Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3419
Jeg tar ikke noen form for narkotika eller røyker ingenting. Men jeg tenker det at alle bør få velge over sin egen kropp? Hvis det er skadelig for kroppen, så la hvert enkelt individ velge om de vil ta det eller ikke. Hvorfor skal staten bestemme over din kropp?
Hvorfor er ikke da røyk, alkohol, fet mat og elektronisk utstyr som gir strålning forbudt? Jeg syntes det blir tullball å nekte folk å ta noe de selv har lyst til, uansett hvor mye det ødelegger dem. Det er dems kropp, dems hjerne, la dem velge selv!



Just my 2 cents,-
Samfunnet vil rakne.

Behandling av evt. skader vil øke, som koster penger.
Sist endret av esl; 7. juli 2007 kl. 16:24.
og hvem må sitte og betale for disse udugelige narkomane?
staten
Sist endret av Evelen2; 7. juli 2007 kl. 16:26.
Hva hvis vi ga forbud mot røyk, alkohol og fet mat da? Ville vi ikke sluppet endel skader som vi må behandle? Samme tingen.
det koster samfunnet mange millioner i året, med heroinmisbrukere,speed'ere som er rundt og driver kriminalitet, alt fra forsikring utbetalinger, brekk, avvenning osv.
(gjelder ikke alle narkomane da )
...men straffen du får for og bruke narkotika er en annen sak
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det har med tradisjoner å gjere. Vi har tradisjoner for tobakk og alkohol, derfor er desse legale, sjølv om andre ting ikkje er legalt. Urettferdig? Kanskje.

Men linja med å forby ting som er skadelig er eit gode for samfunnet. Sjukehus kostar, dei som ikkje arbeider skaper ikkje noko, og betaler heller ikkje skatt. Kostnadane ved eit sjukehusdøgn er rimelig store om du tar med alle utgiftene for samfunnet. Derfor er slikt forbode.

Samfunnet tar ansvar for individet gjennom helsesystemet, og stiller til gjengjeld visse krav til individet. Det er rett og rimelig. Kva krav som blir stilt er stortsett begrunna i kultur.
Du blir syk av det og da koster det mye fr staten å behandle deg.
Så klart kan man la folk få velge selv hva som er best for dem, men det er desverre umulig med politikken vi fører i Norge. Den norsk stat betaler veldig mye (kansje mest i hele verden) til de som ikke kan arbeide av enkelte grunner. Derfor mener jeg at staten har rett til å regulere samfunnet etter det som tjener staten. Viss man skal la folk få velge selv over sitt eget liv må norge innføre nattvekter-stat som politikk.
Det er riktig at alkohol forårsaker svært store, alvorlige og dyre problemer vårt samfunn.

Vold, seksuelt misbruk, ulykker, fysisk og psykisk sykdom, familietragedier, og generelt dårligere oppvekstvilkår for barn og unge.

Kostnadene ved alkoholbruk er estimert til 20 milliarder i året bare i Norge. Her er det store mørketall.

Dette er selvfølgelig ingen privatsak, og misbruk av ulovlige rusmidler i tillegg til den allerede etablerte alkoholen vil mangedoble kostnadene og lidelsene.
Det blir det samme som fartsgrenser. Hvorfor kan du ikke kjøre i 200 kmt vist du vil det? Du velger da selv å utsette deg selv for fare og det er deg det går utover. Men en av grunnene til at du ikke kan det er at det bille blitt ekstremt dyrt for samfunnet å betale alle skadene, pluss at du også er til fare for andre. Noe du også blir ved narkotika med tanke på tyveri etc.


Prinisippet blir det samme.


Man kan ikke oppheve alle fartgrenser så folk kan utsette seg for den faren de selv vil. Man kan heller ikke legalisere all narkotika og la folk ødelgge kroppen så mye de vil. For det går utover andre også.

