Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1600
Hei. Har på en måte alltid visst hva disse tingene dreier seg om, men jeg begynner å bli litt usikker, og trenger en liten innfattelse i hva det virkelig betyr, fra de som kan det.

Jeg har tenkt å kjøpe et Canon 550D kamera, og vil gjerne ha noe alternativt objektiv.

Så lurte på:

Når det på et objektiv står: 50mm, og f1.8, dette betyr da zoom, og blenderåpning?

http://www.lefdal.com/product/foto-v.../canon-ef-50mm

Vil dette si at dette objektivet fungerer bedre i mørket enn andre objektiv? kan objektivet gjør bilder lysere?
Det er fast objektiv og kan ikke zoome.
Det gir ganske fine bilder med mye blur i bakgrunn om man vil det. Det at det har 1.8 blender gjør det ikke til nightvision akkurat, da burde du skaffe annet utstyr, og et kamera med høye ISOverdier. (Med mindre du tar stativbilder med stillestående motiver)
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Sitat av olaPola Vis innlegg
Det er fast objektiv og kan ikke zoome.
Det gir ganske fine bilder med mye blur i bakgrunn om man vil det. Det at det har 1.8 blender gjør det ikke til nightvision akkurat, da burde du skaffe annet utstyr, og et kamera med høye ISOverdier. (Med mindre du tar stativbilder med stillestående motiver)
Vis hele sitatet...
Okei, det er nå det står f.eks. 50mm "-" noe annet, at det kan zoome da?

Vil 1.8 være bedre i mørke tilværelser, enn 3.5 f.eks?
Står det feks 50mm - 200mm, er det zoom, og står det bare feks 50mm er det fast.
Ja det vil det, men samtidig vil fokuspunktet være mindre..
Sist endret av popmart; 15. november 2011 kl. 14:15.
Så på linken i op, nope, den kan ikke zoome. Men det i seg selv betyr finere bilder, ifølge Digital Fotografi blir mange kompromisser tatt for å lage zoom objektiver. Det blir med andre ord ofret kvalitet for omgjengelighet.

Jeg har brukt den 50mm masse, den er dritbra, liten og lett og billig. Men prøv deg frem med kit objektivet før du blåser 1000kr til på kamera når du såvidt har begynt!
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
DEtte objektivet som følger med; http://www.lefdal.com/product/foto-v...mm-is-objektiv

18-55mm, er det et vidvinkel objektiv da?
Sitat av RydEN Vis innlegg
DEtte objektivet som følger med; http://www.lefdal.com/product/foto-v...mm-is-objektiv

18-55mm, er det et vidvinkel objektiv da?
Vis hele sitatet...
Ikke mye til vidvinkel, 18mm er ok, men det objektivet er ikke mye å skryte av.

Hvor bor du? Du kan låne mitt 18-55mm om du vil. Hvis du ikke har så mye erfaring tror jeg du bare blir frustrert av den 50mm som ikke zoomer, egentlig.

Denne er skikkelig vidvinkel

Det virker litt ulogisk, men jeg føler ikke noe særlig vidvinkel av 18-55mm til canon i det hele tatt. Objektivet i seg selv er ganske billig produsert, det følger med til de fleste Canon kameraer man kjøper.
Sist endret av olaPola; 15. november 2011 kl. 14:48. Grunn: skriveleifer i hytt og gevær
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hei. Har på en måte alltid visst hva disse tingene dreier seg om, men jeg begynner å bli litt usikker, og trenger en liten innfattelse i hva det virkelig betyr, fra de som kan det.

Jeg har tenkt å kjøpe et Canon 550D kamera, og vil gjerne ha noe alternativt objektiv.

Så lurte på:

Når det på et objektiv står: 50mm, og f1.8, dette betyr da zoom, og blenderåpning?

http://www.lefdal.com/product/foto-v.../canon-ef-50mm

Vil dette si at dette objektivet fungerer bedre i mørket enn andre objektiv? kan objektivet gjør bilder lysere?
Vis hele sitatet...
Det du kaller zoom heter brennvidde.

At den har blenderåpning f/1,8 betyr at den slipper inn mer lys enn f.eks. f/4, ergo vil den på sett og vis fungere bedre i mørket. Dvs. det er lettere å få lavere lukkerhastigheter. Dog kommer det an på en rekke andre faktorer også hvorvidt det blir bra eller ei.
Sist endret av Viva la Opium; 15. november 2011 kl. 14:54.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hvis du ikke har så mye erfaring tror jeg du bare blir frustrert av den 50mm som ikke zoomer, egentlig
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig med deg der.
Et 50mm objektiv er et bra sted å begynne.
Kan godt hende det er litt frustrerende i begynnelsen, men det vender man seg fort til.
De fordelene det gir med fast optikk til en så overkommelig pris gjør at dette er en god deal.
Man å være kreativ med de begrensningene et 50mm objektiv har.
Så kan man siden bygge ut objektiv-arsenalet etter behov.

