Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 6839
Se på klokkeslett denne tråden er startet. Ja, jeg sitter oppe nå, natt til mandag, og vet ikke lengre hva jeg skal gjøre. Nå har helvettet startet igjen.

Jeg sliter med søvnproblemer, og har hatt dette veldig lenge. Her er det snakk om at "det kommer og går" som vil si at jeg kan gå 1 mnd. med vanlig søvn og 1. mnd. med uvanlige søvnforstyrrelser. Føler at det jeg hadde kontroll på før bare rakner sammen i en stor jævla suppe.

Idag la jeg med klokka 23:30 for å sove. Fikk ikke sove, så jeg skrudde på radioen omtrent klokken 02:00 om natta. Skrudde av radioen etter 10 minutter, siden den bare var forstyrrende. Lå i senga og prøvde meg frem med diverse kjerringråd for å få sove, kjerringråd som å strekke armene og ikke tenke på at "nå må jeg sove". Ingen ting funket, og dette er ikke første gang akkurat. Klarte å slappe av til slutt og ble skikkelig trøtt uten noe resultat.

Nå gir jeg opp alt håp om søvn siden hver gang jeg prøver å sove starter dette helvettet. Har tentamen i et viktig fag om 5 timer. Dette går gale veien, og jeg vil så gjerne rette på dette. Karakterer kan jeg bare drømme om (ironisk, for den som ikke forsto det)! Har vurdert å ta kontakt med lege for å få utskrevet sovepiller, uten å vite hva jeg skal si til legen. Tenker hele tiden at en lege bare vil si "mere mosjon og fast kosthold vil rette på søvnvansker". Sitter her nå med verk i leddene, utmattet og hodepine.

Hva faen? Trenger jeg å si mere?
- Hvordan skal jeg klare å holde meg våken på dagen?
- Hvordan skal jeg få sove om natta?
- Vil en lege ta meg særiøst?

Uten å virke for emo nå så oppfordrer jeg dere som har litt peiling til å hjelpe meg. Fint om dere kan svare i en "punch".

Hurra! Bare 2 timer til jeg skal våkne.
Vær våken til i kveld, så sover du da(dvs, gå hele denne dagen/natten våken).
Hei!.
hehe. Vet ossen det der er, jeg har det på akkuratt samme måte, men jeg går ikke på skole eller jobber så jeg har ikke noe jeg trenger og være opplagt til.
Begynnte sånn med meg for lenge siden da jeg spiste veldig mye koffeinpiller.

En ting som kan hjelpe er og spise koffeinpiller for og holde deg våken til kvelden igjen for og få sove da.(men ikke overdriv, da blir du bare våken adskillig mye lenger, og ødelegger rytmen enda mer)..

hmm om en lege vil ta deg seriøst, kommer ann på legen, viss du forklarer situasjonen så burde han forstå. Viss ikke han gjør det får du prøve en annen lege og ta med deg morra eller faren din så de kan fortelle ham det samme som deg, kan hjelpe en del det også.
har hadd det akkurat på samme måte, jeg ligger i senga, så rett før jeg skal til å sovne av kommer tanker som: "haha! jeg kommer til å sove" så blir jeg like fort våken igjen.

så har ting blitt fucka så det går ut over skolen, fritid osv.

eneste som har funka for meg er å se på en kjedelig tvserie (merk: en tvserie/film som du kan se på som ikke virker _for_ interessant eller _for_ kjedelig) som du lar stå på mens du har lagt deg godt til rette for å se på mediet.

hvis du sitter oppe om natta å bare rett og slett kjeder mens du sitter på nettet så kan du få noe slappe-av-musikk hos meg som funker ganske så fint for å få deg trøtt.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
høres kjent ut, jeg sovner stort sett i 6tiden. Og da sover jeg i en 6-8 timer. 80 fraværsdager per skoleår
Trådstarter
Oppdaterer med at jeg bare fikk ett kvarters søvn inatt, men at jeg har hatt unormalt god tid på meg når det gjelder frokost! :P Tror dagen fremover nå vil bestå av mye kaffedrikking. Skal hive meg på tråden igjen når jeg kommer hjem fra skolen. Skal gå til lege senere i dag, men først er det skolen som er hovedprioritet.
Neiheihei!
TheGEEK's Avatar
Jeg har også endel søvnproblemer, her er grunnene til at mine søvnproblemer oppstår, og løsningene:

1. Sover for lenge -- står ikke opp til rett tid om morgenen.
Løsning: vekkerklokke som man legger langt vekk fra senga samt en dusj og at man faktisk vil/skal stå opp(bestem deg før du legger deg).

