Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3916
Jeg leste akkurat et ekstremt godt blogg-innlegg ang. partiet Rødt som jeg føler burde deles. Innlegget leses her.

Tankene mine ang. Rødt har alltid vært at de vil veldig mye men forklarer meget dårlig hvordan dette skal oppnåes. Mye likt tankene mine ang. FRP. Jeg synes denne bloggen setter Rødts dagsorden i et kritisk lys som mange kansje ikke ser. Samtidig roser den Rødt for den rollen de tar i samfunnet idag. Jeg synes i likhet med bloggen at man vanskelig kan kritisere de meningene som Rødt står for, og at det er bra de eksisterer som en vaktbikje vedr. enkelte av hjertesakene deres.

Det jeg ønsker med dette innlegget er ikke og rakke ned på partiet Rødt. Jeg ønsker heller en dialog om disse "ekstreme" partienes rolle i politikken. Nevn gjerne FRP også, selv om de har stor oppslutning, er de relativt ekstreme i Norsk politikk. Men hold dere for gode til og bruke tråden til og rakke ned på FRP. Det har vi nok av i media.

Andre partier som burde komme med her er Miljøpartiet De Grønne - Partiet bygger på Arne Næss sin økofilosofi og Mahatma Gandhis ikkevolds-tenkning, og baserer seg på de fire solidariteter:

* Solidaritet med naturen
* Solidaritet med undertrykte og utstøtte i eget land
* Solidaritet med folk i andre deler av verden
* Solidaritet med framtidige generasjoner.

De grønne partiene har hatt og har nær tilknytning til miljøbevegelsen, men grønn politikk omfatter mer enn bare tradisjonell natur- og miljøvern. Sekstiåras anti-autoritære strømninger er en viktig del av de grønne partienes forhistorie, og underveis har de grønne strømningene fått tilsig fra mange andre små og store politiske strømdrag, blant annet ikkevoldstradisjonen og feminismen.

I likhet med andre grønne partier har Miljøpartiet De Grønne vanligvis samarbeidet med partiene på venstresida i politikken.
. Dette er fra wikipedia.

Det Liberalistiske Folke Partiet (DLP) burde også nevnes.

Helsevesen og skole er selvsagt svært viktige områder. Allikevel er det tydelig at det i disse sektorene finnes enorme problemer - folk dør i helsekø mens andre må vente i år for å få nødvendig behandling, i skolen har vi alt fra forfalne skolebygninger til lærere som hverken kan regne eller undervise.

Politikerne fra de andre partiene vil også ved dette valget love å løse problemene, men det har de også gjort ved alle tidligere valg uten at løftene er blitt holdt. Etter DLFs syn kommer dette av at det systemet vi har idag, at staten tar seg av alle viktige samfunnsområder, er et system som ikke kan fungere; resultatet må bli slik vi ser det i dag, og det vil nødvendigvis stadig bli verre.

Løsningen er at folk beholder sine penger, at de selv fritt kan velge og betale for lege, sykehus, skole, o.s.v. Nå betales slikt over skatteseddelen, noe som gjør tjenestene langt dyrere og mye dårligere enn de ellers ville ha vært. Når den som mottar en tjeneste også er den som betaler for den vil vedkommende velge kvalitet, slik vil kvalitet bli et kriterium for de som tilbyr tjenestene og kvaliteten vil stadig bli bedre. Med en slik løsning vil store og viktige sektorer, som helsevesen og skole, ikke lenger primært styres av de ansattes interessegrupper men av dets brukere.

Stem for frihet fra tvang og overformynderi - Stem på Det Liberale Folkepartiet!
Dette er sakset fra hjemmesiden deres.

Mitt standpunkt er at disse partiene er ganske så nyttige i politikken, for de setter ofte dagsorden på en del ting de andre ikke tør stå for. Selv kan jeg kansje tenkes og stemme for noen av disse om en bare for og bevare deres rolle i politikken.
Sist endret av murloc; 12. august 2009 kl. 23:52.
Med denne tråd må jo selvfølgelig Reformpartiet nevnes, du kan faktisk stemme på det under stortingsvalget 2009.

Ganske ekstremt i sin form, basert på en "Anti-bomring-rundt-Tønsberg-holdning"

Fra norske (bokmål) Wikipedia:
Reformpartiet er et norsk registrert politisk parti. Utgangspunktet for partiet var motstanden blant folk flest mot bomringer rundt Tønsberg i Vestfold fylke, og det at politikerne fra de etablerte partiene ikke tok hensyn til at et stort flertall av befolkningen var motstandere av at veibygging i området skulle finansieres gjennom bomstasjoner.
Vis hele sitatet...
Dessverre er det lite informasjon på nett rundt slike små partier.
Sist endret av DerComment; 13. august 2009 kl. 00:12.
Solidaritet med naturen ja.. den var god. De vil ikke legalisere en plante engang. Marihuana er en del av naturen sist jeg sjekket.
Jeg synes det komisk at Frp er "den store satan" i norsk politikk, men er jo ikke rart med tanke på at vi lever i et kommunistisk land.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Norge er ikke kommunistisk.
Sitat av Tias Vis innlegg
Norge er ikke kommunistisk.
Vis hele sitatet...
Ikke???

