Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 8731
Vi sverger alle til det hellige og geniale demokratiet. Systemet er enkelt: Alle over 18 kan stemme på hvem til vil til å representere sine meninger i kommunestyret, fylkestinget og stortinget.

Problemet med dette systemet er at det av helt naturlige årsaker blir en konkurranse mellom de forskjellige politiske partiene, for å få majoriteten av stemmene.

I etterkrigstiden var dette et helt genialt konsept. Man kunne enkelt stemme på en eller annen bedreviter til å representere meningene sine på et nasjonalt plan.

Selv om det gjennom valg blir valgt inn representanter til å representere folkets meninger, så betyr det ikke at disse representantene klarer å representere folkets meninger 100%.

Det kan vi så klart heller ikke forvente, når vi faktisk er så late at vi må velge noen til å representere oss.


Med dagens/kommende teknologi vil det være null problem å gi makten til folket. La hver eneste person ha èn stemme, som kan brukes fritt til å stemme ihenhold til det man selv mener fra sak til sak.


Demokratiet er foreldet og trenger modernisering!
altså en "poll" for allt av saker som kommer opp? jeg er for den.
Men om alle skal kunne stemme på alt som skal avgjøres så betyr det at alle må sette seg inn i alle problemstillingene som kommer opp for å kunne ta et fornuftig valg. Dette er noe de fleste ikke har tid, krefter eller lyst til. Dermed ender man opp med mange situasjoner hvor mange stemmer på ting som de egentlig vet alt for lite om - noe som kan bety at vi blir å ta mange dårlige valg.

Jeg er ikke for en slik løsning, jeg er personlig for et mer styrket teknokrati.
Så du vil personlig stemme over hver enkelt sak som taes opp i Stortinget?

Lykke til med din nye heltidsjobb.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg er ikke for en slik løsning, jeg er personlig for et mer styrket teknokrati.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig. Provo for president!
Direktedemokrati vil bli populistisk, preget av flokkmentalitet og vil føre til avgjørelser uten noen helhetlig plan. Ingen vil stemme på upopulære tiltak som av og til er nødvendige.
Heller mer mot republikk. Demokrati er i mine øyne et flertallsdiktatur. 51% bestemmer over de resterende 49% og det synes jeg ikke er riktig. Og når vi først er i gang kan vi liksågodt fjerne monarkiet. 300 mill spart med en gang + at det og bli født inn i en offentlig rolle er i strid med menneskerettighetene.
I utgangspunktet synes jeg det høres det ut som en god ide, helt til man kommer til den praktiske utførelsen av det hele. Som det blir nevnt vil neppe folket som helhet være i stand til å gjøre gode og fullstendige vurderinger i hver enkelt sak. Ivioynar får det frem på en god måte.

Når det er sagt så synes jeg godt det i oftere saker enn det gjøres i dag burde kjøres folkeavstemning, men en forutsetning da er selvsagt at saken tillater det.
Litt sånn som Sveits har det? Direkte demokrati heter vel det.
Det er ikke alltid at flertallet har de klokeste løsningene.
At vi skal kunne stemme om HVER ENESTE sak, er naturligvis helt urealistisk. Det må nok fortsatt være et politisk system med partier osv. Poenget er at vår stemme ikke bare skal telle èn gang annenhvert år!

Fremtidens politikk må føres i det åpne fora, ikke bak hemmelighetsstemplede dokumenter.

Sitat av mranders0n Vis innlegg
Det er ikke alltid at flertallet har de klokeste løsningene.
Vis hele sitatet...
Det er ikke heller alltid at "representantene" har de klokeste løsningene...
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Det er ikke heller alltid at "representantene" har de klokeste løsningene...
Vis hele sitatet...
Politikerne får råd fra direktorat som er satt sammen av fagfolk, politikerne styrer jo heller ikke i detalj, de lager rammelover. Er enig i at det ikke alltid er representantene som har de klokeste løsningene. De fungerer mer som formidlere av partiets budskap enn som kloke mennesker som skal ta valgene våre.
Folk flest er idioter, så dette er ingen god idé.

Når det er sagt er det flere andre måter enkeltpersoner kan påvirke samfunnet annet enn ved valg.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Når det er sagt er det flere andre måter enkeltpersoner kan påvirke samfunnet annet enn ved valg.
Vis hele sitatet...
Da er det på tide å opprette Freak-partiet!
Sitat av mranders0n Vis innlegg
Det er ikke alltid at flertallet har de klokeste løsningene.
Vis hele sitatet...
Never underestimate the power of stupid people in large groups.
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Fremtidens politikk må føres i det åpne fora, ikke bak hemmelighetsstemplede dokumenter.
Vis hele sitatet...
Hvilke hemmelighetsstemplede? Med unntak av dokumenter som er hemmelige av hensyn til rikets sikkerhet (forsvarsplaner etc.) så er de aller aller fleste åpne for innsyn jfr. Offentlighetsloven.
Hva mener folk om et teknokrati?

