Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8455
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Har skaffet meg en grei nybegynner bass med forsterker og jeg har lastet ned programmet ''Guitar Pro 5'' etter ordre fra en kamerat.



Men, trenger dog noen tips til hva jeg bør lære først. Hvor jeg bør henvende meg til for å få lært dette osv. Har som sagt aldri tatt i et instrument i hele mitt liv før og har derfor lik null erfaring whatsoever med denne bassen jeg nå prøver og lære.

Har mye fritid og stor interesse for og lære dette, jeg vet bare ikke helt hvordan..

Kan til slutt nevne at jeg alle helst ikke vil bruke penger på lærebøker eller lignende, så gratis programmer, vidioer, tutorials o.l hadde vært perfekt


*Beklager for eventuelle skriveleifer*
Sist endret av Bombasa; 17. juli 2009 kl. 22:01.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Når jeg begynte for 10~ år siden gikk det mye i helt enkle sanger (akkurat som på gitar) som har repetative linjer.

Begynte dog kjapt med fingring og slikt (viktig å begynne å bruke fingrene tidlig, og ikke bare bruke enkeltfingre) og startet med Pink Floyds - Money som øvelinje, denne kan du spille om og om og om for å beherske litt fingring.

Ellers går bass mye mer på improv enn det jeg føler gitar gjør, så det er greit å leke med bassen og bli kjent med hvor du finner lyden du leter etter, og overganger fra en tone til en annen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Så bare og spille via Guitar Pro 5, og øve på mange, mange, mange sanger der?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er minst like viktig å lære seg et visst gehør, som det er å lese tablatur \ akkorder.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Hvor lang tid etter du begynte å spille bass var det til du spilte Pink Floyd sin sang ''Money''?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Omtrentish 6mnd - 1år.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Tar såpass lang tid og lære en slik sang ja.
Har selv spilt bass nå i ca .. *ser bort på klokken* snart 40 timer!
Freak Trooper
Joey's Avatar
Litt inspirasjon til hva du faktisk kan gjøre med en bass kan du høre på Death From Above 1979. De ligger på Spotify.
Lær deg sanger du liker, og som er utfordrende nok for deg å spille. Det skal ikke være enkelt, men heller ikke alt for vanskelig.

Øv heller i flere korte økter, enn en kjempelang i løpet av en dag.

Sett deg nye mål du kan strekke deg etter hele tiden.

Som atx nevner, er det også en stor fordel å trene opp øret ditt, slik at du kan spille på gehør (dette vil du sette stor pris på etterhvert som du mestrer det).

NB: Ha det gøy! Man lærer uansett hva man gjør.. bare kos deg med instrumentet, så kommer ferdighetene etterhvert
Seven nation army av White Stripes er enkel, men blir jo værre og værre.
Jeg oppfordrer deg faktisk til å lese litt, og å sette deg inn i notesystemet og funksjonen til bassen, så fremt som å lære deg masse sanger av ymse artister. For ca. ett år siden begynte jeg å spille en del gitar (mitt hovedinstrument var trommer, men nå prøver jeg meg egentlig på det meste med toner og rytme i), og jeg lærte meg en hel haug med forskjellige sanger som alltid slo an i diverse sosiale sammenkomster. Så begynte jeg på musikklinja, og lærte meg hvordan dette med toner og akkorder fungerer, og lærte meg forskjellige funksjoner til akkorder, og det ene med det andre. Jeg har nok ikke blitt en teknisk bedre gitarist av denne kunnskapen, men det har gjort meg til en mye mer anvendelig gitarist, som faktisk kan brukes til ting som f.eks. samspill.

Og det å prøve og holde seg allsidig er heller ingen dum idé. Prøv å spille litt forskjellig musikk, gjerne musikk du ikke liker eller ikke forstår.
Basslinja i Hotel California var god øving for meg. Når jeg ble bedt av en venn om å lære den så gikk ferdighetene mine opp flere hakk. Etter å ha mestret den kunne jeg plutselig spille mange sanger jeg ikke hadde sjans på før. En annen sang med kjekk basslinje er Lay Down av Priestess.