http://no.wikipedia.org/wiki/Kommunisme


Hvem er det som prater om "fellesskapet" i norsk politikk?
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt sett over artikkelen du linket til?
Vi har noen kommunistiske partier, som t.d. NKP - men vi er ikke et kommunistisk land.
Sist endret av Restyle; 13. august 2009 kl. 01:01.
det er stor forskjell på et sosialdemokrati og kommunisme?
nei, kanskje ikke. Men norge er et kaldt land.. og da tenker jeg ikke på klimaet.

back on topic.

Joda. Rødt har mange fine ting de står for, men de må bli kvitt Torstein Dahle.
Ballene mine har mere utstråling enn den karen.
Sist endret av Cyberblack; 13. august 2009 kl. 01:07.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg kan ikke helt se hvordan din måte å debattere på bringer noe til denne tråden, Cyberblack. Dette ligger utrolig tett oppimot trolling, synes jeg. Har du noen meninger om dette med virkelig substans, istedenfor bare en masse tendensiøst hat-prat?
Sist endret av Mullah; 13. august 2009 kl. 01:16.
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Solidaritet med naturen ja.. den var god. De vil ikke legalisere en plante engang. Marihuana er en del av naturen sist jeg sjekket.
Vis hele sitatet...
De grønne er for legalisering av planten (han) til hamp dyrking, noe som er svært miljøvennlig.

må også sitere fra siden deres:
Det er ikke kriminelt å ødelegge helsa si med tobakk, alkohol, eller for den saks skyld sukker – det bør gjelde alle rusmidler. Kriminalisering er tvert imot ofte et hinder for fornuftig behandling av de helse- og sosialfaglige aspektene ved rusavhengighet.
Sist endret av Thriller; 13. august 2009 kl. 01:38.
Tanken om at Norge er et av de landene her i vest som streifer mest mot kommunisme slo meg her om dagen, men ble aldri iverksatt... Norge er et konstitusjonelt monarki med et parlamentarisk regjeringssystem.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Nei, du sier også at Norge er et kommunistisk land, noe som er gjennomsyra pisspreik.
Vis hele sitatet...
Norge blir jo kaldt Europas siste kommuniststat for en grunn. Vi er ikke kommunistiske, enda. Men vi er fortsatt et av de mest sosialistiske landene i Europa - noe som gjør at vi ser kommunistiske ut iforhold til andre kapitalistiske land.
Folk bråker alt for mye om det her, den enkle forklaring er :

Er du arbeidsløs/går hjemme/ubrukelig soffa fyr/kunstner/uteligger/narkis/sykehus pasient/pansjeonist da skal du stemme AP.

Er du arbeider/sjef/tjener penger/betalerskat/kjører bil er det Frp/høyre som er valget.

NB: jeg stemmer på "Det Politiske Parti" (dpp.no) synd dem slutta
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Norge blir jo kaldt Europas siste kommuniststat for en grunn. Vi er ikke kommunistiske, enda. Men vi er fortsatt et av de mest sosialistiske landene i Europa - noe som gjør at vi ser kommunistiske ut iforhold til andre kapitalistiske land.
Vis hele sitatet...
Hvem kaller Norge for det? Og hvor har du det fra at vi er et av de mest sosialistiske landene i Europa? Om du ser på hvordan man definerer en sosialistisk stat så skulle det fort gå frem at vi bare vekselvis kan reknes for å være sosialistiske. At andre land (f.eks USA) nødvendigvis skulle synes det er så fryktelig at et sosialistisk parti eller en koalisjon av sosialistisk orienterte partier på demokratisk vis får regjere i et land synes jeg du skal være forsiktig med å hevde uten god begrunnelse. George Bush og Tony Blair var jo perlevenner en god stund f.eks, var de ikke? Alt er ikke bare kjærlighet, men politikken har utviklet seg forbi 50-tallets McCarthyhelvete.

Jeg forstår ikke at du gidder å ytre meninger som er så lite overveide som det dine tydeligvis må være. Du skjemmer jo deg ut for faen.
Sist endret av Mullah; 13. august 2009 kl. 03:08.
Utsagnet om at Norge er den siste sovjetstat stammer fra den tidligere næringsminister i Sverige, Bjørn Rosengren, etter at staten (som vanlig) hadde en alt for aktiv politisk rolle i Telenor, som igjen førte til at fusjonen med Telia kollapset. Begrepet ble senere brukt av Olav Thon og Stein Erik Hagen som et resultat av den evige heksejakten den sittende regjering har på selvstendig næringsdrivende.

