Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1128
Heisann!

Jeg har tenkt til å lage meg en blogg
Men har også lyst til å tjene penger på den.
Det er kun derfor jeg skal lage.

Jeg har tenkt til å laste opp sanger, så folk kan laste ned.
Er det ulovlig?

Og jeg vet om en side, hvis jeg videoblogger å for hvert enkelt "klikk" som ser på videobloggen, får jeg 25 øre.

Kan jeg ikke bare bruke proxy?
Hva vil straffen bli, om jeg blir "tatt" for det?

- Magnus
det er ulovlig og laste opp sanger som folk kan laste ned ved hjelp av en knapp på siden
Sist endret av lucifer92; 8. august 2009 kl. 15:22.
1. Selvfølgelig er det ulovlig!
2. Det finnes hundretusen andre sider som driver med det samme, så du vil aldri tjene penger på det.
3. Sånne sider forsvinner fort.
4. Skaff deg en jobb i stedet.
5. ????
6. Profit
Det er jo selvfølgelig ulovlig å laste opp copyrightbeskyttet sanger! =P
Hvis ikke du har laget dem selv da..

Det med videoblogge-greiene fungerer sikkert til sitt bruk, men tviler litt på at du får en liten formue den veien.
Sitat av HossCarter Vis innlegg
1. Selvfølgelig er det ulovlig!
2. Det finnes hundretusen andre sider som driver med det samme, så du vil aldri tjene penger på det.
3. Sånne sider forsvinner fort.
4. Skaff deg en jobb i stedet.
5. ????
6. Profit
Vis hele sitatet...
Jeg har jobb, men hadde vært greit med litt ekstra penger.
Men høres ikke lett ut nei =P
Skal du blogge for profitt bør du ikke bruke blogg.no, da de ikke tillater kommersiell blogging. Personlig vil jeg anbefale deg å heller kjøpe deg et domene og sette opp en Wordpressblog. I verste fall kan du sette opp en en blogg hos blogger.com.

Det skal også påpekes at det å tjene penger på en blogg er like hardt (noen ganger også hardere og mer) arbeid som en vanlig jobb.
Magnus1337: Såklart er det ulovlig. Har du ikke fulgt med i timen gutt?

Straffen vil variere, men den er uansett så stor at det ikke er verdt satsingen.

Du vil sansyneligvis tjene mere på å levere ut reklame for nordpost, og det sier litt.
lag sånn perezhilton opplegg med norske kjendiser litt reklame på siden blir jo litt profitt vis 1000000 surfer der for nyheter
Sist endret av lucifer92; 9. august 2009 kl. 08:58.
Men det er vel ikke ulovlig å lenke til sanger som ligger på en annen server i et land hvor åndsverkloven ikke gjelder? Eller gjelder dette i alle land?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Men det er vel ikke ulovlig å lenke til sanger som ligger på en annen server i et land hvor åndsverkloven ikke gjelder? Eller gjelder dette i alle land?
Vis hele sitatet...
Napster.no-dommen klargjorde rimelig greit at det er ulovleg.
den eneste måten jeg kan tenke meg at du kan tjene penger på en blogg med er at du skriver i den hver dag, interessant innhold og oppretter den på vgb.no.. kanskje vg en eller annen gang hadde fått såpass interesse for det du skrev at de ville gjort det om til en ukentlig ett-eller-annet som du hadde fått noe men sikkert veldig lite for.. men på den andre siden, når du oppretter innhold på blogg.no, vgb.no ell. så er vel reglene slik at hvert eneste ord blir deres eiendom da du benytter deres tjeneste som gjør at de kan bruke hva som helst hvor som helst uten å spørre den som faktisk skriver bloggen
Sist endret av exceed; 9. august 2009 kl. 13:40.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Napster.no-dommen klargjorde rimelig greit at det er ulovleg.
Vis hele sitatet...
Sitat av wikipedia
Årsaken var at Napster.no hadde tilgjengeliggjort lenker til ulovlig opplastede musikkfiler. Hvorvidt det medfører tilgjengeliggjøring å lenke til lovlig utlagt musikk, tok Høyesterett ikke stilling til. (kilde)
Vis hele sitatet...
Hm... Så direktelink til ulovlig materiale er ulovlig. Men det er ikke tatt stilling til lovlig utlagt musikk, feks band/artist legger ut låtene sine for nedlasting. I følge kjapp logisk resonnering burde vel linker til lovlig materiale være lovlig?
En annen ting er om dette går på linker generelt eller linker til nedlasting. Hvordan vil dette forholde seg til en link til feks youtube (som er en streamingtjeneste) der langt fra 100% av videoene er lastet opp av de som eier rettighetene?
Hva hvis han linker til feks thepiratebay eller lignende? Det er vel ikke ulovlig?
Jeg tror han potensielt sett kan slite med lenking til piratebay, etter som norske regler garantert vil forandre seg.

