Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1516
Til høsten skal jeg gå et år på kunstfotografi på Norsk Fotofagskole.
Da trenger jeg stativ, og selvsagt et speilrefleks camera.
Jeg har arvet et tideløst Leica-camera, og slik jeg har forstått er de ganske så gode, og dyre. Har to objektiver til det. Men cameraet i seg selv er jo analogt. Er dette et hinder for meg, eller en fordel? Vet vi skal bruke mørkerom, og da tenker jeg at det kan være kjekt å bare benytte meg av det, men jeg trenger vel også et digitalt camera....

Har hørt noe om at man kan kjøpe digitalt hus til disse Leicaene?
Men hvordan blir da kvaliteten? Er dette veldig dyrt? Er det å anbefale?
Burde jeg bare investere skattepengene mine i et eksternt speilrefleks camera, og hva er da å anbefale?

Jeg er generelt litt nubz, så jeg spør dere som har peiling
Spør på foto.no de har peiling og flere av de har gått denne skolen det er jeg ganske så sikker på. :P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kunne rablet ned noe om at «det er ikke kameraet som tar bildene, det er fotogr..» jaaaadaaaa. Hørt det føøøøør.

Hovedgreia med Leica, om det nå er analogt eller digitalt (tipper du sikter til M-serien) er at de er små og stille (ypperlige til gatefotografi) og har såpass høy kvalitet at de glatt holder femti år (hvertfall analoge). «De er ikke dyre, de koster bare mye penger» sa en salgsmann for merket til meg en gang.

Å få tak i deler, og å få reparert etter all denne tiden er heller ikke noe problem. Har du et objektiv fra femti-tallet som passer på M-bajonett, funker det til M9 også.

Jeg vil ikke si det er noe hinder, dog er en dSLR i tillegg virkelig å anbefale. På fotofagskolen vil du uansett også komme i kontakt med mellom- og fullformat, og det er noe helt annet å fotografere analogt enn digitalt.

Har hørt noe om at man kan kjøpe digitalt hus til disse Leicaene?
Jepp. Starter på rundt 50.000 kroner. Ikke verdt det for deg. Særlig da du allerede har analogt.
Men hvordan blir da kvaliteten? Er dette veldig dyrt? Er det å anbefale?
Du vil ikke se forskjell på bildene til t.d. M9 og ett eller annet nytt fra Nikon eller Canon. Er annen brukeropplevelse tho. Om du har en rik onkel som har glemt bursdagene dine til nå, og du ikke liker opplevelsen du har med analog: Send ham get-out-of-guilt-free-card.
Burde jeg bare investere skattepengene mine i et eksternt speilrefleks camera, og hva er da å anbefale?
Ja. Ha med deg kamera hele tiden (som er mer praktisk med de små i Leica M-serien). Nikon eller Canon. Evt. micro four thirds. Sony, Olympus og denslags ville jeg styrt unna. Lite utvalg i ekstrautstyr, objektiver, tredjepartsgreier osv.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar Jonta
Har en M4-P. 50 000 er litt drøyt.
Bestemt meg for å kjøpe et Nikon D7000..
bare så du ikke gjør noe dumt med det kameraet - er det i god stand er det ikke så billig: http://photography.shop.ebay.com/Cam...=p3286.c0.m282

ta godt vare på det gamle analoge kameraer er morsomme, spesielt når du også har tilgang på mørkerom, men kan være dyre i bruk hvis du ikke har lært deg eksponeringsinnstillinger riktig. Har et gammelt pentax ME selv, definitivt morsomt, men det er 50D'et jeg stort sett bruker.
Sitat av atomet Vis innlegg
ta godt vare på det gamle analoge kameraer er morsomme, spesielt når du også har tilgang på mørkerom, men kan være dyre i bruk hvis du ikke har lært deg eksponeringsinnstillinger riktig. Har et gammelt pentax ME selv, definitivt morsomt, men det er 50D'et jeg stort sett bruker.
Vis hele sitatet...
Se der ja, ikke bare meg som har Pentax her nei. Starta med et Pentax ME-super, men det blir mest EOS 50D her også.
Håper på at kunstverkstedet på ungdomsklubben skal sette igang med noe mørkeromskurs igjen. Det hadde vært spennende
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
sideshow: Kontakt dem om det. De kan neppe lukte at folk har lyst på det (:

De: «Vi trodde ikke det var interesse for det»
Mange: «Skulle ønske det var mørkeromskurs her et sted...»
Hehe, har vært å snakka med dem.
Men de har nettopp flytta inn i nye lokaler der det er dårlig med mørke rom uten vinduer.
Forrige stedet okkuperte de en dass :P
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Tusen takk for svar Jonta
Har en M4-P. 50 000 er litt drøyt.
Bestemt meg for å kjøpe et Nikon D7000..
Vis hele sitatet...
Hør med venner, kolleger og familie før du kjøper velger merke Om venner har nikon kan dere låne utstyr av hverandre, har de canon og du kjøper nikon blir det litt vanskeligere Lykke til med kjøp! Kan anbefale Canon EOS 550D btw! Sjekk filmer på youtube, tester, reviews osv.! Mye for pengene Er ikke kjent med Nikon D7000 tho