Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4550
Hei

Jeg har behov for å måle likestrøm i størrelseorden 30-50A, men har multimeter som kun takler 10A, og minste spenning på 0.2V (hvis jeg husker riktig i farta). Alternativene står da muligens mellom å kjøpe en shunt, eventuelt lage en dårlig variant selv og kjøpe et voltmeter som kan måle lave spenninger, eller å gjøre det på en annen måte? Nøyaktigheten bør helst være innenfor 10-15% dersom det lar seg gjøre. Noen anbefalinger/erfaringer?

Shunter er slik jeg har forstått det ganske dyre, og jeg er litt i tvil om hvor mye videre bruk jeg har for det.
Sist endret av LTd; 24. august 2010 kl. 16:22. Grunn: Kanskje ikke sååå kraftig strøm, men kraftigere enn det multimeteret mitt takler.
Et tangamperemeter burde vel gjøre susen her...
http://www.dealextreme.com/details.d...582~r.22679668 <- bør funke helt fint :-)
husk og bare MÅL den enne ledern, tar du begge ledern mellom vil den vise 0 hvis du ikke har jord feil.

http://www.dealextreme.com/details.d...318~r.22679668 <- litt mer nøyaktig , men over 200kr grensa.
Sist endret av ranvik; 24. august 2010 kl. 16:35.
LTd
Trådstarter
Sitat av Leiha Vis innlegg
Et tangamperemeter burde vel gjøre susen her...
Vis hele sitatet...
Sitat av ranvik Vis innlegg
http://www.dealextreme.com/details.d...582~r.22679668 <- bør funke helt fint :-)
husk og bare MÅL den enne ledern, tar du begge ledern mellom vil den vise 0 hvis du ikke har jord feil.

http://www.dealextreme.com/details.d...318~r.22679668 <- litt mer nøyaktig , men over 200kr grensa.
Vis hele sitatet...
Takker for tipsene, men det er likestrøm jeg skal måle.
det har ikke noe å si, amper er amper om det er ac eller dc samme greia.
Sist endret av ranvik; 24. august 2010 kl. 16:43.
Funker knall med tangamperemeter på likestrøm..
Sitat av ranvik Vis innlegg
det har ikke noe å si, amper er amper om det er ac eller dc samme greia.
Vis hele sitatet...
Feil, du kan ikke måle DC med en vanlig målespole, da må du bruke en hall-effect sensor, noe som blir brukt i noen tangamperemetere, men lang fra alle
Sist endret av VivaLatrina; 24. august 2010 kl. 16:49.
Han må jo sjekke at det han kjøper takler DC... Er jo lov å tenke litt selv^^
Ohms lov? Gratis

U=R*I
Så kan du bare snu og vende så mye du orker
Hva er det du skal måle?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Feil, du kan ikke måle DC med en vanlig målespole, da må du bruke en hall-effect sensor, noe som blir brukt i noen tangamperemetere, men lang fra alle
Vis hele sitatet...
Jeg kikket litt rundt på nettet, men det ser ut til at disse koster en del mer, kan jo hende det er verdt det.

Sitat av God Vis innlegg
Ohms lov? Gratis

U=R*I
Så kan du bare snu og vende så mye du orker
Vis hele sitatet...
Ja, hva med ohms lov? Parallellkoble en høy motstand og måle strømmen gjennom denne? Da trenger jeg isåfall et voltmeter som måler mV nøyaktig.

