egentlig på. Men det kommer jo litt an på. Hva slags jobb tenker du?
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Man kommer langt med en jæ*** arbeidsvilje og stå-på vilje. Og hvis du i tillegg lærer fort. Men uten utdanning blir det nok vansklig..
Min far har INGEN utdanning og han er nå avdelingsjef på avdeling 3 tror jeg det var på båten han jobber på, god lønn har han og 1 måned på 1 måned av med ca 35-40.000 i måneden før skatt om det ikke var mer. Han søkte på samme jobben i 4 år før han fikk den.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er ikke så enkelt og komme ut. Uten sikkerhetskurs blir det hvertfall vanskelig.
Driver å søker selv, på det meste som er.

Jeg er villig til å betale om noen kan skaffe meg jobb offshore.

PM for mer info.
Er selv interessert i jobb i nordsjøen, men blir nok universitet/høyskole før den tid. Holder på med fagbrevet i IKT for tiden.
Gå på nav og spørr om du kan få ta sikkerhetskurs da du tror at du kommer til og kunne få deg jobb offshore, i tilleg så vet jeg at båten som min far jobber på skulle ha folk, men dette er nesten 1 måned siden så de stillingene er sikkert tatt. søk som vaskehjelp på platform så har du jo 350.000 i året isåfall


Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er ikke så enkelt og komme ut. Uten sikkerhetskurs blir det hvertfall vanskelig.
Driver å søker selv, på det meste som er.

Jeg er villig til å betale om noen kan skaffe meg jobb offshore.

PM for mer info.
Vis hele sitatet...
jeg kunne jobbet som hva som helst der ute, og jeg har utrolig høy jobb insats og vilje, kunne jobbet som vaske hjelp som kokk som hjelpe mann som skulle trenges hva som helst enklig.
jeg som skriver
sjekk ut denne linken: http://www.ikkeforalle.no/start
Jeg har tidligere jobbet med rekruttering i olje&gass bransjen og selv jobbet offshore og jeg kan gi deg følgende råd; Har du lyst å jobbe i nordsjøen få deg utdanning på høyskole eventuelt fagskole eller et fagbrev. Ikke hør på folk som kjenner noen som har en kompis som "tjener fett i nordsjøen og har bare sikkerhetskurset". Det kan godt det finnes enkelte som har vært ekstremt heldig men realiteten for de resterende 99,9% er helt annen.
I dag er det slik at til og med stillinger som vaskehjelp er besatt av personer med fagbrev som renholdsoperatør. Det samme gjelder ISO fag.
Uten utdannelse så kommer du aldri til å få fast rotasjon i nordsjøen, kun sporadiske turer på sommer halvåret, resten av tiden kommer du til å gå arbeidsledig.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Uten utdannelse så kommer du aldri til å få fast rotasjon i nordsjøen, kun sporadiske turer på sommer halvåret, resten av tiden kommer du til å gå arbeidsledig.
Vis hele sitatet...
Tull. Jeg sitter på heliport nå og venter på flighten min, og har vært fast offshore i nordsjøen og utenlands sektor i 5 år nå. Jeg har kun GK Idrett fra VGS, og har ingen fagbrev. Jeg har arbeidet meg opp i systemet. At det er enkelt for alle å få til dette sier jeg ikke, men mulighetene er der.
Om noen måneder skal jeg være prosjektleder for en plattform som blir bygget i Kina. Offshorekurset fikk jeg dekket av sjefen min.

Godt humør, sosial, arbeidsmoral og kreativitet er gode egenskaper å ha. Man bygger seg opp et nettverk ved å snakke med folk i industrien.

Er det mulighet for meg, så er det mulighet for andre.
Derfor synes jeg ordet "ALDRI" få fast rotasjon i nordsjøen ikke holder mål.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Tull. Jeg sitter på heliport nå og venter på flighten min, og har vært fast offshore i nordsjøen og utenlands sektor i 5 år nå. Jeg har kun GK Idrett fra VGS, og har ingen fagbrev. Jeg har arbeidet meg opp i systemet. At det er enkelt for alle å få til dette sier jeg ikke, men mulighetene er der.
Om noen måneder skal jeg være prosjektleder for en plattform som blir bygget i Kina. Offshorekurset fikk jeg dekket av sjefen min.