Og tenk på all utnyttingen som hadde skjedd ovenfor små barn, svake personer som ikke er i stand til å ta egne valg etc da.
Hele den her tråden blir for dum, for å få frihet til å bestemme selv er ikke aktuell i dag. Det som kan diskuteres er hvor mye staten skal bestemme. F. eks. åpningstiden på alkohol, straff ved misbruk av uloveligestoffer. Og straff er et ganske interisagnt spørsmål for det forteller på hvor stor grad staten tar avstand fra rusmissbruk.

Sitat av Wink
Hele den her tråden blir for dum, for å få frihet til å bestemme selv er ikke aktuell i dag. Det som kan diskuteres er hvor mye staten skal bestemme. F. eks. åpningstiden på alkohol, straff ved misbruk av uloveligestoffer. Og straff er et ganske interisagnt spørsmål for det forteller på hvor stor grad staten tar avstand fra rusmissbruk.
Vis hele sitatet...
Skal stå åpningstid på polet
Sitat av C.Hendrix085
Det blir det samme som fartsgrenser. Hvorfor kan du ikke kjøre i 200 kmt vist du vil det? Du velger da selv å utsette deg selv for fare og det er deg det går utover. Men en av grunnene til at du ikke kan det er at det bille blitt ekstremt dyrt for samfunnet å betale alle skadene, pluss at du også er til fare for andre. Noe du også blir ved narkotika med tanke på tyveri etc.


Prinisippet blir det samme.


Man kan ikke oppheve alle fartgrenser så folk kan utsette seg for den faren de selv vil. Man kan heller ikke legalisere all narkotika og la folk ødelgge kroppen så mye de vil. For det går utover andre også.

Og tenk på all utnyttingen som hadde skjedd ovenfor små barn, svake personer som ikke er i stand til å ta egne valg etc da.
Vis hele sitatet...
Jeg kan delvis si meg enig i argumentet du utelot, nemlig psykisk påkjenning og andre problemer for pårørende til rusmisbrukere.
Derimot finnes det ikke noe grunnlag for å si at tyveri er for rusmisbruk hva ulykker er for råkjøring. Det blir et ganske langt logisk hopp.
Videre blir ikke folk automatisk uansvarlige bilister dersom man på en lengre flat, rett veistrekning der dette anses som forsvarlig setter opp fartsgrensa til f.eks. 150km/t.

Angående kostnadene og samfunnsproblemene rundt rusmidler, så må dette sees i sammenheng med flere faktorer.
De som får rusproblemer er sjeldent blant de sosiale vinnerne, og har som regel problemer som burde vært fanget opp tidligere. Større frihet til å for eksempel bruke narkotika betyr ikke nødvendigvis at antallet misbrukere går opp, men i større grad vil jeg anta at de fordeler seg over flere stoffer. Jeg kan for eksempel se for meg en nedgang i tungt alkoholmisbruk til fordel for blant annet opiater, (og i mindre grad f.eks. cannabis og GHB) som har langt færre og mindre alvorlige skadevirkninger enn alkohol.
Når det kommer til tyverier og lignende småkriminalitet i den grad det begås for å finansiere rusbruk så tror jeg dette stort sett begrenser seg til hjemløse heroinmisbrukere*. Heroin er dyrt fordi det er ulovlig, ikke fordi det er dyrt å lage. Noen klarer seg med tigging, mens andre - på grunn av skam, erfaring eller andre grunner - tyr til innbrudd fremfor å få avslag servert med dømmende blikk på sosialkontoret.
De som måtte klarer å finansiere forbruket gjennom salg inkluderes ikke her, da deres lovbrudd ikke skader noen direkte (kjøperne velger både kjøp og bruk selv).

*) I Norge er en hjemløs rusmisbruker stort sett synonymt med heroin-/opiatavhengig eller alkoholiker.

Jeg er skeptisk til å øse så utrolig mye penger inn i håndheving av et forbud som etter min mening gjør mer skade enn godt. Vi føler oss kanskje tryggere, mens Mennesker som ikke fikk den nødvendige oppfølgingen i tide, straffes både sosialt og legalt for å forsøke å lindre problemene de måtte ha.