Og ja, de har et godt poeng. Den sittende regjering har alltid uttrykt og vist forakt for privat kapital, og legger gang på gang kjepper i hjulene for at private virksomheter skal få ekspandere og sysselsette flere mennesker. Prima eksempler på slike kjepper er arbeidsgiveravgift (man skatter på all lønn som betales), formueskatt (uten denne anslås det at næringslivet kunne skapt 10.000 ekstra arbeidsplasser), momspolitikken (1/4 av all kjøpekraft går rett inn i den store statskassen istedet for å sirkulere i økonomien naturlig), arveavgift (dødsskatt som ofte krever at man er nødt til å ta opp lån eller selge unna arvede eiendeler).

Så er det bare å plusse på havet av regulering av deg og meg.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=6725787
http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...cle1282884.ece

Det er forøvrig mye morsom lesing på http://www.densistesovjetstat.com/
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
nei, kanskje ikke. Men norge er et kaldt land.. og da tenker jeg ikke på klimaet.
Vis hele sitatet...
Jeg har store vansker for å fatte greia her.. Om det så var at Norge var kommunistisk (noe det for øvrig ikke er), hva faen hadde problemet vært?

Kommunistisk eller ikke, Norge tar faktisk pallplassering i FN's liste over beste land å bo i!
Enig i mye av det du sier der marken. Jeg vil i tilegg nevne noe jeg synes er så merkelig med partier slik som SV. De er utrolig opptatt av å bruke penger på forskjellige ting i samfunnet, mens de samtidig er imot at folk tjener dem inn for dem --> kjepper i hjulene for private virksomheter.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
(..) vi lever i et kommunistisk land.
Vis hele sitatet...
Virkelig?
Om Norge er en kommuniststat, hva er da Kina?
Hverken Kina eller Norge er kommuniststater. Om du leser litt om ideologi ville du kanskje forstått det.
Sitat av Marken Vis innlegg

Og ja, de har et godt poeng. Den sittende regjering har alltid uttrykt og vist forakt for privat kapital, og legger gang på gang kjepper i hjulene for at private virksomheter skal få ekspandere og sysselsette flere mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg mener du tar feil. Norges velferdsstat er basert på at man skatter etter evne. Når rikinger som Fredriksen og Hagen nekter å bidra etter evne og flytter formuene sin ut av landet, så er det plutselig regjeringen sin feil.

Hagen er god for give and take 13 milliarder kroner. At han skal betale litt mer skatt enn en som vasker toaletter og tjener kr 250.000,- i året er vel bare rimelig?

Dessuten, har ikke Norge et godt sikkerhetsnett for private entreprenører som går konkurs? De har like mye rett til stønad ved arbeidsledighet som alle andre arbeidstakere og arbeidsgivere.

Det må jo være flaut for en som har tjent seg rik på overprisede matvarer å takke landet som har gitt ham muligheten til å bli rik, med å flytte pengene utenlands.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg mener du tar feil. Norges velferdsstat er basert på at man skatter etter evne. Når rikinger som Fredriksen og Hagen nekter å bidra etter evne og flytter formuene sin ut av landet, så er det plutselig regjeringen sin feil.

Hagen er god for give and take 13 milliarder kroner. At han skal betale litt mer skatt enn en som vasker toaletter og tjener kr 250.000,- i året er vel bare rimelig?

Dessuten, har ikke Norge et godt sikkerhetsnett for private entreprenører som går konkurs? De har like mye rett til stønad ved arbeidsledighet som alle andre arbeidstakere og arbeidsgivere.

Det må jo være flaut for en som har tjent seg rik på overprisede matvarer å takke landet som har gitt ham muligheten til å bli rik, med å flytte pengene utenlands.
Vis hele sitatet...
Stein Erik Hagens investeringsselskap Canica, skattet alene 100 millioner i 2008. Det er nok hakket mer enn en som vasker toaletter og tjener 250.000 i året skatter? Under dette investeringsselskapet er det igjen flere selskaper som skatter på sitt overskudd og lønnsutbetaling. Dessverre virker det som om skatteregnskaper blir litt vanskelig matematikk for venstresiden, og man velger heller å sutre og klage over at "det vises lite skatt på han personlig" (Hagen personlig betalte 10 mill i skatt i 2007 i tillegg til all selskapsbeskatning. Fremdeles mer enn vaskeren). Og uansett om Hagen personlig flytter, har selskapene hans fremdeles virksomhet i og skatter til Norge.

Og nei, Norge har ikke et godt sikkerhetsnett for private entreprenører. Ta sykepenger som et eksempel. Er du selvstendig næringsdrivende får du ikke sykepenger før etter 16 dager sykdom, og da bare 65% av inntekten din Arbeidstakere derimot får 100% lønn fra første dag, hvorav de første 16 dagene skal dekkes av arbeidsgiver! Husker jeg riktig skal det til og med betales ARBEIDSGIVERAVGIFT på disse sykepengene. Igjen et slag i trynet på initiativskapere som lager arbeidsplasser.

Jeg anbefaler at du tar et kurs i årsregnskap og skatt for å motbevise dine egne påstander.