Godt humør, sosial, arbeidsmoral og kreativitet er gode egenskaper å ha. Man bygger seg opp et nettverk ved å snakke med folk i industrien.

Er det mulighet for meg, så er det mulighet for andre.
Derfor synes jeg ordet "ALDRI" få fast rotasjon i nordsjøen ikke holder mål.
Vis hele sitatet...
Da er du nok en av de 0,01% som har vært ekstremt heldige. Kan jeg spørre hva du jobber med i nordsjøen?

Sitat av Liverbird Vis innlegg
Tull. Jeg sitter på heliport nå og venter på flighten min, og har vært fast offshore i nordsjøen og utenlands sektor i 5 år nå. Jeg har kun GK Idrett fra VGS, og har ingen fagbrev. Jeg har arbeidet meg opp i systemet. At det er enkelt for alle å få til dette sier jeg ikke, men mulighetene er der.
Om noen måneder skal jeg være prosjektleder for en plattform som blir bygget i Kina. Offshorekurset fikk jeg dekket av sjefen min.

Godt humør, sosial, arbeidsmoral og kreativitet er gode egenskaper å ha. Man bygger seg opp et nettverk ved å snakke med folk i industrien.

Er det mulighet for meg, så er det mulighet for andre.
Derfor synes jeg ordet "ALDRI" få fast rotasjon i nordsjøen ikke holder mål.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare sitere ditt inlegg fra en annen tråd:

Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg er rett under 30 år og har fortsatt ikke kommet meg tilbake til skolebenken. Har kun grunnkurset fra VGS. Jeg angrer ikke noe særlig i dag, da jeg har offshorejobb og godt betalt. Men om jeg en dag mister denne jobben så sitter jeg på rævva og lurer på hva i alle dager jeg skal gjøre.

Fullfør skolen gutt Papirer er alltid greit å ha, selv om noen av oss ordner oss på andre måter
Vis hele sitatet...
Mickeyy:

Noe ala det samme gjelder meg. Om litt så er jeg ferdig med vgs. Har da gått TAF- Tekniske Allmenne Fag i 4 år, og har spesiell studekompetanse med full fordypning i matte r2 og fysikk 2. Samtidig så får jeg ett fagbrev innenfor CNC maskinoperatør faget. Jeg har gode skussmål med lederegenskaper. Og god arbeidserfaring med tekniske ting. Har jobbet med lastebiler som mekaniker og altmuligmann i 8 år. Jeg har ståpå vilje og kreativitet. Jeg har også veldig lyst til å jobbe offshore, men aner egentlig ikke hvilke muligheter jeg har. Har egentlig mest lyst på ett arbeide innenfor teknisk tjeneste...
Noen Tips og råd til en ung sjel?
Sist endret av thebigt; 19. januar 2012 kl. 15:44.
Bare til info, det ER faktisk mulig å tjene gode penger onshore også gutter...
Du kan fortsatt søke i privat bedrifter slik som Ikm, der kan du starte som opperatør. Men det varierer hvor lang tid det kan ta deg for å få reise offshore, men nesten alle som starter som opperatører får etterhvert reise offshore, men det kan og være at du blir og plassert på land rundt forbi i norge i 2 år på rigger innenland. Men nesten alle som starter der får eventuellt reise offshore etter en stund. (viss du har en bra ståpåvillje). Det går og ann og jobbe seg oppover i stigen i slike bedrifter.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Da er du nok en av de 0,01% som har vært ekstremt heldige. Kan jeg spørre hva du jobber med i nordsjøen?



Jeg må bare sitere ditt inlegg fra en annen tråd:
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt er det hold i siteringen. Det har jeg aldri nektet for. Men nå skrev jeg heller ingenting om det, og det handlet heller ikke om det. Alle vet at skolepapirer kan være viktig. Men du skrev at man aldri fikk fast rotasjon om man ikke hadde utdanning. Det rettet jeg på.

