Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1772
Hei
Jeg lurer på om det er noen som vet om et bra opplærings program, elr en opplærings dvd for gitar? Noen bra?

Har spilt gitar i mange år , men føler jeg trenger flere utfordringer , lære mer om musikkteori, skalaer og teknikker.

*Må ha video
*Må kunne lastes ned

Sjekk også ut bandet jeg spiller i : www.myspace.com/futureoftheold

Takker for tips og feedback!
Leter etter en slik video selv. Det er mange slike filmer på markedet, men finner liksom ingen som viser meg teknikker og skalaer som jeg vil lære
Hvis dere vil ha musikk teori og teknikk og lignende vil dere ha mye igjen for å gå til en gitar lærer
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Hvis dere vil ha musikk teori og teknikk og lignende vil dere ha mye igjen for å gå til en gitar lærer
Vis hele sitatet...
Det er ikke sant, for mange kan gitarlærere bare være i veien. Selv kjenner jeg MANGE som missliker at andre skal fortelle deg hva du skal lære. Kan godkjenne skolen til en viss grad, men la meg slippe at noen skal ta fra meg musikken også.

Skal du være selvlært er det i grunnen kun en felle du kan gå i: Lære dårlige vaner.

Dette er UTROLIG undervurdert, det er mye lettere og lære god teknikk fra scratch enn å skifte på vanene dine etter noen år. Ofte føles den beste teknikken som den som er mest unaturlig. Siden du allerede har spilt litt gitar regner jeg med at det er for sent egentlig.
Jeg gikk imot mitt eget beste og fikk meg en lærer det første året, det var ganske drit men sannsynligvis verdt det i lengden.

Men jeg har en utfordning til deg: Lær deg kvintsirkelen. Denne burde læres med en gang. Med mindre du kan den da.
Musikkteori læres som regel gjennom bøker. Mye bra på amazon.
Kvintsirkelen skal jeg finne frem. Kan den ikke.

Skifte på vaner er ikke noe problem, tidkrevende ja, men ikke noe problem. ALT kan læres , det trenger bare å øves
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er ikke sant, for mange kan gitarlærere bare være i veien. Selv kjenner jeg MANGE som missliker at andre skal fortelle deg hva du skal lære. Kan godkjenne skolen til en viss grad, men la meg slippe at noen skal ta fra meg musikken også.
Vis hele sitatet...
Om du ikke er fornøyd med gitarlæreren din, så burde du skifte lærer. Jeg kjenner også veldig mange som har mistet mye spilleglede av gitartimer, men som har blitt mye bedre etter at de fant en gitarlærer som de kom godt overens med. Det kan være utrolig greit å lære ting av en person som faktisk kan, og i alle fall hvis det er en person du kommer godt overens med. En gitarlærer skal bli sett på som en kompis i ideelle sammenhenger Det er klart at noen liker best å lære av seg selv, det gjør jeg også selv, men de aller fleste vil ha ett utrolig utbytte av å finne seg en god lærer.
Tanken var å slippe gitarlærere
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er ikke sant, for mange kan gitarlærere bare være i veien. Selv kjenner jeg MANGE som missliker at andre skal fortelle deg hva du skal lære. Kan godkjenne skolen til en viss grad, men la meg slippe at noen skal ta fra meg musikken også.

Skal du være selvlært er det i grunnen kun en felle du kan gå i: Lære dårlige vaner.

Dette er UTROLIG undervurdert, det er mye lettere og lære god teknikk fra scratch enn å skifte på vanene dine etter noen år. Ofte føles den beste teknikken som den som er mest unaturlig. Siden du allerede har spilt litt gitar regner jeg med at det er for sent egentlig.
Jeg gikk imot mitt eget beste og fikk meg en lærer det første året, det var ganske drit men sannsynligvis verdt det i lengden.

Men jeg har en utfordning til deg: Lær deg kvintsirkelen. Denne burde læres med en gang. Med mindre du kan den da.
Vis hele sitatet...
Bare for å være like bastant som deg: Det er ikke sant. Som faggot sier over meg: Liker du ikke læreren, så bytter du. Hvis ikke gitar læreren din hjelper deg fremover, så er det læreren det er noe galt med.

Du har helt rett i det med dårlige vaner tho. Ekstremt viktig å lære seg hva som er det beste av det beste, helt ifra begynnelsen. (her kommer gitarlæreren godt med.) Denne kjære gitar nettsiden din, kan nok desverre ikke legge fingeren på alle feilene du kommer til å gjøre til å begynne med.

Alle JEG kjenner som har lært å spille gitar selv, har MINST 1 stor feil. Man legger ikke nødvendighvis merke til den, men det kan gjøre utrolig mye for hvordan musikken oppfattes, og hvordan det blir å spille den.

Du kan bli superflink alene også, men har du tilgang på en lærer, så ville jeg kysset internet goodbye å begynt å få læreren til å kysse ræva di

Sitat av Nikki Vis innlegg
Tanken var å slippe gitarlærere
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? aldri spillt gitar før? venner/bekjente/familie med dårlige erfaringer? dårlige erfaringer selv? Selv er jeg ekstremt glad for at jeg presset meg selv på musikkskolen fra 5. klasse, og at jeg nå faktisk kan spille et instrument!