2. Legger meg for sent -- dette er ofte en kombinasjon av mye cola og at jeg sitter midt i noe spennende(programmering, tv, spill,++).
Løsning: pass på å stå opp tidlig slik at jeg blir trøtt om kvelden, bli sliten i løpet av dagen(tren elns). Prøv å holde en god rytme igang, "jeg _skal_ legge meg før 23.00."

Hvis man først har havnet i en jævlig rytme, så må man bare bite i det sure eplet og holde seg våken til neste kveld. I min erfaring så er det helt umulig å rette opp et fucket søvnmønster ved å stå opp tidlig.
Skulke søvn natta jeg har problemer med å sove funker bra for meg. som nevt tidligere.
sovepiller bør du ikke vende deg til siden det da er mulighter for at du blir "avhengi" av de for å sovne.
andre tips er: mer aktivitet på dag tid(eks tur i skauen eller en sport eller trene eller slikt)
også, når du skal legge deg og prøver å sove, ikke ligg og kikk på klokka. og generelt tenk minst mulig. prøv også å finn en go stilling og bestem deg for å ikke bevege deg i det heletatt.
lykke til hadde søvnproblemer tidligere så vet hvor jævlig det er. hehe
Unngå kaffe, cola og annet som inneholder koffein eller sukker. Og legg deg om kvelden med en gang du føler deg trøtt, og stå opp om morran til en fast tid uansett når du la deg. Da vil du automatisk bli trøtt rundt leggetider etterhvert.

For å rette opp fucka opp døgnrytme, er eneste løsninga å døgne og så tvinge deg selv til å være våken fram til klokka 7-8 om kvelden.
Nikotinsjokk pleier å være rimelig søvndyssende.
Hiv inn en to-tre porsjonssnus og kjederøyk en 5-6 sigg.

Bakdelen er at du blir litt skjelven og ør, men du slokner iallefall.
Trådstarter
Rådførte med en jente på skolen idag, og hun sa at man kan få piller som hjelper deg å sovne inn. Altså, pillene hjelper deg med å få sove uten å hjelpe deg vidre med søvnen. Kan dette stemme? Har ikke særlig lyst til å bruke et medikament...
Melatonin skal visst være bra, vuderer å bestille selv hos lillepille siden jeg også sliter med nattesøvn.
Har lest en del ang melatonin, og det er litt forskjellige meninger om det, enten virker det ellers så virker det ikke
Det inneholder samme stoff som kroppen lager når den skal sove eller noe sånt...

http://lillepille.com/product_detail.asp?prodid=214
Har du prøvd det meste?
Du kan jo f.eks gi lavendel te en sjangs. Og da mener jeg ikke at du skal drikke det forran pcen. Da skal du ha skrudd av alt av TV og pc. Etter du har drukket kan du gå løs på en bok. Jeg slokner hvertfall temmelig kvikt.
Menatolin er et stoff som kroppen produserer for å gjøre deg trøtt. Det brukes for å rette opp i døgnrytmen. Ellers kan du prøve Stilnoct som er Innsovningspiller (altså de hjelper deg med å sovne, ikke sove). Et annet generelt tips er å skru av dataen. Dataen er noe av det farligste som finnes på kvelden. har du ikke merket at du nesten aldri blir trøtt av å sitte ved dataen. Det er som å stirre på en lampe og du blir sjeldent trøtt.