Sitat av DingoXo Vis innlegg
Lurte enkelt og greit på om det er en MULIGHET og få jobb i nordsjøen som hva som helst uten noe form for fagbrev av noe slag? har endel jobb erfaring men vet ikke om det holder.
er foresten 18 år snart 19.
Vis hele sitatet...
Enkelt svar på det du lurer på: Ja, det er mulighet.
Først og fremst. Glen Statoil. Der får dikke jobb.

Jeg ser den største muligheten din innenfor ISO-fagene. Dette er de lavest betalte yrkene offshore, og får du fast rotasjon ligger du på ca 400k i året. Det er ikke allverdens, men får du en "fot inne" er det gode muligheter for å bygge seg et nettverk av kontakter. Og kontakter er Alfa Omega i olja. Jeg startet innen ISO-faget uten noe kompetanse, jobbet hardt og bandt nye kontakter. Nå ligger jeg an til å kunne velge mellom jobb i to forskjellige boreselskaper med kontrakter hos Statoil.

Første bud er å ta sikkerhetskurs. Etter du har tatt dette er det egentlig ingen økonomisk sjanse for selskapene å ansette deg; enten duger du ellers får du ikke fortsette. Etter du har tatt kurset ringer du rundt til alle de forskjellige selskapene, hvor du introduserer deg selv og forklarer situasjonen din.

Et lite stalltips er www.prosjektpartner.biz. De ansetter "ofte" (alt er relativt) folk uten kompetanse. Det er vanskelig, og alt blir lettere om du allerede har noen kontakter i bransjen som kan hjelpe deg det gørste skrittet. Men det er langt i fra umulig på egenhånd.

Lykke til.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Gå på nav og spørr om du kan få ta sikkerhetskurs da du tror at du kommer til og kunne få deg jobb offshore, i tilleg så vet jeg at båten som min far jobber på skulle ha folk, men dette er nesten 1 måned siden så de stillingene er sikkert tatt. søk som vaskehjelp på platform så har du jo 350.000 i året isåfall
Vis hele sitatet...
Jeg kan egentlig ikke gå på NAV og få meg kurs, siden jeg er i fast jobb nå.
Om sjefen finner ut att jeg er på tur bort fra bedriften vil stemninga bli dårlig, om jeg da ikke skulle få jobb offshore er jeg stuck i en jobb hvor jeg ikke trives, og DET vil jeg ikke!

Lurer på om jeg rett og slett skal ta meg opp lån for å ta sikkerhetskurset i ferien, for å stille litt sterkere.

På alle jobbene jeg søker på står det i anonsen att man må ha sikkerhetskurs og offshore erfaring.
Om man må ha offshore erfaring for å komme offshore kommer jeg meg aldri ut da.

Jeg har fagbrev som industrimekanikker, blant annet sertifisert sviser på rørtråd, sviser alle metaller og metoder. Varme arbeider, lift- og truck-sertifikat. Variert arbeidserfaring, og enorm ståpåvilje.

Noen tips?
Uten utdanning eller kurs har du ingen sjans.
btw, en vennine er vasker hos statoil på en rig, 750k i året.
Sitat av knutseen Vis innlegg
Uten utdanning eller kurs har du ingen sjans.
btw, en vennine er vasker hos statoil på en rig, 750k i året.
Vis hele sitatet...
Du trenger 4 års skole får å bli en vasker... Hvorfor vaske dritten, når du kan bruke 4 år på utdanning til å jobbe med artigere ting i Nordsjøen hehe
Trur du overdriver gutt, 750K året, er faen ikke noe jeg hadde klart, selvom jeg tar 1 års trålfiske, er mot 300 - 600K året, får lærling der, så vaske på en oilje rygg får 750K? trur dagliglederen hadde sluttet å blitt en vasker da
Sitat av knutseen Vis innlegg
Uten utdanning eller kurs har du ingen sjans.
btw, en vennine er vasker hos statoil på en rig, 750k i året.
Vis hele sitatet...
Ingenting av dette stemmer.
Personlig hadde jeg aldri i verden betalt sikkerhetskurset selv uten noen garanti for jobb. Man er så absolutt ikke garantert jobb med dette kurset, men man er endel tusenlapper fattigere. Etter fire år går kurset ut, og man må enten ta et oppfriskningskurs til nok endel tusenlapper, eller glemme hele greiene.

