Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4414
Fra VG:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=506094

For dem som ikke gidder å gå inn på linken så handler den hvertfall om at bensinprisen på en Shell-stasjon i Bærum lå på 1,16 kroner literen. Pumpene var ikke bemannet og folk som kom for å fylle ble etterhvert stoppet av politiet. De vet ikke om det var feil i systemet eller om noen hadde fiksa på prisene.

Det jeg lurer på da, er om det er mulig for hvem som helst (med litt kunnskap selvfølgelig) å endre på bensinprisen som er på bensinstasjoner?
Ja. Klart det er det. Har du kunnskap på eit eller anna felt, så klarar jo du å utføre ting innan det feltet. Kan du oppskrifta på vaflar i hovudet, så klarar du nok å lage vaffelrøra og.

Men for å vere seriøs, trur ikkje bensinstasjonane kan forandre pumpeprisane så lett lenger. Det ligg inne i systemet at dei får ein oppdatering frå kjeden sentralt om å forandre prisane. Slik at det sprett eit bilete opp på skjermen i kassa om at prisane er endra, trykk ok for å godkjenne. Grunnen til at det sprett opp eit slik bilete er at betjeninga skal få det med seg, for då må dei ut å justere prisane på skilta.
Sikker på dette? Jeg mener at prisene automatisk blir endret når de blir endret... og de ansatte må sjekke på begynnelsen av dagne hva prisen er på?
Les kva eg skreiv ein gong til, prisen blir automatisk endra ja. Men det sprett opp eit skjermbilete som gjer dei tilsette bedskjed om det. For dei må då ut å justere prisane på skilta.

Og det held ikkje å sjekke prisen på begynnelsen av dagen gutten min, ein bensinstasjon i priskrig kan forandre pris opptil fleire gongar i timen. Så her skjer det kontinuerlige oppdateringar!

Og ja, eg er sikker på dette.
Sist endret av Grinder; 30. april 2008 kl. 08:56.
Sitat av Grinder
Les kva eg skreiv ein gong til, prisen blir automatisk endra ja. Men det sprett opp eit skjermbilete som gjer dei tilsette bedskjed om det. For dei må då ut å justere prisane på skilta.

Og det held ikkje å sjekke prisen på begynnelsen av dagen gutten min, ein bensinstasjon i priskrig kan forandre pris opptil fleire gongar i timen. Så her skjer det kontinuerlige oppdateringar!

Og ja, eg er sikker på dette.
Vis hele sitatet...
Hvor er kilden din a? - og hvem bensinstasjon er det snakk om?
Sist endret av kaktusen; 30. april 2008 kl. 09:25.
Og HVILKEN bensinstasjon er det snakk om? Irriterer meg grønn over folk som bruker hvem feil.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Bensin Stasjoner har et eget nummer man ringer for å endre prisen, med kode da seffølgelig, vet du alt dette så kan du fort Skifte prisen hjemme i fra.
Sist endret av Sgt. Pepper; 30. april 2008 kl. 09:46.
Hvis dere ser på bildet av prisen ser dere at kommamerket er flyttet ett hakk frem, så dette er nok snakk om en datafeil, event noen som har punchet inn prisen feil.
Sitat av kaktusen
Hvor er kilden din a? - og hvem bensinstasjon er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Kjelda er meg sjølv. Dette er i alle fall snakk om Shell Select, og Best kjedene. Eg kan og sei at eg trur at Esso og Statoil fungerar på same måten, sjølv om eg inni meg er 99% sikker på at dei fungerar på same måten.

Sitat av DannyFugl
Bensin Stasjoner har et eget nummer man ringer for å endre prisen, med kode da seffølgelig, vet du alt dette så kan du fort Skifte prisen hjemme i fra.
Vis hele sitatet...
Denne bør du komme med ein litt betre forklaring på. Etter årevis i bensinstasjonbransjen så er dette ukjent for meg. Det som derimot er kjent, er at dersom ein av bensinstasjonane i nærmiljøet skiftar til ein lågare pris, så må dette innrapporteras. Då gjerast dette ved å sende ein SMS med pumpepris på 95 blyfri og diesel til eit sentralt nummer. Etter at denne smsen er sendt, så tar det ei lita stund og vips, så sprett "skfitebensinprisbiletet" opp på skjermen på kassa.



