Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 8242
Jeg er etterlatt etter et par selvmord, ett av dem i nær familie, det andre en venninne. Derfor kommer jeg ikke til å starte tråden med min mening, men heller spørre dere.

De mest repeterte utsagnene jeg har hørt om temaet er disse:

• Selvmord er feigt, det er feigt å la andre sitte igjen, mens man selv stikker av fra problemene

• Enhver person har rett til å bestemme over sitt eget liv – og død.

• Selvmord er et rop om hjelp/oppmerksomhet

• selvmord er moralsk forkastelig

• Selvmord utføres av psykisk syke, samfunnet (psykiatrien) har det fulle ansvaret

• Å ta sitt eget liv er den modigste handlingen et menneske kan gjøre

• De som tar sitt eget liv gjør det i affekt og ville levd videre om de ble reddet


Jeg er spent på å høre tankene deres rundt dette. Det er, slik jeg ser det, et av de siste tabuene i samfunnet vårt. Det føles ofte stigmatiserende, som om man utleverer noe svært personlig, dersom man forteller at en av ens kjæreste har tatt sitt eget liv. Hva den man forteller det til kan man bare gjette ettersom det ikke kommer noe ærlig syn på det etter at man har fortalt om sitt eget tap.
Sist endret av robinson; 1. juni 2007 kl. 18:37.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Vell, Jeg synes det er feigt, og at hvis det hadde vært et rop om hjelp/oppmerksomhet, så ville det vært litt merkelig, ettersom at du får vel ikke så mye av gleden om å få oppmerksomhet og/eller hjelp, hvis du er dau.
Hvorfor man tar selvmord, og om det er etisk riktig kan kun bedømmes etter hvert enkelt tilfelle. Dersom personen som tar livet av seg er faren i en familie, eller bor alene på en øy. Vi har jo alle hørt skrekkhistoriene om mor og datter som kommer hjem fra supern pg finner pappa i en ledning fra taket i garasjen. I et slikt scenario har jeg problemer med å se ropet om hjelp. Man er jo nesten garantert å dø. Et eksempel på et rop om hjelp er piller.
Flere vitenskapelige studier hevder at dersom personen har tatt livet av seg ved hjelp av piller er dtte et rop om hjelp fordi personen som regel ønsker å bli funnet.

Det er samtidig viktig å skille mellom rop om hjelp vs ønske om oppmerksomhet. Dette er to vidt forskjellige ting...

Når allt kommer til alt er det ingen andres feil at vedkomne velger å ta livet av seg (Med mindre vedkomne med vilje har blitt drevet mot selvmord av en bekjent.)

Brunost

*EDIT* Wee post nummer 100!!!
*edit2* KP til cajsa for genial tråd
Sist endret av brunost; 1. juni 2007 kl. 19:02.
en ting skal være helt klart: det å være deppa er helt forgjævlig! de som velger å ta livet sitt må jo ha det veldig fælt når de betemmer seg for det. jeg er sikker på at de tenker ivertfall litt på hva de skal gjøre og hvordan det blir for de etterlatte.

jeg har selv i det som for meg virket som en desperat tid tenkt på det, men jeg er fo feig, og tenker på hvordan skal lillebroren min ha det. gå rundt å tenke at storebror drepte seg selv kan ikke være så bra. han kan få skyllfølelse å vurdere det samme. det må også være fælt for foreldrene å gå rundt å tenke på.

for en deppresiv tråd.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det blir jo, slik jeg ser det, feil å generalisere selvmorderene etter en mening.
Man må jo se hva som ligger bak årsaken til hvert enkelt selvmord for å i det hele tatt å uttale seg om hvor bra/dårlig denne handlingen var.

"• Selvmord utføres av psykisk syke, samfunnet (psykiatrien) har det fulle ansvaret"

Den første delen av det utsagnet der er vel ganske selvfølgelig, tar man selvmord så har man ett eller flere psykiske problem, men man kan ikke automatisk skylde på samfunnet av den grunn.

Jeg merker at dette er et vanskelig tema å diskutere, for jeg har problemer med å komme på noe fornuftig å si om saken.
Jeg tror de som tar sitt eget liv er svært deprimert, og ser selv ingen annen løsning på situasjonen de er i enn å avslutte livet. Jeg syns ikke at man kan tillegge en spesiell offentlig instans, eller en person skylden for et selvmord, men jeg tror mange kunne ha vært reddet dersom de hadde fått den nødvendige hjelpen. Jeg tror ikke det er rop om hjelp, da er det mer vanlig å skade seg selv, uten at det ender med død.
Kommer ann på hvorfor.
Når en samurai begikk seppuku var det jo en måte og dø med æren i behold.
Men når en tenåring henger seg fordi han er sinna på mamma er det jo en helt annen sak.
Så for min del kommer det helt ann på hvilket grunnlag du har for og drepe deg selv.
Jeg mener også at alle burde få bestemme over sitt eget liv, og sin egen død.
Tenk litt over det. Du finner ikke lengre noen glede ved å leve, og føler at det bare er smerte og lidelse som venter på deg i resten av ditt naturlige liv. Ingen forstår hvordan du har det, og til slutt bestemmer du at det ikke er verdt det.

Kanskje man kunne fått hjelp, men mange har gått runda i psykiatrien først.
Er det feigt å la andre være igjen? Å bite sammen tenna og leve bare for andre er den mest uselviske handlingen man kan gjøre, og ikke alle har det i seg.
I blandt blir man bare fanget i verden, og ser bare en utvei. Dessverre..
Jeg kan faktisk si meg enig med de fleste av utsagnene - til en viss grad. For eksempel utsagnet om at de som tar sitt eget liv i affekt: Ja, en del av de som tar selvmord gjør nok det, men langt fra alle, og derfor blir det feil å generalisere på den måten. Dette er forskjellig fra tilfelle til tilfelle.

Jeg vil forøvrig føye til noe angående utsagnet om at det er et rop om hjelp: Jeg tror heller dette gjelder "mislykkede" forsøk. Om man faktisk går så langt at man "lykkes" med det, så er det nok dette man helst vil.
Jeg har også opplevd selvmord i nær familie. En onkel av meg valgte å ta sitt eget liv for snart 1 år siden. Ingen hadde trod noe slikt kunne skje, vi som kjente han best hadde ingen anelse om han hadde noen problemer som kunne føre til at han ville ta sitt eget liv. Han har 2 unger, og kone som han har vært gift med i 10år.

Det som for meg og resten av familien er vanskelig i denne saken er at ingen vet grunnen til at han valgte og ta sitt eget liv. I ettertid har jeg hatt mange tanker om hvorfor han gjorde det han nettop gjorde. Nå sitter 2 unger uten far og ingen av de vet hvorfor han gjorde det. Han hadde ikke skrevet en lapp eller noe som kan gi oss svar på hvorfor ting ble slik de ble.

Men nok om dette...

