Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2987
Hei! Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Trenger gode råd. Altså jeg konfronterte han jeg er gift med igår. På mye... Det ender opp med at han sier at ekteskapet er over. Enten har jeg 2 dager på å flytte eller må jeg finne meg i at han er i huset mens barna og jeg pakker tingene og flytter. Bolig står på han..Har jeg noe rettigheter? Vi har ikke feĺles barn og vi har ikke særeie. Vi har bodd sammen i 3 år og har vært gift i underkant 2 år. Bolig ble kjøpt av han før vi giftet oss mens vi var samboere så det står ikke på meg.
Ingen husleieavtale?

Hvis dere ikke har inngått noen husleieavtale, er utgangspunktet at du kan be eksen din om å flytte ut straks. Det gjelder imidlertid et unntak i husstandsfellesskapsloven § 3 dersom det foreligger “sterke grunner” og samlivet har vart i minst to år, eller dere har, har hatt eller venter barn sammen. Da kan eksen din få bruksrett til boligen i en overgangsfase. Ved vurderingen vil eventuelle barns interesser stå sentralt.
Vis hele sitatet...
https://advokat.no/kan-man-tvinge-ek...l-a-flytte-ut/
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette gjelder samboere. Disse har vært gift og det er faktisk strenge regler for dette.

Han kan ikke bare kaste deg ut. Men du må jo spørre deg selv om det kanskje er like greit å komme seg til helvete vekk med tanke på barna og ikke minst komme i gang med separasjonstiden så dere faktisk kan bli skilt.

Han kan ikke bare si at ekteskapet er over. Les dere begge litt opp om basis ekteskap, skilsmisse og separasjon: https://www.norge.no/nb/livssituasjon/skilsmisse

Når dere ikke har særeie så er boligen felleseie. Det er da min forståelse at den kan stå i hans navn men vil inngå i ett skillsmisseoppgjør hvor du må godtgjøres for at han beholder den, inntil det skjer er boligen deres.
Elsa
Trådstarter
22 1
Jeg trenger alle gode råd.. Gjerne med "barneord"..
Han sa at han kan være borte til mandag men da må vi være borte. Klarer ikke å ordne leilighet til barna og meg i løpet av 24 timer. Tror ikke han har lov til det heller
Hvorfor ble det over? Det kan være noe relevant. Du bør involvere advokat i dette selvom du virker å være litt etter skjema når det kommer til det .

Iogmed at dere har barn dommen, så antar jeg din ex vil være åpen om å gjøre dette til best forran barna deres, et kompromiss må da være mulig å oppnå? Og jeg ville kontaktet nav så raskt som bare mulig å fortelle situasjonen din hos dem
Elsa
Trådstarter
22 1
Det ble slutt fordi jeg konfronterte han med at han har aldri å si noe positivt til mine barn kun kjeft. Mens han duller og prater med barnestemme til sin 18 åring. Eneste jeg fikk tilbake at "det ekteskapet er over", finn deg annet sted.
Hva han sier kan du bare drite i, her gjelder norsk lov. Han kan ikke kaste deg ut, det er det bare namsmannen som kan. Og med mindre dere tegnet særeie er det deres hus, ikke hans. Har dere barn er det rimelig at barnet og primær omsorgsperson blir boende.
Han kan be deg flytte ut, men han kan ikke bare kaste deg ut på eget initiativ. Det er namsfogden som har myndighet til det, og han må sende inn en begjæring til dem først. I praksis tar sånt flere uker eller måneder å gjennomføre. Jeg vet ikke om de behandler begjæringen før dere er skilt eller separert. Det kan hende du har andre rettigheter frem til skilsmisseoppgjøret. Det bør du høre med en jurist om.

Når det gjelder boligen, så kan han kreve at verdien på den tildeles han ved skjevfordeling. Det betyr at partene har rett til å ta med seg de verdiene ut av ekteskapet som de bragte inn, selv om det ikke foreligger avtale om særeie. Du har krav på likedeling av de midlene som er opparbeidet gjennom ekteskapet, med unntak av arv og gaver som har tilfalt han.