Det jeg skal måle er hvor mye en motor trekker for forskjellige belastninger. Driftsspenning er maks 12V.
Når jeg har brukt flere slike tang ampermet (self ikke den aller billigste modelen som her) men fluke og andre litt prof ting så er det liksom 0.1amper forsjell hvis du måler med ac/dc (kan hende fluken har noe auto som switcher over hvis det er feil ac/dc, har ikke orka lest manualen)

http://www.dealextreme.com/details.d...220~r.22679668 <- for DC (er over 200kr grensa så må legge på 150kr som posten skal ha for å være fitt mot deg)
Sist endret av ranvik; 24. august 2010 kl. 20:26.
Sitat av ranvik Vis innlegg
Når jeg har brukt flere slike tang ampermet (self ikke den aller billigste modelen som her) men fluke og andre litt prof ting så er det liksom 0.1amper forsjell hvis du måler med ac/dc (kan hende fluken har noe auto som switcher over hvis det er feil ac/dc, har ikke orka lest manualen)

http://www.dealextreme.com/details.d...220~r.22679668 <- for DC (er over 200kr grensa så må legge på 150kr som posten skal ha for å være fitt mot deg)
Vis hele sitatet...
Ser den kommer så vidt over 200kr grensa ja, ca 240nok. Blir det ikke bare 25% toll på dette, ca 300kr ettersom det er fraktfritt?
http://www.toll.no/templates_tad/tol...valutakode=USD <- det er den kursen staten regner etter.
6,150 X 38 = 233,7kr , så tar du moms av det som er 58,42kr i moms , så legge til 110kr i posten hore fortolings gebyr.
blir summen du må betale : 402,12 kr total, hadde den koste 33,8kr mindre så vile den bare kostet 200kr.
Sitat av Homercide Vis innlegg
Ja, hva med ohms lov? Parallellkoble en høy motstand og måle strømmen gjennom denne? Da trenger jeg isåfall et voltmeter som måler mV nøyaktig.
Vis hele sitatet...
Det vil kun gi deg et mål på spenningen over motoren. For å måle strømmen måtte du hatt en veldig liten motstand i serie.
Enkelte av tangampermeterne på biltema måler dc.
LTd
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Det vil kun gi deg et mål på spenningen over motoren. For å måle strømmen måtte du hatt en veldig liten motstand i serie.
Vis hele sitatet...
Er det ikke dette shunten gjør?
Sitat av LTd Vis innlegg
Er det ikke dette shunten gjør?
Vis hele sitatet...
"Shunt" har mange betydninger, så det spørs hva du sikter til. Men du ser sikkert selv at en motstand i parallell med lasten uansett ender med å få påtrykt samme spenning som lasten, og strømmen gjennom den er da gitt av lastens drivspenning og egen resistans, ikke strømmen gjennom lasten. Når du bruker multimeteret ditt til å måle strøm setter du det i serie med lasten, og det fungerer som en veldig liten motstand. Multimeteret leser da av spenningen over den lille motstanden og regner ut strømmen gitt av I=U/R.
LTd
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
"Shunt" har mange betydninger, så det spørs hva du sikter til. Men du ser sikkert selv at en motstand i parallell med lasten uansett ender med å få påtrykt samme spenning som lasten, og strømmen gjennom den er da gitt av lastens drivspenning og egen resistans, ikke strømmen gjennom lasten. Når du bruker multimeteret ditt til å måle strøm setter du det i serie med lasten, og det fungerer som en veldig liten motstand. Multimeteret leser da av spenningen over den lille motstanden og regner ut strømmen gitt av I=U/R.
Vis hele sitatet...
Mente å måle strømmen igjennom motstanden, ikke spenningen over den, men dette forutsetter vel at jeg vet motstanden til lederen nøyaktig og den er vel ganske liten.

Slik jeg har forstått det med elektriske shunter er at de har relativt liten motstand og den motstanden de har påvirkes lite av strømmen som går igjennom dem slik at det lille spenningsfallet (oppgitt fra leverandør f.eks mV pr A), over dem vil være proporsjonalt med strømmen. Korrigér meg dersom jeg tar feil.
Sitat av LTd Vis innlegg
Mente å måle strømmen igjennom motstanden, ikke spenningen over den, men dette forutsetter vel at jeg vet motstanden til lederen nøyaktig og den er vel ganske liten.
Vis hele sitatet...
Skjønner at det var det du mente, men det fungerer ikke slik du tenker. La oss si at du har 12 V drivspenning til motoren. Du kobler en motstand i parallell med motoren, og du vil dermed ha 12 V over både motoren og motstanden hver for seg. Strømmen gjennom motstanden er da gitt av drivspenningen på 12 V og motstandens resistans ved Ohms lov (I=U/R). Både strømmen gjennom, og spenningen over, motstanden er dermed helt uavhengig av strømmen gjennom motoren.