Noen mener det å ta sitt eget liv er en feig løsning, og man tenker bare på seg selv. Jeg er delvis enig i dette. Jeg har selv slitt med depresjoner og har sett mørkt på hele livet i noen perioder og tenkt tanken på og gjøre det slutt. Jeg har vært ut og inn i samtaler med leger og gått på antidepresiver osv... Men samme hvor mørkt ting har vært har jeg bestandi klart og tenke litt positivt. Uansett hvor mørkt livet kan være, så er det bestandig noe positivt og se fram til.

Samtidig respekterer jeg de som har tatt valget med og gjøre det slutt, noen sliter veldig psykisk eller med andre problemer og klarer ikke og komme ut av det. Enkelte er redd for og søke hjelp, mens andre vil ikke. Om du selv ikke ønsker hjelp eller velger å ta imot hjelpen du kan få så vil du tilslutt møte "veggen" Om du er deprimert og sliter med eks psykiske problemer over lengre tid og du ikke klarer og finne en positiv utvei så forstår jeg at noen personer tar valget med å ta sitt eget liv.

De etterlatte etter slike tragiske ulykker om jeg kan bruke det ordet vil tenke my på dette i ettertid, hvorfor gjorde han det? Har jeg gjort noe galt? Sviktet vi han? Hva kunna vi gjort for at dette ikke skulle ha skjed? Mange kommer til og få problemer i ettertid pga valget du tok.
Men skal du bestandig tenke på alle andre når livet ditt er helt ute og kjører ? Greit de du etterlate blir såret og vil sitte tilbake med mange tanker om hvorfor dette har skjed. Men om du sliter så mye at du ikke finner noen annen utvei en å ta ditt eget liv, så forstår jeg de som velger dette. Iallefall om du har gitt forsøk på å ta imot hjelp. Ikke alle er like sterke psykisk.

Skal man tenke på sitt eget liv eller andres?

Det finnes altid noen som vil hjelpe deg!

Ble veldig rotet skrevet dette, og sikkert ikke så veldig mange som forstår noe. Men har gitt et forsøk
Sist endret av EXzlator; 1. juni 2007 kl. 19:05.
Du glemte ett vesentlig punkt som gjelder for så og si ALLE selvmord og noe som jeg mener; Selvmord er og blir en egoistisk handling. Bare tenk på pårørende hvordan de har det etterpå?

Det kan jo også diskuteres om det er feigt og svakt. Feigt pga man ikke tør å møte problemene i livet, svakt fordi man ikke takler dem.

Men ja. Alle personer har retten til og bestemme over sitt eget liv mener jeg, dette gjelder også og ta sitt eget liv. Men det er aldri den rette løsningen.

Mulig jeg kan virke litt kynisk nå men jeg har så absolutt full sympati til de som er pårørende etter ett selvmord!! Jeg synes at selvmord er det tristeste ett menneske kan gjøre mot seg selv og jeg håper jeg aldri kommer til og oppleve ett selvmord i min omgangskrets!
Sist endret av magziii; 1. juni 2007 kl. 19:35.
Sitat av magziii
Feigt pga man ikke tør å møte problemene i livet, svakt fordi man ikke takler dem.
Vis hele sitatet...
Hvis man har en kjip sykdom og skal trolig dø om 6-12mnd, men ikke kan gjøre annet enn å ligge stille og ha det skummelt vondt, er man da feig og svak om man korter ned ventetiden?

Sært eksempel, men selvmord trenger ikke nødvendigvis være så ille som mange skal ha det til.
Det blir rett og slett for dumt å forsøke generalisere selvmord inn i noen av de kategoriene du stiller opp Cajsa og med et slikt utgangspunkt blir det neppe en fruktbar tråd. Slik jeg ser det ligger det utrolig mange prosesser bak et forsøk på å ta sitt eget liv. Noen ganger psykologiske og personlige faktorer, andre ganger sosiale. I de alle fleste antagelig en kombinasjon.
Sitat av Cajsa
• Selvmord er feigt, det er feigt å la andre sitte igjen, mens man selv stikker av fra problemene
Vis hele sitatet...
Feighet er kansje det een av de få tingene som redder mange fra å begå selvmord, dessuten kan det hende at problemet kansje ikke er noe andre sitt, men kun ens eget. Ut over det har feighet lite med slikt å gjøre.
Sitat av Cajsa
• Enhver person har rett til å bestemme over sitt eget liv – og død.
Vis hele sitatet...
Det burde vel være en selvfølge. Det forhindrer vel ikke at ens nære, enten det er venner eller ikke, å forsøke å få oss til å endre det vi gjør, enten det har med livet eller døden å gjøre.
Sitat av Cajsa
• Selvmord er et rop om hjelp/oppmerksomhet
Vis hele sitatet...
I noen tilfeller er det de. I andre tilfeller er det noen som har tenkt lenge på det, og ikke ser noen praktisk vei ut, eller bare er lei livet, eller det livet bringer med seg. Selvmordsforsøk, dvs metoder eller måter som gir en god sjanse for at man kan bli reddet fra forsøket kan i mange tilfeller hevdes å være et desperat forsøk på å få hjelp.
Sitat av Cajsa
• selvmord er moralsk forkastelig
Vis hele sitatet...
Definer moral, og jeg skal forrtelle deg at moral er forkastelig.
Sitat av Cajsa
• Selvmord utføres av psykisk syke, samfunnet (psykiatrien) har det fulle ansvaret
Vis hele sitatet...
For å forsvare det utsagnet må man nesten pålegge sanfunnet å gå inn og undersøke følelsene til alle mennsker. Sannsynligvis ville en slik tvang av psyken frembringe flere selvmordsforsøk, for de færreste av oss vil egentlig ha noen som trenger seg inn i sinnet våt, selv om det er aldri så sunt. Når det kommer til ansvar eller skyld i selvmordssaker kan man vanskelig sette pekefingeren på EN detalj og si at det var det som skjedde. Det er et sammensurium av følelser, fakta, mere følelser og det som til slutt skjer.
(som en sidenotis. de fleste mennesker kan det settes en eller annen diagnose på innenfor psykiaterien, selv om de ikke er potensielt farlige for seg selv eller andre. når det skjer, hvem vil da være 'normale' nok til å kunne sette en diagnose?)
Sitat av Cajsa
• Å ta sitt eget liv er den modigste handlingen et menneske kan gjøre
Vis hele sitatet...
Selvmord har like lite med modighet som med feighet å gjøre. Kansje det mest modige man kan gjøre er å fortelle noen om det og ta i mot hjelp fra andre.
Sitat av Cajsa
• De som tar sitt eget liv gjør det i affekt og ville levd videre om de ble reddet[/b]
Vis hele sitatet...
Nei. Enkelte folk kan bestemme seg om ting og klare de, uansett hvor mange som mener at det er en dum ide. Andre klarer det ikke. Noen klarer det på første forsøk.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Å ta selvmord syns jeg på ingen måte er modig. Spørsmålet som gjerne blir reist i forbindelse med selvmord er om det er en egoistisk handling. Jeg har diskutert dette temaet så mange ganger (også her på forumet om jeg ikke tar helt feil) og bottom line for min del er at man har rett til å gjøre hva man vil med sitt eget liv. Mange sier som sagt det er egoistisk, men det er like egoistisk av folk å tvinge en person til å leve et liv som ikke er til å holde ut.

