Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1335
Bortsett fra størrelsen og antallet slots, hvilke forskjeller er det mellom et Micro-ATX hovedkort, og et standard ATX? Eller sagt på en annen måte, hvilke berensninger har et micro-ATX kort?

Jeg planlegger å bygge ny pc, men har ikke behov for all verdens utvidelsesmuligheter ettersom jeg ikke tenker å sette inn nye komponenter hvert år. PC'en skal kunne brukes til spilling, så det bør være kompatibelt med et kraftig skjermkort og 4gb ram. Anbefalinger på hovedkort, prosessor, skjermkort og ram mottas forresten med stor takk.
Det er ingen begrensning å kjøpe Micro-ATX. Liker denne formfaktoren veldig godt selv, siden det gjør PCen ganske mye mindre i størrelse uten å ofre annet enn unødvendige utvidelsesspor. Er jo sjelden man bruker særlig mer enn en PCIe-slot. Kjøper du et high-end Micro-ATX-kort får du antakeligvis to, og kan kjøre skjermkortet i CrossFire hvis ønskelig senere.

Hovedkort, prosessor og skjermkort: Gigabyte GA-P55M-UD4, Intel Core i5-750 og Radeon HD4890.
Sist endret av Nichotin; 23. september 2009 kl. 12:03.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Det er ingen begrensning å kjøpe Micro-ATX. Liker denne formfaktoren veldig godt selv, siden det gjør PCen ganske mye mindre i størrelse uten å ofre annet enn unødvendige utvidelsesspor. Er jo sjelden man bruker særlig mer enn en PCIe-slot. Kjøper du et high-end Micro-ATX-kort får du antakeligvis to, og kan kjøre skjermkortet i CrossFire hvis ønskelig senere.

Hovedkort, prosessor og skjermkort: Gigabyte GA-P55M-UD4, Intel Core i5-750 og Radeon HD4890.
Vis hele sitatet...
Prosessoren jeg har fra før er en AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, som jeg kjøpte for omtrent 4 år siden. Intel prosessoren du nevner har ikke så veldig mye høyere klokkehastighet. Nå har ikke jeg hengt så mye med i dataverdenen de siste par årene, men jeg skulle jo forventet at prosessorhastigetene hadde steget betraktelig mer. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Forresten så har jeg skjermkortet XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3
, og 4gb PC3200 DDR-DIMM-ram, kommer jeg til å merke stor forskjell i ytelse på den konfigurasjonen du foreslo?
Det er definitivt noe du ikke har fått med deg, ja. Du får ikke sammenliknet prosessorer fra forskjellige serier ved å se på klokkefrekvensen, for arkitekturen alt å si for hvor rask den er MHz for MHz. Core i5 750 har i tillegg fire kjerner. Oppsettet jeg har foreslått vil løpe sirkler rundt det du har i dag.
Sist endret av Nichotin; 25. september 2009 kl. 08:43.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Det er definitivt noe du ikke har fått med deg, ja. Du får ikke sammenliknet prosessorer fra forskjellige serier ved å se på klokkefrekvensen, for arkitekturen alt å si for hvor rask den er MHz for MHz. Core i5 750 har i tillegg fire kjerner. Oppsettet jeg har foreslått vil løpe sirkler rundt det du har i dag.
Vis hele sitatet...
Hehe, det var egentlig det jeg trodde.

Utrolig hva et par år med studier/jobb og stress gjør. Det var forresten ikke så drøy pris på oppsettet heller. Med kabinett, strømforsyning og cpu-vifte så havner man rundt 4000,-?

Sitat av Homercide Vis innlegg
Hehe, det var egentlig det jeg trodde.

Utrolig hva et par år med studier/jobb og stress gjør. Det var forresten ikke så drøy pris på oppsettet heller. Med kabinett, strømforsyning og cpu-vifte så havner man rundt 4000,-?
Vis hele sitatet...

Jeg så at det skjermkortet hadde flere modeller, hvilken mente du?

Hvor mye, og hva slags RAM må jeg forvente å investere i?
Sist endret av Homercide; 25. september 2009 kl. 12:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.