Hvis du har en lavohmig motstand i serie med motoren, derimot, så vil spenningsdroppet over motstanden være veldig lite og dermed ikke påvirke drivspenningen til motoren i nevneverdig grad. Strømmen gjennom motstanden er den samme som strømmen gjennom motoren, og spenningen over motstanden er dermed proporsjonal med strømmen gjennom motoren. Ved å måle spenningen over motstanden regner du ut strømmen gjennom kretsen.

Sitat av LTd
Slik jeg har forstått det med elektriske shunter er at de har relativt liten motstand og den motstanden de har påvirkes lite av strømmen som går igjennom dem slik at det lille spenningsfallet (oppgitt fra leverandør f.eks mV pr A), over dem vil være proporsjonalt med strømmen. Korrigér meg dersom jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en type shunt, men de brukes altså i serie med lasten, og ikke i parallell. Enheten V pr A er forresten det samme som ohm (Ω), og verdien oppgis nok vanligvis i ohm eller milliohm, selv om kanskje mV/A også forekommer, uten at jeg kan si å ha sett det før.
Sist endret av Provo; 25. august 2010 kl. 15:49.
LTd
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Skjønner at det var det du mente, men det fungerer ikke slik du tenker. La oss si at du har 12 V drivspenning til motoren. Du kobler en motstand i parallell med motoren, og du vil dermed ha 12 V over både motoren og motstanden hver for seg. Strømmen gjennom motstanden er da gitt av drivspenningen på 12 V og motstandens resistans ved Ohms lov (I=U/R). Både strømmen gjennom, og spenningen over, motstanden er dermed helt uavhengig av strømmen gjennom motoren.

Hvis du har en lavohmig motstand i serie med motoren, derimot, så vil spenningsdroppet over motstanden være veldig lite og dermed ikke påvirke drivspenningen til motoren i nevneverdig grad. Strømmen gjennom motstanden er den samme som strømmen gjennom motoren, og spenningen over motstanden er dermed proporsjonal med strømmen gjennom motoren. Ved å måle spenningen over motstanden regner du ut strømmen gjennom kretsen.


Ja, det er en type shunt, men de brukes altså i serie med lasten, og ikke i parallell. Enheten V pr A er forresten det samme som ohm (Ω), og verdien oppgis nok vanligvis i ohm eller milliohm, selv om kanskje mV/A også forekommer, uten at jeg kan si å ha sett det før.
Vis hele sitatet...
Takker for bra svar.

Problemet da er kanskje å finne en motstand som er lav nok, og takler effekten gitt av P=(U^2)/R?
Sitat av LTd Vis innlegg
Takker for bra svar.

Problemet da er kanskje å finne en motstand som er lav nok, og takler effekten gitt av P=(U^2)/R?
Vis hele sitatet...
Elfa er et bra sted å starte letingen etter motstand. Ellers er nok tangamperemeter en veldig lettvinn og praktisk løsning – Elfa har flere å velge mellom i prisklassen 600-800 kr.
LTd
Trådstarter
Sitat av andpe Vis innlegg
Her. feks. http://search.digikey.com/scripts/Dk...2060-0.020F-ND

20mOhm - 60W max..

