Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1902
Hei.

Jeg har akkurat lagt inn Ubuntu på pcen, tenkte jeg skulle prøve meg fram litt med Linux.
Men når jeg skal legge inn eggdrop og irssi, altså igjennom terminalen.
Så får jeg feilbeskjed når jeg skriver ./configure
Denne beskjeden får jeg:

configure: error: C compiler cannot create executables

Det skjer på begge to. Noen som vet hva jeg må gjøre for å fixe det?

Er ganske ny, men ikke HELT blank på terminal og Linux i seg selv.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg vil heller anbefale deg å bruke apt-get. Mulig du må legge til multiverse og universe repoer, men dette er ikke noe problem.

https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

Søk

Kode

apt-cache search <program>
Installasjon

Kode

apt-get install irssi eggdrop
Sist endret av m0b; 30. august 2007 kl. 11:43.
hva betyr irssi? er ganske vant med :

Kode

sudo apt-get install azureus
f.eks, men irssi? er det bare navnet på eggdrop eller en prefix?
irssi er en irc klient
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
når du tar en "apt-get install" kan du definere hvor mange programmer du vil bakom, f.eks.

Kode

 sudo apt-get install wine azereus amsn linux-kernel-2.6.16
og den laster ned og installerer alle disse :-)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Han installerer irssi OG eggdrop med den linjen, irssi er en IRC klient.
Skal dette skrives i terminal? apt-get
Når jeg skriver dette, så får jeg dette:

E: Kunne ikke åpne låsefila /var/lib/dpkg/lock - open (13 Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?
Vis hele sitatet...

EDIT: Når jeg skreiv sudo apt-get install irrsi så skjedde det noe. Men regner med jeg bare pakka den ut som jeg kunne gjort med tar zxvf irssi..osv.. ?


Fikk dette:

**@**:~$ sudo apt-get install irssi
Password:
Leser pakkelister ... Ferdig
Skaper oversikt over avhengighetsforhold
Reading state information ... Ferdig
Foreslåtte pakker:
irssi-scripts
Følgende NYE pakker vil bli installert:
irssi
0 oppgraderte, 1 nylig installerte, 0 å fjerne og 0 ikke oppgradert.
Må hente 1035kB med arkiver.
Etter utpakking vil 2855kB ekstra diskplass bli brukt.
Hent:1 http://no.archive.ubuntu.com feisty/main irssi 0.8.10-2ubuntu1 [1035kB]
Hentet 1035kB på 2s (445kB/s)
Velger den tidligere fravalgte pakken irssi.
(Leser database ... 105575 filer og kataloger er installerte.)
Pakker ut irssi (fra .../irssi_0.8.10-2ubuntu1_i386.deb) ...
Setter opp irssi (0.8.10-2ubuntu1) ...
Vis hele sitatet...
Sist endret av dimennoia; 30. august 2007 kl. 12:23.
Fantastisk! Da lærte vi noe nytt om aptitude i dag og!

Takk!
Skriv " Sudo " før du skriver " apt-get "
Kan hende du må skrive root passord, men hvis du har instalert linuxen, så burde ikke det være noe problem
Hvor legger det seg da? Finner ikke noe annet enn tar.gz filen når jeg søker på irssi ?


EDIT: DEEEEEEEEEER JA! Var bare å skrive irssi

Tusen takk for hjelpen! Håper det er like enkelt med eggdrop.
Sist endret av dimennoia; 30. august 2007 kl. 12:25.
For å installere programmer i linux, må man ha superuser/root-rettigheter. Når man bruker kommandoen "sudo" (superuser do), får man superuser-rettigheter for å gjøre påfølgende kommando, f.eks. sudo apt-get install <pakkenavn>.

Apt er et såkalt pakkeverktøy, som hjelper deg med å laste ned programmet, installere dette, og deretter setter det opp. Men apt kan ikke automagisk finne disse programmene. For dette har du repos ("bibliotek"), som du spesifiserer i /etc/apt/sources.list.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av dimennoia
EDIT: Når jeg skreiv sudo apt-get install irrsi så skjedde det noe. Men regner med jeg bare pakka den ut som jeg kunne gjort med tar zxvf irssi..osv.. ?
Vis hele sitatet...
Nei, apt-get laster ned, pakker ut OG installerer programmet for deg, alt du behøver å gjøre er å starte programmet.
Noen av dere som vet hvordan jeg får autha med Q med irssi? Får bare at jeg skal skrive: /msg AUTH nick pass - og når jeg skriver det får jeg samme beskjeden.