Spørmål rettet mot ingen spesielle: Dersom du ikke ville prøvd stoffer som i dag er klassifisert som narkotika skulle disse blir lovlige, hva får deg til å tro at det finnes så mange mennesker som ikke ville klart å stå imot den fristelsen det tydeligvis må være å bli rusavhengig?
Sitat av bread
Når det kommer til tyverier og lignende småkriminalitet i den grad det begås for å finansiere rusbruk så tror jeg dette stort sett begrenser seg til hjemløse heroinmisbrukere*. Heroin er dyrt fordi det er ulovlig, ikke fordi det er dyrt å lage. Noen klarer seg med tigging, mens andre - på grunn av skam, erfaring eller andre grunner - tyr til innbrudd fremfor å få avslag servert med dømmende blikk på sosialkontoret.
De som måtte klarer å finansiere forbruket gjennom salg inkluderes ikke her, da deres lovbrudd ikke skader noen direkte (kjøperne velger både kjøp og bruk selv).
Vis hele sitatet...
Jeg tror du tar feil i alt du sier her.

For det første er det ikke bare hjemløse heronimissbrukere som må til til kriminelle handlinger for å betale for missbruket sitt. For det andre er det utrolig mange kriminelle handlinger som blir gjort i affekt, av både legale og illegale stoffer.

Narkotika fordrer andre kriminelle handlinger både i fasen ved å erverve seg narkotika, og under bruk av stoffene. Jeg har ikke tall på det, men ta en titt på befolkningen i norske fengsler og se hvor mange som sitter der direkte, eller indirekte som et resultat av rusmissbruk!

Og å påstå at de som selger ikke skader andre enn selg selv er intet mindre enn latterlig, men det blir en annen debatt!
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Pirate2Pirate
Hva hvis vi ga forbud mot røyk, alkohol og fet mat da? Ville vi ikke sluppet endel skader som vi må behandle? Samme tingen.
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke innføres forbud mot tobakk og alkohol, så har vi strenge lover som regulerer disse, og kampanjer som retter seg mot disse. F.eks. forslag om at det en gang i perioden 201*–2020 skal innføres totalforbud mot røyking utendørs, ikke bare på utesteder og restauranter. Dette er gjennomført enkelte steder i junaiten, og selv om folket misliker det har det ført til at det nå er trendy å være mot tobakksprodukter, og når trenden kan sies å være mer holdningsskapende enn forbud og anti-røyk-kampanjer, har også salget gått ned.

Det samme ser man dersom man går inn på McDonalds, BurgerKing eller andre fastfood-sjapper. Både globalt og nasjonalt er det innført mengder grøntfôr og andre sunne alternativ til smultkokt kjøtt på menyen. Istedet for å innføre et totalt slankehysteri for å oppnå skjønnhetsidealer leger har påvist er usunne å etterstrebe, pålegger ernæringsråd fastfoodsjappene å tilby et sunnere alternativ. Bare ved å tilby et alternativ har man hjulpet folks ernæringsproblemer (om enn det er en lang vei igjen). Dette blir lagt merke til, sunn mat blir en trend og kommer til å utvikle fastfoodbransjen slik at de vil satse enda mer på sunn kost i framtiden.

Jeg kan sikkert finne en parallell innen alkohol også, men her trenger man bare å se på alkohollovens absurde reglement for når man får lov til å kjøpe alkohol, til å skjønne at det er ønskelig fra statens side at vi inntar minst mulig alkohol.

Ingen av disse tingene er bannlyst pr idag, men med dagens utvikling er det langt fra urealistisk at samfunnet anno år 2100 ikke har tobakks- og alkoholutsalg (lovlige sådan).