55kroner
Vis hele sitatet...
Blir ikke 60W for lite?
Sitat av LTd Vis innlegg
Blir ikke 60W for lite?
Vis hele sitatet...
Nei, det ser du lett ved P=I²·R=50²·0,02=50 W. Er strømmen på 54,8 A, derimot, holder 60 W akkurat, så med 50 A er du litt i grenseland og må passe på at strømmen ikke øker særlig mer. Spenningsdroppet blir U=I·R=50·0,02=1 V, så du må vurdere om det droppet er greit sett i sammenlikning med total drivspenning.
hva med å kjøpe en hall effect sensor? artikkelnr 41003299 på electrokit.se
koster rundt 70 sek.... takler 50A AC/DC evt så har de en som takler 100A AC/DC
Sitat av haavardgj Vis innlegg
hva med å kjøpe en hall effect sensor? artikkelnr 41003299 på electrokit.se
koster rundt 70 sek.... takler 50A AC/DC evt så har de en som takler 100A AC/DC
Vis hele sitatet...
Det var SINNSYKT dyrt, sammenlign her http://www.bitsbox.co.uk/sensors.html

Hvis du bare kjøper en halleffektsensor må du jo lage en krets rundt den får å få brukt den. Du må også kalibrere og lage noe slags interface for det hele, så tror det blir en litt bakvendt løsning i dette tilfellet, når du får kjøpt ferdige clamp-multimeter basert på samme ICen
Sitat av LTd Vis innlegg
...
Noen anbefalinger/erfaringer?
...
Vis hele sitatet...
Ser du har fått mange svar og anbefalinger allerede. Men du spør også om erfaringer.

Jeg laget meg en shunt selv av et stykke PR 1,5 kvadrat kobberledning. Formelen for å beregne lengden fant jeg her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Resistivity

Shunten ble brukt til å måle strømtrekket på en børsteløs motor til modellfly. Jeg brukte et billig digitalt multimeter.

Jeg fikk kalibrert shunten temmelig nøyaktig ved å bruke en kjent last. Da brukte jeg en 20W halogenlyspære, som jeg først hadde målt direkte med multimeteret. Deretter justerte jeg lengden på shunten med avbiter inntil jeg fikk samme resultat med denne.
Sitat av capidog Vis innlegg
Ser du har fått mange svar og anbefalinger allerede. Men du spør også om erfaringer.

Jeg laget meg en shunt selv av et stykke PR 1,5 kvadrat kobberledning. Formelen for å beregne lengden fant jeg her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Resistivity

Shunten ble brukt til å måle strømtrekket på en børsteløs motor til modellfly. Jeg brukte et billig digitalt multimeter.

Jeg fikk kalibrert shunten temmelig nøyaktig ved å bruke en kjent last. Da brukte jeg en 20W halogenlyspære, som jeg først hadde målt direkte med multimeteret. Deretter justerte jeg lengden på shunten med avbiter inntil jeg fikk samme resultat med denne.
Vis hele sitatet...
Hvilken nøyaktighet oppnådde du? Har du bilde av den?

Er forresten strøm til børsteløs motor jeg skal måle også. I tillegg til strømtrekket ved forskjellige propelltyper osv.
Sitat av Homercide Vis innlegg
Hvilken nøyaktighet oppnådde du? Har du bilde av den?

Er forresten strøm til børsteløs motor jeg skal måle også. I tillegg til strømtrekket ved forskjellige propelltyper osv.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke regnet ut hvor nøyaktig det ble. Men mer enn nøyaktig nok til mitt formål. Jeg kalibrerte som nevnt slik at multimeteret viste nøyaktig det samme på en kjent last (halogenpæren) enten jeg målte direkte med den innebygde strømmåleren i multimeteret, eller som spenning over shunten.

Bilde - kan jeg ordne hvis det er viktig for deg. Men det er rett og slett bare en lengde (husker ikke hvor lang, men mener det var i underkant av 1m) stiv kobberkabel som jeg kveilet pent opp som en luftspole med diameter på ca 7 cm. Og så loddet jeg på Kontronic-plugger som er systemet jeg bruker. Jeg setter den bare i serie mellom batteriet og ESC.

