Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 11814
Hei!

Jeg så nå at det har blitt klint tyggis i tøysetene mine i bilen. Fått vekk det som hadde størkna skikkelig, men er en del kliss igjen.

Noen som har tips om hvordan jeg kan fjerne dette?

Godt nyttår!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
prøve å væte det litt, slik at det blir oppløst. Litt sterkere såper er å annbefale
Fittetryne
Trådstarter
Skal prøve på det! Er det best å skrape det vekk, eller pitle?
Ha is over det, så går det lett av.
Bruk whitesprit, det funker som bare det.
Mutter jobba på det lokale sammfunnshuset tidligere, og der brukte de isspray for å fjerne tyggegummi fra "kinosetene". De frøys tyggisen, og så skrapet, tørket, fjernet skiten. Funket fjell.
Is-spray og en fin børste, deretter lavtskummende rensemiddel og vannsuger (hvis tilgjengelig). Bilseter tåler vanligvis ikke kjemikaljer.
Fittetryne
Trådstarter
Mange bra tips her. Er en så og si splitter nå bil, så vil ikke at fargen skal falme etc.
Sitat av Wild Vis innlegg
Is-spray og en fin børste, deretter lavtskummende rensemiddel og vannsuger (hvis tilgjengelig). Bilseter tåler vanligvis ikke kjemikaljer.
Vis hele sitatet...
Vet at isbiter også kan fungere.
Trøttjævel
Øø, så på en film at de brukte margarin i gamle dager. Aner ikke om det virker

Ehm, kanskje du ikke skulle prøve dette. Hørtes ut som masse kliss og ekle seter.
Sist endret av citha; 31. desember 2011 kl. 20:16.
Brukte vann og salmiakk for å få noe spy og fittesaft av en sofa en gang, vet ikke om det hjelper på tyggis.
På tyggis er det kun frost som fungerer.

Så, få ned temperaturen på tyggisen, og knus den =)
Bruk klor og div. løsemidler
Sitat av wavezor Vis innlegg
spy og fittesaft av en sofa en gang
Vis hele sitatet...
Roofies og sprit?

Til trådstarter:
Kjøl det ned, enten med is eller isspray. Dette gjør tyggisen helt sprø og lett å fjerne.
Isspray er tingen.
Jeg og dama lånte pappas bil en gang, da presterte hun å gni en tyggis inn i gulvmattene, som da selvfølgelig er av stoff. Jeg prøvde ALT for å få det ut, men hadde ikke sjans. Prøvde med neglelakkfjerner og prøvde å legge dem i frysen for så å pelle det av, men ingenting funket. Jeg lovet pappa at jeg skulle få det bort, men etter en uke med feilslåtte forsøk måtte jeg krype til korset og si at jeg bare ble nødt til å betale for ny matte. Han tok den med inn på jobb og brukte en "steamer". Tok rundt 10 minutter så var alt borte. Han hadde latt meg lide i en uke, bare for gøy. Jeg har en fantastisk morsom far!

Men denne "steameren" funket altså veldig fint. Nøyaktig hva det er, eller hvor man finner det, vet ikke jeg, men kanskje noen andre her på forumet gjør..?
Steam betyr damp. Steamer = Dampmaskin\blåser varm damp i høy hastighet tipper jeg. Sikkert effektivt. Skulle ha steamet teppet her.
Våkner alltid med en tyggis klint ut over baklomma etter fylla. Is-spray har til når funka dårlig, da den er skikkelig klint inni der. Har en steamer stående, så skal prøve med det!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Steam betyr damp. Steamer = Dampmaskin\blåser varm damp i høy hastighet tipper jeg. Sikkert effektivt. Skulle ha steamet teppet her.
Vis hele sitatet...
Haha! Jo, takk, men jeg vet at steam betyr damp. Jeg skjønner jo at det er en eller annen fiffig innretning som blåser varm damp på det du enn ville ha renset, men jeg vet ikke noe mer konkret hva slags "steamer" det dreier seg om.
Her er en steamer for rengjøring, vil tro det skal fungere. Kanskje også bruke en avfukter etterpå, sånn at du blir kvitt fuktigheten inni bilen. Det er ett hat om vinteren.
http://fomaforhandler.no/index.php?n...4&idkategori=6