Youtube er derimot et greit alternativ, sett bortifra det at mye videoer blir tatt ned. Jeg tror dog du skal ha ditt på det tørre. Blogger som lenker til youtubevideoer kryr det dog av, så med mindre du er en SEO-gud kan du nok se langt etter noen store inntekter.

For å tjene penger på en blogg kreves jobb, godt innhold (som folk er interessert i å lese), greit med besøkende, riktig bruk av sponsorer (og ikke minst god bruk av tekstlenker til sponsorer). Og ikke minst, begynner du primært å blogge for å tjene penger, og ikke fordi det er noe du ønsker å formidle, er du rævkjørt fra første stund.
hvorfor ikke bare bruke Spotify Linker?
Sitat av stec0 Vis innlegg
hvorfor ikke bare bruke Spotify Linker?
Vis hele sitatet...
Det blir jo meningsløst å prøve å selge noe folk kan få gratis allikevel? Er som å selge luft, noe som er ganske meningsløst om du spør meg..

Eneste han kunne tjent på var om han ikke solgte noe direkte på siden, men hadde mye reklame.
hadde en side for noen år siden og der linket jeg til en rekke nedlastinger av programvare på en annen side, etter en stund så fikk siden min noen besøkende og da kom eieren av den siden og sa at jeg måtte fjerne hyperlenkene.. ettersom han faktisk bare linket videre til programvare-leverandørenes sider så trengte jeg ikke å fjerne noe.. men hadde han hatt de liggende på servern så er jeg usikker på hva rettighetene mine hadde vært.. når det gjelder lenking av linker som går til feks. thepiratebay eller youtube så er det vel i utgangspunktet lov, men en vil sikkert bli siktet for noe dersom en linker masse til thepiratebay, ofte fordi advokater oll. ikke skjønner seg på at det du linker til faktisk ikke ligger på din server.. de burde vel hvertfall hatt noe teknisk opplæring.. det var jo faktisk noe som skjedde i thepiratebay saken, de skjønte ikke at filene ikke lå på thepiratebays servere ..mhm, hvordan kan dommere oll. som ikke har teknisk forståelse dømme folk tro.. helt vanvittig det der
Sist endret av exceed; 10. august 2009 kl. 19:53.
Sett opp en flash mp3-player/streamer på bloggen din. Finnes mange fine plugins til bla. WordPress. Med en slik plugin kan du også definere i flash-applikasjonen hvor sangen du skal streame ligger. For å lokalisere sanger kan du bruke Firefox + DownloadHelper Addon + dizzler.com .
Tjener ikke en dritt på å ha blogg. Joa 40 øre pr dag og den stilen der, men ikke noe mer med mindre du har mange hundre tusen lesere om dagen som trykker på reklamebannere osv.
Man behøver ikke nødvendigvis hundretusenvis av lesere for å tjene penger på en blogg. Du kan fint tjene noen ekstra tusenlapper på en blogg med et betraktelig lavere antall lesere. Heller hundre dedikerte lesere enn 1000 randoms om dagen. Dedikerte lesere har tillit til deg, klikkraten på annonsene vil gå opp. Og husk, "Content is King!". Du kommer ingen vei med en drittblogg som lenker til musikk, sånne kryr det av allerede.

Som jeg har skrevet tidligere; Skal du tjene penger på en blogg må du levere godt og originalt innhold!