Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 10677
Hei, fant noen videoer på youtube om flytende metall, som jeg antar er kvikksølv.

Så utrolig kult ut og kunne tenke meg å få skaffet dette som vist i disse videoene:

http://www.youtube.com/watch?v=x2_PT...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=0j2X6...eature=related

Etter som jeg forstod i den 2. videoen så er det giftig men ikke farlig å holde på med i ventilerte rom?

Er det mulig å få tak i dette noe sted?
AFAIK, privatpersoner får ikke tak i dette.
Kjøp hansker om du ender med å kjøpe inn et lite parti kvikksølv du, og les gjerne litt om kvikksølv først.

http://www.youtube.com/watch?v=0j2X6...eature=related
Den personen er en løk. Ikke plukk på kvikksølv uten beskyttelse.
Sist endret av Bombasa; 21. august 2011 kl. 21:26.
Du dør ikke bare av kvikksølv, du dør en _jævlig_ smertefull død.

Tror du blir å slite med å få tak i kvikksølv her i landet.
Tror det kan bli noget vanskelig for privatpersoner å få tak i dette...
fyi er video nr. 1 er bare kødd og bobler.
Hva kan en enkel privatperson bruke kvikksølv til uansett da? Utenom å leke og ta på det, for så å dø noen uker senere.
Hvis du har tilgang på gamle frysere (frysebokser) så ble kvikksølv av og til brukt som lysbryter i disse! (Sitter da i lokket, ofte i samme enhet som lyspæreholderen.)

Jeg har forøvrig håndtert mengder (kilosvis) med kvikksølv. Metallisk kvikksølv er nærmest ufarlig! (Tenk på at de aller fleste har en kvikksølv-legering i tenna da!)
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Ok, så personen på youtube som sitter å leker med dette i hånda er helt forskrudd, og ikke aner hva hun prater om?

Edit: Og ikke aner at de leker med døden?
Sist endret av HeinzE; 21. august 2011 kl. 21:39.
Nei, dette er det gøy å leke med! Det koster deg bare en liiten svømmetur så kan du hente så mye du orker...

http://www.kjemi.com/artikkel/2159/k...ten-ved-fedje/
Sist endret av woff; 21. august 2011 kl. 21:40.
Er det ikke kvikksølv i termometere?
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Nei, dette er det gøy å leke med! Det koster deg bare en liiten svømmetur så kan du hente så mye du orker...

http://www.kjemi.com/artikkel/2159/k...ten-ved-fedje/
Vis hele sitatet...
Må ta dykkekurs, dykkersertifikat og kjøpe dykkerutstyr førsta bare haha x)
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Er det ikke kvikksølv i termometere?
Vis hele sitatet...
Ikke i de nye som selges i dag... Har blitt relativt strengt med dette stoffet de senere årene. Ikke lenger lov å benytte i undervisning i skolen til og med...
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Det finnes ikke andre metaller som er flytende ved romtemperatur som ikke dreper deg langsomt og pinefult ved bare å se på det?
Gallium (ihvertfall ikke like giftig)
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Du kan kjøpe metallisk kvikksølv fra et ordentlig firma hvis du har tillatelse fra politiet for å kjøpe det (tror jeg). Vær obs på at kvikksølv og spesielt forbindelser med kvikksølv er ekstremt giftige, både akutt og kronisk. Kvikksølv er ikke noe man kjøper for å leke med.
Giftigheten til metallisk kvikksølv er sterkt overdrevet, og organiske kvikksølv-forbindelser er ikke noe som spotant oppstår i kjemikalieskapet...

Fra HMS-datablad:

T (giftig) N (miljøskadelig)

R-SETNINGER:
R23 Giftig ved innånding.
R33 Kan opphopes i kroppen ved gjentatt bruk.
R50/53 Meget giftig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet.

