Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1273


Har ikke lastet opp foto til forumet før, håper jeg fikk det til...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Skalér ned litt neste gang (:

Neste gang ville jeg skrudd opp ISO til maks for å få brukanes lukkertid. 1/30s med 100mm på 1.6x crop er _tregt_.

Komposisjonsmessig? Tja, bildet blir faktisk ganske stilig om du roterer det 90° med klokka. Fint at du har fått bort støy som grener o.l.

Vurdert makroblits?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Snavs's Avatar
Trådstarter
Takker for konstruktiv kritikk, Jonta. Har hatt ferie nå (med mye fotografering, hehe...), så har ikke sjekket her inne på et par uker.
Har tenkt på makroblits, men er ny på makro, og vet egentlig lite om blitsbruken der ennå. Må lese på noe, eller finne et kurs.

Noen som har tips om bra bøker om makrofotografering?
Sitat av Snavs Vis innlegg
Takker for konstruktiv kritikk, Jonta. Har hatt ferie nå (med mye fotografering, hehe...), så har ikke sjekket her inne på et par uker.
Har tenkt på makroblits, men er ny på makro, og vet egentlig lite om blitsbruken der ennå. Må lese på noe, eller finne et kurs.

Noen som har tips om bra bøker om makrofotografering?
Vis hele sitatet...
Begynn å abbonere på DigitalFoto, denne måneden er det noe "bli en mester i makro"shit på forsiden c:

ellers har jeg ikke annet å si enn at jeg er enig med Jonta, høyere ISO kunne gitt høyere lukkertid og høyere skarphet på insektet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg er nå neimen ikke sikker på dette med bøker og blader. Bare fordi en bok/artikkel heter «bli en mester i makro» betyr det på langt nær at de går gjennom mer enn basics.

- Lær om komposisjon. Tegn. Kan ikke tegne? Lær å tegne.
- Lær basics om kamera. Blender, lukkertid, ISO, WB and you're good to go. Sikt på det å beherske akkurat ditt kamera bra.
- Se på hva andre har gjort. Det er overraskende mange gode makrobilder på nFF. Hvilke jeg mener er bra finner du ved å søke (søk i dette forumet -> «Jonta» som nick). Prøv å gjenskape denslags.

Det finnes en del oppsettstråder på POTN, og grupper på flickr, som også viser oppsett.
Om du ikke bruker stativ så anskaff det snarest. Fjernutløser er også en fordel så kameraet er helt stødig når du tar makro og resultatet blir fett. Jeg har ikke villet blåse for mye penger på ring-/makroblitz siden de ikke er billige av seg. Men å ha en fjernstyrt blits er alltid moro og sender/mottaker koster lite på dealextreme og du får knall fine effekter av det.

Tren også på manuell fokus, det ser ut som om du har litt kontroll på dybdeskarphet og slikt allerede.
Snavs's Avatar
Trådstarter
Det jeg mener med bøker, er om dere vet om der er noe der ute som faktisk ER BRA? Annet kan jeg jo google meg til...

Men takker for tips alle sammen.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Mm, på DX har de vel noe jallagreier som ligner på Orbis også.

Jeg har boka "Photographing Nature" av Ralph Clevenger på bokhylla. Har ikke lest den enda, men må være en grunn til at jeg skaffet den.
Støtter opp forslaget til Jonta. Les litt bøker for å få inn basic kunnskap. Lær om komposisjon, og resten er egentlig bare opp til deg! Det hjelper også å se på andres bilder. Bli medlem av foto.no, der er det mye bra makrobilder. Men ta ikke kommentarene alltid for god fisk. De er veldig positive der
Som de andre her sier, bøker er fint til å lære seg en del teori bak det fototekniske.
Men det som virkelig teller er tiden du bruker bak kameraet.
Bruk tid og eksperimenter, lek deg og se hva som blir bra! Regn med en del bilder som ikke blir noe særlig, sånn var det ihvertfall da jeg starta med makrofotografering for et år siden. Etterhvert kjenner du objektivet og kamera godt nok til å øke suksessraten.