Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1959
Hei igjen =)

Jeg har planer om å lage et lite hefte om cananbis. Heftet skal være lettlest, både for erfarne og folk som ikke aner hva det er. Et hefte som informerer på en nøytral måte, dvs at den skal omhandle alle sidene til cannabis, både positive og negative sider. m.m.

Siden jeg ikke har all værdens ressurser, har jeg planer om at heftet skal bestå av A4-ark som er brettet i to og stiftet sammen. Har programmer og verktøy for å fikse dette. Det høres kanskje litt dårlig ut, men alle må da starte et sted. Har planer om å gi det til venner og folk i nærheten med det første. Regner med at heftet skal være mellom 8-12 sider (to til tre sider med brettet A4-ark.). Ett A4-ark = 4 heftesider. Dette blir bare i hobby-basis, utnytte litt ekstra tid jeg har til noe positivt.

Heftet skal bestå av røfflig dette:

- Hva er Cannabis? (masse fakta om hva det er, virkningen osv.)
- Cannabis som rusmiddel (rusen, skader, osv)
- Cannabis som medisinsk bruk (MS, Aids, muskelsmerter osv)
- Cannabis som industrielt bruk (Papir, tøy osv.)
- Positive sider (nå og ved ev. legalisering osv.)
- Negative sider (nå og ved ev. legalisering osv.)
- Intervju av en som røyker ofte
- Intervju med en som er veldig i mot Cannabis
- Cannabis i forhold til andre rusmidler
- Myter
- Regler i Norge

Jeg skal prøve å få dette til så proffesjonelt som overhode mulig, bortsett fra at budsjettet mitt er litt lavt. Men viser det seg å bli bra, satser jeg litt høyere. Det er bare det at det finnes liksom ikke noe sted en kan gå for å finne slik informasjon (alt på et sted, med positive og negative sider osv.) Det er mye feil-informasjon som er ute å går når man søker etter temaet. Det finnes telefoner en kan ringe, men det er ikke mange som ringer dit i hytt å pine. Mit budskap er å spre informasjon!

Så defor lurer jeg på hva dere synes. Kommentarer? Innspill? Jeg er åpen for all kritikk!
Jeg syns dette høres utrolig bra ut, med tanke på alternativet jeg fikk prakket på meg av helsesøster. Syns det spesielt positivt at du trekker frem negative og positive sider ved en potensiell legalisering. Vil du da hente eksempler fra Nederland og andre land der det er avkriminalisert/legalt?

Hvis du får litt finansiering på det kan du jo trykke det opp og prøve å selge, selv om noen statsautoriserte organer neppe vil kjøpe noe som faktisk vinkler på at det kan ha en positiv virkning.

Men lykke til! Dette ser ut til å bli bra
Skal du gjøre dette så registrer deg på http://www.norcan.org og spør litt rundt i forumet der. Garantert mange som vil hjelpe osv
Trådstarter
15 2
Hei, heftet er tenkt å være informasjon som ikke er altfor komplisert å lese. Skal ta med eksempler fra steder der det er legalisert.

Jeg har vært medlem på NorCan ganske lenge nå så det er duka.

Den største grunnen til at jeg lager heftet, er at: Hvis en uviten person vil vite noe om stoffet, vil han/hun finne ganske mye rart. Ting som argumenterer og motsier hverandre. Derfor vil jeg lage en kortversjon av info. f. eks. info til foreldre eller ungdommer som lurer på ting om stoffet. Det største problemet er folk som er uvitende. Se på det som det samme som seksualundervisning på skolen; tabu fører til uvitenhet og en masse problemer. Men hvis en vet litt om det, så er det bedre enn å høre noe som kanskje er bare tull. Har ofte hørt at folk jeg har snakket med mener at hasj er dødelig, at man blir dum av det, langvarige skader osv. Dette er ren feilinfo. Hater såntno
Og takk for oppmuntringen og positive tilbakemeldinger! Det gjør meg motivert
Lager du et om alkohol også ? Hva som er positiv/negativ osv ?
Trådstarter
15 2
Jeg skal skrive ca 10 sider om Cannabis. Skulle gjerne laget en om alkohol også, men det jeg driver med nå regner jeg med at kommer til å ta en tid. For det første skal jeg finne info + at jeg skal skrive alt dette med egne ord. Se på det som en laaang skoleoppgave