Ideologien om at vi er herre over egen kropp og sjel, og derfor burde få gjøre som vi selv ønsker, fordrer at vi er selvforsynte personer som ikke er avhengig av samfunnet på noen som helst måte. For med en gang du har et behov, mat/energi/husly etc, i tråd med dagens samfunnsnormer, er du ikke en sjel og en skjorte; du er bare et av mange individer som må fungere i symbiose. Personer som avviker fra «normen» vil sette symbiosen ut av spill. Jeg sier ikke hermed at alle rus(mis)brukere ikke fungerer i samfunnet, men dersom alle hadde stått fri til å ruse seg nøyaktig som de selv ville, ville det oppstått et totalt «idiotkratisk» samfunn. Jeg tror faktisk de fleste, selv rus(mis)brukerne (her inneforstått med at de er modne, livserfarne og ikke kule rebelske tenåringer), i samfunnet er imot tankegangen din.
Sist endret av Cadex; 7. juli 2007 kl. 20:17.
Sitat av Cikey
Jeg tror du tar feil i alt du sier her.
Vis hele sitatet...
Det er din rett, alt jeg skrev er basert på mine subjektive meninger og oppfattelse av temaet.
Sitat av Cikey
For det første er det ikke bare hjemløse heronimissbrukere som må til til kriminelle handlinger for å betale for missbruket sitt.
Vis hele sitatet...
Korrekt, men jeg tror disse (de hjemløse misbrukerne) utgjør brorparten. De med fast bopel har som regel en form for inntekt. Det skal dog sies at sosialstønader, uføretrygd og så videre ikke kan antas å være nok til å dekke et stort forbruk av rusmidler. Jeg kan ikke se for meg at særlig mange tunge misbrukere hadde sin første kontakt med "miljøet" etter at de for eksempel ble uføretrygdet - alkohol er særstilt her da det er lovlig, sosialt akseptabelt, og lett tilgjengelig - da slike endringer i livssituasjonen heller bidrar til å innskrenke sosial kontakt. Altså, jeg tror de har hatt en fot innenfor "miljøet" før de ble erklært uføre, eller at misbruket bidro direkte til at de ble arbeidsuføre.
Sitat av Cikey
For det andre er det utrolig mange kriminelle handlinger som blir gjort i affekt, av både legale og illegale stoffer.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men såkalt normale mennesker uten spesielt tyngende problemer, som bruker rusmidler rekreasjonelt, er ikke problematiske under påvirkning. Om man ikke modererer eller kutter ut bruken når det viser seg at man ikke takler rusen, få faller men nødvendigvis utenfor denne gruppen. La meg her poengtere direkte at det er utrolig viktig at problemene tas i roten, altså at barn og unge med adferdsvansker får riktig oppfølging før det er for sent.
Sitat av Cikey
Narkotika fordrer andre kriminelle handlinger både i fasen ved å erverve seg narkotika, og under bruk av stoffene. Jeg har ikke tall på det, men ta en titt på befolkningen i norske fengsler og se hvor mange som sitter der direkte, eller indirekte som et resultat av rusmissbruk!
Vis hele sitatet...
"Narkotika" fordrer ingen andre kriminelle handlinger som jeg er klar over. Produksjon, salg, kjøp, besittelse og bruk er ulovlig, fordi stoffene i seg selv er ulovlige. Lovbrudd begått for å finansiere bruk, eller av brukere under påvirkning, fordres ikke.

Sitat av Cikey
Og å påstå at de som selger ikke skader andre enn selg selv er intet mindre enn latterlig, men det blir en annen debatt!
Vis hele sitatet...
1. Jeg skrev "ikke skader noen direkte", da jeg er klar over den populære oppfatningen at de som selger narkotika ødelegger liv. Ved at du endret denne detaljen ble betydningen en helt annen.
2. Du avfeier meningen min som latterlig, uten dypere begrunnelse, og
3. stopper videre diskusjon ved å kalle det en helt annen debatt, etter at du har sagt ditt.

Forsøk å holde det litt mer seriøst, er du snill.
La oss si at 2 personer velger å skyte seg selv med spas 12 på åpen gate. Det er dems valg. Det blir fortsatt ca 10 liter blod som flyter i brosteinssprekkene og en god del innvoler spredt rundt litt overalt. Hvem skal rydde opp?

