Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2842
Hei!

Jeg er i Miami, Florida på ferie atm, og tenkte jeg skulle benytte sjansen til å kjøpe meg en ny PC/Mac siden min begynner å bli litt sliten.

Vil gjerne at den skal kunne kjøre noen spill med samme kvalitet som WoW.

Lurer også på hvordan det er å skaffe seg Æ, Ø og Å taster også.

Det er en AppleStore 20min unna her, og en venn av meg kjøpte seg en iPad 32gb med 3G, 2års forsikring og sånn mappe til å ha den i for 932$, så det er billigere en i en vanlig butikk, så hvis det er noen gode macs til rundt 1 400$ (8 000kr) så ville jeg valgt de ovenfor en PC siden det er 50minutter til nærmeste "Mall"
Foretrekker også Mac fordi det følger med b.la garage band og andre musikk programmer, siden jeg elsker å spille gitar

Takk
Du får jo ikke med æøå tater, dette kan bestilles, men siden du er på ferie så er jo det ikke så greit. Hvis du ikke har behov for bærbar så kan du jo kjøpe deg en mac mini og bruke et hvilket som helst tastatur når du kommer hjem.
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Du får jo ikke med æøå tater, dette kan bestilles, men siden du er på ferie så er jo det ikke så greit. Hvis du ikke har behov for bærbar så kan du jo kjøpe deg en mac mini og bruke et hvilket som helst tastatur når du kommer hjem.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvordan er Mac-Mini til spill osv?
Vel, det kommer ann på hvilke spill du spiller. Jeg ser den har noenlunde samme specs som mbp jeg har og den kjører ganske mange litt eldre spill veldig fint. Hva pleier du å spille?
Sitat av gitarmarius Vis innlegg
Ja, men hvordan er Mac-Mini til spill osv?
Vis hele sitatet...
Du kjøper ikke en Mac til å spille på.
Selv en MacBook Pro sliter med nyere spill, da tviler jeg på at en Mini vil bli noe bra.
Hvis jeg ikke tar helt feil så kan du kjøpe ting for en verdi for 5000kr om du har vært ute av landet i 24 timer. Mer enn 5000kr og du må betale toll. Er ikke helt sikker, kan godt være jeg tar feil.
Sist endret av Xernox; 20. februar 2011 kl. 23:49.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Du får ikke Norsk keyboard layout på tastaturet, men du kan fortsatt skrive æ ø å ved å sette på Norsk tastatur oppsett (Dette er standard på OS X)

Jeg har kjøpt mine Mac i USA og er stor fornøyd. Tenker du Bærbar eller Stasjonær?

Mac Mini ligger fra $699 og billigste MacBook til $999.

Siden du nevner MacMini:
http://store.apple.com/us/browse/hom...co=MTQzMDMxODY
Sitat av Xernox Vis innlegg
Du kjøper ikke en Mac til å spille på.
Selv en MacBook Pro sliter med nyere spill, da tviler jeg på at en Mini vil bli noe bra.
Hvis jeg ikke tar helt feil så kan du kjøpe ting for en verdi for 5000kr om du har vært ute av landet i 24 timer. Mer enn 5000kr og du må betale toll. Er ikke helt sikker, kan godt være jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
WoW og tilsvarende spill kan strengt tatt ikke kvalifiseres som nyere spill. Så vidt jeg kan se har Mac Mini tilsvarende hardware som 13" Macbook Pro og burde da klare spill tilsvarende WoW.