Veldig enkelt forklart. Det er mer komplisert, og det er mange regler og begreper her. Du bør oppsøke juridisk hjelp, og ikke basere deg for mye på hva folk skriver på et forum.
Sist endret av mentalmelt; 1 uke siden kl. 11:31.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hva han sier kan du bare drite i, her gjelder norsk lov. Han kan ikke kaste deg ut, det er det bare namsmannen som kan. Og med mindre dere tegnet særeie er det deres hus, ikke hans. Har dere barn er det rimelig at barnet og primær omsorgsperson blir boende.
Vis hele sitatet...
Det er vel hans hus? Han eide jo dette før ekteskapet ble inngått og verdier man går inn med går man også ut med, vanligvis.
Videre har de jo ikke felles barn, de er hennes.

Når det er sagt, så kan han han ikke kaste dere ut på så kort varsel. Du må i værste fall ringe politiet hvis det klikker for han.
Sitat av Elsa25 Vis innlegg
Det ble slutt fordi jeg konfronterte han med at han har aldri å si noe positivt til mine barn kun kjeft. Mens han duller og prater med barnestemme til sin 18 åring. Eneste jeg fikk tilbake at "det ekteskapet er over", finn deg annet sted.
Vis hele sitatet...
Det var da dramatisk, eller? Høres ut som en bagatell, vi snakker jo tross alt om et ekteskap her. Kjøl dere ned og ta en prat om det. Stikk til parterepaut?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Det var da dramatisk, eller? Høres ut som en bagatell, vi snakker jo tross alt om et ekteskap her. Kjøl dere ned og ta en prat om det. Stikk til parterepaut?
Vis hele sitatet...
Sett i sammenheng med tidligere tråd hvor hun forsørger en blakk og evneveik ektemann er kanskje like greit å gå hver til sitt.
Sitat av Dough Vis innlegg
Sett i sammenheng med tidligere tråd hvor hun forsørger en blakk og evneveik ektemann er kanskje like greit å gå hver til sitt.
Vis hele sitatet...
Ah det er hun med en våt sokk til partner. Ja da har du nok rett.
KVAKKsalver
Er de gift, får vel hun halve boligen? Hvis det ikke er hans særeie da. Eller tar jeg feil?
Må legge til at skjevdeling kun gjelder det han faktisk gikk inn med av verdier i ekteskapet. Så om boligen var belånt, så må det trekkes fra. Boliglån som er nedbetalt under ekteskapet inngår med andre ord ikke i skjevdelingen.

Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Er de gift, får vel hun halve boligen? Hvis det ikke er hans særeie da. Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så enkelt. søk opp skjevdeling. Hvis partene kan bevise at de tok med seg verdier inn i ekteskapet som fortsatt er bevart, så kan de kreve dette skjevdelt.
Sist endret av mentalmelt; 1 uke siden kl. 12:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Huset kan du glemme, står du ikke på sjøte, så er det ikke ditt. Det som kan kreves er evt. investeringer du kanskje har gjort i huset som eks. du har bidratt til oppussing, utvidelser osv.
Han kan ikke bare kaste deg ut, du har krav på "oppsilgelsestid" som alle andre leietagere har, dær 2 måneder er mistetid, men som kan fravikes visst det er vanskelig å få nytt sted å bo. Med unger så får du mye bedre beskyttelse, og kan faktisk bli boende ganske så lenge før Nams"person" iverksetter utkastelse.
Dere vil jo være juridisk gift inntil seperasjonen er ferdig og dere er skilt, noe som vel egentlig tilsier at du har rett på å bo i huset den perioden.
Flytter han (eller du) ikke ut så er dere jo faktisk ikke separert og kan da heller ikke søke om skilsmisse.
Men som andre har nevnt, en prat med advokat er nok veien å gå her.
Sist endret av dggr; 1 uke siden kl. 17:39.
Det du må gjøre er å planlegge utflyttingen.
På sikt er det helt sikkert best for begge partner. I henhold til dine tidligere tråder så tror jeg du kommer sterkere ut av dette enn han. Hans tap. Lykke til.
Som andre sier her - finn en advokat.
Kontakt advokat ja. Du kan kanskje også få rådgivning el lign. av barnevern siden det gjelder barn og deres hjem.
Barns rettigheter står veldig sterkt, han får ikke kastet dere ut på dagen.
Han kan i prinsippet bare skifte lås og sette tingene dine ut på gata ettersom du ikke har noen kontrakt, leieavtale eller juridisk rett til opphold på hans eiendom utover at dere er gift. Ingenting i ekteskapsloven som sier at dere må bo sammen, eller at han må stille med husrom til deg.
Har dere hatt felles økoniomi og betalt avdrag på lånet så har du krav på økonomisk erstatning for dette, men han er fortsatt majoritetseier i huset med en overlegen majoritet, som igjen gir han råderett.
Sitat av fransjeger Vis innlegg
Han kan i prinsippet bare skifte lås og sette tingene dine ut på gata ettersom du ikke har noen kontrakt, leieavtale eller juridisk rett til opphold på hans eiendom utover at dere er gift. Ingenting i ekteskapsloven som sier at dere må bo sammen, eller at han må stille med husrom til deg.
Har dere hatt felles økoniomi og betalt avdrag på lånet så har du krav på økonomisk erstatning for dette, men han er fortsatt majoritetseier i huset med en overlegen majoritet, som igjen gir han råderett.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan han ikke. Det vil være selvtekt og det er ikke lov. Det er myndighetene (namsmannen) som kan kaste ut folk og det må gå via en rettsinstans. De vil selvfølgelig aldri godta å sette en mor med barn på gata.
Så mye forskjellig dritprat her, av mennesker med forskjellige oppfatninger, erfaringer etc.
men når alle vil hjelpe blir det rot.
Kontakt Gatejuristen .
Der vil du i alle fall få reglementet, lovene etc fra advokater, uten at det koster noe.
Sitat av j0n Vis innlegg
Nei, det kan han ikke. Det vil være selvtekt og det er ikke lov. Det er myndighetene (namsmannen) som kan kaste ut folk og det må gå via en rettsinstans. De vil selvfølgelig aldri godta å sette en mor med barn på gata.
Vis hele sitatet...
Kom ny straffelov i 2015 som tillater selvtekt, også for eiendom (§19), så må heller den som kastes ut gå til retten og evt. få en midlertidig forføyning, noe som er vanskelig uten leiekontrakt/avtale/eierskap.
Hun må også betale markedsleie for tiden hun blir i boligen, dersom han tillater dette.