Det fins forresten hele fem tråder om _NØYAKTIG_ det samme temaet fra før. Søk på "selvmord" så finner du det.
Sist endret av thomasf; 1. juni 2007 kl. 20:16.
Er det ikke like egoistisk å forlange at en person skal kun leve pga du vil det, uansett hvor jævlig den personen som vurdere selvmord har det.?
Spesielt viss man har søkt hjelp og prøvd de mulighetene som samfunnet har å tilby nå til dags?
Men det er litt idiotisk å ikke f.eks. legge en lapp som forklarer situasjonen eller snakke med de som blir pårørt av et slikt valg...

Selvmord er både modig og feigt, for å si det enkelt.
Tror ikke det er et valg et menneske vil ta i utgangspunktet.
Sist endret av sneipen; 1. juni 2007 kl. 20:16.
Min mening om selvmord er at hvis den rammede personen har snakket med psykolog, familie og nære venner og har fortsatt lyst og ta livet sitt, så er det ikke så egoistisk som de fleste skal ha det til.
Selvmord er noe man gjør av egen vilje, og ser personen på selvmord som den eneste utveien er det noe jeg respekterer 100 % iallefall.
Sitat av Goophy
Hvis man har en kjip sykdom og skal trolig dø om 6-12mnd, men ikke kan gjøre annet enn å ligge stille og ha det skummelt vondt, er man da feig og svak om man korter ned ventetiden?

Sært eksempel, men selvmord trenger ikke nødvendigvis være så ille som mange skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Det kan jo også diskuteres om det er feigt og svakt. Feigt pga man ikke tør å møte problemene i livet, svakt fordi man ikke takler dem.

Les skikkelig og ikke bare ta ett par ord av setningen.

Jeg har selv en av mine aller nærmeste som ligger dødssyk med meget, meget store smerter. Om han hadde gjort noe sånn hadde jeg blitt utrolig lei meg og jeg synes ikke det hadde vært riktig, men direkte feigt hadde det ikke vært nei. Men synes det er utrolig sterkt og leve i håpet og holde ut smertene. Jeg lever med ett håp og det vet jeg at han også gjør, og så lenge det er håp er det liv, uansett hva evt leger eller lignende sier!!
Jeg har inntrykk av at en del av dere mener at selvmord begås av folk som er friske. Jeg tror ikke det er tilfelle i det hele tatt. Dem som tar selvmord regner jeg som høyst sannsynlig psykisk syk. Det trenger ikke nødvendigvis å være en schizofreni eller slikt, men bare en kraftig depresjon.

Hvis ikke personen er psykisk syk, så kan det være en kraftig (negativ) hendelse eller noe annet i livet som er uutholdelig å leve med. Man tenker ikke nødvendigvis klart i en slik livssituasjon. Og hvis man ikke har et nettverk rundt seg som fanger opp diverse faresignal, så skjer det tragiske.

Derfor blir det galt å legge vekt på om det er feigt, egoistisk eller moralsk forkastelig. Det skal vel litt til for at noen tar selvmord? Jeg vil si folk som tar selvmord er psykisk syk, eller rett og slett ikke klar i hodet.

Edit: da mener jeg folk som er fysisk friske. Ikke dødshjelp ect.
Sist endret av Fiddi; 1. juni 2007 kl. 21:08.
Sitat av Cajsa
• Selvmord er feigt, det er feigt å la andre sitte igjen, mens man selv stikker av fra problemene
Vis hele sitatet...
Hva med om "de andre" har skylda for selvmordet? Da stikker man jo ikke av i den forstand.

Sitat av Cajsa
• Enhver person har rett til å bestemme over sitt eget liv – og død.
Vis hele sitatet...
Ja? Fordi vi bor i et fritt land, gjør vi ikke..?

Sitat av Cajsa
• Selvmord er et rop om hjelp/oppmerksomhet
Vis hele sitatet...
Jeg tror at de som truer med selvmord gjør det for oppmerksomhet, og eller fordi de er desperate. De som er seriøse om selvmord ville bare ha gjennomført det, og ikke gitt noen hint, sagt det i klartekst, eller på annen måte utgitt noen faresignaler.

Sitat av Cajsa
• selvmord er moralsk forkastelig
Vis hele sitatet...
Dette er et spørsmål om synsvinkel.
Det kan jo hende at personen er alvorlig syk, og rett og slett vil avslutte?

Sitat av Cajsa
• Selvmord utføres av psykisk syke, samfunnet (psykiatrien) har det fulle ansvaret
Vis hele sitatet...
Dersom noen virkelig vil dø, så kan de antageligvis gjøre dette uten nevneverdige hindringer. Man kan ikke pålegge yrkesgrupper å sjekke alles psykiske tilstander.

Sitat av Cajsa
• Å ta sitt eget liv er den modigste handlingen et menneske kan gjøre
Vis hele sitatet...
Dette utsagnet synes jeg er ganske merkelig?

Sitat av Cajsa
• De som tar sitt eget liv gjør det i affekt og ville levd videre om de ble reddet
Vis hele sitatet...
Spørs på situasjonen.
Dersom det dreier seg om ei midlertidig krise, så vil nok personen egentlig leve videre...
Jeg har selv opplevd at nære bekjente gjør slutt på livet ved egen hjelp. Og det gjør like forbanna vondt hver eneste gang!

Men allikevel:
Dersom jeg en dag finner det for godt å legge på røret vet egen hjelp, så vil jeg helst i en sådan situasjon være meg frabedt å bli kalt egoist etc. Dette er mitt liv, og jeg gjør som jeg vil med det. Før eller senere forlater vi alle denne planeten for å komme seg over til de evige jaktmarker, og hvorvidt det skjer for egen maskin eller via moder natur bør ha lite å si for etterlevende.

Jeg ønsker ikke å forsvare noen, hverken på den ene eller andre siden, men bare å si det så enkelt som at dette er mitt liv, og det bestemmer jeg over. Like mye som jeg bestemmer om jeg vil ha en øl på en onsdag, la være å drikke på en lørdag eller rett og slett lese 12 timer til eksamen på en søndag.