Tidlegare derimot, så kunne me forandren prisen manuelt. Då fekk me ein faks med prisar, og me justere den manuelt. Sjølvsagt går det nok sikkert an å gjere det no og, men det er ingen som veit korleis.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av Grinder

Denne bør du komme med ein litt betre forklaring på. Etter årevis i bensinstasjonbransjen så er dette ukjent for meg. Det som derimot er kjent, er at dersom ein av bensinstasjonane i nærmiljøet skiftar til ein lågare pris, så må dette innrapporteras. Då gjerast dette ved å sende ein SMS med pumpepris på 95 blyfri og diesel til eit sentralt nummer. Etter at denne smsen er sendt, så tar det ei lita stund og vips, så sprett "skfitebensinprisbiletet" opp på skjermen på kassa.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan det er på shell stasjoner eller andre, men på ESSO så er det et Telefon system, der man ringer, skriver inn kode og ID på stasjon.
Sånn gjorde iallfall min far det:P
Sitat av DannyFugl
Vet ikke hvordan det er på shell stasjoner eller andre, men på ESSO så er det et Telefon system, der man ringer, skriver inn kode og ID på stasjon.
Sånn gjorde iallfall min far det:P
Vis hele sitatet...
Okai, den er grei. Men då kan ein vel ikkje sette prisen til 1 krone, for den er vel nokon på sentralen som sjekkar denne endringa frå far din før dei sett den ut i kraft?
På shell stasjonen der jeg jobber får vi faxet et ark med prisene, så skriver vi inn dette i kassa-apparatet og går ut og bytter prisene på skiltene.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Vet at Shell stasjoner i Stavanger ofte kjører rabatt på bensin/diesel priser, og legger seg under de ubemannede stasjonene også.
Da virker det jo logisk at man kan forandre prisene manuelt til det man vil?
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av Grinder
Okai, den er grei. Men då kan ein vel ikkje sette prisen til 1 krone, for den er vel nokon på sentralen som sjekkar denne endringa frå far din før dei sett den ut i kraft?
Vis hele sitatet...
Jo eg tror de ringer til stasjonen og sier at noen har endret prisen. Hvis prisen er uvanelig lav.


Men angående denne saken om 1kr bensin, så tror jeg det er bare Datafeil, for det er ikke bare bare å hacke seg inn og forandre prisene.
Sist endret av Sgt. Pepper; 30. april 2008 kl. 11:23.
Jobber sjølv på ein bensinstasjon, og vi kan forandre prisane til det vi vill.
Ein gang stengte vi av alle pumpene og satt prisen til 1 kr i 2 sek.
So det går fint ann å bestemme manuelt.
Sitat av kaktusen
Hvor er kilden din a? - og hvem bensinstasjon er det snakk om?
Vis hele sitatet...
Kan ikke du lære deg at det heter HVILKEN bensinstasjon? Kan det være så jævla vanskelig å lære seg?
Noen eldre statoil pumper har et rele man kan switche over inne i telleverket, det er dette releet som starter pumpen.... har fylt noen tanker gratis ja
FYI så kan eg fortelle at ESSO-stasjonen her eg bur har fjernkontroll som dei stillar inn panelet med kvar dag.
Det kan nevnast at dei har bytta ute-panelet for ikkje så lenge sidan (under eit halvt år sida).
Antar at dette går på infraraud eller ein protokoll tilnærma dette då dei må gå ut for å endre prisane

Kilde: Familiemedlem som driv stasjonen.
Jammen vesle Ryan, gutten min. Panelet ute og pumpepris er to vidt forskjellege ting!
Sitat av Grinder
Jammen vesle Ryan, gutten min. Panelet ute og pumpepris er to vidt forskjellege ting!
Vis hele sitatet...
Haha, trur du misforstår litt der, eg er fullt klar over dette
Prøvde faktisk meg på dette her for eit par år sidan, i og med at eg hadde vener som jobba på bensinstasjoner og at dei sat på msn og surfa osv. Med dette var det enkelt å få tak i IP-en til bensinstasjonen og sjekke ut kva portar osv. som var åpne.