Som sagt før er det veldig kjekt å kunne noter, og jeg angrer på at jeg ikke begynte med det med en gang. Det eneste jeg kunne var veeldig basisk om noter, og hvilke noter de forskjellige strengene var. Jeg kan fortsatt ikke noter, men det blir bedre. Det er også lurt å begynne å lære skalaer tidlig.
hør på sanger skru opp bassen å prøve å hold følge på hvilke lyder som kommer fra bassgitaren. lær deg skalaer. bruk evigheter på å bevege fingrene opp og ned båndet mens du slår på strenger. www.ultimate-guitar.com har noen bra tips her og der om siden fortsatt finnes.
Jeg begynnte å knote litt med en bass for en liten stund tilbake, da de trengte en bassist i menigheten. Min fremgangsmåte ble å begynne med å bare klonke på grunntone (dvs. "hoved"(prim?)tonen i en akkord, eks EM=e-a-h = E på bassen G=g-h-d = G,) en grei start iow. For så etter hvert å leke seg med små/store tresser (3. tone, hvilket gjør forskjellen mellom major og minor/dur og mold,) + kvinter(5. tone/8. halvtone) eller noe.

Jeg burde være avholden fra freakforum mens min avholdenhet til andre stoffer ikke er tilstede. Uansett så er min teori, ikke bruk gutarpro for mye til å starte med, ler deg heller grunnleggende musikkteori før du begynner å kopiere andre (og temmelig gode) musikere.

edit: tok meg forøvrig bare 2 uker før jeg var med å spille på møtene, så det trenger ikke å ta så lang tid for å lære seg en låt eller tre, sett at de er enkle nokk ^^
Sist endret av Dominic; 19. juli 2009 kl. 05:15.
AtXbYeA - siden du spiller både gitar og bass?
synes du ikke bass blir kjedeligere en gitaren?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
AtXbYeA - siden du spiller både gitar og bass?
synes du ikke bass blir kjedeligere en gitaren?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke, slap-hand f.eks er kjempemoro, og alltid interessant å prøve å deciffere noen komp som du hører i bakgrunnen på en sang.

For å ikke snakke om fingerspill finnes jo også på bass, deriblant Rammsteins - Seeman.

Og når jeg kommer meg så langt til å investere i en seks-strengs kvalitetbass er plutselig tonefriheten enda større, for å ikke snakke om fretless og eventuelt kontrabass.
Hvis bass er kjedeligere enn gitar så hører du på feil musikk=P

(den mer diplomatiske versjonen: Hvis du antar at bass er kjedeligere å spille enn gitar så hører du kanskje på musikk hvor bassen (selvfølgelig) har en veldig viktig rolle, men kanskje ikke er like fremtredende som i andre sjangere)

Jeg vet at bassen har en utrolig viktig rolle i musikken.

tenkte hovedsakelig på å spille instrumentet.
spiller gitar selv.
liker melodisk, arpeggios og den slags når jeg spiller,( så klart mye annet også ) så derfor tenkte jeg at vis jeg skulle starte med bass ville det blitt
kjedelig, tenker på bassen som et ganske tungt instrument : )
men så har jeg aldri prøvd ut forskjellige bass teknikker heller.
Sitat av Joey Vis innlegg
Litt inspirasjon til hva du faktisk kan gjøre med en bass kan du høre på Death From Above 1979. De ligger på Spotify.
Vis hele sitatet...
Det meste av bassen til Death From Above spilles faktisk på keyboard/orgel gjennom en bassforsterker og ikke på en bassgitar. Men tøff musikk!
Ingen som har nevnt skalaer? De kan det være en fordel å lære seg, dessuten er det god basstrening å spille igjennom dem. Spill dem både forfra og bakfra og når de sitter bra kan du øke tempoet.

Ellers er Redhotchillipeppers sanger en god "gulrot" hvis du har lyst på noe litt vanskelig som du kan se frem til å kunne spille
Guitar pro er jo helt fantastisk. Bruker det til alt fra banjo til bass. Bare pass på at du ikke har 5 cm lange fingre som meg, jente. Funker dårlig på bass dessverre... har problemer selv med vanlig nylongitar :/