Og bare for å understreke det, livet har hatt sine harde smeller, men jeg har aldri, aldri vurdert å legge på røret ved egen hjelp. Holmiz er en happy fish, som har sitt syn på livet
Sitat av Holmiz
Og bare for å understreke det, livet har hatt sine harde smeller, men jeg har aldri, aldri vurdert å legge på røret ved egen hjelp. Holmiz er en happy fish, som har sitt syn på livet
Vis hele sitatet...
Hvilke metoder bruker du så når det blåser som værst?
Sitat av Gubbe
Hvilke metoder bruker du så når det blåser som værst?
Vis hele sitatet...
Det er vel opp til hver enkelt, men for meg: Telefonsamtaler med familie, venner osv. Pils og pælme ting hardt i veggen (uten å plage andre) funker også jævli bra. Ex-en la igjen en kulegrill som kurerte det meste da det ble slutt

Men alt i alt, stor takknemlighet for at jeg er der jeg er, og så velger jeg å se muligheter framfor begrensninger!

Må presisere at jeg har vært utrolig heldig både med familie, og til dels mange av mine venner! Især familien og min mor stiller opp til alle døgnets tider!

Og moralen min er: Alle har det jævla kjipt før eller senere, så det er bare å gjør det beste ut av det, folk har overlevd være ting før!! (dette er sagt utifra meg selv, og jeg vet jeg kan være norgesmester i å være sårbar..)

Håper dette var et utfyllende svar?

Hilsen Anders

Edit: Har egentlig masse mer på hjertet angående hvordan jeg holder motet oppe når det blåser som verst, men dette var hovedtrekkene Det viktigste er å tenke positivt!
Sist endret av Holmiz; 2. juni 2007 kl. 00:34.
Sitat av Cajsa
• Enhver person har rett til å bestemme over sitt eget liv – og død.
Vis hele sitatet...
Iflere land er det ikke slik og var heller ikke sånn i norge før.Heldigvis er denne regelen endret.

Har godt på kraftige smeller men ALDRI har selvmord vært i tankene mine en gang.Svelge det i seg og fortsette på.
Enhver person har rett til å bestemme over sitt eget liv – og død.
Vis hele sitatet...
Hvis en person over anstendig alder har vurdert det og kommet frem til at selvmord er løsningen, selv om han/hun vet at andre mennesker i livet hans/hennes kommer til å bli påvirket av det bør personen ha lov til det.. Det å forvente at en person skal pine seg gjennom et liv når han/hun heller vil dø - det er egoistisk det
Sist endret av Coldfire; 2. juni 2007 kl. 01:12.
Sitat av Cajsa
Bla bla bla....
Vis hele sitatet...
Asså, jeg syns selvmord kan være greit å ha prøvd lissom..
Sitat av magziii
Du glemte ett vesentlig punkt som gjelder for så og si ALLE selvmord og noe som jeg mener; Selvmord er og blir en egoistisk handling. Bare tenk på pårørende hvordan de har det etterpå?
Vis hele sitatet...
Joda, men husk at det finnes uendelig med forskjellige grunner til å ta dette skrittet. Min bestefar tok sitt eget liv før jeg ble født, når min far var 15 år - såvidt jeg har skjønt så tok han livet sitt fordi han ikke klarte å inntjene penger til å forsørge familien, men ved å ta selvmord så ville familien få støtte til mat og bo. Det kan umulig være en egoistisk handling?

Ellers er det veldig mange gode tanker rundt dette her, selv klarer jeg ikke å ta noe fast standpunkt til dette - jeg tror heller ikke det er riktig å ta noe fast standpunkt til dette.
Det er ganske enkelt å luke ut de som har opplevd et selvmord eller et selvmordsforsøk i denne tråden. Masse av svarene henger rett og slett ikke på greip!

Min personlige mening er at med mindre du har opplevd noe lignende så kan du for pokker holde deg for god for å svare. Det er ufattelig mange elementer man aldri kunne tenke seg før det inntreffer!

Folk som påstår at de har gått på en kraftig smell og ikke tenkt på selvmord velger jeg å påstå ikke har gått på en kraftig nok smell. Husk også at det er forskjellig på hvordan et menneske reagerer! Selv om du klarer det så er ikke det synonymt med at alle andre skal klare det. Trodde de fleste fikk med seg det når de hadde gym i første klasse!
Først takker jeg for mange og ærlige innlegg, man blir rett og slett litt klokere av dem. Jeg hadde skrevet et langt innlegg som handlet om avstanden mellom en suicidals persons sinn og en frisk persons. Bare det at man ikke er i stand til å tenke på de nærmeste, forteller meg at man er nødt til å fjerne seg gradvis fra livet. Så det er en slags lang og gjennontenkt prosess. Jeg har diskutert nettopp dette ukentlig med en psykiater i tre kvart år. Prosessene til selvmorderne er ganske like, selv om situasjonene, motivene og omstedighetene er svært forskjellig i de enkelte tilfellene.

I mitt nærmeste tilfelle forenkeler jeg det på denne måten for min fem år gamle datter: "Pappa var så trist i tankene sine at de ble syke. Når tankene blir syke, trenger de hjelp. Pappa visste ikke det og da visnet tankene hans til slutt. Når til og med tanken på deg visnet, tok han geværet sitt og skjøt deg i hodet for å ta bort de ødelagte tankene." *)

På lignende måte kan man vel oppsummere det for oss voksne også. Det blir uansett like ubegripelig for oss og uvirkelig når det rammer. At han/hun virkelig var i stand til å gå den siste biten Det er ikke meningen at vi skal forstå et sinn uten håp eller bevege oss i det landskapet hvor alle konturene er utvisket. Vårt overlevelsesinstinkt forteller oss at vi skal kjempe for livet. Hvordan kan vi da forstå de som gjør det motsatte?

Når det gjelder punktene om hva jeg hører oftest om selvmordere, kan jeg ta dem punkt for punkt slik noen av dere har gjort, men jeg orker ikke nå. Men jeg håper i det minste det ikke så ut som om de representerte mine holdninger. I tillegg har jeg noen tall vedrørende en del av dem. Jeg kan heller spare det. Trøtt og sliten Cajsa nå.




*) Dette er selvsagt gjort i samarbeid med barnepsykologer. Om det er spørsmål eller interesse knyttet til dette, send meg gjerne en PM.


P.S
Kjære Kardemommeby
Jeg vet ikke om du har et horn i siden til meg eller om du rett og slett trenger å vise deg litt. Men du får den respekten du utviser selv. Jeg liker mange av tankene dine, og sant og si smiler jeg skrått av raptusene dine også. Selv om denne var utidig.
Heh, her var det mye rart. Først og fremst synes det blir feil å gjøre selvmord akseptert i samfunnet da det i aller høyeste grad gir en støtteerklæring til de som ikke ser noen annen utvei at selvmord er okej. Jeg synes det er direkte forkastelig å lese innlegg som støtter oppom selvmord som akseptabelt.

En venninne av meg valgte å sette selvmordstanker ut i livet i en alder av seksten år. Selv om hun hadde tenkt på selvmord før, var det først etter at hun brøt kontakten med sine gamle venner og fant en gruppe nye venner på et nettfora for suicidale at hun gjennomførte det. I en sms som tikket inn klokken 4 om morgenen stod det at hennes nye venner mente det ville løse alt. Heldigvis endte det med at hun nå blir tvangsbehandlet, men det kunne ha gått så mye verre.