Det eg tenkte på var: Viss panelet ute viser 3 kroner mindre enn det prisen i kassen gjer kan du fint vere jævlig sleip å fylle bensin for fleire hundre spenn og kreve at dei gjer deg bensinen til prisen som står ute. Det å true med kjøpslov er hardt fòr for ein barnearbeidar på statoil. Er du sleip nok til å ville endre prisane på bensinen i kassasystemet så er du sleip nok for dette her og.

Må berre beklage for at eg ikkje skreiv dette her i forrige post, Grinder, eg skulle nok udjupa meg litt betre
På bensinstasjoner der jeg jobber, stiller vi prisene på pumpene med en fjernkontroll som bruker IR. Men for å komme inn til "menyen" må man taste inn to 6-sifrede koder.
På Esso hvor jeg jobber, så få vi en fax med prisendringer. Antall faxer varierer fra uke til uke, men der står ihvertfall prisreduksjon/prisstigning. Et par timer senere ringer det opp en slags telefonsvarer. Der må vi taste inn Stasjon-ID og passord for å bekrefte at vi har endret prisene til de nye anbefalte prisene.

Prisendringene gjøres fra inni bensinstasjonen. For å endre prisene i kassasystemet, må man gå inn i prisendrings-opplegget i kassa, og det klarer ikke hvem som helst. Man må ha jobbet på en bensinstasjon for å klare det.

For de som lurer på hvordan prisene blir endret på de digitale pristavlene på bensinstasjonene, så har ihvertfall vi her jeg jobber, en IR-remote som vi kan stå inne å bruke til å endre på prisen på den digitale pristavla ute.

Tilbake til den saken som førsteinnlegget dreier seg om, så stiller jeg store spørsmålstegn til systemet på den stasjonen. Eneste sannsynlige måten jeg kan tenke meg at det er mulig å endre prisene på utenifra, er gjennom kortterminalen. Kan godt være noen koblinger der som det er mulig å fikse litt på.
Her er det snakk om ubetjente anlegg, dermed bekreftes ikke prisen på samme måte som ved betjente stasjoner.

Alle ubetjente stasjoner har en stasjonsansvarlig, denne personen endrer prisene ved å sende en SMS til sentralen, som så endrer prisene på stasjonen. I ukedagene vil stasjonsansvarlig motta anbefalte priser fra hovedkontoret, men disse kan han velge å godta eller avslå. I Helgene er det selvstyre.
Det er alltid en to minutters buffer mellom tårn og pumpe når prisen oppdateres. Kunden vil få den prisen som er gunstigs for han når han fyller.

Når det kommer til denne saken, så tror jeg at stasjonsansvarlig har endret prisen før kvelden kom, og tastet feil. Så har han sannsynligvis ikke fått med seg at det stod feil på bekreftelsen.

Edit: Leif
Sist endret av Chubby; 3. mai 2008 kl. 10:46.
Jeg jobber på bensinstasjon, og vi kan endre prisene selv. Dog det er en minstegrense på 4 kroner. Det er ikke mulig å endre prisen ute på nyere pumper.