Staten
De fleste som er for forbud tror at viss rusmidler blir lovlig så vil alle hekte seg på det og havne på kjøret osv osv.
Herregud, tror dere at det er bare dere som greier å ta ansvar over dere selv og at dere må passe på de som ikke nødvendigvis mener det samme som dere?
Argumentet som går ofte om igjen og om igjen er at det vil koste samfunnet mye penger og resurser.
Tror dere at det er gratis å opprettholde et forbud?
Tror dere at det er gratis og straffe personer pga besittelse av stoff?
Dere har blitt lært opp til å tro at det er umulig å leve et normalt liv viss man holder på med narkotika.

Hva er best, bruke pengene på og straffe personer og bruke resurser på å begrense utbredelsen av narkotika? Som ikke fungere noe særlig effektivt.
Og hvordan skal straff gjøre det bedre for de som sliter med avhengighet, det er jo et helsemessig problem ikke kriminelt...

Og hvorfor skal man ikke få lov til å bestemme over sin egen kropp og hjerne, og ikke minst tanker...
Sist endret av sneipen; 9. juli 2007 kl. 11:01.
Jeg tenker sånn at hvis det er lov så er det mange fler som lettere lar seg lure til å prøve. Skal ikke så mye til hvis man er deppa og går igjennom en tung fase av livet, og hvis det er legalisert vil jeg tro at det er enda lettere å få tak i, prisene vil synke og fler og fler vil få tak i og bli avhengige. Samfunnet vil tilslutt miste mange av sine inteligente folk og til slutt rakne. Når dette skjer er det en eller annen nyktern smarting som kommer på at man må pøse på med flerfoldige milioner kroner for å rette opp i samfunnets skavanker, og hvis det går vil det isåfall ta endel år. Men for all del! Hvem trenger vell ikke en ny STEINalder.
Sist endret av noldeeus; 9. juli 2007 kl. 14:32.
Pirate2Pirate
Hvis du ikke skjønner dette selv, så er det ikke vits i å forklare det engang.
Stoffer som forandrer en persons måte å oppføre seg på, som gjerne gjør personen voldelig eller lignende, er ikke bare skadelig for kroppen til den som tar stoffet.
Det vil også være skadelig for de som kommer i kontakt med denne personen.
Sitat av crEpi
La oss si at 2 personer velger å skyte seg selv med spas 12 på åpen gate. Det er dems valg. Det blir fortsatt ca 10 liter blod som flyter i brosteinssprekkene og en god del innvoler spredt rundt litt overalt. Hvem skal rydde opp?

Staten
Vis hele sitatet...

Fuglene
Sitat av GothQueen
Stoffer som forandrer en persons måte å oppføre seg på, som gjerne gjør personen voldelig eller lignende, er ikke bare skadelig for kroppen til den som tar stoffet.
Det vil også være skadelig for de som kommer i kontakt med denne personen.
Vis hele sitatet...
Derfor skal vi kriminalisere alle, selv om de utgjør en trussel eller ikke.
Så og si alle stoffer forandrer en persons måte og oppføre seg på, det er jo tross alt rusmidler...
Og det er langt ifra alle stoffene så kan gjøre en person voldelig...
Enkelt og greit er det opp til personen som tar stoffet, sjelden selve stoffet...
Sist endret av sneipen; 9. juli 2007 kl. 19:55.
Det hender ofte at jeg ser folk som røyker som står rett utenfor hovedutganer og dermed utsetter de andre før røyking (passiv).

Hvis man derimot klarer å ikke plage andre med at man røyker er det vel greit.

Narkotika kan enkelt føre til belastning for kjære, ukjente og samfunnet.

Kjære kan få det tungt f.eks ved å støtte og hjelpe.

Ukjente kan bli plaget/irritert over de narko-vrakene som henger i gaten, tigger om penger og kanskje noen ganger tilbyr narkotika.