Teknokratiet er et styresett der ingeniører, forskere, høyt utdannet helsepersonell og andre som har kunnskap, ekspertise eller kompetanse vil utgjøre det styrende organet.
De som skal ta beslutningene blir valgt basert på hvor kunnskapsrike og dyktige de er i sitt fagfelt (hvor godt de er egnet til å ta beslutningene).

Tekniske- og lederegenskaper vil bli valgt gjennom byråkratiske prosesser på bakgrunn av spisskompetanse og prestasjoner, fremfor demokratisk valg av de som ikke har slike kunnskaper eller ferdigheter som anses nødvendig.

Noen former for teknokrati er tenkt som en form for elitestyre, altså et system der de mest kvalifiserte og de som avgjør gyldigheten av kvalifikasjoner er de samme menneskene.
Andre former har blitt beskrevet som ikke å være en oligarkisk menneskegruppe (styreform der et mindre antall personer sitter med makten) av kontrollører, men heller en administrasjon av vitenskapen uten påvirkning av spesielle interessegrupper.
Sitat av luni Vis innlegg
Hvilke hemmelighetsstemplede? Med unntak av dokumenter som er hemmelige av hensyn til rikets sikkerhet (forsvarsplaner etc.) så er de aller aller fleste åpne for innsyn jfr. Offentlighetsloven.
Vis hele sitatet...
Du er sjarmerende naiv
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du er sjarmerende naiv
Vis hele sitatet...
Du kan vel heller komme med argumenter istedet for hersketeknikker? Nøyaktig hvem er det som sitter bak mørke gardiner og styrer Norge i hemmelighet? Det skulle jeg gjerne hatt greie på.
Eller litt mer moderat, hvilke saker er det som er unndratt offentligheten som du mener burde vært bedre belyst?
Sist endret av Mith; 6. oktober 2011 kl. 13:53.
Sitat av etse Vis innlegg
Men om alle skal kunne stemme på alt som skal avgjøres så betyr det at alle må sette seg inn i alle problemstillingene som kommer opp for å kunne ta et fornuftig valg. Dette er noe de fleste ikke har tid, krefter eller lyst til. Dermed ender man opp med mange situasjoner hvor mange stemmer på ting som de egentlig vet alt for lite om - noe som kan bety at vi blir å ta mange dårlige valg.

Jeg er ikke for en slik løsning, jeg er personlig for et mer styrket teknokrati.
Vis hele sitatet...
det kan vel virke som mange av stortingsrepresentantene sliter med dette å.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan vel heller komme med argumenter istedet for hersketeknikker? Nøyaktig hvem er det som sitter bak mørke gardiner og styrer Norge i hemmelighet? Det skulle jeg gjerne hatt greie på.
Vis hele sitatet...
Du leser litt vel mye imellom linjene her syns jeg. Hersketeknikk? Er du paranoid?
Ikke brukt en eneste hersketeknikk her

Jeg er heller på ingen måte nødt til å argumentere for mine personlige meninger på ett offentlig forum. Hadde jeg kommet med påståtte fakta, så hadde saken vært en helt annen.
Du er litt vel venstrevridd og tar den sittende regjering vel kjapt i forsvar syns nå jeg.

Ikke la oss skli over i en politisk diskusjon nå
Sist endret av UncleAndy; 6. oktober 2011 kl. 13:56.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du leser litt vel mye imellom linjene her syns jeg. Hersketeknikk? Er du paranoid?
Ikke brukt en eneste hersketeknikk her
Vis hele sitatet...
Å kalle debattanter sjarmerende naive er latterliggjøring, en av de de klassiske hersketeknikkene.
"Å du er så søt når du er sint."
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jeg er heller på ingen måte nødt til å argumentere for mine personlige meninger på ett offentlig forum.
Vis hele sitatet...
Nei, men da kan du holde dem for deg selv.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Hadde jeg kommet med påståtte fakta, så hadde saken vært en helt annen.
Du er litt vel venstrevridd og tar den sittende regjering vel kjapt i forsvar syns nå jeg.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg er nok lengre til venstre enn den sittende regjering så hvorfor i alle dager skal jeg forsvare dem?
Jeg er ikke enig i påstanden din om at det tas en masse hemmelige avgjørelser på bakrommet uten at vi får vite om det, noe du tydeligvis mener utifra posten din om at det å tro noe annet er "sjarmerende naivt".
Sist endret av Mith; 6. oktober 2011 kl. 14:00.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du leser litt vel mye imellom linjene her syns jeg. Hersketeknikk? Er du paranoid?
Ikke brukt en eneste hersketeknikk her

Jeg er heller på ingen måte nødt til å argumentere for mine personlige meninger på ett offentlig forum. Hadde jeg kommet med påståtte fakta, så hadde saken vært en helt annen.
Du er litt vel venstrevridd og tar den sittende regjering vel kjapt i forsvar syns nå jeg.