Merkelig formulering av TS også vedrørende at hun "må finne seg i at han er der mens hun og barna hennes pakker". Hva annet hadde du forventet? Huset er hans...

Her, for de spesielt interesserte: https://www.finansavisen.no/nyheter/...aa-skifte-laas
Sist endret av fransjeger; 1 uke siden kl. 12:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Turntableist
iColdman's Avatar
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hva han sier kan du bare drite i, her gjelder norsk lov. Han kan ikke kaste deg ut, det er det bare namsmannen som kan. Og med mindre dere tegnet særeie er det deres hus, ikke hans. Har dere barn er det rimelig at barnet og primær omsorgsperson blir boende.
Vis hele sitatet...
Det er hans hus uansett. Du blander eneeie og særeie her, to helt forskjellige ting. Ettersom huset ble kjøpt før de ble gift har ikke OP noen rett i huset som utgangpsunkt. Det kan tenkes at hun har opparbeidet såkalt "husmorsameie", men det er tvilsomt som følge av den korte tiden de har vært gift.

Hun kan imidlertid ikke kastes ut av huset helt ut av det blå. OP kan også ha en rett til å få leie eller kjøpe huset, alt etter omstendighetene.

Dersom huset ble kjøpt mens dere ble samboere, og OP har bidratt til kjøpet eller på andre måter med f.eks felles utgifter, barnepass osv..så kan OP anses som sameier av huset etter ulovfestede regler. Hvem huset står tinglyst på er helt uten betydning i dette tilfellet.

Sitat av j0n Vis innlegg
Det er vel hans hus? Han eide jo dette før ekteskapet ble inngått og verdier man går inn med går man også ut med, vanligvis.
Videre har de jo ikke felles barn, de er hennes.

Når det er sagt, så kan han han ikke kaste dere ut på så kort varsel. Du må i værste fall ringe politiet hvis det klikker for han.
Vis hele sitatet...
De var samboere da huset ble kjøpt. Om man kjøper hus sammen som samboere, og begge to bidrar til å kjøpe huset (eller indirekte på andre måter som barnepass eller andre utgifter) vil man ofte regnes som sameiere, uavhengig av hvem sitt navn huset er tinglyst på.

Dersom OP kjøper inn mat, betaler forsikringer, strøm, internet, TV, og mannen ikke bidrar med mye kan man nok trygt legge til grunn at huset er sameie mellom dem.
Sist endret av iColdman; 1 uke siden kl. 09:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Frelsesarmeen kan visstnok hjelpe til med bolig om man virkelig trenger det. Ring frelsesarmeen i din kommune og høre om de kanskje kan hjelpe, om det ikke har ordnet seg enda.