Og dersom du synes matvarene er såpass dyre skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du ikke har startet opp din egen matvarekjede med enda lavere priser. Det er nemlig slik fri konkurranse fungerer.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg likte ditt forrige innlegg, selv om det forekom ubegrunnede uttalelser om det du mener er selvfølgeligheter. Innlegget var om ikke annet mer informativt enn mye annet i denne tarvelige tråden. Denne gangen synes derimot du tar deg et par for store friheter.

Det handler som sagt om å skatte etter evne, og det er skatt Norges tidligere nest rikeste mann evner å betale - så utsatt der oppe på toppen som han likevel føler seg.

I 2007 hadde Hagen 24 milliarder kroner i formue. 24 milliarder er det samme som 24000 millioner. Den 0,01 milliarden (10 millioner) Hagen betale personlig virker da plutselig ikke så stor. Ikke engang Canicas 0,1 milliard (100 millioner) får meg til å heve mine øyenbryn her, og husk at vi ser alt dette i forhold til Hagens formue. Selskapets omsetning blir ikke nevnt. I denne artikkelen kommer det frem at Canica skattet kun 1,8 prosent!
En mann som har så mye penger trenger ikke bekymre seg for prisene på klær, mat eller bensin (evt busskort.) En vaskehjelp derimot, som også betaler etter evne, må sitte og regne på alt vedkommende skal bruke penger på. Hver minste krone må spares. Dette er den typen regnskap høyresiden du representerer sjelden er særlig gode på. Det er to helt forskjellige verdener hva økonomi angår, og det er tydelig at mange ikke ser dette - men det er viktig! Ta gjerne en titt på nettopp Hagens egne sparetips. Han har jo ikke bakkekontakt!

Hva var egentlig ditt poeng med vaskehjelpen? Jeg er ikke så godt kjent med hvordan skattesystemet fungerer mtp toppskatt, men jo mer jeg ser på dette virker det nesten som om en vaskehjelp forholdsvis betaler mer skatt?
Sist endret av vidarlo; 16. august 2009 kl. 16:24.
Sitat av Mullah Vis innlegg
I 2007 hadde Hagen 24 milliarder kroner i formue. 24 milliarder er det samme som 2400 millioner. Den 0,01 milliarden (10 millioner) Hagen betale personlig virker da plutselig ikke så stor. Ikke engang Canicas 0,1 milliard (100 millioner) får meg til å heve mine øyenbryn her, og husk at vi ser alt dette i forhold til Hagens formue.
Vis hele sitatet...
Er dette penger som har blitt tryllet inn på konto? Jeg vil si at det er rimelig å anta at mesteparten av den formuen er plassert som egenkapital i forskjellige bedrifter, og ikke likvide midler i form av bankinnskudd. Den har også blitt opptjent ved et tidspunkt, og man har i opptjeningsåret skattet på disse pengene. Staten har altså fått minimum 6,2 milliarder kroner (med fratrekk for skjermingsfradrag) som et resultat av denne kapitalansamlingen.

Og da er vi inne på det jeg mener er en fundamental feil med det norske skattesystemet, nemlig dobbeltbeskatningen. Greit nok at rikinger som Hagen ikke nødvendigvis merker formueskatten så godt, men det gjør nok industriarbeideren som gjennom en hard yrkeskarriere og med selvbygd hus har spart opp en "formue" på over 120.000 kroner. Det er nemlig dette som er beløpet hvor formueskatt påløper. Kanskje er han en av disse som tjener over 420.000 og må betale topskatt også. Folk med over 420.000 i lønn er jo virkelig en del av den rike eliten og må skattlegges ekstra! Vi må heller ikke glemme at han må huske å sette av penger til å betale eiendomsskatt på det selvbygde huset, bare fordi han valgte å ikke bygge i nabokommunen istedet.

Sitat av Mullah Vis innlegg
I denne artikkelen kommer det frem at Canica skattet kun 1,8 prosent!
Vis hele sitatet...
Her viser jeg til det Hagen selv sier i artikkelen, nemlig at "regnestykket er misvisende fordi det ikke får med skatten som betales av de operative selskapene." Penger kan ikke trylles inn på konto uten beskatning. Om selskapsskatten kommer i underliggende eller moderselskap er irrelevant for staten. Beløpet er det samme, og betales i sin helhet. Omsetning må forøvrig ikke blandes inn i dette. Om du kjøper varer for 100 kroner og selger de for 110, så skal du kun skattes for fortjenesten, ikke ut ifra total inntekt. Hvis ikke hadde det fort blitt dyrt å drive butikk

At Hagen er en idiot er ikke noe jeg kan argumentere imot. Fyren mangler total bakkekontakt, og er til tider en pompøs drittsekk. Det betyr likevel ikke at han representerer majoriteten av bedriftseiere her til lands. Det er utrolig enkelt å justifisere for knallhard beskatning mot en person med tilnærmet uendelig kapitalstrøm.