Ikke la oss skli over i en politisk diskusjon nå
Vis hele sitatet...
Det der provoserer meg så til de grader, og er en av hovedgrunnene til at diskusjoner på dette forumet ofte blir særdeles lite fruktbare. Det burde da virkelig være klart at når du kommer med påstander som at folk er naive hvis de tror reglene blir fulgt, så skal de påstandene følges med eksempler, argumentasjon eller kilder.

For øvrig er det meg revnende likegyldig hva du klassifiserer utsagnet ditt som, når du påstår at noen er naive for å tro noe ligger det ganske implisitt at du har kunnskap som tyder på noe annet. Klarer du ikke å støtte opp utsagnet ditt har du absolutt ingen grunn til å kalle noen naive. Når du likevel påstår du ikke trenger å forsvare meningene dine kan jeg komme med et argument for deg, så vet du hvor du skal starte: Offentleglova mangler andre sanksjonsmuligheter enn at det ved klage blir gitt innsyn. Dermed senkes terskelen for brudd.

For ikke å spore fullstendig av kan jeg ikke si annet enn at jeg til en viss grad er enig i at det nåværende demokrati ikke er ideelt. Likevel tror jeg ikke at det å implementere økt folkestyre er den riktige veien å gå. Det er så vidt man klarer å trekke folk til stemmeurnene nå, og de digitale løsningene som foreligger for valg er såpass lite trygge at jeg ikke klarer å støtte det som en metode for å få økte stemmemuligheter.

Jeg mener at det som fungerer best er det nåværende demokratiet, med politikere som støtter seg på faglig kompetente departementer. Jeg liker å stemme og jeg liker å sette meg inn i saker før jeg stemmer, så for min del er ikke den foreskrevne løsning helt forferdelig. Jeg har riktignok ingen tiltro til at tilsvarende interesse kan vekkes hos hele befolkningen, og således synes jeg økt saksstyring blir feil. Min entusiasme for å ha mulighet til å påvirke selv er også en av grunnene til at jeg ikke anser teknokrati for å være særlig ønskelig. I tillegg er litt for mange fagfelt såpass usikre av natur at jeg ikke helt har tro på at de riktige løsningene nødvendigvis blir valgt.
Sitat av mranders0n Vis innlegg
Politikerne får råd fra direktorat som er satt sammen av fagfolk, politikerne styrer jo heller ikke i detalj, de lager rammelover. Er enig i at det ikke alltid er representantene som har de klokeste løsningene. De fungerer mer som formidlere av partiets budskap enn som kloke mennesker som skal ta valgene våre.
Vis hele sitatet...
Det er derfor de setter ned et utvalg for å finne ut av x, la oss kalle dette utvalget y. Så setter de ned ett utvalg for å finne ut om y gjør jobben sin, når så utvalget y-forsk er ferdig så setter de ned ett nytt utvalg for å forske på resultatene i fra y og y-forsk slik at de kan bruke enda flere år og kroner av våre skattepenger. Joda, fagfolk meg langt opp i ras**n.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hva mener folk om et teknokrati?
Vis hele sitatet...
Jeg ser for meg et problem i teknokratiet hvor mengden kunnskap tilegnet på papiret (bachelor master ph.d etc) blir viktigere enn den faktiske ansienniteten til en person. Er det medieviteren med doktorgrad i medievitenskap som skal styre, eller journalisten som har vært i Afghanistan og intervjuet nok mennesker til å fylle en middels ungdomskole?

Jeg er med andre ord redd for at et teknokrati ville satt fullført utdannelse foran erfaring. Vi kan nemlig måle utdanning, men hvordan skal vi måle erfaring på en god måte, og hvem skal måle den?
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hva mener folk om et teknokrati?

Teknokratiet er et styresett der ingeniører, forskere, høyt utdannet helsepersonell og andre som har kunnskap, ekspertise eller kompetanse vil utgjøre det styrende organet.
De som skal ta beslutningene blir valgt basert på hvor kunnskapsrike og dyktige de er i sitt fagfelt (hvor godt de er egnet til å ta beslutningene).

Tekniske- og lederegenskaper vil bli valgt gjennom byråkratiske prosesser på bakgrunn av spisskompetanse og prestasjoner, fremfor demokratisk valg av de som ikke har slike kunnskaper eller ferdigheter som anses nødvendig.