Samfunnet skal jo hjelpe folk. Jeg mener da det at hvis folk er så tjukke i huet at de velger å starte med narkotika av egen fri vilje syns jeg de skal få lov til å råtne. For de som ikke valgte det av egen fri vilje så er det en annen sak, da må vel samfunnet prøve å hjelpe de som de kan og det krever penger og ressurser.

EDIT: Det som trekkes inn er det me oppdragelse og åsen deres foreldre har vært , oppførsel, hva de gjør åsen de opdrar ungene sine. Folk som har alkholiserte foreldre og lignende har vel en større sjans får å ende opp som dem?
Sist endret av Arath.inc; 10. juli 2007 kl. 02:07.
Men jeg er ikke til bry for samfunnet på noen måte, aldri syk og er faktisk et mer fornøyd menneske enn jeg var før, takket være cannabis. Hvorfor er det da ulovlig for meg? Hvorfor skal andres uansvarlighet hindre meg i å nyte et rusmiddel, så lenge jeg ikke skaper problemer?
Sitat av suspekt
Men jeg er ikke til bry for samfunnet på noen måte, aldri syk og er faktisk et mer fornøyd menneske enn jeg var før, takket være cannabis. Hvorfor er det da ulovlig for meg? Hvorfor skal andres uansvarlighet hindre meg i å nyte et rusmiddel, så lenge jeg ikke skaper problemer?
Vis hele sitatet...
Sånn er tradisjonene i Norge!
Dersom en driter seg ut, så skal alle rammes!
O.o
Jeg har ikke lest mer enn et par av de første innleggene (beklager om jeg gjentar folk) og jeg må bare få påpeke at det ikke er ett eneste menneske som ikke ønsker å være fri til å kunne ta sine egne valg (eller?). Samfunnet har tatt fra oss masse av vår egen makt og hjernevasket oss med at Norge er ett "fritt" land, at vi har "ytringsfrihet" osv. Men det er igjen kun om vi følger alle lover og regler som har blitt tilpasset oss. Ytringsfrihet og fritt land meg ett visst sted. Vi har egentlig ikke en dritt vi skulle ha sagt.

Jeg mener ihvertfall at så lenge man ikke påfører andre eller andres eiendom skade så bør man få ha muligheten til å gjøre det man ønsker selv. Hvorfor straffe mennesker som "straffer" seg selv allerede? Hva er poenget? Fair enough, ingen ønsker å se mennesker de kjenner bli avhengig, i noen tilfeller ødelagt, av narkotika, men da må vi bruke mer penger på hjelpetiltak isteden for masse annet dritt som vi ikke trenger! Klarer folk å prate mer åpent om rusmisbrukere og slutte å være så jævlig kalde, så tror jeg kanskje hjelpetiltak vil bli mer brukt. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde hatt rusproblemer så ville jeg skammet meg om jeg hadde bedt om hjelp. Følt meg liten, naken, tråkket på, ydmyket. Hvorfor? Rusmisbrukere flest føler seg sett ned på. Ikke så rart.

Og til deg som spør hvorfor man ikke kan kjøre 200km/t om man vil det, det er så enkelt som at man utsetter andre for fare også. Du kan ikke sammenligne det med å bruke narkotika, egentlig, for setter du en sprøyte i din egen arm eller tar andre stoffer så er det ikke noen andre enn deg selv du skader (pårørende er en annen diskusjon). Kjører du inn i noen i 200km/t så dør dere alle nesten garantert, derfor farligere i den forstand at du står til fare for å gjøre andre vondt OG skade andres eiendom.
Og det er ikke bare narkomane som stjeler!



edit: tror kanskje jeg har klart å formulere mye feil her, orket ikke lese gjennom det. prøv å forstå : ) og, jeg er ikke bitter selvom det kan virke sånn. jeg ønsker rett og slett kun å være ett fritt individ, og det ønsker jeg for deg og.
Sist endret av innblikk; 11. juli 2007 kl. 01:50.
Sitat av sneipen
De fleste som er for forbud tror at viss rusmidler blir lovlig så vil alle hekte seg på det og havne på kjøret osv osv.
Herregud, tror dere at det er bare dere som greier å ta ansvar over dere selv og at dere må passe på de som ikke nødvendigvis mener det samme som dere?
Argumentet som går ofte om igjen og om igjen er at det vil koste samfunnet mye penger og resurser.
Tror dere at det er gratis å opprettholde et forbud?
Tror dere at det er gratis og straffe personer pga besittelse av stoff?
Dere har blitt lært opp til å tro at det er umulig å leve et normalt liv viss man holder på med narkotika.