Edit: Ang. Lege. jeg gikk til min lege med mine søvnproblemer og hun var veldig forståelsesfull og ga meg stilnoct med en gang og da jeg kom tilbake fordi de ikke virket så bra (er tydeligvis veldig individuelt om de virker eller ikke) så fikk jeg menatolin uten større problemer. Det er sikkert veldig varierende fra lege til lege, men prøv, det skader deg ikke
Sist endret av kuroger; 29. mai 2006 kl. 16:51.
Sitat av kuroger
Edit: Ang. Lege. jeg gikk til min lege med mine søvnproblemer og hun var veldig forståelsesfull og ga meg stilnoct med en gang og da jeg kom tilbake fordi de ikke virket så bra (er tydeligvis veldig individuelt om de virker eller ikke) så fikk jeg menatolin uten større problemer. Det er sikkert veldig varierende fra lege til lege, men prøv, det skader deg ikke
Vis hele sitatet...
I følge det jeg har lest er også menatolin veldig individuelt på virkningen, hvordan funket disse for deg? Gjorde de det lettere å sove, eller er det en slags 'pang nå er jeg trøtt' virkning? Og hva koster de hvis man får de på resept?
Selges visstnok som kosttilskudd i daglivarebutikker i USA har jeg hørt.
Utsett deg selv for mye mye lys om dagen/morgenen. Dette vil visstnok gjøre deg trettere om kvelden. Det var et råd jeg fikk av min psykriater, men hvis ikke det funker for deg - noe det ikke gjorde for meg - finnes det alltid medikamenter. Ja, men lege vil nok ta deg seriøst om du oppsøker en.
Det heter ikke "menatolin", men melatonin, og er det naturlige søvnhormonet kroppen produserer. Dette er en mye mer naturlig måte å få sove på enn ved hjelp av sovemedisin. Jeg har brukt det i over to år, og synes det virker veldig bra. Hvis du tar det 1-2 timer før du skal sove, så er du veldig trøtt når du skal sove.
Det er ikke noen som driver med naturmedisin, akupunktur o.l. i nærheten av deg da? Er ikke alltid en pille som er løsningen på alt.
Trådstarter
Tror jeg i første omgang vil følge Krakken sitt forslag som var å prøve lavendel-te, og det er ikke noe jeg bare sier heller. Liker ikke helt tanken på å proppe i meg en ekstra dasj hormoner for å få sove siden det ikke høres helt naturlig ut. :P Skal lese litt i felleskatalogen.

Melatonin står ikke i felleskatalogen. Er det registrert som et legemiddel? Hva er virkestoffet?
Sist endret av aisLos; 29. mai 2006 kl. 18:36.
gå og legg deg nå da sovner du sikkert med en gang og våkner i okey tid i morra
Sitat av aisLos
Tror jeg i første omgang vil følge Krakken sitt forslag som var å prøve lavendel-te, og det er ikke noe jeg bare sier heller. Liker ikke helt tanken på å proppe i meg en ekstra dasj hormoner for å få sove siden det ikke høres helt naturlig ut. :P Skal lese litt i felleskatalogen.

Melatonin står ikke i felleskatalogen. Er det registrert som et legemiddel? Hva er virkestoffet?
Vis hele sitatet...

Det er melatonin som er virkestoffet. Tro meg, det er langt mer natulig enn å proppe i seg sovemidler. Du må få legen din til å søke om å få det til deg, men det betyr ikke at det er noe "feil" med det. Det har ingen bivirkninger du trenger å begymre deg for såvidt jeg vet (bortsett fra noen positive), og i USA selges det til og med i helsekostbutikker. http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin
Lysbehandling i kombinasjon med melatonin eventuelt så kan du gå på en helsekostforretning å be om hjelp der. Vet de har et kosttilskudd der som fremmer melatoninproduksjonen. En annen ting som er viktig å huske på er at det er helt mørkt i rommet du skal sove, det er mørke som utløser melatoninlagrene.

Lykke til! Har selv sliti noe jævlig med dette og sliter fortsatt, men man jobber med saken.