Noen former for teknokrati er tenkt som en form for elitestyre, altså et system der de mest kvalifiserte og de som avgjør gyldigheten av kvalifikasjoner er de samme menneskene.
Andre former har blitt beskrevet som ikke å være en oligarkisk menneskegruppe (styreform der et mindre antall personer sitter med makten) av kontrollører, men heller en administrasjon av vitenskapen uten påvirkning av spesielle interessegrupper.
Vis hele sitatet...
Hovedproblemet med et teknokrati er å finne fagpersonene som ønsker å lede. På samme måte som deler av det politiske systemet i dag består av mennesker som har "utdannet" seg til politikere risikerer man å få et system ledet av mennesker som på grunn av sin evne til å løse problemer settes til å lede.
Dette kalles også "Peter-prinsippet", og sier i bunn og grunn at enhver blir forfremmet inntil sitt inkompetansenivå, hvorpå han blir sittende i posisjonen.
At en ingeniør er god på å bygge veier betyr ikke at han er god til å bestemme hvilke veier som bør bygges.

Det sagt så er det min mening at et mer teknokratisk system hadde vært fordelaktig. Jeg er da av den holdning at politikerne skal vedta rammene og budsjettene - langsiktige sådan, for så å overlate til fagmiljøene å utføre prosjektene. Både infrastruktur og helsevesen tror jeg hadde vært langt bedre dersom politikerne hadde holdt seg unna detaljene - hvilke forutsetninger har de for å mene om 20 eller 30 lokalsykehus er ideelt?
En fordel hadde også vært at fagfolkene ikke trenger å tilfredsstille "sine" velgere til neste valg.
Mennesket er et egoistisk flokkdyr, så om det hadde blitt et poll-basert system i Norge, så hadde mest sannsynlig større deler av Norge stemt på det som kun hadde vært i deres interesser. Ergo, vi får et mer egoistisk system, da de fleste vil det beste for seg selv som første prioritet.

En må også tenke på at ingen vil stemme på de upopulære valgene ikke hadde hatt en sjanse, da alle vil være en del av majoriteten.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av doseren Vis innlegg
Det sagt så er det min mening at et mer teknokratisk system hadde vært fordelaktig. Jeg er da av den holdning at politikerne skal vedta rammene og budsjettene - langsiktige sådan, for så å overlate til fagmiljøene å utføre prosjektene. Både infrastruktur og helsevesen tror jeg hadde vært langt bedre dersom politikerne hadde holdt seg unna detaljene - hvilke forutsetninger har de for å mene om 20 eller 30 lokalsykehus er ideelt?
En fordel hadde også vært at fagfolkene ikke trenger å tilfredsstille "sine" velgere til neste valg.
Vis hele sitatet...
Du vil beholde Stortinget som den lovgivende makten (lage rammeverk etc) og siden bytte ut med regjeringen med fagpersonell? Dette er en grov forenkling, men jeg prøver å sette meg inn i tankene dine. Bommet jeg med en mil?
Jeg har tenkt samme tanken. Man kunne brukt MinID og stemt via nettet.
Men som sagt over tidligere, det kunne blitt problematisk med tanke på "nødvendigheter" som er ganske upopulære, som for eksempel bompengeringene.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg ser for meg et problem i teknokratiet hvor mengden kunnskap tilegnet på papiret (bachelor master ph.d etc) blir viktigere enn den faktiske ansienniteten til en person. Er det medieviteren med doktorgrad i medievitenskap som skal styre, eller journalisten som har vært i Afghanistan og intervjuet nok mennesker til å fylle en middels ungdomskole?

Jeg er med andre ord redd for at et teknokrati ville satt fullført utdannelse foran erfaring. Vi kan nemlig måle utdanning, men hvordan skal vi måle erfaring på en god måte, og hvem skal måle den?
Vis hele sitatet...
Man kan måle praksis også. Det blir på samme måte som med et vitnemål, bare at det er en oppramsing av hva kandidaten faktisk har utført på en arbeidsplass og hvor godt han har utført det.
Så klart blir det vanskeligere å avgjøre noe slikt enn å lese en karakter rett fra et ark.

Men igjen, så viser et vitnemål bare gjennomsnittet av alt.
Det står f.eks. ikke på vitnemålet hvor flink du er til å tegne krumme flater i 3D med SolidWorks, men dette blir bakt inn med alt annet du må gjennom i faget.
Altså kan du fortsatt ha en god karakter, selv om det er visse ting du ikke klarer i det hele tatt.

Ganske tveegget sverd det med kompetanse. Både teoretisk og praktisk.
Jeg vil spesifisere litt hva jeg mente med at jeg er for et sterkere teknokrati. Slik det er i dag har vi et indirekte demokrati, hvorav de ulike representantene får hjelp og tips av ulike personer med spesskompetanse og skal på bakgrunn av sine meninger og idelogi, sammen med rådene fra fagpersonene prøve å komme frem til en god løsning.

