Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 10283
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hvis du er forsiktig med spenninger/ikke trekke for mye strøm fra 555en, og bruke riktig seriemotstand på lysdiodene, skulle det holde å kjøpe kanskje en 10 555er og 20 av hver lysdiode du foretrekker.

du kan gjerne kjøpe mindre også, selv foretrekker jeg å bestille store kvanta, så slipper jeg å gå tom underveis. jeg tror ikke det vil være nødvendig før du får begynt ordentlig.

får jeg anbefale at du kjøper ettpar 4017-kretser også? da kan du lage 'produkter' med høy fancy/motivasjons-faktor.

transistorer kan være greit å ha, men til å begynne med vil jeg tro det holder med å kjøpe noen general-purpose-transistorer, for eksempel 2n3904 (npn) og 2n3906 (pnp), kanskje en 10-15 stk av hver. hvis du planlegger å lage noe som skal trekke mer enn 200 mA, bør du også kjøpe noen mosfeter, så får du erfaring med disse også

induktorer kan du lage selv med kobbertråd, men det kan kanskje være greit med noen få stk med kjent induktans.
Vis hele sitatet...
Hei

Hva er egentlig forskjellen mellom transistorer og mosfeter? Jeg hadde inntrykk av at de var noe av samme. Noen steder ser jeg de har 'spenningsregulatorer', er det også det samme?
Mosfet (Metal Oxide Semiconductor Field-Effect Transistor) er en type tranistor. Brukes mye som effekttransistor i utgangstrinn på forsterker. Les mer her.

En spenningsregulator ser ut som en transistor, men er vel egentlig en ic med 3 bein. Den har en inngang, utgang og en felles. På utgangen får du en fast, regulert spenning selv om spenningen på inngagen varierer. Les mer her.
Trådstarter
Sitat av einstein Vis innlegg
Mosfet (Metal Oxide Semiconductor Field-Effect Transistor) er en type tranistor. Brukes mye som effekttransistor i utgangstrinn på forsterker. Les mer her.

En spenningsregulator ser ut som en transistor, men er vel egentlig en ic med 3 bein. Den har en inngang, utgang og en felles. På utgangen får du en fast, regulert spenning selv om spenningen på inngagen varierer. Les mer her.
Vis hele sitatet...
Hehe, leste akkurat de linkene. Men er det slik at en mosfet og en vanlig transistor kan brukes om hverandre?
Er litt usikker på dette, men en vanlig bipolar transistor og felteffekt transistor har ulike egenskaper som gjør at de brukes til forskjellige formål.

Såvidt jeg husker så så har felteffekt transistoren mye høyere inngangsimpedans i forhold til en bipolar. Det betyr at disse en spenningsstyrte, mens bipolare er strømstyrte. Det lærte ihvertfall jeg når jeg gikk på elektronikklinja forca 6 år siden
Trådstarter
Sitat av einstein Vis innlegg
Er litt usikker på dette, men en vanlig bipolar transistor og felteffekt transistor har ulike egenskaper som gjør at de brukes til forskjellige formål.

Såvidt jeg husker så så har felteffekt transistoren mye høyere inngangsimpedans i forhold til en bipolar. Det betyr at disse en spenningsstyrte, mens bipolare er strømstyrte. Det lærte ihvertfall jeg når jeg gikk på elektronikklinja forca 6 år siden
Vis hele sitatet...
Hvor pleier du å handle komponenter?
det stemmer det, en vanlig bipolar transistor er strømstyrt, mens en mosfet er spenningsstyrt (strømmen som går inn i gate er ubetydelig liten)
Sitat av Homercide Vis innlegg
Hvor pleier du å handle komponenter?
Vis hele sitatet...
Har ikke brukt andre enn elfa føreløpig, men har ikke handlet så veldig mye i det siste.
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
det stemmer det, en vanlig bipolar transistor er strømstyrt, mens en mosfet er spenningsstyrt (strømmen som går inn i gate er ubetydelig liten)
Vis hele sitatet...
Noen spesielle mosfet'er som egner seg? Tenkte å bestille fra electradeshop.com.
Sitat av Homercide Vis innlegg
Noen spesielle mosfet'er som egner seg? Tenkte å bestille fra electradeshop.com.
Vis hele sitatet...
Er det et spesielt prosjekt du skal bruker de til? Jeg har vært mest borti en mosfet som heter IRF540 (N-kanal), IRF9540 (P-kanal).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ville også prøvd å cracke en versjon av programmet multisim, der kan du lage og simulere kretser på datamaskinen, for å se om det du skal til å gjøre blir korrekt. Unnskyld hvis dette er blitt påpekt før.