Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1992
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe 7.62x39 dummy kuler?
Jeg trenger dem til en plombert AK-47
mye billigere og lage selv, bare og kjøre det du trenger på jakt og friluft
Trådstarter
Sitat av Stignot Vis innlegg
mye billigere og lage selv, bare og kjøre det du trenger på jakt og friluft
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke våpenlisens.
Hvis du har en skytebane i nærheten kan du plukke tomhylser, og grave i volden bak blinkene etter prosjektilet
Sitat av svaagan Vis innlegg
Hvis du har en skytebane i nærheten kan du plukke tomhylser, og grave i volden bak blinkene etter prosjektilet
Vis hele sitatet...
7.62x39 er ett litt "spesielt" kaliber. Ikke noe du finner på din lokale skytebane!
Sist endret av Xzip; 9. juni 2010 kl. 12:54.
Sitat av Xzip Vis innlegg
7.62x39 er ett litt "spesielt" kaliber. Ikke noe du finner på din lokale skytebane!
Vis hele sitatet...
Han bor på Eidsvoll, altså ikke langt unna Sessvollmoen. Der er det militære skytebander der han kan finne den typen patroner.

Glemte i farta at det du leter etter er "korte" patroner. Søk på: dummy rounds/ammo AK-47, i google. Kanskje du finner no
Siden det passert tittelen: Hva gjør egentlig dummy kuler? Jeg har hørt de spretter rundt i f.eks. hodet ditt og gjør det inni der til grøt. Er det fakta?
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Siden det passert tittelen: Hva gjør egentlig dummy kuler? Jeg har hørt de spretter rundt i f.eks. hodet ditt og gjør det inni der til grøt. Er det fakta?
Vis hele sitatet...
Dummykuler er patroner som ikke inneholder krutt, og har dermed ingen annen funksjon enn utstilling/eventuell tørrtrening av våpenlading o.l.
Sikkert slik der dum-dum kuler du tenker på. Dummy kuler er vel bare patroner uten krutt, så vidt jeg vet. Plukker du tomhylser fra forsvarets skytebaner finner du nok mest sansynelig 7,62 x 51, som da er lengre enn 7,62 x 39, og vil ikke passe i kammeret..
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Dum-dum kuler er kuler med sånn kryss på tuppen av kula så den sprer seg utover når den treffer og lager grøt.
Sitat av svaagan Vis innlegg
Han bor på Eidsvoll, altså ikke langt unna Sessvollmoen. Der er det militære skytebander der han kan finne den typen patroner.

Glemte i farta at det du leter etter er "korte" patroner. Søk på: dummy rounds/ammo AK-47, i google. Kanskje du finner no
Vis hele sitatet...
Ehhhm, den eneste komandoen i forsvaret som bruker kalashnikov er en marinejeger komando, så tviler litt på at han finner noe der. Her i norge bruker forsvaret for det meste AG3 og MP5 som snart blir erstattet med Heckler & Koch MP7, Heckler & Koch HK416 og Heckler & Koch HK417.

Btw, MP7 er bare 4,6mm litt "funny" egentlig :P

Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Sikkert slik der dum-dum kuler du tenker på. Dummy kuler er vel bare patroner uten krutt, så vidt jeg vet. Plukker du tomhylser fra forsvarets skytebaner finner du nok mest sansynelig 7,62 x 51, som da er lengre enn 7,62 x 39, og vil ikke passe i kammeret..
Vis hele sitatet...
Vist den er plombert lovelig skal ingenting passe i kammert
Okei. Magasinet da.

Men hø, hvor har du det fra at marinejegere bruker kalashnikov? Nå er ikke jeg 100% sikker, men synes dette høres VELDIG merkelig ut...
Sist endret av Sarv_2; 9. juni 2010 kl. 13:51.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Okei. Magasinet da.