Det jeg ønsker er ikke å direkte fjerne demokratiet og gi folk stilling basert på utdanning men rett og slett styrke teknokratiet og la folk med utdanning og spisskompetanse få mer ansvar i det offentlige. De må ha større muligheter til å kunne direkte påvirke systemet og hvordan statsbudsjettet blir fordelt - og hvordan ulike sektorer i det offentlige blir styrt.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan man skulle få til en god fordeling mellom teknokrati og demokrati, men jeg føler at en egen utdanning for å bli politiker blir veldig feil og man ender opp med et system der populisme og det å vinne flertallet er viktigere enn å føre god og fornuftig (men kanskje upopulær) politikk. En gruppe mennesker med spisskompetanse som ikke er avhengige av populisme for å beholde jobben deres tror jeg kan være en god ting.
Det går jo på kulturen for utdanning innen politikk. Du trenger ikke ha formelle krav om at politikere skal ha utdanning så lenge man har stemmegivende som respekterer utdanning og den kompetansen den gir. I Norge har politikere tradisjon for å primært gå partiveien til makt, hvor de fleste tar en halvhjertet universitetsutdanning ved siden av (...og mange studerer bare i to-tre år før de får ansvarsposter i partiet og slutter). Det er jo fordeler og ulemper med en slik tilnærming, men man kan jo sammenligne med f.eks. Tyskland, hvor mange av ministerne har doktorgrader og Angela Merkel har en doktorgrad i teoretisk fysikk. Det er nok heller lite sannsynlig at Tyskland hadde ansatt Øystein Djupedal, som ikke hadde høyere utdanning, til å styre høyere utdanning, slik Stoltenberg gjorde.
et godt poeng der. Og det er vel i praksis noe slik jeg har ønsker om at skal skje; mye likt det du skildrer med Tyskland hvor folk blir valgt inn demokratisk men at majoriteten faktisk verdsetter utdanning og kunnskap - og at folk som blir valgt inn gjerne har en eller annen form for kompetanse. Spesielt til minister-stillinger ville jeg likt å sett folk med spisskompetanse.

Spørsmålet blir da; hvordan skal man gå frem for å kunne endre kulturen på en slik måte? Jeg har selv ingen svar på dette men ville likt å høres dere andre sine inspill.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det går jo på kulturen for utdanning innen politikk. Du trenger ikke ha formelle krav om at politikere skal ha utdanning så lenge man har stemmegivende som respekterer utdanning og den kompetansen den gir. I Norge har politikere tradisjon for å primært gå partiveien til makt, hvor de fleste tar en halvhjertet universitetsutdanning ved siden av (...og mange studerer bare i to-tre år før de får ansvarsposter i partiet og slutter). Det er jo fordeler og ulemper med en slik tilnærming, men man kan jo sammenligne med f.eks. Tyskland, hvor mange av ministerne har doktorgrader og Angela Merkel har en doktorgrad i teoretisk fysikk. Det er nok heller lite sannsynlig at Tyskland hadde ansatt Øystein Djupedal, som ikke hadde høyere utdanning, til å styre høyere utdanning, slik Stoltenberg gjorde.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke sagt meg mer enig med deg her. Et annet eksempel er Kristin Halvorsen som finansminister. Hun ble satt til å passe på et av verdens største pengebinger uten noe som helst form for økonomisk utdannelse ! I privat sektor hadde hun slitt med å få jobb som regnskapsmedarbeider.
Det burde være mer åpen debatt og innformasjon om de viktigste sakene. Avisene/mediene våre er ikke nøytrale, og det fører til at de største avisene, som f. eks. VG, støttet et grusomt forslag sånn som DLD og unnlot å innformere om det, noe som ALDRI burde vært innført uten folkeavstemming.
Sist endret av bamsegutt; 7. oktober 2011 kl. 10:49.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Da er det på tide å opprette Freak-partiet!
Vis hele sitatet...
Med tanke på den store spredningen her på forumet politisk sett ville nok det bli omtrent likke vellykka som FrP.
Sist endret av Cheroxx; 7. oktober 2011 kl. 12:18.
Sitat av prenix Vis innlegg
Da er det på tide å opprette Freak-partiet!
Vis hele sitatet...
Det er lett, når du ser hvor forskjellige meninger alle på nff har !

Edit: Cheroxx-plagiat, haha. Cheroxx, om vi hadde fått like mye stemmer som FrP gjør vil jeg si det hadde vært ekstremt vellykket. Men det ville blitt like idiotisk som den såkalte "politikken" til FrP
Sist endret av Effage; 7. oktober 2011 kl. 12:30.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hva mener folk om et teknokrati?