Etterhvert fant jeg ut at jeg var mer interessert i "in flight"-målinger og kjøpte forrige versjon av denne:

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=9849&i=1&

Men da har vi sporet litt av, selv om det er relevant i forhold til det du skal måle.
http://search.digikey.com/scripts/Dk...GHGCR0005FE-ND

den holder til de aller fleste prosjekter du kommer til å ha..

Spørs bare hva du mener er for dyrt?

0,5 mOhm - 0,0005 ohm - 100W
Sist endret av andpe; 27. august 2010 kl. 00:57.
LTd
Trådstarter
Sitat av capidog Vis innlegg
Jeg har ikke regnet ut hvor nøyaktig det ble. Men mer enn nøyaktig nok til mitt formål. Jeg kalibrerte som nevnt slik at multimeteret viste nøyaktig det samme på en kjent last (halogenpæren) enten jeg målte direkte med den innebygde strømmåleren i multimeteret, eller som spenning over shunten.

Bilde - kan jeg ordne hvis det er viktig for deg. Men det er rett og slett bare en lengde (husker ikke hvor lang, men mener det var i underkant av 1m) stiv kobberkabel som jeg kveilet pent opp som en luftspole med diameter på ca 7 cm. Og så loddet jeg på Kontronic-plugger som er systemet jeg bruker. Jeg setter den bare i serie mellom batteriet og ESC.

Etterhvert fant jeg ut at jeg var mer interessert i "in flight"-målinger og kjøpte forrige versjon av denne:

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=9849&i=1&

Men da har vi sporet litt av, selv om det er relevant i forhold til det du skal måle.
Vis hele sitatet...

Kunne du beskrevet kalibreringen litt mer nøyaktig? Jeg regner med det var 12V halogenpærer du brukte?
Sitat av LTd Vis innlegg
Kunne du beskrevet kalibreringen litt mer nøyaktig? Jeg regner med det var 12V halogenpærer du brukte?
Vis hele sitatet...
Riktig. Jeg valgte en 12V 20W halogenpære fordi jeg hadde det liggende. En slik pære gir en last på ca 1,67 A. Det er innenfor hva multimeteret mitt tåler å måle via den innebygde shunten.

Du må videre ha en konstant regulert spenningskilde til kalibreringen.

La oss si jeg målte strømtrekket via (gjennom) multimeteret og fikk verdien 1632 mA. Dette blir da referansen, som jeg skal prøve å kalibrere shunten til. Shunten skal være på 10 mOhm, slik at jeg får 1A = 10 mV.

Så kobler jeg inn shunten og måler spenningen over den. La oss si jeg fikk 17,2 mV. Da har jeg for høy motstand i shunten (ca 10,4 mOhm) og må forkorte den. Så klippet jeg lengden til jeg målte 16,3 mV over shunten. Da er jeg veldig tett på referansestrømmen og 10 mOhm.

Jeg ønsket en shunt hvor jeg kunne lese spenningen (og indirekte strømmen) som en eller annen faktor av 10, slik at jeg slapp omregning. Derfor valget av 10 mOhm, og bryderiet med kalibrering og klipping.

Jeg vet ikke om dette ble noe særlig klarere. Det er så enkelt at det nesten er vanskeligere å forklare det enn å gjøre det.
LTd
Trådstarter
Sitat av capidog Vis innlegg
Riktig. Jeg valgte en 12V 20W halogenpære fordi jeg hadde det liggende. En slik pære gir en last på ca 1,67 A. Det er innenfor hva multimeteret mitt tåler å måle via den innebygde shunten.

Du må videre ha en konstant regulert spenningskilde til kalibreringen.

La oss si jeg målte strømtrekket via (gjennom) multimeteret og fikk verdien 1632 mA. Dette blir da referansen, som jeg skal prøve å kalibrere shunten til. Shunten skal være på 10 mOhm, slik at jeg får 1A = 10 mV.

Så kobler jeg inn shunten og måler spenningen over den. La oss si jeg fikk 17,2 mV. Da har jeg for høy motstand i shunten (ca 10,4 mOhm) og må forkorte den. Så klippet jeg lengden til jeg målte 16,3 mV over shunten. Da er jeg veldig tett på referansestrømmen og 10 mOhm.