Ellers kan du jo ta en titt her: http://www.lommelegen.no/sovn/
en del ålreite tips der og.
da jeg hadde søvnproblemer et par år tilbake, gikk jeg til akupunkør! dette hjalp jævlig bra.... anbefales! men ikke forvent hurtig resultat eller kanskje resuktat i det hele tatt. akupunktør fungerer ikke på alle og krever tid og konsentrasjon for å virke^^

GLHF

EDIT: så han over meg nevnte lysbehandling. søstra mi som også har hatt søvnproblemer fant ut at problemet var at hu gikk og "dassa" for mye på morgenen. dvs at hu ikke "sto opp ordentlig" før rundt 10-11. derfor var hun ikke trøtt om kvelden..
hu kjøpte seg en spesiallampe (en lampe med STERKT lys) som hu satt å s stirra inn i 5-10 minutter hver morgen mens hun spiste frokost. dette hjalp
Sist endret av Silhouette; 29. mai 2006 kl. 20:18.
ha sex før sengetid funker alltid hos meg
Hvorfor er trådstarter utestengt?

Kunne tenkt meg å svare da jeg sleit voldsomt med det samme. Grunn: Trivdes ikke på skolen. Det er sikkert ikke bare søvnmangel, men mangel på trivsel osv også. Tenk litt over det.
Sitat av aisLos
Tror jeg i første omgang vil følge Krakken sitt forslag som var å prøve lavendel-te, og det er ikke noe jeg bare sier heller.
Vis hele sitatet...
Huk tak i lavendel olje du. Så finner du deg en noe gammel pute som du ikke kommer til å bry deg med oljeflekker på, og drypper noe dråper på det, og plasser hodet ditt der. Ikke bare kommer du til å sovne, men du kommer til å sove som en stein. Prøvd etter et døgn med 4-dobbel dose koffeinpiller.
Hos noen få kan det hende at kroppen er laget for å være oppe om natten og. Det er visst en diagnose, vet om en kar som har det. Plutselig slutta han med vanlig skole fordi kroppen var innstilt på å ha energi og være våken om natta eller noe sliktno.
Hjernen brenner
Lord_Kamikaze's Avatar
Jeg ville prøvd en dråpe lavendelolje på hvert håndledd, lavendelte. Hvis dette ikke funker så bør du oppsøke lege (kanskje du bør gjøre det uansett). Mulig de tar noen prøver å ser om det er noe som ikke stemmer. Mulig det er stress som utløser det siden du ikke får sove rett før en tentamen, vet sånne ting kan innvirke på min nattesøvn (jeg har noen ganger vanskelig for å sove natta før viktig prøve/eksamen og bråvåkner morgenen prøva ligger på. Ikke hvert noe stort problem for meg though).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har et par løsninger som sikkert er skrevet opp ..

1. Legg deg og stå opp til rett tid. Prøv å sov rundt 8-9 timer hver dag inkludert helgene så skal du ha en fin rytme. Funker ikke dette, prøv å sov litt mindre.

2. Spis skikkelig mat, evt tren litt. Trener du, blir du mer sliten og da blir det lettere og sovne.
kjerringråd som å strekke armene og ikke tenke på at "nå må jeg sove".
Vis hele sitatet...
Høres ut som problemet right there Har det også sånn til tider, og det blir bare MAD mye verre når jeg tenker på at jeg MÅ sovne snart.

Det som hjelper er å ha en fin og gjevn treningsryttme. Sørg for å ha minst 3 gode treninsgøkter i uka, spis fornuftig og hold deg unna kaffe ol før du legger deg. Etter en stund vil du mærke tydelig overskudd, samt at du sover som en baby om nettene.

Ellers er det viktig å holde en någenlunde rytme også i helgene, ellers er du på "kjøret" igjen så snart uka kommer.

Lykke til
Går du til legen og sier du sliter med å sovne, er det ikke så vanskelig å få resept på f.eks. Zopiklon. Det er innsovningspiller som funker bra, samme som Imovane(?) bare annet firma som produserer dem.
Melatonin fungerte dårlig på meg:/ Spiste vel en 10 sånne piller uten å blir trøtt.