Teknokratiet er et styresett der ingeniører, forskere, høyt utdannet helsepersonell og andre som har kunnskap, ekspertise eller kompetanse vil utgjøre det styrende organet.
De som skal ta beslutningene blir valgt basert på hvor kunnskapsrike og dyktige de er i sitt fagfelt (hvor godt de er egnet til å ta beslutningene).

Tekniske- og lederegenskaper vil bli valgt gjennom byråkratiske prosesser på bakgrunn av spisskompetanse og prestasjoner, fremfor demokratisk valg av de som ikke har slike kunnskaper eller ferdigheter som anses nødvendig.

Noen former for teknokrati er tenkt som en form for elitestyre, altså et system der de mest kvalifiserte og de som avgjør gyldigheten av kvalifikasjoner er de samme menneskene.
Andre former har blitt beskrevet som ikke å være en oligarkisk menneskegruppe (styreform der et mindre antall personer sitter med makten) av kontrollører, men heller en administrasjon av vitenskapen uten påvirkning av spesielle interessegrupper.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som en kjemflott styreform der man faktisk har en regjering som fremfor økonomi og egen vinning, faktisk har kunnskap og interesse for sin possisjon.

Sett at helseministeren var tiligere leder av sykehusforeneingen eller noe i den rettning. Fremfor en person som følte for å bli hørt hele livet blir satt i posisjonen der h*n kan styre vår helse.

Den eneste forutsetningen, er jo at vi har en rullering hvert 4. år som nå. For å unngå diktaturtilstander.

Det jeg ser som den aller største ulempen med dette, er at det er større rom for korupsjon og lobbyvirksomhet. Dette er selvsagt fordi private krefter ville hatt mer de skulle sagt.
Vi har et nøytralt byråkrati bla. for å slippe at bare folk med høy utdannelse kan bli folkevalgte. Dessuten trur jeg det er svært få som går på skole i minst 5år for å ta en dårlig betalt jobb, uten spesielt mye handlingsrom, ugunstige arbeidstider og masse kjeft.
Hvor ofte ser du egentlig noen rose en politiker?

Det viktigste for en politiker slik jeg ser det er at han/hun brenner for politikken, ikke at hun/han kan ta alle avgjørelsene på egenhånd.
Det viktigste er ikke å ha alle svarene, men evnen til å finne dem.
Sist endret av Mith; 7. oktober 2011 kl. 12:45.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du er litt vel venstrevridd og tar den sittende regjering vel kjapt i forsvar syns nå jeg.
Vis hele sitatet...
Hvis man er venstrevridd vil man ikke ta den sittende regjering i forsvar. Jeg er venstrevridd, Jens Stoltenberg er sentrumspolitiker/kapitalist.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det viktigste for en politiker slik jeg ser det er at han/hun brenner for politikken, ikke at hun/han kan ta alle avgjørelsene på egenhånd.
Det viktigste er ikke å ha alle svarene, men evnen til å finne dem.
Vis hele sitatet...
Men hvis våre kjære folkevalgte ikke finner de svarene som er best for oss da?

Som å spare inn 100 milioner på veiprosjektet mellom kristiansand og grimstad, ved å ikke grave dypt nok til at vi unngår telehiv i veiene. Så nå er det nye veiprosjetet til 2 milliarder er utdatert i den ene enden før den andre er ferdig..

Da hadde jeg satt pris på om det satt en ingeniør i veidirektoratet å styrte det.
Og som kunne gjort noe anderledes rent tekninsk for å spare inn disse 100 milionene (eller hva enn beløpet var) og fortsatt oprettholdt standaren på veien.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Men hvis våre kjære folkevalgte ikke finner de svarene som er best for oss da?
Vis hele sitatet...
Da kan du stemme på noen andre.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Som å spare inn 100 milioner på veiprosjektet mellom kristiansand og grimstad, ved å ikke grave dypt nok til at vi unngår telehiv i veiene. Så nå er det nye veiprosjetet til 2 milliarder er utdatert i den ene enden før den andre er ferdig..

Da hadde jeg satt pris på om det satt en ingeniør i veidirektoratet å styrte det.
Og som kunne gjort noe anderledes rent tekninsk for å spare inn disse 100 milionene (eller hva enn beløpet var) og fortsatt oprettholdt standaren på veien.
Vis hele sitatet...
Tror du det er Terje Moe Gustavsen som har bestemt at det skal graves så og så dypt?
Jeg kan være enig i at de beste sjefene ofte har erfaring fra gølvet, men det aller beste er jo om de dyktige folkene holder seg til det de kan. En ingeniør er ikke nødvendigvis en leder.
Kan skjønne problemet enkelte har med direktedemokrati og stemme over saker direkte. Jeg ser også at det er MINST like problemfylt at mediakåte ansikter som har NULL viten innen de forskjellige emnene det skal avgjøres i bestemmer. Politikere er tross alt bare retoriske vesener uten grip i virkeligheten eller fornuft. Alt blir til en konkurranse mellom partiene istedenfor å fokusere på sakene det skal jobbes med!