Mange tar også boredekkskurs, med lovnader om "jobb i Nordsjøen" og det ene og andre, men jeg skulle likt å visst hvor mange prosent av de som tar disse kursene som faktisk har fått seg en fast jobb offshore. Eller i det hele tatt har satt sin fot på en plattform.

Nå er riktignok sjansen kanskje litt høyere enn 0,01% om man har disse kursene, men noe særlig over 1% tviler jeg egentlig på den er.

Sist firmaet jeg jobber i hadde annonse ute for trainees var kravet at man måtte belage seg på å ta disse kursene på selvkost.

Det finnes forresten utrolig mange rare selskaper og jobber, spesielt innen brønnservice og boring. Jeg vil tro man har best sjanse blandt disse.
Sist endret av awt; 19. januar 2012 kl. 17:42.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Ingenting av dette stemmer.
Vis hele sitatet...
Jobber innnenfor Statoil og en _resepsjonist_ der ute har over 800k i året. Men vaskedamene tjener ikke fult så mye da, typ 400-600k sikkert.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Tull. Jeg sitter på heliport nå og venter på flighten min, og har vært fast offshore i nordsjøen og utenlands sektor i 5 år nå. Jeg har kun GK Idrett fra VGS, og har ingen fagbrev. Jeg har arbeidet meg opp i systemet. At det er enkelt for alle å få til dette sier jeg ikke, men mulighetene er der.
Om noen måneder skal jeg være prosjektleder for en plattform som blir bygget i Kina. Offshorekurset fikk jeg dekket av sjefen min.

Godt humør, sosial, arbeidsmoral og kreativitet er gode egenskaper å ha. Man bygger seg opp et nettverk ved å snakke med folk i industrien.

Er det mulighet for meg, så er det mulighet for andre.
Derfor synes jeg ordet "ALDRI" få fast rotasjon i nordsjøen ikke holder mål.
Vis hele sitatet...
Stavanger? På hvilken flight satt du i såfall?


PS On-Topic:
- Faderen har jobb som vaskekjerring i Nordsjøen uten utdanning utover hjelpepleier... Han fikk nok av sykehjem, tok sikkerhetskursene privat (dekket vel ca. 40k selv) og søkte seg ut som vikar. Han fikk fast stilling etter ca. 5 år (men jobbet 100% før den tid), og går nå 2-på-4-av-turnus.

Altså er det mulig, men jeg tror at i dag er det enda vanskeligere ... Hvorfor bruke slike som han som ønsker (og har) 500.000 i året når de kan fly inn fillipinere til en fjerdedel av prisen etterhvert når de har rævpult fagforeningene nok ? ....
Sist endret av quintilian; 19. januar 2012 kl. 17:49.
Sitat av kentastic Vis innlegg
Jobber innnenfor Statoil og en _resepsjonist_ der ute har over 800k i året. Men vaskedamene tjener ikke fult så mye da, typ 400-600k sikkert.
Vis hele sitatet...
De som jobber i forpleining ligger vel på ca. 500k og altfor gode ordninger. Såvidt jeg vet har vel ikke Statoil egenansatte vaskere? Det er jo i all hovedsak kontraktører som feks. ESS som står for selva ansettelsesforholdet.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
De som jobber i forpleining ligger vel på ca. 500k og altfor gode ordninger. Såvidt jeg vet har vel ikke Statoil egenansatte vaskere? Det er jo i all hovedsak kontraktører som feks. ESS som står for selva ansettelsesforholdet.
Vis hele sitatet...
Dette er helt korrekt. Statoil har ikke egenansatte vaskepersonell. Min mor jobber på Statfjord A, og hun sier at vaskedamene jubler hver gang det er tåke og flighten ikke går. For selv om de ikke er fast ansatt, så tjener de likevel mye mer enn hva de ville gjort på land.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Tok det jeg vil si den letteste veien ut i nordsjøen mtp. utdanning.