Problemet mitt er at jeg nesten aldri får sove om natten:S La meg faktisk tidlig her om dagen, og klarte å sove rundt 1. kl 2 våknet jeg og jeg kan ikke huske å ha vært så hyper på lenge. Vanligvis får jeg ikke sove før sånn 6/7 tia:/ Noe som hittil i år gitt med dårlige resultater på skolen.

Jeg trener hardt 3 ganger i uka, sover ikke noe bedre etter en treningsøkt, tvert i mot:S

Men nå tror jeg at jeg skl legge meg snart, har spist et halvt btrett imovane nå for å se om det funker
Jeg sov før rundt 5 timer i ukedagene. Alså 5 timer hver natt. Mer eller mindre. Også sov jeg rundt 8 timer i helga. Har begynt på allergan, allergimedisin som gjør meg søvning. Men blir så trøtt om dagen.. Skal inn neste uke og spørre etter melatonin eller noe sånt. Før var jeg veldig sliten hele tiden. I gym osv, nå er jeg ikke like sliten. Men sovner enda av på bussen avogtil siden jeg blir trøtt dagen etterpå.
Det hvite i neglene mine som er spredd overalt i neglen har begynt å samle seg til en ring igjen på ene fingeren(har ikke sånn ring på noen av neglene mine.. Untatt tommelene mine, ganske sjukt ja, hakkete negler har jeg også.) :P Siden jeg har litt energi på dagen og faktisk gjør noe annet enn være trøtt. Gikk også en uke med å sove om ettermiddagen, også være våken natta og skolen. Hehe. Så håper på at jeg får melatonin, så kanskje jeg også kan sovne før (ca)03:30.. EDIT: Før så våkne jeg også enkelt av ringeklokka.. Og ble SKIKKELIG trøtt når jeg sov lenge.. Ikke lenge siden så sov jeg fra 11 på kvelden til 11 neste morgen..!
Sist endret av Bundy; 22. oktober 2006 kl. 05:37.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg sliter også veldig med søvnproblemer. Får ikke sove før i 3-4 tiden om natta. Men hvis jeg lar vær å legge meg så går jeg rundt hele neste dag og er kjempetrøtt helt til jeg skal legge meg. Da er jeg plutselig lys våken selv om jeg ikke har sovet på over 24 timer. Og hvis jeg da prøver å holde meg våken helt til neste kveld igjen så blir jeg så trøtt midt på dagen at jeg kan sovne mens jeg står og lager middag.

Men noen dager så blir jeg trøtt i 23-24 tiden, men hvis jeg legger meg da så våkner jeg igjen et par timer senere og er selvfølgelig lys våken og får ikke sove før i 10-11 tiden på morgenen.

Har prøvd 4 forskjellige innsovningspiller. Bla imovane, stilnoct og 2 andre jeg ikke husker navnet på. Har også prøvd endel naturprodukter som lavendelolje, 5-htp og GABA, kamilete, valerina natt, bio søvn. Tilogmed rohypnol er testet men ingenting fungerer. Jeg går meg en times tur hver dag når jeg står opp og 2 mindre turer senere på dagen. Og jeg trener kondisjon og styrke annehver dag.

Får håpe trådstarter ikke har samme problemet som meg. For det er rett og slett jævli. Virker som kroppen min bare vil være våken om natta.
Sitat av gillebo
gå og legg deg nå da sovner du sikkert med en gang og våkner i okey tid i morra
Vis hele sitatet...