Men jeg skal sammenligne cannabis med alkohol og tobakk =)
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Har ofte hørt at folk jeg har snakket med mener at hasj er dødelig, at man blir dum av det, langvarige skader osv. Dette er ren feilinfo.
Vis hele sitatet...
Du bør ikke uten videre avfeie det der som feilinformasjon. Du har rett i at det er mye uvitenhet ute å går, men det betyr ikke at alt negativt som kommer fram kun er skremselspropaganda. Jeg har inntrykk av at svært mange som røyker er utrolig lite reflekterte over potensielle skader av cannabis. Det virker som at holdningen er at "siden jeg ikke har fått problemer kan heller ingen andre få det" - en holdning som naturligvis er riv ruskende gal. Jeg mener ikke å si at det ikke er mulig å bruke cannabis uten å oppleve negative virkninger, men det er knyttet risiko til bruken av ethvert rusmiddel, også cannabis. Anbefaler at du leser det som står på Folkehelseinstituttets hjemmesider. I tillegg til Sirus er det vel de i Norge som har best greie på rusmidler, og det som står der kan du iallfall være bombesikker på at er riktig. Ellers kan jeg anbefale boka Inn i Hampen av Jan Bojer Vindheim som en god og troverdig kilde til informasjon.

Flott initiativ.
Det finnes ett sånt hefte om cannabis. Det er laget nesten akkurat som du skal. Det er flere katagorier for e.k.s "Pepper, kola, amf" og "Lsd". Det er de jeg har kommet over. Finnes på venterom ved psykreatrisk A.v.d.
H2aleks: De offentlige brosjyrene om Cannabis pleier ofte å blåse opp det negative, og overse mye av det positive. Har lest flere gjennom årenes løp, og jeg har enda til gode å lese en som gir et fullverdig bilde av Cannabis på godt og vondt. Dette gjelder forsåvidt alle brosjyrene jeg har lest. Enten de er om knips, cannabis, kola, etc.
Sist endret av Sinister; 13. april 2007 kl. 04:28.
Vil tro wikipedia har alt av "fakta"

Men skal du blåse opp positive sider må du mest sannsynlig snakke med folk, tror ikke det er mange sider som har skrevet noe positivt om noe narkotikum

Lykke til, kan bli bra dette vil tro mange folk har nytte av det.

Når du er ferdig legg det ut som pdf eller noe for nedlasting også?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Vil bare legge til et par ting.

Du bør fokusere like mye på negative sider som på positive sider dersom heftet skal bli tatt seriøst av allmennheten. Tviler på noen tar heftet ditt seriøst dersom du selv ikke opptrer 100% objektiv.

I tillegg bør du passe på hvilke kilder du bruker. Det ligger nok mye informasjon om cannabis på internett, men husk at alle kan skrive det de vil på internett. Det er ikke alle som har et objektivt ståsted i forhold til f.eks legalisering. Vær derfor forsiktig med å ta alskens forum-innlegg for god fisk.

Personlig ville jeg vært forsiktig med å bruke NorCan som kilde. Det er sikkert mange der inne som sitter inne med mye informasjon om cannabis, men det er sikkert minst like mange kidz som bare sitter og skriker "LEGALIZER NÅ! JEG VIL RØYKE ME SKÆKK" osv.

Du får ha lykke til iallfall. Et godt initiativ.
Trådstarter
15 2
Kommer til å laste opp dokumentet her, sånn at dere kan lese den og gi tilbakemelding. Dette kommer til å bli litt vanskelig og tidskrevende, men håper det kommer til å bli verdt det. Jeg henviser meg bare til gode kilder, som Folkehelseinstituttet osv. Det kommer til å bli en utfordring det med å få det helt nøytralt. Det å si like mye negativt som positivt. Men er ikke noe annet å gjøre enn å prøve Det som er så jævla vanskelig, er at alle skriver forskjellig om stoffet. Men skal bare ta info fra gode kilder.
du kan jo intervjue han gutten fra fredrikstad med adhd, som røyka for å dempe bivirkningene av medisinen hans, og høre om noen av de positive sidene med cannabis.
ellers er det jo masse info. på nettet om akkurat dette. Men det med å være objektiv er viktig
Cannabis har som alle stoffer baksider, men i et merkverdig mindre omfang.
Men hvis dette skal ha noe med legalisering å gjøre, anbefaler jeg deg å tenke på det medisinske, og ikke på de som ruser seg på det!
Og intervjue noen som er totalt mot stoffet, har jeg opplevd som usakelig og basert på sine meninger. Som regel har dem ikke peiling på stoffet og bare hører på Umn og politi etc...


Men lykke til
du har et stort tema foran deg
Viss du skal sammenligne alkohol med cannabis så kan du ta en titt --> her <--
Blir alldri lei av den artikkelen

Lykke til med prosjektet!

