Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1896
Jeg kjøpte nylig en ekstern harddisk. Glemte "trygg fjernig av maskinvare" før jeg nappa den ut. Så nå funker musen helt ok i windows osv. Men hvis jeg skal se på videoer på youtube og lignende, så begynner musen og hakke/lagge. Eller hvis jeg skal spille (warcraft 3), så begynner musen og lagge. Etter en liten stund stopper den å fungere, og jeg må bytte usbinngang. Og da funker den kanskje i noen minutter, noen ganger funker den bare i sekunder.

Noen som har noen mulig løsning på dette?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Ser ikke helt sammenheng mellom den eksterne harddisken og datamusa di?
Bruker du usb-hub til musen din?
Trådstarter
17 0
Begge bruker usb. Og problemet kom 2 uker etter jeg kjøpte eksterne harddisken.
Poenget var vel om musen og harddisken var på samme USB kontroller, da en kontroller har en fast tildelt båndbredde uansett hvor mange USB enheter du tilkopler den (f.eks. via en HUB). Prøv å bytte en av tingene til en port som bruker en annen kontroller, hvis mulig? Men høres rart ut at det skulle ta 2 uker før du merket noe. Ikke noe annet du har hektet på nylig?
Trådstarter
17 0
Muig at jeg har bytta om musen og harddisken. Sitter på laptop, så bruker ikke noen flere usbenheter. Det står at den bruker 10-11% av båndbredden.

Jeg brukte ikke "trygg fjerning av maskinvare", derfor problemet har kommet tror jeg. Men finner ingen løsning noe sted.

"Prøv å bytte en av tingene til en port som bruker en annen kontroller, hvis mulig?"
Mener du sånn annen inngang for mus? For det har jeg ikke.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg ser ikke hva behandlingen du ga til din eksterne harddisk skal ha å si for hvordan datamusa di fungerer?
Trådstarter
17 0
Samme skjedde med kompis av meg. Han kjøpte ekstern harddisk, og musen slutta fungere.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Kanskje han trakk ut musa for å sette inn harddisken
Trådstarter
17 0
takk, veldig hjelpsomme.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Du skjønner ikke at datamusa di og din eksterne harddisk mest sansynlig ikke har noe til felles? Med mindre du røska ut den eksterne harddisken så hardt at usb inngangen ble ødelagt ser jeg ikke sammenhengen.

For å være litt konstruktiv for once: Drivere til musa, programvare. Go to google.
Sist endret av Cheroxx; 15. mars 2009 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
17 0
har nyeste drivere osv. og rart at det plutselig skjer når jeg har hatt pcen i 2år uten noen sånne problemer. og når jeg kjøper en ekstern harddisk så funker ikke musen.vet ikke jeg. sikkert helt tilfeldig da.
Kanskje det er konflikter i switchen da?
kobler du musa, og harddisken rett inn i pcn, eller bruker du usb switch?
Klart spørsmål til trådstarter:

Hvor mange usb innganger har maskina?

Hvis to > koble til mus i ene, hd i andre.

Hvis en > koble til hd. bruke pad. Funker ikke med hub og hd.

?
Da har du musa i den ene, harddisken i den andre, og ingenting i den tredje.
din røver
Zeco's Avatar
er ikke alltid den funker like bra når du napper'n ut av musa nei.
sant sant
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Da har du musa i den ene, harddisken i den andre, og ingenting i den tredje.
Vis hele sitatet...
Musa i det ene, den "harde" i det andre, og ingenting i det siste hullet (Ja, jeg vet det var fjortizz xD)
Sist endret av DarkHaxer; 15. mars 2009 kl. 21:00.
Har du prøvd å koble til en annen mus?
Trådstarter
17 0
bruker ikke switch.

har fire innganger.

prøvde en annen mus, den funka ikke i det hele tatt.

Er det mulig å resette usb-inngangene på en eller annen måte?
Sitat av Sundelin Vis innlegg
bruker ikke switch.