S-SETNINGER:
S45 Ved uhell eller illebefinnende er omgående legebehandling nødvendig; vis etiketten om mulig.
S60 Dette kjemikaliet og dets emballasje skal behandles som farlig avfall.
S-61 Unngå utslipp til miljøet. Se helse-, miljø- og sikkerhetsdatablad for ytterligere informasjon.
S7 Emballasjen skal holdes tett lukket.
Vis hele sitatet...
Til sammenligning Benzen:

T (giftig) F (meget brannfarlig)

R-SETNINGER:
R11 Meget brannfarlig.
R36/38 Irriterer øynene og huden.
R45 Kan forårsake kreft.
R46 Kan forårsake arvelige skader.
R48/23/24/25 Giftig: alvorlig helsefare ved lengere tids påvirkning ved hudkontakt, innånding og svelging.
R65 Farlig: Kan forårsake lungeskade ved svelging.

S-SETNINGER:
S53 Unngå direkte kontakt - innhent spesielle opplysninger før bruk.
S45 Ved uhell eller illebefinnende er omgående legebehandling nødvendig; vis etiketten om mulig.
Vis hele sitatet...
kjedelig streiting
Her selger de jo en kvikksølvbryter. Men kan jo godt hende at det kun er et navn som henger igjen og at de har bytta ut kvikksølvet med noe annet nå.
Et par ting her..

Metallisk kvikksølv ER giftig, men er ikke lett absorbert gjennom huden.. Anbefaler fremdeles hansker, men siden kvikksølv har veldig høy overflatespenning ligger det sjeldent igjen noe på etter håndtering.. Vask hendene etterpå uansett for å være sikker.

Det som er giftig med kvikksølv er saltene, og dampen. Dampen går inn i lungene og absorberes direkte inn i blodsystemet ditt. Ikke bra med andre ord. God ventilasjon er et must.

Grunnen til at kvikksølv i alle folks øyne er supergiftig er fordi de fleste SALTENE og mange av stoffene kvikksølv inngår er supergiftige, men media har kun skrevet "Kvikksølv".. Det er saltene som har vært brukt industrielt og det er disse folk har blitt forgiftet av. Saltene, og dampen..

Så. Med metallisk kvikksølv og god ventilasjon er det OK å studere det på nært hold i kortere tidsrom.. Fremdeles ikke noe du skal sitte og leke med på soverommet ditt i dagevis..



Kvikksølv kan lett skaffes i mindre mengder via nivåbrytere. Om du finner en nivåbryter, rist på den.. Hører du ikke noe som beveger seg er det trolig kvikksølv i den, hvis ikke er det mest sansynlig en metallkule som du hører rimelig godt. Biltema sine nivåbrytere er kvikksølvfrie og de aller fleste andre er også det.
Eldre termometere og termostater og barometere har kvikksølv i seg, samt som nevnt tidligere i tråden, eldre kjøleskap, fysere og slikt.


Ser også at gallium er nevnt. Gallium er mye lettere enn kvikksølv å få tak på og det er ikke giftig.. MEN.. Det farger av, og det farger VELDIG av.. Mister du en dråpe gallium på noe kjeramisk (glass, fliser etc) sitter det permanent som et mørkegrått merke.. Snakker av erfaring.. >.<
Synd at jeg har kvitta meg med det jeg hadde. Fant en beholder med kviksølv på en gammel søppelfylling, den hadde blit brukt til å lage amalgamfyllinger. Det sto ettellerannet om nordisk dental på den. Men måtte kvitte meg med den da muttern trudde at det lakk fra den :P
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Så. Med metallisk kvikksølv og god ventilasjon er det OK å studere det på nært hold i kortere tidsrom.. Fremdeles ikke noe du skal sitte og leke med på soverommet ditt i dagevis..
Vis hele sitatet...
Problemet oppstår idet man greier å søle med det, slik at små menger blir liggende igjen og dampe (hvis man ser for seg noen som sitter med dette i roterommet i kjelleren sin for eksempel)
Et punkt til..