Men hø, hvor har du det fra at marinejegere bruker kalashnikov? Nå er ikke jeg 100% sikker, men synes dette høres VELDIG merkelig ut...
Vis hele sitatet...
Kan desverre ikke si mer en at ett familemedlem er børsemaker og jobber i våpen avdenlingen(verksted) til forsvaret. Har selv lurt på å ta børsemaker utdanning, men tror ikke markedet er så veldig stort. Satser heller på elektroingeniør(Y)
Sist endret av Xzip; 9. juni 2010 kl. 13:59.
Off topic:
" Våpen og utstyr

Soldatene i Forsvarets Spesialkommando er utstyrt med det beste og mest moderne utstyret i verden, og soldatene kan ofte personlig velge hvilke våpen de vil bruke. Mange av våpnene er innkjøpt på grunnlag av felt-erfaringene til britiske Special Air Service. [11] Akkurat hvilket utstyr og våpen FSK bruker er i utgangspunktet hemmelig, men på grunn av reportasjer og bilder vet man at de blant annet bruker:

* Heckler & Koch MP5
* Heckler & Koch USP
* Heckler & Koch HK416
* Heckler & Koch HK417
* Diemaco C8 SFW
* Barrett M82A1
* Accuracy International L115A1
* Glock 17
* Mk.23
* MG3
* M320 granatkaster
* LAW - Light Anti-tank Weapon
"

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Forsvar...5pen_og_utstyr
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Dum-dum kuler er kuler med sånn kryss på tuppen av kula så den sprer seg utover når den treffer og lager grøt.
Vis hele sitatet...
Netopp De du får tak lett i Norge heter Hullspiss-kuler(Hollow Point)

Du kan lett lage dummy kuler av en patron, så filer du bare til en bly/metall bit selv, ganske simpelt, men blir utrolig autentisk
Diverse airsoftsjapper i Hong Kong har ofte hatt denslags.Forsvarets største bruker av "fremmede" våpen er ikkje MJK,ei heller FSK men forsvarsmuseet.
Dei sitter på enormt masse fett og eksotisk pangpang.

Dette med slektninger som er børsemakere og slikt kan nok stemme,og det forekommer trening med feks AKM(av kidsa kalt AK-47) for i ytterste konsekvens ta fiendens våpen i bruk.Som oftest er treninga meir nyttig i forhold til å gjøre beslaglagte våpen trygge,da må du kjenne våpenet omtrent like godt som det du vanligvis bruker.

waffe
Kan folk slutte å uttale seg om ting de tydeligvis ikke har peiling om?
Dummy-patroner er, som bitronic påpeker, patroner uten krutt.
Dum-dum er en fellesbetegnelse på kuler som ved treff er designet for å utvide seg i den hensikt å gjøre mer skade.
Dette er altså to helt motsatte ting, og burde være lett å holde adskilt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Military_dummy
http://en.wikipedia.org/wiki/Expanding_bullet


TS, jeg gjorde litt søking og fant noe diverse, blant annet denne.
Søkeord: 7.62x39mm dummy round
@liftwaffe: Mener å huske at Ak-47 og AKM er forskjellige. AKM er en oppgradert versjon av AK-47, med rekyldemper (og en annen ting jeg ikke husker atm).

Altså, de er ikke de samme våpnene
Nettopp derfor ja,AK-47 er produsert i latterlig få eksemplar og var kun i tjeneste ei veldig kort tid,AKM derimot,M står for modernisert.Dette gjaldt opp te fleire punkter deriblant ein rekylbrems,AKM/S finnes overalt.Den orginale AK-47 er relativt sjelden i forhold.
Send PM om det skulle være noko meir så slepper wannabeegangsteren meir rot i tråden sin.

waffe
Sitat av svaagan Vis innlegg
Hvis du har en skytebane i nærheten kan du plukke tomhylser, og grave i volden bak blinkene etter prosjektilet
Vis hele sitatet...
prosjektilet vil være nesten helt oppløst, så det er det liten vits i.
Neinei, det finnes masse hele prosjektiler i slike voller. De blir ikke ødelagt med mindre man treffer stein o.l.
(har plukka mange selv)
Det er ikke vanskelig å finne 'perfekte' prosjektiler på skytebana. Iallefall ikke hvis bana brukes vinterstid, da prosjektiler som skytes i snøen blir bremset opp før de blir ødelagt.. Ellers er det vel ikke noe problem å kjøpe 'nye' prosjektiler, da det ikke er begrensing på salg av disse. Sjekk for eksempel her: http://www.landro.no/
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Najs link woff, ser de har hylser til 7,62x39. http://www.landro.no/lading/lapua/hylser.htm

Kjøp et par hylser samt kuler, så er du good to go
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Finnes det andre norske eller utenlandske (som sender til Norge) sider som selger ammunisjon enn denne?

http://hvs-da.no/Ammunisjon.html