Hvis folket viser et stort engasjement i saker mener jeg flertallet bør ha muligheten til å bestemme. For hvis ikke flertallet former moralen for de enkelte avgjørelsene, hvem har rett til å være diktator til å bestemme noe annet? Vi vil da ikke ha diktator-styre.
Sitat av flexx Vis innlegg
Hvis folket viser et stort engasjement i saker mener jeg flertallet bør ha muligheten til å bestemme. For hvis ikke flertallet former moralen for de enkelte avgjørelsene, hvem har rett til å være diktator til å bestemme noe annet? Vi vil da ikke ha diktator-styre.
Vis hele sitatet...
Folkeavstemning er et alternativ i de viktigste sakene som feks. EU-medlemskap, DLD er ikke i nærheten.
Folk flest vet ikke alltid best. Hvis alle skulle ha noe å si hadde det blitt tatt svært få upopulære, men nødvendige avgjørelser.
Sitat av Mith Vis innlegg
Folkeavstemning er et alternativ i de viktigste sakene som feks. EU-medlemskap, DLD er ikke i nærheten.
Folk flest vet ikke alltid best. Hvis alle skulle ha noe å si hadde det blitt tatt svært få upopulære, men nødvendige avgjørelser.
Vis hele sitatet...
DLD er ikke en like stor avgjørese som medlemskap av EU, nei. Men det er et stort skritt i feil retning, og beveger oss inn på en grunn som folket burde kunne være med å bestemme om vi skal ta.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
DLD er ikke en like stor avgjørese som medlemskap av EU, nei. Men det er et stort skritt i feil retning, og beveger oss inn på en grunn som folket burde kunne være med å bestemme om vi skal ta.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om du vil ha folkeavstemning for hvert EU-direktiv. DLD er viktig innenfor bransjen og på internnettfora, men de aller fleste driter i det.
Det må være et stabilt system for at systemet skal fungere, hvis ikke mister både folk, land, bedrifter og EU tilliten til systemet.
Sist endret av Mith; 7. oktober 2011 kl. 14:39.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg har grublet meg frem til en måte å styrke teknokratiet på i dagens demokratiske system. Makten i demokratiet fordeler seg på det berømte maktfordelingsprinsippet, teknokratiet burde innta den ene hyllen. Jeg tenker på regjeringen, den utøvende makten om du vil. Regjeringen består i dag av en gruppe mennesker valgt av stortinget, de som sitter i regjeringen har makt både i stortinget og i regjeringen. Dermed kan noen partier gå sammen og få full makt, både vedta og utføre hva enn dem vedtok. Partier uten nok stortingsrepresentanter blir fullstendig overkjørt, og fagpersoner har i dagens system akkurat like mye makt som sametinget, kanskje ett hårstrå mer.

Det hadde vært mye bedre om Stortinget skulle vedta, og et faglig personell skulle utføre. Det som skulle vært "regjeringen" burde være eksperter innenfor fagområder som sitter med ministerposter. Stortinget (demokratisk folkevalgte) vedtar ministerpostene, og disse fylles ut med eksperter. Dermed blir finansminister en ekspert på samfunnsøkonomi, oljeministeren henter vi hjem fra Houston, og utdannelsesministeren er faktisk en pedagog. Dette systemet ville fungert flott på papiret, etter slik jeg forestiller meg det selvsagt. Men der er en massiv svakhet, mye den samme som kommunisme: Korrupsjon.

Under bordet er det ikke måte på hvem som kan motta betalinger for hva. Freak Oil eksports betaler en ansatt inn i regjeringen, ingen tvil om hvilket firma som får mest kontrakter i år. Men tanken om å bytte ut regjeringen, eller ministerpostene, med fagpersoner, får jeg ikke ristet av meg helt. For å kontre korrupsjon trenger vi et vanntett system for å velge inn "ministerpostene" eller fagpersonene om du vil.
Direkte demokrati. Et stort problem her, som jeg ser det er at det ikke nødvendigvis er rettferdig at hver borger har like mye å si i alle saker. Om det er en person som så vidt klarer å si ja eller nei til en ting fordi h*n hverken vet nok om saken eller bryr seg stort har like stor makt som en som føler at livet avhenger av den saken, er det da rettferdig at de har like mye å si? Innimellom er det jo faktisk sånn at en minoritet av befolkninga er de eneste som har en faktisk interesse i en sak som ikke angår majoriteten stort - er det ikke da mer rettferdig at minoriteten får mer å si? Man kan jo si at det er majoriteten som bestemmer med systemet vi har i dag også, men jeg ser det mer som at majoriteten i dag legger grunnrammene for beslutninger - man stemmer inn folk man liker verdisettet til. Disse representantene har da ansvar for å bestemme politikk som både er rettferdig og i tråd med sin ideologi. De har større mulighet til å bli påvirka av minoritetene om disse er veldig ivrige. Det er sikkert noen her som ikke liker lobbygrupper stort, og jeg kan til en viss grad skjønne det. F.eks er det ikke alle som har råd til dyktige folk som kan hjelpe til med å påvirke politikere. Allikevel mener jeg det er mer rettferdig om alle skulle hatt like mye å si i alle småsaker.
edit. Jeg er forresten for at vi kan har fler folkeavstemminger enn vi har i dag, men kun på veldig store saker som angår alle i norge.