Bildet blir annerledes når det omhandler Gunnar Olsen som arvet sin fars lokalbutikk på hjørnet som såvidt får endene til å møtes, og som hvert år må bruke store deler av overskuddet sitt på å betale sykepenger, arbeidsgiveravgift og formueskatt. Husk også at majoriteten av norske bedrifter er såkalte SMBer, små og mellomstore bedrifter. Disse har ikke en rik sugar daddy med milliarder på bok, men er finansiert av vanlige folk som deg og meg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Marken Vis innlegg
Og da er vi inne på det jeg mener er en fundamental feil med det norske skattesystemet, nemlig dobbeltbeskatningen. Greit nok at rikinger som Hagen ikke nødvendigvis merker formueskatten så godt, men det gjør nok industriarbeideren som gjennom en hard yrkeskarriere og med selvbygd hus har spart opp en "formue" på over 120.000 kroner. Det er nemlig dette som er beløpet hvor formueskatt påløper. Kanskje er han en av disse som tjener over 420.000 og må betale toppskatt også. Folk med over 420.000 i lønn er jo virkelig en del av den rike eliten og må skattlegges ekstra! Vi må heller ikke glemme at han må huske å sette av penger til å betale eiendomsskatt på det selvbygde huset, bare fordi han valgte å ikke bygge i nabokommunen istedet.
Vis hele sitatet...
Formueskatten er 1,1 % av all formue over 470 000 kr, ikke 120 000 som du mener. For ektepar skal det være 940 000 kr. Hva eiendomsskatt angår er det riktig at den blir fastsatt kommunalt og at man dermed kan ha det billigere (eller slippe helt) i nabokommunen, men maksimal årlig skattesats er 0,7% av verdien av eiendommen.
Hvor mye kan denne industriarbeideren egentlig pines av dette?

Sitat av Marken
At Hagen er en idiot er ikke noe jeg kan argumentere imot. Fyren mangler total bakkekontakt, og er til tider en pompøs drittsekk. Det betyr likevel ikke at han representerer majoriteten av bedriftseiere her til lands. Det er utrolig enkelt å justifisere for knallhard beskatning mot en person med tilnærmet uendelig kapitalstrøm.
Vis hele sitatet...
Det er likeså utrolig enkelt å vise til enorme summer i skatt når man ikke velger å se på de i forhold til denne tilnærmet uendelige kapitalstrømmen, og fullstendig overser de faktiske skattesatsene. Akkurat det er noe som alt for sjelden avdekkes i høyrefolks retorikk.

Utifra hva jeg forstår begynner disse skattene kun å dra inn store summer når de virkelig rike må betale de. 0,7% av flere milliarder er mye penger, og jeg forstår at rikingene ikke liker å betale det. Jeg forstår samtidig også hvorfor kapitalistene konsekvent velger å tale på vegne av andre (mindre bemidlede) selvstendig næringsdrivende og pensjonister istedenfor seg selve; Skatt som for mindre bemidlede grupper kan være litt kjipt å måtte betale, blir enorme summer for rikingene.
Det som er viktig å huske er at alt tatt i betraktning er det ofte lommerusk vi snakker om her. For oss er det de rike betaler kanskje veldig mye penger, men for de rike er det forsatt lommerusk.

Sitat av Marken
Omsetning må forøvrig ikke blandes inn i dette. Om du kjøper varer for 100 kroner og selger de for 110, så skal du kun skattes for fortjenesten, ikke ut ifra total inntekt. Hvis ikke hadde det fort blitt dyrt å drive butikk
Vis hele sitatet...
Du må ha misforstått hvorfor jeg nevnte omsetning. Jeg mener det ville være interessant å se hvor stor resten av kaka er som de 100 millionene i skatt ble tatt fra.

Sitat av Marken Vis innlegg
Er dette penger som har blitt tryllet inn på konto? Jeg vil si at det er rimelig å anta at mesteparten av den formuen er plassert som egenkapital i forskjellige bedrifter, og ikke likvide midler i form av bankinnskudd. Den ar også blitt opptjent ved et tidspunkt, og man har i opptjeningsåret skattet på disse pengene. Staten har altså fått minimum 6,2 milliarder kroner (med fratrekk for skjermingsfradrag) som et resultat av denne kapitalansamlingen.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det var leit å se ditt forsøk på å herske i denne tråden med latterliggjøring ved å implisitt antyde at jeg kunne tro pengene ble tryllet inn på konto. Det tror jeg selvfølgelig ikke.
Jeg er likevel nysgjerrig på fra hvilken magisk hatt du tryllet frem tallet 6,2 milliarder. Jeg kan ikke forstå hvor det kom fra?
Er du selvstendig næringsdrivende får du ikke sykepenger før etter 16 dager sykdom, og da bare 65% av inntekten din Arbeidstakere derimot får 100% lønn fra første dag, hvorav de første 16 dagene skal dekkes av arbeidsgiver! Husker jeg riktig skal det til og med betales ARBEIDSGIVERAVGIFT på disse sykepengene. Igjen et slag i trynet på initiativskapere som lager arbeidsplasser.

