Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2869
Hallo.
Fant et gammelt bukke horn liggenes her hjemme, noe pappa har hatt siden han var liten.
Det eg lurer på er om det kan være noe farlig og bruke dette til og drikke av? Og eventuelt hva bør eg bruke til og vaske det med?
Får jeg spørre hvorfor du skal drikke av det?

Nå vet jeg ikke hva bukkehorn tåler, men jeg forestiller med zalo eller lignende.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Får jeg spørre hvorfor du skal drikke av det?

Nå vet jeg ikke hva bukkehorn tåler, men jeg forestiller med zalo eller lignende.
Vis hele sitatet...
Sikkert for å "leke" viking. Hørtes egentlig ut som en god idé.
Om det er farlig kommer vel helt ann på hvem eller hva som har spilt på hornet. Hvordan det er oppbevart og hvor. Helt rein sprit av noe slag vil vel kanskje være det beste å rense det med, for å få vekk bakterier. Du kan vel også skylle dette før og etter i glovarmt vann.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Får jeg spørre hvorfor du skal drikke av det?

Nå vet jeg ikke hva bukkehorn tåler, men jeg forestiller med zalo eller lignende.
Vis hele sitatet...
Kongen av bygdefesten?
Skall35's Avatar
Trådstarter
Hehe, er et som har ligget på garden her i lang tid, ikkje blitt brukt til noe.
Har vasket det med zalo og vann, men lukter litt rart av det fremdeles.
rensk og vask det å få lagt ett slags belegg inni det så er du good to go
Skall35's Avatar
Trådstarter
Hva slags Belegg vill være best? Og rensket er det, er helt glatt og fint inni.
Sist endret av Skall35; 29. mai 2009 kl. 18:47.
Selv brukte jeg et gammelt bukkehorn til å drikke Cola av da jeg var liten og var på stølstur i Sogn.
Jeg vasket det aldri med noe mer en vann fra nærmeste bekk.
Enda lever jeg i beste velgående. Ble heller ikke noe dårlig.
Kan evt koke det da, om du vil være på den sikre siden. Og om det tåler det da.
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Kan evt koke det da, om du vil være på den sikre siden. Og om det tåler det da.
Vis hele sitatet...
Ifølge wikipedia er ihvertfall horn laget av mye det samme som vanlig bein.
Og når man koker noe med bein i seg, pleier de da å være itakt når man skal spise kjøttet.

Så jeg konkluderer med at koking av hornet burde gå smertefritt. Mulig jeg har utlatt noen vesentlige faktorer, i såfall for noen rette meg opp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OoM Vis innlegg
Ifølge wikipedia er ihvertfall horn laget av mye det samme som vanlig bein.
Og når man koker noe med bein i seg, pleier de da å være itakt når man skal spise kjøttet.

Så jeg konkluderer med at koking av hornet burde gå smertefritt. Mulig jeg har utlatt noen vesentlige faktorer, i såfall for noen rette meg opp
Vis hele sitatet...
Det blir mjukt av koking, og du risikerer at det blir deformert.

Forøvrig er sjansen for at det er farlige bakterier på et såpass glatt og hardt materiale som horn minimal. Det er ikkje ei overflate farlige bakterier trivst på akkurat - spesielt ikkje om det har vore oppbevart tørt over fleire år.

Konklusjonen er at om du driter langt i å vaske det er det verste du risikerer litt sær smak på det du drikker.
Skall35's Avatar
Trådstarter
Ja, tenker litt det samme der. Har vasket det endel ganger med zalo og en slags kost eg har skrubbet nedi med.
Tror eg skal fylle det med vann, drikke og se hva som skjer :P
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Forventer du at det skal si poff og du blir til en magisk frosk?
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
H*n forventer og bli kongen på neste fest der alle vil ha en slurk av "bukke-brygget" =D
Skall35's Avatar
Trådstarter
hehe åja
Men har drukket endel fra det nå. Virker som det er helt i orden og drikke fra det
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det blir mjukt av koking, og du risikerer at det blir deformert.

Forøvrig er sjansen for at det er farlige bakterier på et såpass glatt og hardt materiale som horn minimal. Det er ikkje ei overflate farlige bakterier trivst på akkurat - spesielt ikkje om det har vore oppbevart tørt over fleire år.

Konklusjonen er at om du driter langt i å vaske det er det verste du risikerer litt sær smak på det du drikker.
Vis hele sitatet...
Henger meg på den. Alternativet kan jo være å polere innsiden eller lakkere med samme type lakk som brukes på noen av de trekoppene som selges.
Vask det meg grønnsåpe, den er nøytral og ikke giftig SJUKT Epic å komme på fest med bukkehorn, dah ar mang drikke -og røykebong xD
dette var ein rar tråd, kunne ikke dy meg

jeg merker at jeg ble litt misunnelig nå, eneste på festen med bukkehorn, det må jo bare rive, selge?