Og så teknokrati. Jeg har dessverre ikke like stor tro på mennesker som visse andre her på forumet. Derfor tror jeg at et teknokrati ville ført til et mer klassedelt samfunn(det er jo noe av greia med teknokrati). Den høyt utdanna, styrende klassen vs den lavt utdanna klassen som ikke får delta i offentlige beslutningsprosesser. Jeg tror rett og slett at den styrende klassen da, selv om de ikke gjorde det med vilje, ville styrt i egeninteresse. Og hva er det som gjør at høyt utdanna folk nødvendigvis vet bedre hva som er best for et samfunn? De vet nok bedre enn mange hvordan man kan få utført ting, men hva gjør dem bedre egna til å sette opp hvilke mål man skal prøve å utføre? ingenting. I dag er det høyt utdanna folk som styrer departementene og hjelper politikere med å nå de mål de ønsker evt. si hva som ikke går - jeg synes det er en bra ordning.

Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Som å spare inn 100 milioner på veiprosjektet mellom kristiansand og grimstad, ved å ikke grave dypt nok til at vi unngår telehiv i veiene. Så nå er det nye veiprosjetet til 2 milliarder er utdatert i den ene enden før den andre er ferdig..
Vis hele sitatet...
Jeg vil nå si at det er ingeniørene og de som skrev anbudet sin skyld at dette ikke ble gjort ordentlig. Politikere flest vet ikke hvordan man skal bygge en vei og derfor har man profesjonelle folk som skal sette politiske mål ut i livet. De har ansvar for å si fra til beslutningstakere at et prosjekt som dette kommer til å bli for dårlig om man ikke gjør det på en annen måte.
Sist endret av Wilibald; 7. oktober 2011 kl. 14:52.
Direktedemokrati vil bli populistisk, preget av flokkmentalitet og vil føre til avgjørelser uten noen helhetlig plan. Ingen vil stemme på upopulære tiltak som av og til er nødvendige.
Vis hele sitatet...
Og det hadde vært anderledes fra dagens system?

Heller mer mot republikk. Demokrati er i mine øyne et flertallsdiktatur. 51% bestemmer over de resterende 49% og det synes jeg ikke er riktig. Og når vi først er i gang kan vi liksågodt fjerne monarkiet. 300 mill spart med en gang + at det og bli født inn i en offentlig rolle er i strid med menneskerettighetene.
Vis hele sitatet...
Du har missforstått, republikk er ikke en styreform, men kun noe som kjenntegner en stat som ikke har monarki(konge, styrende fyrster, et eller annet av arvelig styre). Frankrike er en republikk, men også et demokrati, samme greia med USA. Du kan også ha republikker som ikke er demokratier, for eksempel Nord-Korea.
Jeg synes vi bør modernisere demokratiet, men ikke i retning av direktedemokrati slik TS hinter til, eller teknokrati. Vi bør heller tenke på hva/hvem som skal kontrollere makta.

Slik det er i dag har Høyesterett ingen formelle oppgaver som kontrollør av statsmakta. Norske domstoler har en såkalt prøvingsrett av nye lover, det vil si at man kan få prøvet lover og vedtok fra Stortinget opp mot Grunnloven, og se om det samsvarer. Det gjorde blant annet Høyesterett i saken om straffeskatt mot skipsredere i utlandet, og da tapte regjeringen. Dette sedvane som er slått fast i Høyesterett, men det er dessverre ikke lovhjemlet som en rett domstolene egentlig innehar.

Vi trenger en domstol som kan kontrollere hvorvidt regjeringen holder loven, om deres vedtak er riktige. På samme måte som Supreme Court i USA har bestemt at homofili eller abort er lovlig, selv om enkelte delstater i USA har prøvd å foby dette. Eller Bundesverfassungsgericht i Tyskland som sa at DLD var konstitusjonsstridig, selv om politikerne ville innføre det. Vi bør gi større makt til Høyesterett, ofte er det bare disse som kan stoppe en regjering.