1år tip
1år brønnteknikk
2år lære (begynner å reise offshore i læreperioden)
så fast offshore på rotasjon.

http://www.aftenbladet.no/energi/arb...l#.TxhdcaXmmAg

Gammel artikkel vel og merke.
Sist endret av griped; 19. januar 2012 kl. 19:14.
Ta førstegangstjeneste i forsvaret og sørg for å kom deg på båt! Da får du sikkerhetskurs (IMO 60) gratis. Dette er dyrt å ta sivilt, og for en langt mindre slump kan du ta utvidet sikkerhetskurs (IMO 80) og da har du godkjent sikkerhetskurs for å jobbe offshore. Videre, kommer du deg på en båt vil du få all nødvendig opplæring som trengs på havet og du vil også etter ett år sitte igjen med mye erfaring fra livet på sjøen! Godt for deg og godt for CV'en. Eneste downsiden er at du må gjennom førstegangstjeneste såklart, hehe.

Lykke til!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har ikke mulighet for verken VGS eller førstegansteneste..

Det vil si att jeg har 0.1% sjanse for å komme ut uten sikkerhetskurs, og 1% sjanse med kurs?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har ikke mulighet for verken VGS eller førstegansteneste..

Det vil si att jeg har 0.1% sjanse for å komme ut uten sikkerhetskurs, og 1% sjanse med kurs?
Vis hele sitatet...


Hvis du er ute etter en konkret sannsynlighet kan ikke jeg hjelpe deg. Som sagt tidligere; har du sikkerhetskurset er du klar for utreise. Du har noe å slå i bordet med. Har du det ikke stiller du i samme gruppe som alle andre som vil ha en godt betalt jobb med mye fri, men som ikke gjør noe med det.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Mickeyy:

Noe ala det samme gjelder meg. Om litt så er jeg ferdig med vgs. Har da gått TAF- Tekniske Allmenne Fag i 4 år, og har spesiell studekompetanse med full fordypning i matte r2 og fysikk 2. Samtidig så får jeg ett fagbrev innenfor CNC maskinoperatør faget. Jeg har gode skussmål med lederegenskaper. Og god arbeidserfaring med tekniske ting. Har jobbet med lastebiler som mekaniker og altmuligmann i 8 år. Jeg har ståpå vilje og kreativitet. Jeg har også veldig lyst til å jobbe offshore, men aner egentlig ikke hvilke muligheter jeg har. Har egentlig mest lyst på ett arbeide innenfor teknisk tjeneste...
Noen Tips og råd til en ung sjel?
Vis hele sitatet...
Med din foreløpige utdannelse ville jeg nok valgt å studere før jeg kastet meg ut i arbeidslivet. Har du gode karakterer fra videregående og fordypning i realfag slik du skriver så burde nok dørene stå åpen for deg hos de fleste høyskolene i Norge. I tilegg så har du også et fagbrev i bunn som på sikt kommer til å gjøre det ettertraktet på arbeidsmarkedet.
Hvilken felt du burde velge å utdanne deg i er et spørsmål som det er litt vanskelig å svare på, det finnes så mange typer forskjellige jobber i nordsjøen.
En god del jobber i nordsjøen som er godt betalt krever heller ikke en høyskole utdanning men teknisk fagskole.
Et veldig spennende yrke (ifølge min subjektive mening) er ROV operatør. Hvis du liker å jobbe med tekniske ting og har lyst på en fremtisdrettet jobb med god lønn burde du absolutt kikke nærmere på det.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har ikke mulighet for verken VGS eller førstegansteneste..

Det vil si att jeg har 0.1% sjanse for å komme ut uten sikkerhetskurs, og 1% sjanse med kurs?
Vis hele sitatet...
Uten sikkerhetskurs har du 0% sjanse for å komme deg ut.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Uten sikkerhetskurs har du 0% sjanse for å komme deg ut.
Vis hele sitatet...
Hvorfor sier du dette?
Jeg har snakket med flesre som jobber med rekrutering til nordsjøen, og alle sier att det er en sjanse, men ikke stor.
Om du ikke kan komme med korrekt info, ikke kom med info!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvorfor sier du dette?
Jeg har snakket med flesre som jobber med rekrutering til nordsjøen, og alle sier att det er en sjanse, men ikke stor.
Om du ikke kan komme med korrekt info, ikke kom med info!
Vis hele sitatet...
Du må ha sikkerhetskurs for å kunne sette deg på helikopteret som flyr deg til platform/rigg. Så mitt tidligere utsagn er 100% korrekt!!