hjelper lite å gå å legge seg når søvnen allikevel uteblir da!! jeg legger meg også rundt elleve, for jg må opp klokken åtte uansett hvor mye søvn jeg får, men sovner allikevel ikke før imellom 0200 og 0500 engang.. ganske slitsomt, får flere typer sovetabletter, det hjelper ikke stort... og den med å døgne for så og sovne neste natt? ehh, nei, funker heller ikke, har hatt problemet i snart fire slitsomme uker!!! prøver også å bli nykter så kan ikke spise bon heller..
Den PDF filen her hjalp meg med søvnproblemer:http://www.filelodge.com/files/room1...d%20Before.pdf
Anbefales
Er det den "Sov 20min hver 4 time" teknikken?
Være aktiv om dagene å sol er veldig viktig, da begynnte jeg å sove i allefall så sover man så mye bedre også
En ting som hjelper utrolig, er å fjerne distraksjoner som f.ex. datamaskin, tv og den slags fra rommet der du skal sove.
Sitat av atomet
En ting som hjelper utrolig, er å fjerne distraksjoner som f.ex. datamaskin, tv og den slags fra rommet der du skal sove.
Vis hele sitatet...
Eller fra der man er i det hele tatt. Jeg lider av insomnia iblandt og det jeg har merket meg er at hjernen holder meg våken. Alt annet i kroppen vil sove men jeg tenker på en ting som holder meg våken og som krever distraksjon ved hjelp av data, tv, noekjedelig, u name it.
Problemet er ikke kroppen men hjernen, så en kopp te og en joint vil være ikke en løsning. Det vil heller komme av spørsmål, hvor man anstrenger hjernen sin til søvne.

Denne pleier å hjelpe.
detta høres sikkert teit ut..men det funker:P finn ei lita bok eller blokk der du skriver ned alle tanker/gjøremål for neste dag/huskelapper. når du har tømt hjernen for disse tingene er det mye lettere å sovne.
røyking (vanlig) forstyrrer faktisk søvnen.
og alt det andre dere har lista opp.
Slet litt med søvn problemer før. Det jeg begynte med var å drikke varm melk før jeg la meg og når jeg lå i senga fant jeg en uintressang bok og begynte å lese. Sovnet med engang. Alle ting som er forstyrrende MÅ ut av soverommet, hvis ikke får du aldri sove.
Melatonin virker. Det er et søvnhormon som finnes i det meste i naturen.
For store doser melatonin, og spesielt til feil tid, er kort sagt ikke bra. Som nevnt, det diskuteres mye.

Før du eventuelt tester de som piller, er det mulig å bruke matvarer med mye melatonin, til rett tid.


Ris og fisk mellom ca. 22-24
stor porsjon..


Også et 100% mørkt soverom er viktig.

good lucks
mat rett før du legger deg er Ikke bra!
Høres ut som det er insomnia du lider av.

Jeg har også store problemer når det gjelder søvn. Men det skyldes nok heller dårlig døgnrytme fordi jeg har adhd og dermed klarer å sitte fast i pcen eller tven eller bøker i mange mange timer selv om jeg vet hva klokka er. I natt sovna jeg ca klokka halv fem, sto opp 9. Er underernært på søvn, og jeg er på en prøveperiode med skolen hvor jeg blir kasta ut hvis jeg ikke møter opp hver dag i tre uker. Det burde jo være lett, men jeg er i slutten av uke 2, og har allerede mer enn 4 dager fravær.

Staten har sponsa menneskelig vekkerklokke på meg, så det kommer en fyr og låser seg inn hos meg om morran og vekker meg. Hadde det ikke vært for ham hadde jeg vært arbeidsløs og uten utdanning, og mora mi hadde vært gal.

Sitat av helgefar
Nikotinsjokk pleier å være rimelig søvndyssende.
Hiv inn en to-tre porsjonssnus og kjederøyk en 5-6 sigg.

Bakdelen er at du blir litt skjelven og ør, men du slokner iallefall.
Vis hele sitatet...
Nikotin er dessverre sentralstimulerende, så man sovner nok ikke av det.

wasted16, mat før man legger seg er kanskje ikke bra for folk som slanker seg, men man får sove av det. Melk er også bra. (:
Har også funnet ut at det er lettere å sovne når man er varm, så en varm dusj eller en kopp te/kakao/varm melk ellerno kanskje? Vekkemannen min sier at det er lettere å våkne når det er kaldt i rommet, for de som er interessert i å våkne igjen også. (: Kan jo feks be mora di skru ned ovnen din før hun går på jobb.
▼ ... noen uker senere ... ▼
[CENTER]jeg har slitt med søvnproblemer i flere. Vet hvor utrolig slitsomt det kan være.
Nesten så jeg begynner å tro det er kronisk eller noe.. Jeg annbefaler deg kontakte legen din,for da kan du få innsovningstabletter som du tar samme klokke slett hver natt før du legger deg,som kan hjelpe deg i agng til å komme i søvn. Ikke alle det hjelper på meg det er verdt et forsøk iallefall..