Jeg mener helt klart at dette viser farene med å akseptere selvmord. Det er viktig å forstå at en person som vil ta sitt eget liv allerede er psykisk syk, personen tenker ikke klart lenger og ser ingen utvei men det betyr ikke at det faktisk er slik. Dette gjelder personer som er suicidale på grunn av hendelser i livet som påvirker personen psykisk, ikke mennesker i ekstrem fysisk smerte. Der mener jeg det trengs en debatt.
Sist endret av John B; 2. juni 2007 kl. 10:18.
Sitat av Deezire
Folk som påstår at de har gått på en kraftig smell og ikke tenkt på selvmord velger jeg å påstå ikke har gått på en kraftig nok smell. Husk også at det er forskjellig på hvordan et menneske reagerer! Selv om du klarer det så er ikke det synonymt med at alle andre skal klare det. Trodde de fleste fikk med seg det når de hadde gym i første klasse!
Vis hele sitatet...
Sorry var ikke meningen og prøve og bevise at jeg har gått på like stor smell som de som har tatt livet sitt.Var ikke det jeg mente.Men jeg vil tro at uansett hvor stor smellen er at det vil være mulig å komme seg over det.
Sitat av kardemommeby
Hva var det egentlig som var så utidig her?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det handler litt om respekt, og om å være såpass sosialt oppegående at man vet tid og sted for fleip og alvor. Du mangler alt dette, fordi du synes det er morsomt å drive trolling. Når man starter en dypt alvorlig tråd om selvmord, så er det vanlig folkeskikk å ikke fleipe med det, selv om man tror selv man er hysterisk morsom.
Sitat av Cajsa
P.S
Kjære Kardemommeby
Jeg vet ikke om du har et horn i siden til meg
Vis hele sitatet...
Det er avataren din. Hva er det for slags SKO!!

..eller om du rett og slett trenger å vise deg litt. Men du får den respekten du utviser selv. Jeg liker mange av tankene dine, og sant og si smiler jeg skrått av raptusene dine også. Selv om denne var utidig.
Vis hele sitatet...
OK. Jeg skal aldri erstatte et sitat lenger med bla..bla.. bla.. og jeg skal aldri mer si noe useriøst om selvmord, dra vitser på bekostning av kreftpasienter, handicappede, fulle folk, homofile, dansker, svensker, negre, pakistanere, folk med liten tiss, blondiner etc. Det kan jo tilfeldig tenkes at det er en dritings homofil negersvenske med liten tiss i en tråd med en blond mamma som døde av kreft, som tar seg nær av vitsene mine. Det må jo jeg kunne lukte, akkurat som jeg burde kunne sniffe opp når en annen forumskribent har en datter med pappa som spiste bly. For alle forvokste guttunger i min kategori må selvfølgelig ha psykiatrisk innsikt på lik linje med spidermans edderkoppsans.

Jeg har ikke så mange sterke meninger om selvmord. Det kan godt være at jeg ville følt at folk som tok selvmord var noen feige jævla egoister hvis jeg selv ble etterlatt, men det har nok da mer med MINE følelser å gjøre enn det beskriver virkeligheten. Det er kanskje litt vanskelig rent praktisk å lage statistikk over selvmordsgrunner, litt vanskelig å stikke spørreskjema i hånda før de henger seg og sånn. Men jeg er ganske sikker på at feighet ikke er en generell grunn til selvmord. Det er faktisk sånn at en ikke skal gi suicidale angstløsende medisiner, fordi en da ser at selvmordsraten ØKER. Da tør de plutselig å følge tankene sine helt ut en gang på natta når depresjonene er verst.

Sitat av DonTomaso
Jeg tror det handler litt om respekt, og om å være såpass sosialt oppegående at man vet tid og sted for fleip og alvor. Du mangler alt dette, fordi du synes det er morsomt å drive trolling. Når man starter en dypt alvorlig tråd om selvmord, så er det vanlig folkeskikk å ikke fleipe med det, selv om man tror selv man er hysterisk morsom.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skulle se på vaskelappen i nakken din, står det "dypt alvorlig eksemplar" eller "irriterende pompøs og selvhøytidelig" skrevet med liten skrift der? Ved siden av "Do NOT tumble dry, som morra di tydeligvis overså..
Sist endret av kardemommeby; 2. juni 2007 kl. 14:02.
Du og alle postene du skriver her inne er BOSS kardemomme! Du bidrar ikke med noe, og ødelegger alle tråder du skriver i. At du ikke kan se hvorfor folk reagerer på måten du skriver her inne sier alt om deg. Du er ubrukelig, og burde vært kastet til helvete ut av FF!

[/OT]

EDIT; Haha, du tror for godt om deg selv kardemomme
Sist endret av Cikey; 2. juni 2007 kl. 14:16.
Sitat av Cikey
Du og alle postene du skriver her inne er BOSS kardemomme! Du bidrar ikke med noe, og ødelegger alle tråder du skriver i. At du ikke kan se hvorfor folk reagerer på måten du skriver her inne sier alt om deg. Du er ubrukelig, og burde vært kastet til helvete ut av FF!

[/OT]
Vis hele sitatet...
Ja, det var en kristen Bergenser som ikke likte at jeg spekulerer i at en viss andel av folk som ser mirakler på høylys dag har en form for schizofreni. Det var så ille at jeg kom med noen andre synspunkter på religiøsitet at Cikey ikke lenger klarer å gjøre annet en å pønske ut nye personangrep hver gang han har muligheten. Dakar liden. Gud elsker deg allikevel.
Sitat av John B
Heh, her var det mye rart. Først og fremst synes det blir feil å gjøre selvmord akseptert i samfunnet da det i aller høyeste grad gir en støtteerklæring til de som ikke ser noen annen utvei at selvmord er okej. Jeg synes det er direkte forkastelig å lese innlegg som støtter oppom selvmord som akseptabelt.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si at jeg på noen måte støtter selvmord, men jeg syns argumentet med "tenk på alle de pårørende" osv. er forkastelig. I et forsøk på en annen måte å formulere meg; når jeg tenker på ordet tortur ser jeg for meg en person som blir utsatt for maksimal fysisk smerte mulig, uten å bli drept. Selvfølgelig finnes det andre måter for tortur, men det er ikke det jeg prøver å diskutere her. Så - la oss gjøre denne fysiske smerten i tortur om til psykisk.

Da har vi en person, med maksimal psykisk smerte, som pines hver dag. Og da snakker jeg selvfølgelig ikke om de ti-tusener av ungdom som synes synd på seg selv, jeg snakker om den 0,5% - kanskje mindre, som virkelig lider! Er det da rett å ha et samfunn som krever at denne personen skal leve, for at familie og venner skal slippe å føle sorgen av tapet?