Alle som har kvikksølv bør av sikkerhetsgrunner oppvevare det i en lufttett beholder i en annen større lufttett beholder, sammen med en åpen beholder med sovel.. Hvis svovelen blir svart er det kvikksølvdamp-lekkasje fra første beholder, og ytterste beholder må ikke åpnes..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kvikksølv kan man lage Mercury Fulminate( Vet ikke hva det norske ordet er )

Noen som har lagd det ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gravkammeret til den første keiseren av Kina ligger fortsatt urørt. Det er kjent hvor det ligger og det er nesten grenseløst mye verdi både kulturelt og materielt i denne graven.

Men på grunn av en beskrivelse gitt av Keiseren selv tør ingen gå inn der. I følge han selv skulle graven inneholde 100 elver av kvikksøk, derfor forblir graven stengt. Stemmer dette er jo det suicidalt bare det å åpne graven.
Egentlig ganske kult å lese om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Qin_Shi...Huang.27s_tomb
Sist endret av Detectable; 10. september 2011 kl. 14:40.
Ja, for vi har sikkert ikke sikkerhetsutstyr\klær vi kan ta på oss før vi åpner grava... sannsynlig det der.
Sitat av HeinzE Vis innlegg
Det finnes ikke andre metaller som er flytende ved romtemperatur som ikke dreper deg langsomt og pinefult ved bare å se på det?
Vis hele sitatet...
http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/...uid_metal.html
Når min onkel døde for noen år siden, så fikk jeg et par flasker med kvikksølv. Gidder ikke så hente de nå, men tror det til sammen er ca en halv kilo.Jeg har aldrig brukt det til noe, og kommer sikkert ikke til å bruke det til noe heller. Er egentlig bare interessert i å få det ut av huset, derfor et lite spørsmål her (jeg kommer IKKE til å selge det til noen).

Kan jeg levere dette på offentlig søppelmottak, uten å bli mistenkeliggjort for et eller annet ?
Sitat av cazber Vis innlegg
Kan jeg levere dette på offentlig søppelmottak, uten å bli mistenkeliggjort for et eller annet ?
Vis hele sitatet...
Ja, men hvis flaskene er gamle kan de være verdt noen hundre selv uten innhold.
Ta med deg hansker og en vanntett beholder med stort lokk, dra på en søppeldynge, gå dit det står metaller og farlig avfall, finn og plukk! Gratis kvikksølv!
Farlig avfall skal låses inn i godkjente konteinere mens det oppbevares på den lokale søppelfyllingen før det blir destruert.
Mulig små avfallsanlegg henger litt etter med dette, men de litt større bærer preg av punktlighet og gode rutiner.
Da plukker jeg det med meg til fyllinga neste gang jeg er der. Er ikke interessert i å plutselig ha en halv kilo kvikksølv på gulvet her. Om jeg kunne fått noen hundrelapper for det, spiller ingen rolle for min del. Vil bare bli kvitt det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bruk det fornuftig, ikke dypp sigaretten din i kvikksølv for så å røyke den...
http://www.time.com/time/magazine/ar...987719,00.html
Sjekket ut denne katakomben med sjokk!
Den er ufattelig stor, og bygd om en pyramyde, med en gigantisk hage rundt et hele! :P

Og visst dinna skal inneholde så mange feller blant annet 100 elver med kvikksølv, haha...
Sist endret av Fyllingz; 4. oktober 2011 kl. 12:23.
Sitat av woff Vis innlegg
Jeg har forøvrig håndtert mengder (kilosvis) med kvikksølv. Metallisk kvikksølv er nærmest ufarlig! (Tenk på at de aller fleste har en kvikksølv-legering i tenna da!)
Vis hele sitatet...
Noe de sluttet med for mange år siden når dem fant ut hvor giftig det faktisk var.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Kvikksølv kan man lage Mercury Fulminate( Vet ikke hva det norske ordet er )