Men likevel klarer man å kjøpe seg feite biler og dyre slips.
Sitat av boiler Vis innlegg
Er du selvstendig næringsdrivende får du ikke sykepenger før etter 16 dager sykdom, og da bare 65% av inntekten din Arbeidstakere derimot får 100% lønn fra første dag, hvorav de første 16 dagene skal dekkes av arbeidsgiver! Husker jeg riktig skal det til og med betales ARBEIDSGIVERAVGIFT på disse sykepengene. Igjen et slag i trynet på initiativskapere som lager arbeidsplasser.

Men likevel klarer man å kjøpe seg feite biler og dyre slips.
Vis hele sitatet...
Vet du hva det vil si å være selvstendig næringsdrivende?
Nåvel, Marken opererer jo selv med et NUF (som har oppgitt "Kjøp og salg av egen fast eiendom" som virke), så det er vel ikke så mye å hente der i gården uansett.

Og hele tiden snakkes det om Hagens selskaper. Jeg har hele tiden snakket om Hagen personlig. Hvordan han elsker å bade seg i medias sollys, og bruke en hver anledning til å kritisere den rød-grønne regjeringen.

Det som alltid feiler å komme fram fra høyresiden, er hvor de har tenkt til å hente penger for å kunne gjennomføre de endringer som allerede er budsjettert med fremtidige penger fra skatter, avgifter, bompenger etc.
Sist endret av bronsky; 17. august 2009 kl. 14:19.
...og litt apropos alle som maser om bedre veistandard som løsningen for å få færre ulykker. Nei, det er ikke løsningen, men mer oppmerksomhet og lavere fart (gir bedre tid til reaksjon og dramatisk reduserte skader når ulykker først skjer) redder raskt liv:

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/s...t-2861347.html
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
...og litt apropos alle som maser om bedre veistandard som løsningen for å få færre ulykker. Nei, det er ikke løsningen, men mer oppmerksomhet og lavere fart (gir bedre tid til reaksjon og dramatisk reduserte skader når ulykker først skjer) redder raskt liv:

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/s...t-2861347.html
Vis hele sitatet...
Vel bedre veier kan også hjelpe. Det sier seg selv. Får en trailersjåfør illebefinnende og fronter med en personbil så ville en midtrabatt fungert ganske greit. Og når vi feks ser motorveien mot svinesund, så skal man være passe idiot, eller max uheldig for å kræsje der å.

Og den videoen der.. Vel skal inrømme at jeg har sendt SMS noen ganger mens jeg kjører, men det betyr ikke at jeg skriver 3 setninger for hver gang jeg titter opp på veien. Synes den var litt tåpelig sånn sett.

Du har rett i at lavere fart redder liv, men da kan vi isåfall dra det helt tilbake til 0kmt å spørre oss selv om motorisert transport er noe og ofre en del liv for i året. Jeg tror de fleste vil svare ja..

Norge har allerede såpass lave fartsgrenser at det å sette dem enda mer ned kun vil føre til at folk mister enda mer respekt for dem. Dog så kan det gjøres en del vurderinger av fartengrensene på diverse veier, både opp og ned.

Jeg mener også at staten bør revurdere hvor ressursene til politiet og veivesenet skal brukes. På laserkontroll i 60 og 80 sona, eller i 30 og 50 sona, og ellers på svingete og uoversiktlige veier. Skjønn bør brukes mye mer, og man bør helhetsvurdere hver enkelts trafikkadferd istedet for å kun gå på fart, rødt lys ol.

Statens veivesen kan også skaffe litt flere kompetente folk, som feks ikke salter en tunell midt på sommeren
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Jeg synes det komisk at Frp er "den store satan" i norsk politikk, men er jo ikke rart med tanke på at vi lever i et kommunistisk land.
Vis hele sitatet...
For å nevne kun en liten ting:
FrP vil fjerne offentlig støtte til alt av kultur - dette betyr at en kinobillett vil koste ca. 500 kroner når FrP kommer til makta. Noe som igjen resulterer i at ingen gidder å gå på kino, og kinoene forsvinner.

Hvis alle som er imot dette er kommunister, må jo jeg være en reinkarnasjon av selveste Mao tse Tsung.
Sitat av Snauskalle Vis innlegg
For å nevne kun en liten ting:
FrP vil fjerne offentlig støtte til alt av kultur - dette betyr at en kinobillett vil koste ca. 500 kroner når FrP kommer til makta. Noe som igjen resulterer i at ingen gidder å gå på kino, og kinoene forsvinner
Vis hele sitatet...
Uten å ha noen form for innsikt i kinodrift, vil jeg annta at en kino kan driftes billigere enn anntall solgte billetter x 500 NOK.
Det er snakk om å effektivisere driften og stille med et godt tilbud, så vil billettinntektene antakelig kunne dekke driften (OBS. dette er kun antakelser fra min side, jeg har som sagt ingen førstehåndskunnskap om kinodrift og kostnader)