Jeg mener ikke at selvmord er akseptabelt, i de fleste tilfeller vil jeg tro at man med hjelp fra andre, og ved å se fremover, kan komme seg på beina igjen. Som du sa,
Sitat av John
...personen tenker ikke klart lenger og ser ingen utvei men det betyr ikke at det faktisk er slik...
Vis hele sitatet...
Men, de personene (la oss nå anta at av hele verdens befolkning finnes det minst èn) som ikke har noe mulig utvei - som livet rett og slett er en lang tortur for. Skal denne personen fortsette å la seg pines for familien og vennenes del - istedet for å ta livet av seg selv? Er det bare jeg som finner dette "kravet" til å leve for andres del forkastelig?


Edit: Åfftåpik: La oss prøve å holde kardemommeby ute av diskusjonen, ettersom verken han eller de som "krangler" med han bidrar?
Sist endret av Coldfire; 2. juni 2007 kl. 17:09.
Sitat av Coldfire
Er det bare jeg som finner dette "kravet" til å leve for andres del forkastelig?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg syns alle "argumentene" som Cajsa la ut for debatt er overforenklede og heller representative for sterke meninger på tynt grunnlag.

Men innvendingene dine er veldig hypotetiske. Hva slags folk er det som virkelig lider, ønsker og dø, men samtidig ikke kan hjelpes, hverken med snakketerapi eller antidepressiva? Er det forkastelig å hindre folk som vil ta selvmord? Eller er det holdningene i seg selv- "sucidale er egoistiske drittsekker" som du syns er forkastelige?
Sitat av kardemommeby
Er det forkastelig å hindre folk som vil ta selvmord? Eller er det holdningene i seg selv- "sucidale er egoistiske drittsekker" som du syns er forkastelige?
Vis hele sitatet...
Det er det at selvmord blir sett på som en egoistisk handling jeg syns er forkastelig ja. For all del - hvis du har muligheten, stopp et selvmord - da jeg tror de fleste som vurderer selvmord har en bedre mulighet, som terapi eller lignende.
Hva syns du om å holde igjen akutte selvmordskandidater mot sin egen vilje?
Føler kort for å presisere mine holdninger og meninger her:
- Har selv blitt 28 år gammel, og innser at verden ikke varer evig for min del. Derav min holdning til at jeg selv vil velge når jeg legger på røret, uten å bli moralsk forkastet av den grunn.
- Alle mennesker opplever før eller senere kjipe ting her i livet, som setter livet i perspektiv for oss. Det som skiller oss fra hverandre, er hvordan vi velger å takle nettopp disse tingene.

Sorg og andre vanskelige opplevelser i livet er ikke rangerbart. En bagatell for noen er livets sammenbrudd for andre, især tidlig i livet. Ja jeg har gått på en smell, med stikkord utro dame og mor med kreft&cellegift innen samme uke (det siste gikk heldigvis veldig bra!), uten at jeg føler for å glorifisere min tilstand av den grunn. Shit happens anyhow, its how you deal with it, som betyr noe.

Kort oppsummert, vi går alle på våre smeller, og alle opplever de forskjellig. Valget er derimot det samme: Hvordan dealer vi med det som har skjedd, lære eller fortvile?
Selv foretrekker jeg å fortvile først, for så å lære av det hele. Legge på røret for godt skal vi alle en dag, enten vi vill eller ei, jeg har veldig mye jeg vil utrette før den tid!!

Positiv hilsen Anders
Sitat av kardemommeby
Hva syns du om å holde igjen akutte selvmordskandidater mot sin egen vilje?
Vis hele sitatet...
Her er det jo da nødvendig med en definisjon på akutte selvmordskandidater - så jeg prøver meg. En person som selvmord uten tvil vil være det beste valget for, da livet videre ikke har noen annen tenkelig/utenkelig mulighet for forbedring - syns jeg burde få ta livet av seg selv ja..

Jeg utelukker bare ikke at for en eller annen stakkar der ute er selvmord den beste veien..

Men det er ikke det jeg er ute etter å argumentere for i denne samtalen, da det meste under dette temaet er som du sa veldig hypotetisk. Det jeg vil frem til er at det å se på selvmord som en egoistisk handling er forkastelig. Jeg mener at det å kreve at et annet menneske skal leve for din skyld, din lettelse, dine følelser - det er egoistisk.
Sist endret av Coldfire; 3. juni 2007 kl. 04:56.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av lars?
Er det feigt å la andre være igjen?
Vis hele sitatet...
IMO, nei. Alternativet er mye verre.
De burde tvinges til hjelp. Det finnes alltids en løsning på alt...
Akkurat det med selvmord er vanskelig å uttale seg om. Selv, så synes jeg det er vanskelig å i det hele tatt ha noen mening om det! Jeg har også opplevd selvmord litt for nærme på meg, flere ganger. Jeg har sett hva det gjør med venner og familie, også med meg selv.

Å ta sitt eget liv er den modigste handlingen et menneske kan gjøre
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig for mange å innse hvor mye styrke som faktisk må til før du klarer å avslutte et eget liv. Jeg sier ikke at det er modig, men det er ikke lett. Det skal mye jævelskap til før du klarer å presse deg selv og kroppen din til å ikke høre på instinktene dine. Alt i et menneske sier at du skal leve, du skal overleve. Selv for en deprimert tenåring skal det mye til før du tar selvmord. Husk selvmordets definisjon: Du er klar over konsekvensene! Jeg tror ikke selvmord blir gjort i affekt, selvmord er ofte en veldig gjennomtenkt handling.

Selvmord er feigt, det er feigt å la andre sitte igjen, mens man selv stikker av fra problemene
Vis hele sitatet...
Som er noe jeg har hørt uttalige ganger. Jeg syns ikke det er feigt, heller ikke modig. Jeg syns det er mer egoistisk å sitte å hate den som begikk selvmord, enn å være den som tar selvmord.

Jeg vet om en, kjente han ikke, som tok selvmord. Han bodde på et internat, var godt likt og hadde mange venner. Det er ikke ukjent at han strevde mye, familien hans brydde seg ikke det minste om han. Denne personen satt alene på et tomt internat på julaften! Og alle andre ferier. Jeg kjenner venner av han, og alle tenker det samme: Hvorfor skjønte vi det ikke? De visste hvordan han hadde, de visste også at han lenge hadde tenkt til å ta selvmord. Ingen gjorde noe, og først etterpå angrer de på at ingen inviterte han hjem til seg på julaften. Så, hvem er egoistisk i denne sammenhengen, han som begikk selvmord eller de som visste om hvordan han hadde det og aldri gjorde noe? Ja, vennene hans sliter fortsatt med dårlig samvittighet. Noen klandrer han, andre seg selv.