En ting kan jo være å gå 1 år eller noe med lærer. Da har du lært rimelig mye hvis du øver ordentlig. Det å begynne å lære seg selv da, blir MYE lettere!

Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til, og håper det blir et bra valg for deg!
Sist endret av random42099; 2. september 2009 kl. 01:28.
Kanskje ikke 100% treff i forhold til hva du etterspør, men:

http://www.justinguitar.com/

Denne karen har en haug med gode videoer, som dekker alt fra nybegynner til relativt øvet. Her finner du både teknikk og skalaer. Han driver etter 'donationware' prinsippet. Dvs det er gratis, men han tar gjerne i mot en donasjon fra de som synes de har råd. Han har noen DVD-er og sånt han selger i tillegg. Justin er sånn passe laidback, og jeg liker stilen hans.

Ellers har PG Music en serie gitarkurs som heter "Guitar Masterclass", pluss et par andre gitarkurs. Disse kursene er forholdsvis rimelige og kan brukes offline. Programmet støtter MIDI. Så du kan bruke MIDI-pickup eller keyboard som input hvis du vil. PG Music lager også Band-in-a-Box, i fall du har hørt om det.

Når du kommer på et tilstrekkelig høyt nivå tror jeg, som flere andre i tråden, at du må ta timer. For da begynner det å handle om finpuss, samt tilbakemeldinger på hvordan det låter når du spiller.
Saken er at jeg har lært meg selv å spille. Har vel herjet med gitaren i snart 6 år nå. Alt selvlært, men nå har jeg kommet på et stadie hvor jeg trenger større musikk kunnskap for å utvikle meg mer. Kjenner mange musikere i de fleste aldere og jammer ofte. Plukker opp ting å tang fra dem , så jeg klarer nok å forbedre meg om jeg finner en god instruksjons dvd. Så får jeg heller ta teknikk detaljer og slike ting på øvingslokalet med andre musikere

Takker for all hjelp btw!
Sitat av Nikki Vis innlegg
Saken er at jeg har lært meg selv å spille. Har vel herjet med gitaren i snart 6 år nå. Alt selvlært, men nå har jeg kommet på et stadie hvor jeg trenger større musikk kunnskap for å utvikle meg mer. Kjenner mange musikere i de fleste aldere og jammer ofte. Plukker opp ting å tang fra dem , så jeg klarer nok å forbedre meg om jeg finner en god instruksjons dvd. Så får jeg heller ta teknikk detaljer og slike ting på øvingslokalet med andre musikere

Takker for all hjelp btw!
Vis hele sitatet...
Hvis du er såpass priviligert (ja, det er et privilegium) at du har andre musikere du kan lære av, og få ros og kritikk og tips fra, så skal jeg slappe av stresset med gitar lærer. Den kreative inputten du får fra andre utdøvende musikere er ubeskrivelig LYKKE TIL IGJEN
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Nikki Vis innlegg
Saken er at jeg har lært meg selv å spille. Har vel herjet med gitaren i snart 6 år nå. Alt selvlært, men nå har jeg kommet på et stadie hvor jeg trenger større musikk kunnskap for å utvikle meg mer. Kjenner mange musikere i de fleste aldere og jammer ofte. Plukker opp ting å tang fra dem , så jeg klarer nok å forbedre meg om jeg finner en god instruksjons dvd. Så får jeg heller ta teknikk detaljer og slike ting på øvingslokalet med andre musikere

Takker for all hjelp btw!
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke stresse det nok. Kan du kvint sirkelen i søvne?
Godt behjelpelig iallfall

Takker folkens!
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Bare for å være like bastant som deg: Det er ikke sant. Som faggot sier over meg: Liker du ikke læreren, så bytter du. Hvis ikke gitar læreren din hjelper deg fremover, så er det læreren det er noe galt med.

Du har helt rett i det med dårlige vaner tho. Ekstremt viktig å lære seg hva som er det beste av det beste, helt ifra begynnelsen. (her kommer gitarlæreren godt med.) Denne kjære gitar nettsiden din, kan nok desverre ikke legge fingeren på alle feilene du kommer til å gjøre til å begynne med.

Alle JEG kjenner som har lært å spille gitar selv, har MINST 1 stor feil. Man legger ikke nødvendighvis merke til den, men det kan gjøre utrolig mye for hvordan musikken oppfattes, og hvordan det blir å spille den.

Du kan bli superflink alene også, men har du tilgang på en lærer, så ville jeg kysset internet goodbye å begynt å få læreren til å kysse ræva di



Hvorfor det? aldri spillt gitar før? venner/bekjente/familie med dårlige erfaringer? dårlige erfaringer selv? Selv er jeg ekstremt glad for at jeg presset meg selv på musikkskolen fra 5. klasse, og at jeg nå faktisk kan spille et instrument!

En ting kan jo være å gå 1 år eller noe med lærer. Da har du lært rimelig mye hvis du øver ordentlig. Det å begynne å lære seg selv da, blir MYE lettere!

Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til, og håper det blir et bra valg for deg!
Vis hele sitatet...
er helt enig, man trenger noen til å plukke ut feilene man gjør. eller bare være veldig bevisst på at det er noe feil man gjør
Gikk 7 år på musikkskolen i Trondheim, angrer ikke en smule heller. Go for it!