Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 685
Counter-Strike og en del andre nettspill er overfølsomme for annen nettrafikk IME.
VOIP, webcam, surfing på bildetunge sider, bittorrent osv. gjør seg store utslag i ping/choke, på tross av at man gjerne ikke bruker stort mer enn 50% av linjekapasiteten totalt.
Er det noen som har noen gode løsninger for hjemmenettverk med flere typer brukere? Det hadde vært fint å kunne redusere konfliktene dette problemet medfører.
Hvordan kan jeg sørge for at nettspill fungerer med minimalt av forsinkelser på tross av at linja brukes av andre?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kjøp deg en større linje en 128\128.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
P2P aktivitet er i særlig grad forstyrrende på tross av at linjekapasitet ikke benyttes veldig mye. Dette er stort sett fordi de oppretter mange tilkoblinger til forskjellige plasser. En vanlig router som du sannsynligvis har må da håndtere samtlige av oppkoblingene, og siden ikke disse er de kraftigste maskinene å oppdrive så vil de begynne å slite med dette. Derfor vil du oppleve at nettet generelt går tregt under P2P, og i alle fall under spilling. En grei løsning kan være å minimere antall tillatte oppkoblinger i P2P klienten din.

Det jeg personlig ville gjort var å enten sette opp en brannmur som håndterte UTGÅENDE trafikk, eller sette opp en proxy med strenge regler som alle klienter er nødt til å benytte seg av.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Voip burde i teorien dra 0.2-1kbps, webcam 5-10kb, surfing altettersom, torrent som allerede nevnt kan drepe en linje fort.
Trådstarter
Takker for svarene. Nå er ikke P2P en viktig faktor her, men IP-telefonien har vært et problem (som kanskje ikke er så fremtredende etter forrige linjeoppgradering), og det går forsåvidt begge veier. IP-telefoni skal heller ikke være særlig kravstor, men er svært følsom for annen trafikk og har også selv påvirket nettspilling.
Jeg får se på muligheter for å begrense bruken av båndbredde (og antall koblinger mtp. torrents) på hver enkelt maskin.
Her har vi NGT ADSL2+ med hastighet på ca. 12mbit ned og 1 mbit opp. Altså mulighet til å laste ned over en megabyte i sekundet ned, og ca. 120 kb i sekundet opp.

Når jeg spiller merker jeg derimot store utslag på pingen bare opplastningen er oppe i ca. 30 kb/sec.. Merkelig følsomt det ja.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Halv duplex kalles det djemb. Eller med andre ord ADSL. Samme som du sikkert merker nedlastinshastigheten blir dårligere når du laster opp med rask hastighet.
Joda, jeg merker det, men overhodet ikke like følsomt som pingen.

Jeg kan laste ned i ca. full kapasitet 60-70 kb/sec før det har noe effekt på nedlastingshastigheten, så vidt jeg har erfart. Setter derfor upload-grensen ca. der. Men på spilling har upload effekt allerede ved 30 kb/sec, som nevnt i forige post.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
ADSL2+ teknologien er noe osama oppfant for å plage folk som kjøper det imo.

En mer idiotisk teknologi skal du lete lenge etter :-)

Men problemet med linjen din er 1mbit opp, mao du vil merke det på latency fort dersom du laster opp noe som helst.

Go Symmetric.
I mange tilfeller vil ping ikke øke av faktiske ned eller opplastninger, men heller hav hvor mange samtidige tilkoplinger du har ut. Ganske mange ganske greie, men billige routere og modem, sliter glatt hvis de blir utsatt for mange tilkoplinger.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av meitemark
I mange tilfeller vil ping ikke øke av faktiske ned eller opplastninger, men heller hav hvor mange samtidige tilkoplinger du har ut. Ganske mange ganske greie, men billige routere og modem, sliter glatt hvis de blir utsatt for mange tilkoplinger.
Vis hele sitatet...
*host* elkjøp-belkin *host*