Lykke til iallefall.. [/CENTER]
Selvhypnose er fett!
Får man ikke sove kan man jo alltids sette seg selv i en trance og få slappet av litt iallefall!
Funker for meg når jeg ikke får sove.

Ca 60-80% av gangene sovner jeg mens jeg er i trance og de andre gangene får jeg hvilt litt allikevel om natta.

I tillegg kan man gi seg selv intruksjoner om at man blir trøtt og avslappet og bekymringsfri på kvelden etter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Self_hypnosis
Jeg har hatt samme problemet, men jeg sover bare 5 timer natten fra før, og 15 i helgene. Men jeg ville anbefale og holde deg våken i et døgn. Og så vnte til klokken er 01.00 om natten med og legge deg. Da får du så godt som helt sikkert sove. Etter dette gjør du det bare til en vane og legge deg klokken 01.00.
Det funket for meg..!

Hurtigsvar
hmm. får vel komme med et bidrag her.

jeg har i ca 10 år lidt av søvnforstyrrelser. gidder ikke huske noe mer tilbake en det. det som started mine søvnproblemer var at jeg var redd! var redd for det meste, ederkopper, atomkrig å døden generelt. dette, selv om mange ikke vil innrømme det skremmer mange. skremmer meg enda idag, døden altså. jeg har nå sovet på sofa i over 2 år bare fordi jeg ikke kan sove i seng.

det er to grunner til at jeg ikke kan sove i semg. den ene er at jeg er for vandt til og sove i sof . den andre er at når jeg sover i sover i sofa har jeg alltid tv. stereo, eller noe annet som kan under holde meg til jeg sovner.

mitt problem er altså at jeg ikke sovner før jeg er så trøtt at jeg ikke klare å være våken mer. dette har skapt problemer for meg. men det er noe jeg har lært meg å leve med. jeg sover litt unormalt, men det gjør mange. jeg har ikke sovet i seng på 2 år nå. å kommer meg på skolen å jobb. alt handler om det psykologiske.

Jeg har aldrig tatt sove piller . men jeg er aktiv bruker av hasj eller alkohol. for det meste er det for gøy eller selskapets skyld. men ofte bare for å få sove, hvis jeg har det for hånden da.

men tingen er, eikke ta piller for å få sove! finn heller grunnen til at du ikke får sove. min er at jeg var redd som barn. jeg er anda redd da, men ikke så mye. men vanene har forplantet seg, så har samme probleer nå som jeg hadde som barn. ikke så redd lenger men søvproblemer. men jeg fungere helt fint i hverdagen. jeg har lært å sove når jeg må osv. jeg mener at alle kan lære å leve med sine prolemer.

til sist vil jeg bare si at det jeg har er "amå" problemer. de som har alvorlige søvnproblemer som insomia burde oppsøke lege. mine problemer har jeg løst swlv. de er mest psykologiske fra når jeg var mindre. jeg har det meget bra idag å fungerer som alle andre. sliter enda med å sove om natten.

til sist vil jeg bare si en ting:

Aldri tenk på ting som bekymrer deg når du skal sove. det fører til mer tanker som gjør at du ikke år sove. sett på en film du har sett mange ganger før. en enkel film som du kan følge handlingen med bare ved å høre på(siden du har sett den mange ganger). dette hjeleper meg.

ellers kan jeg anbefale rusmidler, alkohol, hasj og morfin. men da dette er ulovlig å helt opp til hva den enkelte mener er nødvendig vil jeg ikke oppfordre til bruk av noen ulovlige substabser!
Sliter med det samme, er nå på min fjerde natt uten søvn, har prøvd et par hyppige joggeturer hver natt uten hell.