Edit: Her er en til god url med gode argumenter
Sist endret av Blunty; 13. april 2007 kl. 14:20.
En ide kan jo være å lage en nettside i tillegg, pluss legge hele heftet som PDF fil klar til nedlastning.
Trodde MDMA var dødelig!
Det er ikke et eneste dødsfall foresaket av cannabis.
så denne forsker er jo helt på trynet virker det som!
men selv mener jeg alkohol burde ligge på 1, 2 eller 3. plass.
Er det noe mange dør av er det alkohol.
Sitat av tidytage
Det er ikke et eneste dødsfall foresaket av cannabis.
Vis hele sitatet...

Statistikk som viser hvor mange som dør av tobakk og alkohol i forhold til cannabis er bare noe bull, IMHO. Når noen sier at ingen har dødd av hash/cannabis regner de folk som har dødd av overdose av THC. Ingen har dødd av overdose nikotin fra tobakk heller (regner jeg med), det som dreper er vel kreft og KOLS som man før av røykingen. Hvis man hadde røyka 20 jointer hver dag i 50 år, er sjansen minst like stor for å dø av cannabis som tobakk.

Hva alkohol angår er det en litt annen sak som jeg ikke synes er noe vits å ta opp nå, da alle kjenner til hvorfor det er farlig.

Litt off topic, men dette kan kanskje være verdt å nevne i brosjyren.
Sist endret av pyramide; 13. april 2007 kl. 13:59.
Sitat av pyramide
Statistikk som viser hvor mange som dør av tobakk og alkohol i forhold til cannabis er bare noe bull, IMHO. Når noen sier at ingen har dødd av hash/cannabis regner de folk som har dødd av overdose av THC. Ingen har dødd av overdose nikotin fra tobakk heller (regner jeg med), det som dreper er vel kreft og KOLS som man før av røykingen. Hvis man hadde røyka 20 jointer hver dag i 50 år, er sjansen minst like stor for å dø av cannabis som tobakk.
Vis hele sitatet...
Selv om dødsfall forårsaket av nikotinoverdoser er sjeldne - skjer gjerne ved rekordforsøk nå og da - så er ikke dette umulig.
Ingen anbefaler å røyke 20 jointer om dagen, og selv da har undersøkelser sådd tvil om påstanden at sjansen er "minst like stor for å dø av cannabis som tobakk". Enkelte stoffer i cannabis motvirker visstnok til dels de karsinogene effektene av røyken, som også kan reduseres ytterligere ved å enten kutte ut røyking, bruke vaporizer eller røyke hasj (ikke marihuana) rent.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av tidytage
Trodde MDMA var dødelig!
Det er ikke et eneste dødsfall foresaket av cannabis.
så denne forsker er jo helt på trynet virker det som!
men selv mener jeg alkohol burde ligge på 1, 2 eller 3. plass.
Er det noe mange dør av er det alkohol.
Vis hele sitatet...
At det er så godt som umulig å dø av overdose som følge av cannabisbruk betyr ikke at stoffet ikke kan være svært skadelig. Folkehelseinstituttet skriver blant annet at "De siste 20 årene er det publisert mange rapporter som viser sammenheng mellom cannabisbruk og akutt hjerteanfall."

Når det gjelder din mening om hvor skadelig alkohol er, vil jeg tippe at du er omtrent like kompetent til å uttale deg om det som jeg er til å fly en romferge. Det er med andre ord ikke spesielt interessant lesning med mindre du har noen kilder som bekrefter det du skriver.
Sist endret av aybara; 13. april 2007 kl. 15:01.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pyramide
Statistikk som viser hvor mange som dør av tobakk og alkohol i forhold til cannabis er bare noe bull, IMHO. Når noen sier at ingen har dødd av hash/cannabis regner de folk som har dødd av overdose av THC. Ingen har dødd av overdose nikotin fra tobakk heller (regner jeg med), det som dreper er vel kreft og KOLS som man før av røykingen. Hvis man hadde røyka 20 jointer hver dag i 50 år, er sjansen minst like stor for å dø av cannabis som tobakk.
Vis hele sitatet...

Ifølge tallene er nikotin minst dobbelt så dødelig som Delta-9-THC:

LD50 for THC: 1270 mg/kg (male rats), 730 mg/kg (female rats) oral in sesame oil

LD50 for Nikotin: (mice) .3 mg/kg iv; 9.5 mg/kg i.p.; 230 mg/kg oral and 40-60 mg (0.6-1.0 mg/kg, 1-2 drops) in rats.

LD50 er et tall for å vise hvor mye av et stoff som må til for å drepe en organisme, oftest mus og rotter, men noen rapporter inneholder tall fra hunder/katter bl.a.
Tallene er hentet fra Merck index 12th edition.