Noen som har lagd det ?
Vis hele sitatet...
Lol. Sitt Breaking Bad eller?
Det er faktisk så at de aller fleste her i landet som er voksene fortsatt går rundt i levende live MED kvikksølvlegeringer i munnen.
Jeg er nok en av mange! Riktignok er vi sikkert en smule galere enn resten?
Det er veldig fornuftig å behandle farlige stoffer med respekt, men å overdrive ser jeg ikke fornuften i.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Kvikksølv kan man lage Mercury Fulminate( Vet ikke hva det norske ordet er )

Noen som har lagd det ?
Vis hele sitatet...
Kvikksølvfulminat? Hg(ONC)2

Meget høy densitet kombinert med relativt bra brisans, samt ekstra kraftpotensiale ettersom stoffet har en svak negativ oksygenbalanse, gjør dette til et velegnet sprengstoff til initiering av større ladninger f.eks.
Presterer sikkert rått i hjemmelagede SC-er også.

Men har ikke laget dette selv.

Sitat av Glenni Vis innlegg
Lol. Sitt Breaking Bad eller?
Vis hele sitatet...
Lol. Sett Torsdagskveld fra Nydalen, eller?
Sist endret av Knask; 4. oktober 2011 kl. 15:18.
Sitat av woff Vis innlegg
Det er faktisk så at de aller fleste her i landet som er voksene fortsatt går rundt i levende live MED kvikksølvlegeringer i munnen.
Jeg er nok en av mange! Riktignok er vi sikkert en smule galere enn resten?
Det er veldig fornuftig å behandle farlige stoffer med respekt, men å overdrive ser jeg ikke fornuften i.
Vis hele sitatet...
Muligens noen andre så har påpekt det her, men kvikksølv er vel ikke så alt for farlig i ren, metallisk form. Det er vel først når man begynner å komme borti diverse salter osv man virkelig bør passe seg så man slipper den samme skjebnen som hu her
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kvikksølv i seg selv er ikke farlig, det er kvikksølvgassen som dannes når kvikksølvet fordamper som er giftig. I gamle Norges dager ble kvikksølv brukt til å "kurere" mage smerter, da ble du gitt en viss dose som du skulle DRIKKE og lagt på ett bord som ble vippa frem og tilbake, på en måte som tarmskylling. Å ta på kvikksølv, i seg selv er ikke noe fare, bare sørg for å bruke gassmaske, eller evt stå i ett avtrekks-skap. Tungmetallsforgiftning er noe du vil være foruten, tro meg. Hvordan kjemiske reaksjoner kvikksølv har med div andre stoffer er jeg usikker på, dette kan du finne ut av med litt leting og generell kunnskap i kjemi. Kvikksølv kan du bare glemme å kjøpe legalt som privatperson i Norge i allefall.
*insert tittel her*
Bruk heller Gallium, smelter i varmt vann, mye mer sikkert.
Gadd ikke lese mellom 2 sider.

Edit. Glemte link http://www.youtube.com/user/NurdRage#p/u/18/FaMWxLCGY0U
Sist endret av kodi4k; 30. oktober 2011 kl. 16:30.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg tror det er mye feilinformasjon og hysteri rundt kvikksølv, Hg fordamper 2000 ganger tregere enn vann, er monoatomisk i gassform og absorberes ikke gjennom huden. Jeg sier ikke at Hg er ufarlig, jeg sier bare at man må være litt realistiske. 1. Oppbevar kvikksølvet i en forseglet flaske 2. Hold kvikksølvet så kaldt som mulig 3. Unngå å ha kvikksølvet ute av flasken over lengre tid. 4. Ha alltid noe som kan få opp kvikksølvet fra gulvet om du søler noe.