Vi må ringe inn bensinpriser 2 ganger i døgnet, og det er derfra vi får nye priser. Stasjonen tjener nesten ikke noe på bensin, så hvis noe har satt prisen til 5 kr per liter, så taper vi penger, da vi har kjøpt drivstoffet for 8-10 kroner.
Jeg jobbet på en Esso stasjon en måned siden. Pumpeprisene måtte forandres direkte fra kassene. Og nei , det går ikke sentralt. Prisene er bestemte utifra konkurentprisene i ditt område. Så prisene kan for eksempel være 11.50 i oslo , og 12.59 litt utenfor.
Sitat av JohnPetrucci
Stasjonen tjener nesten ikke noe på bensin, så hvis noe har satt prisen til 5 kr per liter, så taper vi penger, da vi har kjøpt drivstoffet for 8-10 kroner.
Vis hele sitatet...
Det er da bare tull. Jeg regner med at det blir det samme på bensin som på diesel, og å få levert diesel på en 5000 liters tank hjemme, så betaler vi over to kroner mindre enn det vi må gjøre på en bensinstasjon! I tillegg så er det bedre kvalitet på f.eks. vinteren.
Sitat av Kamma
Det er da bare tull. Jeg regner med at det blir det samme på bensin som på diesel, og å få levert diesel på en 5000 liters tank hjemme, så betaler vi over to kroner mindre enn det vi må gjøre på en bensinstasjon! I tillegg så er det bedre kvalitet på f.eks. vinteren.
Vis hele sitatet...
Dieselen du får til fyring i hjemmet ditt er tilsatt parafin (mer enn 30% innblanding vil ødelegge egenskapen til dieselen) og vil derfor ikke fryse før det er mer enn 24 kuldegrader. Uansett har ikke du med en 5 000 liters tank behov for vinterkvalitet, da disse tankene er som regel nedgravd og trenge da kun ordinær diesel som holder seg til 11 kuldegrader. Det produseres også en arktisk diesel, denne holder seg til 32 kuldegrader og er raffinert på en annen måte.

Prisene levert BULK (store lass med bil) hjem til privatpersoner går etter listepriser, hvor fortjeneste til selskapene. varelagerbeholdning og en markedsvurdering påvirker prisene.
Stasjoner handler som regel ut fra platts-priser med et mindre tillegg. Dette er markedsprisen inn til selskapene, før de selges videre stasjonene og de støreste kundene.

Kamma - send meg en PM neste gang dere trenger oppfylling, så blir vi sikkert enig om en pris.
Har behov for vinterkvalitet når det er mer enn 30 kuldegrader, jo. Tipper den dieselen jeg snakker om består av cirka 35% parafin. Selv om diesel-kvaliteten blir dårligere jo mer parafin det er i den, så må ihvertfall dieselen være flytende når den skal brukes. Prisene har jo steget noe enormt i det siste, da...
Nå sklir vi veldig off topic her:
Er temperaturen nærmere 30 minusgrader er det den arktiske dieselen du bruker, denne er tilsatt parafin men i all hovedsak er den raffinert (produsert) på en annen måte for å få den egenskapen den skal ha. 35 % innblanding i ordinær farget diesel vil nok ikke være spesielt heldig. Hvor bor du i Hedemark som er så pokkers kaldt, Hedemark?

Ja, prisene er all-time-high i disse dager. Mye av dette skyldes den statlige avgiftsøkningen på 52 øre i grunnavgiften den 01.01.08, generelt økte priser i disse dager pga etterspørselen ikke helt har tatt av enda og for ikke å snakke om oljeprisene.
Pumpeprisen kan endres både sentralt, og manuelt på stasjonen. Skal du endre den manuelt, gjøres dette via masterkassen ute i butikken, eller den på kontoret. EOD.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
for de som lurer på hvilken shell stasjon det er. så er det den på Østerås
Sitat av sky_king Vis innlegg
for de som lurer på hvilken shell stasjon det er. så er det den på Østerås
Vis hele sitatet...
Tusen hjertelig takk for det. Her har jeg sittet i over et halvt år og vridd meg i enorme smerter over at jeg rett og slett ikke visste hvilken bensinstasjon det var. KP til deg!

Edit: så ikke at du var ny her. Velkommen skal du være!
Sist endret av Sjølvaste; 18. november 2008 kl. 18:53.
Jeg jobber på en bensinstasjon, og det er ikke slik at prisen endres automatisk!
Prisen bestemmes av hva prisen er på stasjonene i nærheten! Esso-kjeden gir feks beskjed om: hvis Shell-prisen i byen er 12,40,-, kan vi komme til å få beskjed om å sette prisen til 12,32,- ..
Og jeg vet at man kan manuelt gå inn og forandre prisen til feks 1 krone om man ønsker dette. Har selv prøvd dette, og det funket perfekt. Var ingen som fyllte i det minuttet jeg prøvde det, gjorde det bare for å se om det faktisk var mulig, og det var det!