Er det mulig å resette usb-inngangene på en eller annen måte?
Vis hele sitatet...
nei, du har driverproblemer, eller så er musa di fysisk ødelagt, hvis det er tillfellet har jeg løsningen. kjøp en ny!
Trådstarter
17 0
Sitat av olli408 Vis innlegg
nei, du har driverproblemer, eller så er musa di fysisk ødelagt, hvis det er tillfellet har jeg løsningen. kjøp en ny!
Vis hele sitatet...
musa er ikke ødelagt og driverne er det ikke noe galt med.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Og det har heller ingen sammenheng med at du tok ut den eksterne harddisken utten Trygg fjerning av maskinvare - tro meg!
Heilt canooon
Har du testet musa på noen andre maskiner?
Trygg fjernig av maskinvare er ikke problemet, jeg har aldri brukt denne funksjonen, og har aldri oppdaget noe feil.
Trygg fjernig av maskinvare sørger for at ingenting skriver til disken, og fjerner linken til den i Min Datamaskin, for å forhindre at du skriver til den når du napper den ut. Worst case scenario når du bare napper den ut er at etpar filer kan gå tapt.

Så, for å få litt klarering:
Modellnr/navn på Ekstern Harddisk og Mus, er det harddisk som bruker 2usb porter (2.5")?
Er USB driverne oppdatert? USB 1.1 eller USB 2.0?
Modellnavn/nr på datamaskinen?

Du sier det skjer når du spiller etc.. Mest sansynlig slik noen allerede har sagt, at Harddisken bruker mesteparten av båndbredden til USB kontrolleren, og dermed vil musa "lagge"..
Sist endret av Lanjelin; 16. mars 2009 kl. 09:26.
http://www.diskusjon.no/lofiversion/...t319523-0.html

Tviler på at det hjelper, men kan jo gjøre ett forsøk
Trådstarter
17 0
Sitat av DrMight Vis innlegg
Trygg fjernig av maskinvare er ikke problemet, jeg har aldri brukt denne funksjonen, og har aldri oppdaget noe feil.
Trygg fjernig av maskinvare sørger for at ingenting skriver til disken, og fjerner linken til den i Min Datamaskin, for å forhindre at du skriver til den når du napper den ut. Worst case scenario når du bare napper den ut er at etpar filer kan gå tapt.

Så, for å få litt klarering:
Modellnr/navn på Ekstern Harddisk og Mus, er det harddisk som bruker 2usb porter (2.5")?
Er USB driverne oppdatert? USB 1.1 eller USB 2.0?
Modellnavn/nr på datamaskinen?

Du sier det skjer når du spiller etc.. Mest sansynlig slik noen allerede har sagt, at Harddisken bruker mesteparten av båndbredden til USB kontrolleren, og dermed vil musa "lagge"..
Vis hele sitatet...
Takk for et seriøst svar.

PC: Packard Bell EasyNote r4622
ekstern hd: http://www.expert.no/product/product...ier=WDME3200TE
Usb drivere er oppdatert og bruker 2.0.

Hvis jeg bruker youtube, vgtv osv begynner også musen å lagge.

Selvom jeg kobler ut hd så funker ikke musen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom maskinen begynner å "lagge" ved høy last eller ved brukt av grafikkintensive programmer tyder det mer på at noe er galt med skjermkortet ditt enn med musen.

Har du prøvd noe så enkelt som en annen mus dog ?
Trådstarter
17 0
musen funka på andre pcen. jeg skjønner ikke hvorfor musen stopper å funke, begynner å bli ganske irriterende.

Har ingen andre muser, så blir vanskelig.
Er det så å forstå ut av det du har skrevet at:
1. Om du starter PC'en uten den eksterne harddisken, så lagger ikke musa di, selv om du sitter på youtube, vgtv el?
2. Om du starter PC'en med den eksterne harddisken, så lagger musa fortsatt etter du har plugget ut harddisken?

Hvis 2. stemmer, prøv å napp ut og sett inn igjen musa.. Virker den fint nå?

Sitat av expert.no
MY PASSPORT ESS PORTABLE 320GB
USB powered – Powered directly from the USB port on your
computer. No separate power supply is needed.*
* An optional cable is available for the few computers that limit bus power.
Vis hele sitatet...
Harddisken du har trekker strøm KUN fra USB-porter.. Det kan være det er det som er grunnen til problemene dine.
Noen USB porter på laptoper er så dårlige at de ikke klarer å overføre musikk til iPod mens de lader (har selv hatt dette problemet)

Finner hverken hvor mye effekt USB-portene dine kan levere, eller hvor mye harddisken trekker, så kan ikke si sikkert om det er USB portene i det hele som foråsaker problemer..

Hvis hele datamaskinen lagger når du bruker youtube, vgtv etc, kan det være sli AtXbYeA sier, at det rett og slett er skjermkortet (evt drivere til skjermkortet..).