Jeg ønsket en shunt hvor jeg kunne lese spenningen (og indirekte strømmen) som en eller annen faktor av 10, slik at jeg slapp omregning. Derfor valget av 10 mOhm, og bryderiet med kalibrering og klipping.

Jeg vet ikke om dette ble noe særlig klarere. Det er så enkelt at det nesten er vanskeligere å forklare det enn å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Tror jeg skjønte det. Problemet som da gjenstår er vel å få tak i en konstant spenningskilde på nøyaktig 12V og solid kobberstreng. Går det ikke an å bruke halogenpæren som shunt direkte?
Sitat av LTd Vis innlegg
Tror jeg skjønte det. Problemet som da gjenstår er vel å få tak i en konstant spenningskilde på nøyaktig 12V og solid kobberstreng. Går det ikke an å bruke halogenpæren som shunt direkte?
Vis hele sitatet...
Et batteri kan være god nok stabilisert spenningskilde hvis du er heldig. Du trenger ikke nøyaktig 12V, men en kilde som gir lik spenning på de to målingene (via multimeter og via shunt). Nå synker spenningen på et batteri kontinuerlig under belastning, men det er kanskje noe du kan se bort fra.

En shunt er som regel i milliohm-området. Dette er fordi du ikke skal ha for stort spenningsfall over den.

En halogenpære på 12V 20W vil ha en motstand på ca (R = U^2/P) 7,2 Ohm.
Den maksimale strømmen du får gjennom er (I=U/R) ca 1,67 A.
Og samtidig får du spenningsfallet (U=R*I) ca 12 V.

Så, ja - enhver motstand kan i teorien fungere som en shunt fordi spenningen over motstanden vil følge Ohms lov i forhold til strømmen gjennom den. Men nei, i praksis vil du ikke kunne bruke lyspæren som shunt fordi spenningsfallet over den vil bli for stort.
Sitat av LTd Vis innlegg
Problemet som da gjenstår er vel å få tak i en konstant spenningskilde på nøyaktig 12V og solid kobberstreng.
Vis hele sitatet...
En helt vanlig 1,5 mm² strømledning holder, så det er ikke vanskelig.

Sitat av LTd Vis innlegg
Går det ikke an å bruke halogenpæren som shunt direkte?
Vis hele sitatet...
Nei, motstanden er altfor stor. Det kan du lett regne ut selv. P=U²/R => R=U²/P=12²/20=7,2 Ω. Du skulle helst hatt en på 10 mΩ. Poenget er at halogenpæren har en kjent resistans, og med shunten i serie får du en spenningsdeler. Ved da å måle spenningen over pæren eller shunten kan du lett regne ut motstanden i shunten. Ettersom shunten er ca en tusendel av resistansen til pæren vil den i praksis ikke påvirke strømmen i forhold til kretsen uten shunt, så du kan egentlig se bort fra spenningsdelerprinsippet.

Tilnærmet all spenningen ligger altså over halogenpæren, og du kan regne strømmen ut fra det: Med 20 W får du I=20/12=1,667 A (dette kontrollmåler du med multimeteret, ettersom effekten på pakningen ikke er til å stole helt på i slike nøyaktigheter, og du bruker da selvsagt den målte strømmen til senere beregninger). Spenningen over shunten din gir deg dermed indirekte resistansen ved hjelp av R=U/I=U/1,667. Hvis du da vil ha en shunt på 10 mΩ starter du med en lengde på litt mer enn hva formelen som er linket til lenger opp her skulle tilsi, og så kutter du shunten ned litt etter litt inntil du måler en spenning på U=R·I=0,01·1,667=0,01667=16,67 mV.

Trikset ligger utelukkende i anvendelse av Ohms lov.
Sist endret av Provo; 31. august 2010 kl. 10:25.