Og, finnes det MSN og Ventrilo til Linux? ;p
Sist endret av dimennoia; 30. august 2007 kl. 12:51.
Alternativ til MSN kan være amsn Den jeg bruker hvertfall.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ventrilo finnes vel ikke sålangt jeg vet til linux, dog kan du bruke wine til å kjøre windowsversjonen.

Ellers fungerer teamspeak perfekt i linux.
Oki, takk Skal prøve det jeg, gadd ikke å google nå mens jeg var så godt i gang med å spørre dere som kan det ;p
Gaim, som ligger inne, går også an til å bruke som et supplement til msn (synes nesten det er bedre enn msn: ikke så mye ekstra jeg ikke vil ha). Viss ikke er jo Kopete til å anbefale.

En annen måte å installere programmer på er jo å bruke Synaptic Pakkebehandler.

Ellers kan du jo ta en titt i Ubuntuguide.org. Bruker den mye viss jeg har problemer.
Hvorfor står det at jeg ikke er eieren? Hvordan får jeg logget inn som root? Får jo ikke endra noe uten om å skrive alt i terminal


EDIT: Glem det. Fant det ut ;p Var på Administrasjons menyen der.

Nå gjorde jeg noe skikkelig dumt trur jeg. Hehe, jeg gjorde om på brukern min, så jeg skulle ha root/kim - og når jeg restarta, så får jeg ikke logga inn igjen.. Sitter på windowsen nå. Doh, går det ann å lage bruker via dos eller hva kommando greiene i Linux kalles?

sodo lag ny bruker ?

Takk på forhånd!
Sist endret av dimennoia; 30. august 2007 kl. 13:45.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
sudo adduser er det du leter etter.

I ubuntu skal du ikke ha muligheten til å logge inn som root, dette er av sikkerhetsmessige grunner,
bruk heller sudo når du skal gjøre ting som krever administratorrettigheter.
Nå har jeg fått ordnet alt igjen. Så nå er det ett nytt spørsmål, som lyder slik..
Når jeg har skrevet "sudo apt-get install eggdrop" - hvordan kommer jeg inn i mappen som jeg har lastet den ned til? Eller vil det bli enklere for meg å laste ned eggdrop.tar.gz filen, og legge den der jeg vil ha den, og skrive "tar zxvf eggdrop.1.6.18.tar.gz", og ta det derifra?
Dette er ifra terminal altså...
Sist endret av dimennoia; 31. august 2007 kl. 12:49.
apt er et program som laster ned ferdig "installerte" program. Det opprettes ikke noen mappe (vanligvis). Ikke en tradisjonell mappe som inneholder configure filer og sourcecode.

Uten at jeg har sjekket det, (Google har sikkert svaret), så ligger det sikkert en configfil i /etc/ eller noe..
kjør updatedb (som root/sudo) og deretter locate eggdrop.conf, eller eggdrop eller noe slikt. Du vil finne en eksempelfil på configurasjon liggende i en eller annen dokumentmappe under /usr/share/docs/eggdrop eller noe slikt. Locate søker det opp for deg.

Så tar du denne eksempelfilen, kopierer den til din home-katalog (cp /usr/share/doc/.. /home/<dittbrukernavn>) og bruker f.eks nano til å redigere den nano /home/<dittbrukernavn>/<eggdropkonfigurasjonsfil>

Så kjører du "man eggdrop", finner ut hva du skal skrive for å gå angi konfigurasjonsfil, og gjør det. Typisk blir det seende noe slikt ut; eggdrop -conf=/home/blabla/blabla.conf.
Har fått det til nesten nå.
Men når jeg skal skrive "make config" får jeg feilmelding:

make: *** No rule to make target `config'. Stop.
Vis hele sitatet...
Om du har brukt apt-get install, så er det feridig kompilert. Du trenger ikke skrive make eller make install
Du skal ikke skrive make config!


Eggdrop er installert! Du trenger ikke kompilere eller installere det på noen måte!

lag din egen kopi av eggdrop-configen, og kjør eggdrop med configfila som argument.
Jupp, skal vel også ligge en klikkbar sak i applications mappa skal det ikke (/usr/share/applications elns)?
Alt er oppe å går nå! Takk for hjelpen folkens!
Dersom dere skal installere programmer uten å bruke pakkebehandleren, må de fleste programmer kompileres selv. Før du kan begynne med dette (./configure o.l.), trenger du i hvert fall 'build-essential' pakken. Denne ligger i repositories. Du trenger mest sannsynlig eksterne biblioteker også, og hvordan du installerer disse avhenger av hvilket bibliotek det er. Mest sannsynlig finnes det i repositories (apt-get) uansett.
Sist endret av Exmagician; 31. august 2007 kl. 15:35.