Ja, det finnes alltid en annen utvei. Men hva hjelper det å sitte å hate dem som tar sitt eget liv? Hvorfor ikke tenke over hva som kan gjøres for å hindre det? Det er og forblir vårt ansvar som medmennesker å ta vare på dem som er rundt oss. Som venner burde vi kunne se når vedkommende er så depressiv at den trenger hjelp. Folk fokuserer for mye på hva som skjer i ettertid, i stedenfor hva vi kan gjøre for å forebygge det. Jeg tror ikke noen av oss ser for oss at venner/familie tar selvmord, og jeg tror ikke vi kan forutse det heller. Men tar vi vare på hverandre, holder sammen, snakker sammen og forstår hverandre så har man ingen grunn til å begå selvmord. Alle trenger venner.

Selvmord utføres av psykisk syke, samfunnet (psykiatrien) har det fulle ansvaret
Vis hele sitatet...
Her er jeg mer eller mindre enig. Men, man har faktisk ansvar for sin egen helse og sitt eget liv.

Hadde samfunnet vært med åpent, hadde ikke selvmord (blant annet) vært så tabulagt hadde vi komt et steg lengre. Hadde selvmord vært mer "akseptabelt" så hadde vi kanskje kunnet snakket om det og hindret det. Medisinen ligger i å forebygge, ikke i å takle det som kommer.
Jeg vet om en, kjente han ikke, som tok selvmord. Han bodde på et internat, var godt likt og hadde mange venner. Det er ikke ukjent at han strevde mye, familien hans brydde seg ikke det minste om han. Denne personen satt alene på et tomt internat på julaften! Og alle andre ferier. Jeg kjenner venner av han, og alle tenker det samme: Hvorfor skjønte vi det ikke? De visste hvordan han hadde, de visste også at han lenge hadde tenkt til å ta selvmord. Ingen gjorde noe, og først etterpå angrer de på at ingen inviterte han hjem til seg på julaften. Så, hvem er egoistisk i denne sammenhengen, han som begikk selvmord eller de som visste om hvordan han hadde det og aldri gjorde noe? Ja, vennene hans sliter fortsatt med dårlig samvittighet. Noen klandrer han, andre seg selv.
Vis hele sitatet...
Syns jeg ser denne typen, dritings den 24 med sangen "Skyter meg på julaften" skrudd på full guffe..


Ja, det finnes alltid en annen utvei. Men hva hjelper det å sitte å hate dem som tar sitt eget liv?
Vis hele sitatet...
Det kan være godt å hate litt. Da er en kanskje mindre lei seg over det en har mistet.

Hvorfor ikke tenke over hva som kan gjøres for å hindre det?
Vis hele sitatet...
Er ikke sikkert du kan gjøre så mye for å hindre det, akkurat som det ikke er sikkert du kan gjøre så mye for å hindre schizofreni.

Det er og forblir vårt ansvar som medmennesker å ta vare på dem som er rundt oss.
Vis hele sitatet...
Du tar først og fremst vare på de rundt deg fordi du har godt av det selv, ikke fordi du er så jævla god eller har et universelt ansvar.

Som venner burde vi kunne se når vedkommende er så depressiv at den trenger hjelp.
Vis hele sitatet...
Allikevel hverken ser folk det, eller vet hvordan de skal reagere når de mistenker det. Tenk så flaut hvis de tar feil? Hva skal de gjøre a? Ringe mammaen? Prate med vennen om hvordan det går med deg? De fleste er altfor keitete til å gjøre noe sånt.

Folk fokuserer for mye på hva som skjer i ettertid, i stedenfor hva vi kan gjøre for å forebygge det.
Vis hele sitatet...
Definer for mye. Det er ikke sikkert du kan gjøre en dritt for å forebygge selvmord.

Jeg tror ikke noen av oss ser for oss at venner/familie tar selvmord, og jeg tror ikke vi kan forutse det heller. Men tar vi vare på hverandre, holder sammen, snakker sammen og forstår hverandre så har man ingen grunn til å begå selvmord.
Vis hele sitatet...
Jess. All you need is love.. da da da daaah....

Selvmord utføres av psykisk syke, samfunnet (psykiatrien) har det fulle ansvaret
Her er jeg mer eller mindre enig. Men, man har faktisk ansvar for sin egen helse og sitt eget liv.
Vis hele sitatet...
Ansvar er et ideologisk ord, som brukes av folk som vil legitimere at de kun forholder seg til en side av årsakene, eller som ikke vet hva de snakker om og trenger et fint ord for å fylle tomrommet.

Hadde samfunnet vært med åpent, hadde ikke selvmord (blant annet) vært så tabulagt hadde vi komt et steg lengre. Hadde selvmord vært mer "akseptabelt" så hadde vi kanskje kunnet snakket om det og hindret det. Medisinen ligger i å forebygge, ikke i å takle det som kommer.
Vis hele sitatet...
Medisin bryr seg ikke en dritt om å forebygge. Du tar først og behandler folk etter at de har blitt sjuke i Norge. Du får ikke penger av staten for å forebygge helsa di.
Sist endret av kardemommeby; 3. juni 2007 kl. 20:02.
Sitat av piratkopiering
Det finnes alltids en løsning på alt...
Vis hele sitatet...
Enn hvor optimistisk syns jeg dette synspunktet er naivt.. Nekter å tro at det ikke finnes èn eneste person av de mange milliardene som finnes der ute - som ikke kan hjelpes..
Sitat av kardemommeby
Det er avataren din. Hva er det for slags SKO!!
Vis hele sitatet...
Pumps heter det, veldig mange av mitt kjønn bruker slike. Om du ikke omgås mange kvinner, er jeg sikker på at du kan se det på gata etter i en skobutikk. Avataren min er fin synes jeg, jeg liker røde pumps

Sitat av kardemommeby
OK. Jeg skal aldri erstatte et sitat lenger med bla..bla.. bla..
Vis hele sitatet...
Det synes jeg er godt å høre. Du vet, å feilsitere et annet menneske er jo ganske galt å gjøre, da premissene for meningsutvekslingen blir feil. Dessuten kan du oppfattes som ikke så lur, når du ikke klarer å skrive noe provoserende til eksisterende innlegg, men heller må finne på noe selv. Rart synes jeg, det må da finnes en tråd du kan få ut litt galle på?

Sitat av kardemommeby
og jeg skal aldri mer si noe useriøst om selvmord, dra vitser på bekostning av kreftpasienter, handicappede, fulle folk, homofile, dansker, svensker, negre, pakistanere, folk med liten tiss, blondiner etc.
Vis hele sitatet...
Du kan vel det, men det er ikke så sosialt akseptert at du sier noe respektløst om dem, på grunn av deres psykisk sykdom, hudfarge, seksuell legning, nasjonalitet, størrelse på genitaliene eller hårfarge som du nevner. Det er noe av det viktigste i det å kunne sette seg inn i følelsene til et annet menneske. Empati heter det, og er helt nødvendig for å utvise noe som heter sosiale ferdigheter.