Ut i fra info jeg kan finne via Google klarte også forrige generasjons Mac Mini med dårligere skjermkort også å kjøre WoW.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Glem ikke at forbrukerloven gjelder ikke når du kjøper produkter i utlandet, så hvis du ikke kjøper en extended warranty på det du kjøper i USA skal du bare se langt etter support når du plages..
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Glem ikke at forbrukerloven gjelder ikke når du kjøper produkter i utlandet, så hvis du ikke kjøper en extended warranty på det du kjøper i USA skal du bare se langt etter support når du plages..
Vis hele sitatet...
Må rette på deg der:
I butikken sa de at hvis det oppstår et hvilket som helst problem kan vi enten dra til en Apple Store i Norge eller sende den via mail til dem så fikser de det gratis
Johnny Cash mofos
hijacker denne tråden litt og går off topic, men etter et år i utlandet har jeg kjøpt ting til mye mer enn 5000 NOK boblejakke, telefon, ps3, klær, mac +++ betyr det at jeg ender med en shitload av toll å betale når jeg kommer tilbake?
Nei. Bare fjern alt av merkelapper og embalasje så er du trygg!
Sitat av gitarmarius Vis innlegg
Må rette på deg der:
I butikken sa de at hvis det oppstår et hvilket som helst problem kan vi enten dra til en Apple Store i Norge eller sende den via mail til dem så fikser de det gratis
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke Apple Store i Norge. Å sende ting via post til USA koster fort like mye som en extended warranty koster i utgangspunktet.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Det finnes ikke Apple Store i Norge. Å sende ting via post til USA koster fort like mye som en extended warranty koster i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Eplehuset/Humac og flere andre butikker er vel sertifiserte resellers og verksted og vil ta hånd om garantisaker uansett hvor maskinen er kjøpt?
Sitat av gitarmarius Vis innlegg
Må rette på deg der:
I butikken sa de at hvis det oppstår et hvilket som helst problem kan vi enten dra til en Apple Store i Norge eller sende den via mail til dem så fikser de det gratis
Vis hele sitatet...
Det første året ja. Alle macer har ett års garanti. I Norge har du også fem års reklamasjonsrett. Tviler på at den retten gjelder om maskinen kjøpes i USA.

Men, du skal kunne levere den inn i ved Eplehuset/andre lignende butikker og få fikset den gratis første året.
Eplehuset har en fin oversikt over hvordan garantien gjelder. De reparerer den innenfor garantitiden som er 1 år ja. Men de 5 årene reklamasjonsrett vi har i den norske forbrukerkjøpsloven gjelder kun for kjøp gjort i Norge.
Bare husk at du må skaffe deg en strømadapter så du får plugget den i norske vegger.
Trenger bare selve pluggen. Laderene/strømforsyningene er like.

Jeg kjøpte min Mac Mini i Chicago, ingen problemer med det.
Jeg har kjøpt mye i utlandet av ymse utstyr.

Det som gjelder for Apple

Pros: Et fett hvilken strøm man bruker, kun kontakten som skiftes.
Cons: Mangelfull garanti dersom man sammenligner den med den norske.
Om man har firma så er det rimeligere i Norge.
Det er ikke noe problem med tastaturet, det er nok taster slik at du kan enten bruke norsk tegnsett eller, slik jeg foretrekker, britisk med alternative bokstaver på alt. Når det kommer til ytelse sparker min snart to (nesten tre, ble kjøpt i slutten av en syklus) år gamle Macbook Pro spill som WoW og SC2 uten problem. Har også spilt en del Black Ops, men det var litt varierende resultat.

Det kan lønne seg å sjekke om det er billigere å bruke en forsikring. Jeg har PC-forsikring gjennom NITO, som jeg får "gratis" gjennom meldemskapet mitt. Den dekker skader for opp til 20k med en egenandel på 10%. Har til nå ikke hatt behov for service eller support, men Apple Protection Plan er hvertfall noe du burde vurdere, spesielt siden den er world wide. Du trenger strengt tatt ikke kjøpe Protection Plan før om et år til, da vanlig garanti vil dekke det meste uansett.
Om man kjøper en Apple-datamaskin utenfor Norge, eller land med tilsvarende garantiordning, vil jeg si at du er dum om du ikke kjøper Apple Care Protection plan for 3 år.

Apple Care Protection plan er en kontrakt som stiller Apple til ansvar omtrent på linje med norsk garanti.
Men vent til torsdag om du skal kjøpe Macbook Pro. Det er ganske sterke indikatorer på at det kommer en oppgradering da.