Dessuten, hvor viktig er egentlig kinoer, hvis man ser litt større på det? Jeg ville brydd meg når jeg var 14, men nå er liksom ikke kino-saken så utrolig viktig for meg at den avgjør hvilket parti jeg stemmer.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Uten å ha noen form for innsikt i kinodrift, vil jeg annta at en kino kan driftes billigere enn anntall solgte billetter x 500 NOK.
Det er snakk om å effektivisere driften og stille med et godt tilbud, så vil billettinntektene antakelig kunne dekke driften (OBS. dette er kun antakelser fra min side, jeg har som sagt ingen førstehåndskunnskap om kinodrift og kostnader)

Dessuten, hvor viktig er egentlig kinoer, hvis man ser litt større på det? Jeg ville brydd meg når jeg var 14, men nå er liksom ikke kino-saken så utrolig viktig for meg at den avgjør hvilket parti jeg stemmer.
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker at Snauskalle spillte mer på symbolikken enn seriøsiteten i innlegget sitt..
@felix_poker: Tjah, i oslo, bergen osv, så vil det nok gå, men ikke regn med at vi vil få et like bredt tilbud, og mange mindre steder må nok bare regne med å stenge kino++.

Hvor viktig er kinoer? Nei, si det... egentlig er det jo heller ikke så viktig med TV, fotballbaner, biblioteker og bøker, teater, idrettshaller, eller konserter heller. Vi klarer oss jo egentlig fint uten dem.

Jeg tror nok det vi må regne med i selv større byer, er at de "tryggeste" mainstreamfilmene får desto mer plass (dvs at de blir vist så lenge som mulig), og at man i stor grad bare kan glemme smalere filmer. Dette vil i det hele tatt være ganske beskrivende for det aller meste, ikke bare kino. Er det mainstream, så vil vi fortsatt se det, men sannsynligvis vil det bli dyrere. Er det ikke mainstream, så vil det etter all sannsynlighet ikke være mulig å få til å gå rundt.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel bedre veier kan også hjelpe. Det sier seg selv. Får en trailersjåfør illebefinnende og fronter med en personbil så ville en midtrabatt fungert ganske greit. Og når vi feks ser motorveien mot svinesund, så skal man være passe idiot, eller max uheldig for å kræsje der å.

Og den videoen der.. Vel skal inrømme at jeg har sendt SMS noen ganger mens jeg kjører, men det betyr ikke at jeg skriver 3 setninger for hver gang jeg titter opp på veien. Synes den var litt tåpelig sånn sett.

Du har rett i at lavere fart redder liv, men da kan vi isåfall dra det helt tilbake til 0kmt å spørre oss selv om motorisert transport er noe og ofre en del liv for i året. Jeg tror de fleste vil svare ja..

Norge har allerede såpass lave fartsgrenser at det å sette dem enda mer ned kun vil føre til at folk mister enda mer respekt for dem. Dog så kan det gjøres en del vurderinger av fartengrensene på diverse veier, både opp og ned.
Vis hele sitatet...
Det er veldig få ulykker som skjer fordi en trailersjåfør får illebefinnende e.l., de aller fleste ulykker skjer fordi sjåfører i helt vanlige biler er uoppmerksomme.

Uten å ha sjekka det nærmere, så skal jeg vedde mye på at kurven med antall drepte i forhold til hastighet er en parabel, og at forskjellen i antall drepte fra f.ex. 0 til 30 er VELDIG liten, 30 til 50 km/t, fremdeles ganske liten, 50-80 en del større, og 80-110, enda større. Det vil si at det er veldig lite å "tjene" på å kutte farta til 30 der den nå er 50, men ganske mye om folk klarer å la være å kjøre i 110 når grensa er 80.

Ta f.ex. den ulykken i tunellen nede i vestfold (mener jeg det var?) nå for et par måneder siden, jeg tror det var fire stykker som omkom. Først var det mange som klagde over at veiene og tunellene var så dårlige og farlige, så viste det seg at gutta hadde kjørt i 150 eller noe sånt.
Sist endret av atomet; 20. august 2009 kl. 09:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av atomet Vis innlegg

Ta f.ex. den ulykken i tunellen nede i vestfold (mener jeg det var?) nå for et par måneder siden, jeg tror det var fire stykker som omkom. Først var det mange som klagde over at veiene og tunellene var så dårlige og farlige, så viste det seg at gutta hadde kjørt i 150 eller noe sånt.
Vis hele sitatet...

Man kan dog også argumentere for at det er lettere og kjøre i 150 på bedre veier. Jeg er ikke noen fan av det argumentet, hvor hvis ulykken først er ute så sliter du i 150 uansett hvor god veien er. Så jeg er uten tvil enig i at det er bedre å få folk til og senke farten.