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg har fagbrev som industrimekanikker, blant annet sertifisert sviser på rørtråd, sviser alle metaller og metoder. Varme arbeider, lift- og truck-sertifikat. Variert arbeidserfaring, og enorm ståpåvilje.

Noen tips?
Vis hele sitatet...
Du har jo veldig gode sjanser for å komme deg ut! Det hadde nok vært en idé å investere i sikkerhetskurset og rigger kurset for din del. Du kan nok ikke regne med fast rotasjon sånn med engang men våren og sommeren er den tiden med høyest aktivitet i nordsjøen så noen turer burde du greie og få. Send meg en PM hvis du er interessert så kan jeg gi deg noen tips om selskaper du burde sende søknad til.
For å komme ut trenger du imo60 sikkerhets kurs, (dette ligger rundt 15 - 20 tusen) og helikopter velt (5000 kr ca)
Beste er og ta kontakt med diverse rederier og selskaper å høre ang å få deg jobb, gjerne hvis du kjenner noen som kan legge ut et godt ord for deg.

Faren min fikk sponsa sikkerhetskurs + en hau av andre kurs av rederiet, så fort du har fått jobb så er rederiene som regel villig til å betale for kurs. Ihværstefall kan du høre med nav om dem kan sponse imo60 for deg, veit om flere som har fått jobb, gått til nav og sagt dem får jobb der hvis dem har sikkerhetskurs og at du trenger det.
Bli'me på apedansen!
JohnnyBravo's Avatar
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Min far har INGEN utdanning og han er nå avdelingsjef på avdeling 3 tror jeg det var på båten han jobber på, god lønn har han og 1 måned på 1 måned av med ca 35-40.000 i måneden før skatt om det ikke var mer. Han søkte på samme jobben i 4 år før han fikk den.
Vis hele sitatet...
480.000 før skatt er ikke så mye offshore da
veldig lite faktiskt...
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
For å komme ut trenger du imo60 sikkerhets kurs, (dette ligger rundt 15 - 20 tusen) og helikopter velt (5000 kr ca)
Beste er og ta kontakt med diverse rederier og selskaper å høre ang å få deg jobb, gjerne hvis du kjenner noen som kan legge ut et godt ord for deg.

Faren min fikk sponsa sikkerhetskurs + en hau av andre kurs av rederiet, så fort du har fått jobb så er rederiene som regel villig til å betale for kurs. Ihværstefall kan du høre med nav om dem kan sponse imo60 for deg, veit om flere som har fått jobb, gått til nav og sagt dem får jobb der hvis dem har sikkerhetskurs og at du trenger det.
Vis hele sitatet...
IMO60 Sikkerhetskurs er obligatorisk for sjøfolk som skal tjenestegjøre med plikter i en beredskaps- eller sikkerhetsfunksjon ombord på skip. Det er ikke det kurset man trenger for å jobbe i nordsjøen men dette Grunnleggende Sikkerhetskurs

Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
For å komme ut trenger du imo60 sikkerhets kurs, (dette ligger rundt 15 - 20 tusen) og helikopter velt (5000 kr ca)
Beste er og ta kontakt med diverse rederier og selskaper å høre ang å få deg jobb, gjerne hvis du kjenner noen som kan legge ut et godt ord for deg.

Faren min fikk sponsa sikkerhetskurs + en hau av andre kurs av rederiet, så fort du har fått jobb så er rederiene som regel villig til å betale for kurs. Ihværstefall kan du høre med nav om dem kan sponse imo60 for deg, veit om flere som har fått jobb, gått til nav og sagt dem får jobb der hvis dem har sikkerhetskurs og at du trenger det.
Vis hele sitatet...
Helivelt er også inkludert i Grunnleggende Sikkerhetskurs så du trenger ikke ta dette utenom.
Sist endret av mickeyy; 20. januar 2012 kl. 09:54.
Jeg fikk jobb offshore uten noen som helst relevante kurs. Disse kursene fikk jeg naturligvis etter at jeg hadde begynt i det nye firmaet.
Papirer, papirer, papirer. Hopp på skolebenken hvis du vil ha en god jobb.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Når man er snart 30 og har 3 barn kan man ikke slutte i jobben og gå skole, hvertfall ikke når drt ikker noen relevante skoler i området..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Heisann,

Kommer man noen vei med fagbrev som tømrer og et sikkerhetskurs? Eller må det mer til? Kan stillasbygger være en mulighet?

