Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 743
Når jeg prøver rippe en dvd til avi med dvdx og beholder samme størrelse som på dvd'n så er alt greit, men om jeg prøver å rippe den i halv størrelse så får jeg to store tykke grønne streker på skrå over hele filmen.... Hva kan være galt?

Ikke kan jeg få tatt bilde heller, men kan vel henge på en liten avi snutt som kan sees med avipreview/wmp hvertfall... eller nei... 367kb ble visst for mye... men håper noen kan hjelpe alikevel...
Kjenner ikke til DVDX, men gi meg mer detaljer; Hvilken codec ripper du til, hva slags resizing bruker du, osv? Hvilken codec for å spille av? Prøvd med ffdshow?
ripper til nyeste xvid codec, resizer fra f.eks. 720x560 (husker ikke talla korrekt i hodet) til 360x280 så jeg beholder riktig størrelses forhold... spiller av med f.eks. wmp eller avipreview med nyeste xvid codec.... ffdshow har jeg ikke prøvd... prøvde det progget der for lenge siden, men synes alt bare blei no rot, så nå orker jeg ikke prøve det, hehe :/
Opprinnelig postet av Nor-Trond
ffdshow har jeg ikke prøvd... prøvde det progget der for lenge siden, men synes alt bare blei no rot, så nå orker jeg ikke prøve det, hehe :/
Vis hele sitatet...
Når det kommer til codecs, filtere osv, drit i alle codec packs som installerer _alt_, og installer heller Gordian Knot Codec Pack fra www.doom9.net. Der har du det du trenger (DivX3.11alpha, DivX5.11 Pro, XviD Koepi 24062003-1, Huffyuv 0.2.2.1, AC3Filter 0.70b, mpgaudioax, Morgan Stream Switcher and ffdshow alpha 2003-05-23).
Jeg har GordianKnot.RipPack.0.28.5 så den skulle vel gjøre susen den? codecpakker installeres ikke her nei, det har jeg klart å legge av meg, hehe

Får vel ta en titt til på det programmet, synes bare det var så tungvint, det eneste jeg vil er å rippe noen dvder med norsk sub i god xvid kvalitet, dvdx kan gjøre det rett fra DVD'n så det virket så kjekt, pg resultatet år jeg rippet i 720x560 (samme som dvd'n) ble jo supert, men skulle gjerne hatt det litt ned i størrelse så jeg kunne ha neda litt høyere bitrate og få ende bedre kvalitet
Se på det progget? Har du innstallert gknot sin rippack, så kan du vel også installere codec pakka også. Det tar liksom toppen 5 minutter, og du trenger bare å trykke neste, neste, neste osv.

Når det gjelder gordianknot og ripping/encoding så ta en titt på guides på www.doom9.org. Der står det meste forklart.

lykke til.
[flau] satte annen størrelse på resize og vips var de grønne stripene borte [/flau]

så nå må jeg vel bare søke litt og finne de optimale innstillingene for å få kvaliteten bra.... går utifra att dette er nevnt her (jeg har guide men er ikke sikker på det gir best kvalitet....) ihvertfall, takk for hjelpen så langt, hva er dine seetings når du koder til xvid da?
Jeg gjetter på at resizingen din ikke var delbare på 16, og dermed ble det problemer.

Det finnes egentlig ikke "optimale" settings når det gjelder video, mye avhenger av sourcen når det gjelder hvordan man stiller inn... Er det en mørk film, mye eller lite bevegelse etc... Jeg gjør sjelden bare en encode med ett sett settings før jeg blir fornøyd.

Sånne alt-i-ett programmer er ofte en dårlig løsning hvis du er ute etter optimale resultater. Vil ha det fort og gæli, funker det sikkert bra, men vil du ha GOD kvalitet er du bare pent nødt til å lære deg å encode "ordentlig". Som nevnt av earthbound (og meg i faq'en), doom9 er ett godt sted å begynne.

Lykke til.
Er nok noen av codecene din som er fucka.
Bruk Gordian Knot
Jeg får iallefall veldig bra kvalitet med det
bruker denne xvid codecen: tror den er helt grei den...
XviD-1.0-Beta3-26122003.exe

Jeg har som sagt insatllert gordian knot, så da ble vel kodekene installert sammen med de 8-10 småprogrammene.... Tror jeg starter med dette dvdx jeg, så får jeg heller bli mere avansert etter hvert.... nå som jeg har fått bort de grønne strekene med å resize til korrekt størrelse ser det jo veldig bra ut....

Takk for hjelpen så langt, spør vel igjen når motet er stort nok til å begynne med gordian knot
Du kan også prøve: "K-Lite codec PACK" den inneholder mange forskjellige codecer
Når det kommer til codecs, filtere osv, drit i alle codec packs som installerer _alt_, og installer heller Gordian Knot Codec Pack fra www.doom9.net.
Vis hele sitatet...
K-Lite codec PACK
hm, dette virket som et fint eksempel på codec packs som installerer alt :P (iallefall de største versjonene av den pakka...) sikkert mange nyttige codecs, men jeg har i alle fall ingen nytte av alle de (på en gang). Det bruker som regel å gjøre mer ugang enn å hjelpe. Min anbefaling er derfor istedet å gjøre det "1 by 1" på det du trenger (evt. gknot codec pack, siden dette bare installerer de viktigste sakene) + installere evt. annet du måtte trenge etter på.

Fortsatt lykke til Nor-Trond.
n3xuZ: Les FAQ. Codecpacks er onde. Gordian Knot packen er den ENESTE jeg ville installert, hvis man på død og liv må ha en pack.

Nor-Trond har alt han trenger, han - XviD-codecen. La meg gjøre oppmerksom på at Gordian Knot så vidt jeg vet IKKE støtter 1.0-utgaver av XviD ennå, men den er jo fortsatt superpraktisk til å resize, croppe og generere AVS-filer med.
Nor-Trond's Avatar
Trådstarter
14 0
Joda... begynner å likne noe nå... hadde klart å rote til litt med instillingene så det satte meg ett par dager tilbake, men i natt rippa jeg The Salton Sea med norsk sub, 640x320 til xvid... Det merkelige var att jeg hadde bitraten på 1817, regnet ut i forhold til ca 1400mb... Filen jeg endte opp med var på 700 og noe kbit, og ca 636mb... Hva skjedde mon tro? Har programmet satt på infinite størrelse, og har sjekke att jeg faktisk har skrevet inn 1817 i bitrate, så det var rare greier... Uansett, kvaliteten ble sjokkerende bra, men skulle gjerne hatt den enda bedre... Når den blir så bra på 636mb, skulle jo 700mb holde i massevis for en film på 1.40

Gordian Knot har jeg enda ikke fått mannet meg opp til å begynne med, men det kommer vel (er egentlig perfeksjonist så...)

Kodekpakker ja.... Nei takk, aldri har det vel vært så mye surr med kodeker som når jeg innstallerte min første kodekpakke XviD filmer opp ned og andre merkelige spesialeffekter Idag bruker jeg avicodec til å sjekke hvilken kodek jeg trenger og laster ned og installerer bare den jeg måtte trenge.... mye greiere