Jeg har en keramisk flaske med noe kvikksølv som jeg alltid oppbevarer ved siden av sinkpulver, sinkpulver former en legering med Hg og brukes til å absorbere sølt Hg. Jeg har flere ganger 'lekt' med kvikksølvet, tømt litt i håndflaten og latt det renne ned bordkanten - det vil ikke drepe deg. Problemet er at Hg er "bioakkumulativt", det går inn i kroppen, men skilles "aldri" ut. Over tid kan det skade hjernen/hjerneceller og føre til problemer som sett med tannlegeassistentene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
enig med at man ikke trenger å være så hysteriske for kviksølv men du burde å unngå utsettelsen mest mulig du burde alltid håndtere kviksølv med hansker speielt hvist du har et sår eller noe sånt på handa
hørte faktisk en historie om skole barn på 80 tallet i USA som hadde død en smerte full død etter å ha spillt fotball med litt kviksølv i natrur fags timen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
enig med at man ikke trenger å være så hysteriske for kviksølv men du burde å unngå utsettelsen mest mulig du burde alltid håndtere kviksølv med hansker speielt hvist du har et sår eller noe sånt på handa
hørte faktisk en historie om skole barn på 80 tallet i USA som hadde død en smerte full død etter å ha spillt fotball med litt kviksølv i natrur fags timen
Vis hele sitatet...
Kvikksølv er ikkje veldig farlig i flytande form. Det er kvikksølvdamp som er farlig. Det blir i liten grad tatt opp ved hudkontakt, og det er anekdoter som tyder på at metallisk kvikksølv i blodet i liten grad fører til kvikksølvforgiftning.
Bare for å gi et eksempel på forskjellen mellom kvikksølv og kvikksølv-stoffer kan dere lese denne saken: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056...00006153422405

En 21-år gammel student prøvde å ta selvmord ved å administrere 135 gram kvikksølv rett inn i blodårene med en sprøyte. Hun ankom akuttmottaket med hurtig puste og blodig spytt, hun ble satt på 'chelation therapy' som er daglig inntak av medikamenter laget for å binde til tungmetaller for å så forlate kroppen. Hun ble sent hjem etter de 7 dagene da alt så ut til å være i orden, hun fortsatte å ta medikamentene i 9 måneder. Abnormaliteter er fortsatt synlig på bilder, men ingen negative effekter har blitt funnet i denne pasienten etter flere oppfølgninger.

Although these abnormalities are striking, the absence of clinical toxicity in this patient illustrates the differences in the acute and chronic effects of exposure to elemental mercury, inorganic mercury (e.g., mercuric chloride), and organic mercury (e.g., dimethylmercury). Inorganic and organic mercury are much more toxic than elemental mercury; for example, a dose of 400 mg of mercury in the form of dimethylmercury is usually lethal.
Vis hele sitatet...
Noen som vil ta en titt på min ondskap?

kjedelig streiting
Vi har desverre en kjemikaliefobi i vår kjære verden. Man ser jo hvordan folk hele tiden ser på kjemikalier som skadelig, feks i mat, uten å tenke på at til og med vann er et kjemikalie. Du får forresten være litt forsiktig med kvikksølvet så du slipper samme type besøk som han herfikk.

Et greit sikkerhetstips når man jobber med kvikksølv er vel å stå på et relativt flatt og glatt gulv. Noe som kan være litt kjipt med kvikksølv er hvordan det lett kan komme spre seg nedi sprekker i gulvet, noe som gjør at det så og si blir umulig å få opp.
Sist endret av legalize_it; 15. juni 2012 kl. 20:08.
i lysstofrør er der kviksølv i GAS form, har jeg fået at vide, så altså skulle det være muligt at køle røret kraftigt ned for så at få det gasformige kviksølv til en væske igen, ligesom med iodid (;

http://www.google.dk/imgres?q=lyssto...9,r:6,s:0,i:87
Sist endret av Antiswattt; 16. juni 2012 kl. 11:15.