Selv bruker jeg mest 50mm 1.4 og Tokina 11-16mm 2.8
Sitat av sideshow Vis innlegg
Jeg er uenig med deg der.
Et 50mm objektiv er et bra sted å begynne.
Kan godt hende det er litt frustrerende i begynnelsen, men det vender man seg fort til.
De fordelene det gir med fast optikk til en så overkommelig pris gjør at dette er en god deal.
Man å være kreativ med de begrensningene et 50mm objektiv har.
Så kan man siden bygge ut objektiv-arsenalet etter behov.

Selv bruker jeg mest 50mm 1.4 og Tokina 11-16mm 2.8
Vis hele sitatet...
Tror ikke TS hadde merket så stor forskjell på 1.4 og 1.8.

Selv syntes jeg det var et handicap å ikke få zoomet noe, men jeg er enig i at objektivet er ganske bra, men ikke så bra at man burde raske det med seg før man har prøvd kit objekivet, eller engang slått på det første kameraet sitt engang.
Det er stor forskjell på 1.4 og 1.8.


Se gjerne bloggen min for fototips
Sitat av missjones Vis innlegg
Det er stor forskjell på 1.4 og 1.8.


Se gjerne bloggen min for fototips
Vis hele sitatet...
Såklart er det forskjell, men ikke så stor at en som ikke har kjøpt kamera engang enda burde bruke 3000 på et objektiv.

Bare min mening, 1.8 holder lenge.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Tror ikke TS hadde merket så stor forskjell på 1.4 og 1.8.

Selv syntes jeg det var et handicap å ikke få zoomet noe, men jeg er enig i at objektivet er ganske bra, men ikke så bra at man burde raske det med seg før man har prøvd kit objekivet, eller engang slått på det første kameraet sitt engang.
Vis hele sitatet...
At jeg bruker 1.4 objektivet var bare ment som informasjon om at 50mm min er ett av de objektivene som blir mye brukt.
1.8 er det objektivet som scorer best på pris/ytelse og er det han isåfall bør gå for.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Ikke mye til vidvinkel, 18mm er ok, men det objektivet er ikke mye å skryte av.

Hvor bor du? Du kan låne mitt 18-55mm om du vil. Hvis du ikke har så mye erfaring tror jeg du bare blir frustrert av den 50mm som ikke zoomer, egentlig.

Denne er skikkelig vidvinkel

Det virker litt ulogisk, men jeg føler ikke noe særlig vidvinkel av 18-55mm til canon i det hele tatt. Objektivet i seg selv er ganske billig produsert, det følger med til de fleste Canon kameraer man kjøper.
Vis hele sitatet...
Eller dette objektivet til den nette sum av 3775. Har dette selv og er stor fornøyd.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Jeg har en god del erfaring med kamera, men jeg har på en måte nesten aldri hatt noe alternativer ved objektiver. Jeg har gått media i 3 år, så vi har jo foto oppgaver hele tiden, samtidig som jeg låner det med meg hjem en del. Men objektiver har jeg vært ganske blank på for å si det mildt!

Jeg tror ikke jeg ser så mye forskjell på 1.8 og 1.4, så jeg tenkte at da er det ikke vits å betale mere for det, men alikevel er jeg ikke så interessert i å bruke flere tusen på et objektiv, men 8-900 kr er ikke så mye synes jeg, etter den erfaringen jeg har.

Jeg er også ganske glad i at det som er utenfor fokus, er mye blurret, jeg synes det ser utrolig fint ut.
Men er det noen som vet om noe grei pris på vidvinkel også?
Jeg anbefaler veldig den 50mm Canon 1.8 Den gir utrolig fine bilder til en så billig penge i tilegg til at den er veldig liten så er enkel og ta med seg.

Hvis du skal ha en fet vidvinkel på crop er den tokin 11-16 som sideshow sa fin.
Jeg ville holdt litt igjen på kjøp av objektiver, og mener det i alle fall er meningsløst å diskutere hvorvidt 1.8 eller 1.4 er best før du i det hele tatt har kjøpt kamera.
Kit-objektiver er som oftest billige objektiver med begrensede muligheter, men de er nok til å finne ut hvordan du bruker kameraet. Bruk det en stund og du vil oppdage hva du savner. Hvis du aldri føler behov for mer zoom vil et 50mm fast objektiv være et godt alternativ, mens om du føler at du aldri kommer nært nok er et zoom-objektiv mer rett.

I forhold til mørke/lyse bilder er det igjen flere faktorer enn objektivet. Blender er en faktor, men kvaliteten på optikken og kameraets prestasjoner på høy ISO er også viktig. Til sist handler dette igjen om hva slags forhold du fotograferer under. Det er tåpelig å kjøpe et objektiv som yter maksimalt i mørke omgivelser innendørs hvis du hovedsaklig tar landskapsbilder i solskinn...