Sitat av kardemommeby
Det kan jo tilfeldig tenkes at det er en dritings homofil negersvenske med liten tiss i en tråd med en blond mamma som døde av kreft, som tar seg nær av vitsene mine. Det må jo jeg kunne lukte, akkurat som jeg burde kunne sniffe opp når en annen forumskribent har en datter med pappa som spiste bly. For alle forvokste guttunger i min kategori må selvfølgelig ha psykiatrisk innsikt på lik linje med spidermans edderkoppsans.
Vis hele sitatet...
Her bruker du et klassisk virkemiddel som heter overdrivelse. Det gjøres ofte for å tydeliggjøre hva man mener. Du benytter det i større grad enn du i grunnen trenger. De fleste har nok forstått greia di for lenge siden. Du er simpelt hen overtydelig. Jeg kan bare ikke begripe hvorfor du ikke heller forsøker å snu og lære litt av å ha driti deg ut – i steden vikler du deg bare videre inn i det. Det kan da umulig føles godt for deg?

Jeg kunne kanskje startet tråden med å fortelle at jeg fant samboern min død etter å ha tatt sitt eget liv, men jeg var ute etter å få feedback på hva jeg hører som vanligste (og forenklede) første reaksjon på selvmord som fenomen. Min erfaring ville ganske sannsynlig preget resten av innleggene.

Sitat av kardemommeby
Jeg har ikke så mange sterke meninger om selvmord.
Vis hele sitatet...
Jeg tror deg ikke helt, men hvis det du sier er sant, ville jeg nok råde deg til å ligge unna en slik tråd, hvor det nødvendigvis vil komme innlegg fra noen med erfaring i en eller annen form. Som regel en følelsesladd og noen ganger dypt personlig og tragisk.

Sitat av kardemommeby
Det kan godt være at jeg ville følt at folk som tok selvmord var noen feige jævla egoister hvis jeg selv ble etterlatt, men det har nok da mer med MINE følelser å gjøre enn det beskriver virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Man reagerer heldigvis forskjellig. Men det jeg kan si deg, er at alle selvmordsetterlatte føler ufattelig mange og store følelser – hele fordømte spekteret. Alt det man tror man ville føle, og mye mer. Jeg husker jeg ble overrasket og full av skyldfølelse da jeg kjente lettelse oppi alt. Men ser jo nå at det er naturlig når man har levd med et dødssykt menneske i noen år, det være seg somatisk eller psykisk sykdom.

Sitat av kardemommeby
Det er kanskje litt vanskelig rent praktisk å lage statistikk over selvmordsgrunner, litt vanskelig å stikke spørreskjema i hånda før de henger seg og sånn.
Vis hele sitatet...
Vel ikke spørreundersøkelse, men man har forkningsmaterieale fra f. eks overlevende etter forsøk og brev (selv om det bare er en tredjedel som etterlater seg brev og de som regel ikke inneholder annet enn følelser. Ingen svar). Så man har ofte en pekepinn om utløsende årsak, men det er aldri grunn alene. Et selvmord er en prosess, en kjedereakjson som har skjedd langt inni sinnet til den som drives til det. Det er en tilstand jeg har sett på veldig nært hold. Det er en kamp om å ønske seg noe å leve for uten å se at det sitter midt i deg selv. Det er å svømme seg fullstendig vill i en liten del av deg selv. Husker jeg diskuterte begrepet lykke med en som senere tok sitt eget liv. Vedkommende definerte lykke slik: "Lykke er summen av forventning". I ettertid gir det meg frysninger. Tenk at for mange er ikke lykke de magiske øyeblikkene i livet som kommer helt brått. Eller det å kjenne uforbeholden kjærlighet til et annet menneske. Det å ha drømmer om noe man ikke helt vet hva er enda. Det er derimot noe man beregner og planlegger, noe man setter seg mål for. Og de målene er definert av skyhøye krav til en selv. For meg er det en fullstendig fatal og desillusjonert syn på livet. Hva når man må se målsettingene og si til seg selv at man ikke har innfridd "forventningene"? Huff.

Sitat av kardemommeby
Men jeg er ganske sikker på at feighet ikke er en generell grunn til selvmord. Det er faktisk sånn at en ikke skal gi suicidale angstløsende medisiner, fordi en da ser at selvmordsraten ØKER. Da tør de plutselig å følge tankene sine helt ut en gang på natta når depresjonene er verst.
Vis hele sitatet...
Nja, man medisinerer deprimerte i stor grad, og i noen tilfeller er det kun med medisiner og innleggelse at en suicidal har noen overlevelsessjanse. Det du har rett i er at noen antidepressiva har vist seg handlingsutløsende før medisinen får satt seg og serotonin/dopaminnivået har stabilisert seg. Det forbindes en viss selvmordsfare med denne fasen.

Hva feighet og mot angår, tror jeg det må en god porsjon av begge deler for å gå det siste skrittet og faktisk utføre et selvmord. Men vi snakker ikke utifra forutsetningene til de fleste. Vi snakker på et helt annet nivå i menneskepsyken enn der feighet og mot befinner seg.
Sist endret av robinson; 4. juni 2007 kl. 02:09.
Selvmord kommer vanligvis som en følge av at vedkommende ikke ser noen løsning på problemene sine. Det kan rett og slett ikke bli bedre.

Men en annen ting som er verdt å merke seg, noe jeg fikk høre da jeg intervjuet en selvmordsforebygger ved Sykehuset Østfold, er at selvmordsfølelsen er noe ambivalent. Det er svært få personer som vil 100 % dø. Det er alltid et ønske om å leve. Han hadde snakket med mange som hadde forsøkt gjennomføre et selvmord, men som hadde mislyktes. De var veldig glade for det den dag i dag.

Det kan kanskje være verdt å ofre en tanke, for de som vurderer noe så drastisk som å ta sitt eget liv. Det er uansett ikke feigt å ta selvmord, det er en utrolig modig handling, men i noen tilfeller kan det helle mot en grad av egoisme. Men ingen er like, det skal være sagt.
Sitat av byLARS
Det er svært få personer som vil 100 % dø. Det er alltid et ønske om å leve. .
Vis hele sitatet...
Dette er da en nærmest en selvfølge, men det er en stor forskjell på å ønske å leve - og å ville leve sitt liv, under de forholden det er nå..


Sitat av byLARS
Det er uansett ikke feigt å ta selvmord, det er en utrolig modig handling,
Vis hele sitatet...
Uenig.. Mener at det er både feigt og modig som Casja sa;
Sitat av Casja
Hva feighet og mot angår, tror jeg det må en god porsjon av begge deler for å gå det siste skrittet og faktisk utføre et selvmord.
Vis hele sitatet...
Selvmord er ikke en modig handlig, selv om det krever mot..

Sitat av byLARS
...men i noen tilfeller kan det helle mot en grad av egoisme.
Vis hele sitatet...
Meget uenig, men det har jeg allerede uttalt meg om i mine poster over..
Sist endret av Coldfire; 5. juni 2007 kl. 16:47.
Jeg mener det er et rop om hjelp...