Jeg mener jo selvfølgelig at det hadde vært positivt og bygge ut veinettet i Norge. Men man må jo se om det er mulig, og prioritere som med alt annet.
Sitat av atomet Vis innlegg
@felix_poker: Tjah, i oslo, bergen osv, så vil det nok gå, men ikke regn med at vi vil få et like bredt tilbud, og mange mindre steder må nok bare regne med å stenge kino++.

Hvor viktig er kinoer? Nei, si det... egentlig er det jo heller ikke så viktig med TV, fotballbaner, biblioteker og bøker, teater, idrettshaller, eller konserter heller. Vi klarer oss jo egentlig fint uten dem.
Vis hele sitatet...
Nei, kino, tv, biblioteker og bøker er ikke lenger så viktige. Internett og digitale biblioteker og bøker, kan erstatte alt dette. Når det kommer til fotballbaner tror jeg også disse kan driftes av billettinntekter samt innskudd fra sponsorer (ikke kommunale penger). Idrettshaller er vel strengt tatt ikke "kultur", men går under skolevesenet og konserter kan uten tvil finansieres av billettinntekter (og også her sponsorer).

Jeg sier ikke at jeg er for å fjerne all støtte til kultur, men jeg sier at jeg tror det fortsatt ville eksistert et tilbud, selv om støtten skulle bli redusert eller fullstendig fjernet, og at jeg ikke tror at kinobilletter ville kostet 500 kr.
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal diskutere om man skal utbedre veiene i Norge eller senke fartsgrensene. Naturlig nok er det ikke noe alternativ å senke fartsgrensene generelt sett, heller ikke å la være å utbedre veiene.

Husk bare at det er meget viktig at, spesielt, hovedveiene skal holde en standard slik at det kan drives sikker og effektiv transportvirksomhet. Miljøvennlig er det også å ha godt veidekke.

Eksempler på unge som kjører ulovlig fort, utover egen evne, ofte i biler som ikke er egnet til det, er derimot ikke et OK argument for de som ønsker bedre veier her i landet.
kjedelig streiting
Sitat av atomet Vis innlegg
Det er veldig få ulykker som skjer fordi en trailersjåfør får illebefinnende e.l., de aller fleste ulykker skjer fordi sjåfører i helt vanlige biler er uoppmerksomme.

Uten å ha sjekka det nærmere, så skal jeg vedde mye på at kurven med antall drepte i forhold til hastighet er en parabel, og at forskjellen i antall drepte fra f.ex. 0 til 30 er VELDIG liten, 30 til 50 km/t, fremdeles ganske liten, 50-80 en del større, og 80-110, enda større. Det vil si at det er veldig lite å "tjene" på å kutte farta til 30 der den nå er 50, men ganske mye om folk klarer å la være å kjøre i 110 når grensa er 80.

Ta f.ex. den ulykken i tunellen nede i vestfold (mener jeg det var?) nå for et par måneder siden, jeg tror det var fire stykker som omkom. Først var det mange som klagde over at veiene og tunellene var så dårlige og farlige, så viste det seg at gutta hadde kjørt i 150 eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Ja du har rett i at det er veldig få ulykker som skjer akkurat pga det, men fremdeles så skjer det noen ganger, og får personene som får en nær seg drept så hjelper det desverre lite at det skjer skjeldent. Og vi vet at vi mennesker gjør feil, da kan en god vei med gode sikkerhetsmarginer være med på og redde en del liv i året.

Ja fra 80 og oppover så smeller det ganske hardt når det smeller. Her kunne vi sikkert satt ned fartsgrensene på en del svingete og elgbefengte landeveistrekninger. Dog så ser jeg ikke vitsen med å ha 80 sone på en vei hvor man fint kan kjøre i 100 som feks store deler av ringveien i Oslo

Ja den tunnel ulykken var noe helt for jævlig. Det er synd at det i det hele tatt finnes slike idioter. Husker jeg ikke feil var farten på det høyeste nærmere 200 km/t og de kjørte på piggdekk uten pigger, noe som er livsfarlig. Han som kom imot i 50 i kollisjonsøblikket ble sjo slengt flere titallsmeter tilbake.

Slike folk må vi luke ut av trafikken så fort som mulig. Dog så tror jeg ikke laserkontroller akkurat er svaret. Da er det viktigere å ha sivilbiler ute på veiene som kan ta folk for slik farlig kjøreadferd samma om de kjører i fartsgrensa eller ikke. Politiet bør ha større myndighet til å bruke skjønn på veien istedetfor kun en blokk med fartsgrenser å bøtesatser.

Men det er heller ikke til å dytte under en stol at veivesenet oppfører seg passe idiotisk av og til. Slik som linken jeg linka til. Først skal de sette opp en masse fotobokser for å ta "trafikkfarlige" folk, deretter skal dem spare penger å bruke salt istedet for å vaske noen tuneller. Ser også at de har skaffa seg dynobenker flere steder i landet nå, så dem kan sjekke om bilister har trimma bilen sin og unlatt å betale avgifter. Trafikksikkerhet? Nope. Pengeinnkrevning? Ja.