Og du 'regner med' at noen aldri har dødd av nikotinoverdose? Leser du virkelig igjennom det du skriver før du poster? Jeg kan og 'regne med' ganske mye, men at det skal sies i sammenheng med presentasjon av klare fakta er som å skyte seg selv i foten.

Her har du forresten litt lesestoff.
Sist endret av Dodecha; 13. april 2007 kl. 15:46.
For å støtte pyramide litt her:
Det er jo ikke bare nikotinen som er skadelig i røyken, ihvertfall ikke på et vanlig forbruk. Så å sammenligne hasj og røyk blir jo veldig vanskelig (ettersom at begge rus-stoffene er relativt milde. (og ja ja ja, hasj er sikkert hundre ganger mindre farlig enn nikotin, men det skal fortsatt en del til for å dø av nikotin overdose på et normalt og et relativt høyt forbruk)).

Greia som er igjen da er jo lungeskadene, og jeg har en følelse på at å røyke joints som ikke er utstyrt med filter er like farlig som å røyke en vanlig sigarett uten filter. Noe som er faktisk svært farlig for lungene (ikke før et ganske stort forbruk).

Og nå har jeg jo selvfølgelig bare joints uten filter i betrakningen. Er jo mange som røyker med filter, i vaporizere og som spiser det i kake, mens røyk... det røykes alltid, ihvertfall nesten alltid.
Og ettersom at røyk er den mest vanlige måten å få i seg nikotin på bruker jeg det som eksempel.
Har noen av dere i det hele tatt lest artikkelen? Dødeligheten var bare en av mange faktorer som forskerene måtte ta hensyn til.

Sitat av Forskning.no
Forskernes skadekategorier


Fysisk skade
Akutt
Kronisk
Intravenøs


Avhengighet
Rusopplevelsens intensitet
Psykologisk avhengighet
Fysisk avhengighet


Sosial skade
Beruselse
Annen sosial skade
Helsekostnader
Vis hele sitatet...
http://www.forskning.no/Artikler/200.../1174652830.51

Der har dere hele artikkelen.
Slaktern: Jeg vil påstå at den rapporten er ganske intetsigende uten detaljert gjennomgang av alle de medregnede skadevirkningene for alle de oppgitte stoffene. Lekmenn (de fleste, om ikke alle her) innehar ikke kunnskapene som skal til for å kunne bruke denne listen på en fornuftig måte.
Vi er nok bedre tjent med å bruke andre kilder når det kommer til skadebegrensing osv.
Så du mener at artikkelen på forskning.no er dårligere enn omskrivningen av den samme artikkelen som VG har gjort?
Sitat av Slaktern
Så du mener at artikkelen på forskning.no er dårligere enn omskrivningen av den samme artikkelen som VG har gjort?
Vis hele sitatet...
Les hva jeg skriver, og ikke legg ord i munnen på meg er du snill. Jeg mener at kriteriene som oppgis er fullstendig generelle, og ikke gir vanlige mennesker nok informasjon til å bruke listen korrekt.

Men det er da totalt irrelevant for hva jeg snakker om. Mitt innlegg var et direkte svar til de som påsto at cannabis er mye mindre farlig enn de andre på listen fordi ingen har dødd av det, ergo dro jeg frem at det var flere kriterier forskerene hadde gått utifra.
Vis hele sitatet...
Og mitt innlegg var kun en respons på at den aktuelle rapporten ble tatt frem, for å påpeke at den ikke var noen definitiv liste over farlige og mindre farlige rusmidler. Altså ikke noe "fy deg" for at det tilfeldigvis var du som nevnte den.
End of discussion.
Sist endret av bread; 13. april 2007 kl. 17:16.
Men det er da totalt irrelevant for hva jeg snakker om. Mitt innlegg var et direkte svar til de som påsto at cannabis er mye mindre farlig enn de andre på listen fordi ingen har dødd av det, ergo dro jeg frem at det var flere kriterier forskerene hadde gått utifra.
Trådstarter
15 2
Takker for alle svar Jeg må bare si en ting: Heftet er ment som en introduksjon til stoffet, det vil si at jeg ikke kommer til å skrive alt som finnes om det, det kommer rett og slett til å ta for mye tid og krefter. Men jeg skal få med meg det viktigste

Det jeg sliter med litt nå, er hvordan jeg skal sette opp det hele. Hva jeg skal starte med.. Kan dere poste det dere ser for dere er viktigst?
Sist endret av AnonymDude; 13. april 2007 kl. 17:59.
Når du er ferdig med heftet så kan du sende ihvertfall 30 stk til meg..så jeg får delt ut hær
PM meg da