Jeg har akkurat begynt å undersøke mulighetene for å jobbe offshore, men jeg drukner i informasjon på internett. Jeg kjenner flere som har tatt private borekurs, uten å få noe jobb. Mulig det er fordi de mangler fagbrev?

Har to bekjente som er i fast jobb, så jeg har sendt en forespørsel til disse også (begge er ute akkurat nå) for tips. Regner med at det kan ha en viss verdi å kjenne noen innenfor selskapet om jeg søker i det selskapet. Jeg bygde huset til den ene av de og han var strålende fornøyd, så jeg antar at han går god for meg.

Elijah
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet hvordan det er i dag å få jobb offshore når man har sittet i fengsel pga en tidligere promilledom? Jeg er
utdannet industrmekaniker og kunne tenkt meg å prøvd offshore, men jeg gidder ikke å ta sikkerhetskurset hvis det er
slik i dag at man må ha en plettfri vandel som mange sier. Er det noen som vet med sikkert hvordan reglene er?
Alt er mulig om man bestemmer seg for det. Det kommer bare an på hvor mye tid, penger og krefter du gidder å investere. Først og fremst bør du danne deg et bilde av hva minimumskravene er for å få lov til å jobbe i Nordsjøen. Dernest ville jeg tatt en ringerunde til rekrutteringsavdelingen til forskjellige offshoreselskaper og rett og slett spurt dem ut om hva de krever, og hvilke muligheter noen som deg har for å eventuelt få en sjans. Hvis du ønsker å satse på dette, og du føler det er noe du kommer til å trives med, så er det bare å sette i gang og være aktiv. Ingenting som skjer av seg selv
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg jobber som industrimekanikker med fagbrev, har brei erfaring i alt fra anleggsmaskiner og vannkraftsturbiner. Behersker de fleste sveisemetoder, og er klar for alt.
Jeg holder på å søke meg offshore, men etter snart 2 år sitter jeg her på land enda.
Om noen kan hjelpe meg å komme ut venter det betaling.
Når du går den veien der, Ignifier, er det enklest og få seg en landjobb hos ei bedrift som leverer og installerer utstyret ute på rig selv. Kjenner flere som har gjort det slik. Da har de jobbet alt fra 5-6 måneder til 1 år på land med å skru utstyret, for så og smått begynne å reise offshore. Det tror jeg vil bli det letteste for deg.. Så når du har gjort det en stund, har du plutselig alle kurs og relevant erfaring og du vil bli mer attraktiv mtp nye jobbsøknader
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ja, har tenkt tanken, og det er ikke umulig att det blir sånn... Frister skikkeli å komme ut nå!
Ignifer: Du har jo egentlig en veldig bra bakgrunn mtp jobb i nordsjøen. Med din mekanikerbakgrunn er du kvalifisert for flere stillinger. Spesielt borekontraktører foretrekker folk som kan brukes i flere stillinger, og som kan evt. steppe inn eller opp ved behov. Jeg vil anbefale deg enten å søke hos borekontraktør hvis du vil være på samme sted og ha forholdsvis fast skift, eller hos vedlikehold/oppgraderingsfirmaer som Aibel om du vil ha mer variasjon. Aibel, RDS og Apply har alle flere store prosjekter for tiden og trenger stadig folk. I tillegg trengs det alltid stillasbyggere og malere i store ombyggingsperioder. Får du først foten innenfor står du så mye sterkere. En tur ut = offshoreerfaring.

Lykke til!

PS! Med så mange som ønsker seg ut, er det slutt på tiden da selskapene betaler for sikkerhetskurset. Hvis du virkelig vil dette må du bare ta sjansen og bekoste sikkerhetskurset selv, eller kommer du aldri noe sted.
Sist endret av Charger; 5. juli 2012 kl. 11:37. Grunn: La til en PS
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Takker for svar!