Hva er best, bruke pengene på og straffe personer og bruke resurser på å begrense utbredelsen av narkotika? Som ikke fungere noe særlig effektivt.
Og hvordan skal straff gjøre det bedre for de som sliter med avhengighet, det er jo et helsemessig problem ikke kriminelt...

Og hvorfor skal man ikke få lov til å bestemme over sin egen kropp og hjerne, og ikke minst tanker...
Vis hele sitatet...
Jeg er en av de som mener det at et forbud mot narkotika er et must her i landet og i verden generelt.
Og argumentet mitt, i følge deg, er at alle vil bli narkomane hvis stoffer blir lovlige.
Det er like saklig som om jeg sier at du er en av disse menneskene som sier at flere narkotiske stoffer er ufarlige, det er bare resten av verden som er blitt hjernevaska.

Jeg mener ikke at alle blir hekta ved legalisering, men tallet kommer til å stige enormt.
Hvilket er ganske uheldig for landet.
Se bare for deg en familie, hvor foreldrene kan ruse seg uten at det blir gjort så veldig mye. De kan jo ikke straffes for at barna må oppleve det, stoff er lovlig.
Dette er et litt halfass scenario, men det er ganske bra mulig.

Men en ting er jeg enig med deg i, og det er at fengsel for avhengige ikke er det riktige valget, men så er problemet det at ikke alle vil stoppe med skiten, dessverre.

Videre til det du sier om at jeg mener at du ikke kan leve normalt hvis du bruker narkotika. Det blir å ta litt i. La oss bare ta det familie eksempelet jeg har tidligere i innlegget, hvordan tror du ungen tar det om pappa eller mamma bare "skal ha en liten joint før leggetid"
Det er ikke sånn jeg ønsker å se at ting blir i verden.

Men så er det også forskjell på bruk og misbruk. Selv mener jeg at grensene er vanskelig å se. Det som er glaksap for noen er normalt for andre. Hvis du vil skyte heroin flere ganger om dagen, helt greit for meg men hold dritten unna meg og mine.

Men i stede for å legge ut mine meninger, så vil jeg spørre deg et spørsmål.
Du sier (inndirekte men du sier det) at de ter feil å bruke ressurser på å prøve å dempe narkotikaproblemet i norge.
Hva mener du vi skal gjøre? Åpne for alt som heter narkotika?

Du bestemmer selvfølgelig over din egen kropp, hjerne og tanker, men du kan ikke gjemme deg bak de tutsagnet. Hvis jeg føler for å skyte villt rundt meg på Karl Johan så kan jeg ikke gjøre det, selv om det er min kropp, hjerne og tanker.

Tankene dine er det ingen som bestemmer over andre enn deg. HVordan du kan mene noe annet vil je ha forklart....
Sitat av Arghman
Men så er det også forskjell på bruk og misbruk. Selv mener jeg at grensene er vanskelig å se. Det som er glaksap for noen er normalt for andre. Hvis du vil skyte heroin flere ganger om dagen, helt greit for meg men hold dritten unna meg og mine.

Men i stede for å legge ut mine meninger, så vil jeg spørre deg et spørsmål.
Du sier (inndirekte men du sier det) at de ter feil å bruke ressurser på å prøve å dempe narkotikaproblemet i norge.
Hva mener du vi skal gjøre? Åpne for alt som heter narkotika?

Du bestemmer selvfølgelig over din egen kropp, hjerne og tanker, men du kan ikke gjemme deg bak de tutsagnet. Hvis jeg føler for å skyte villt rundt meg på Karl Johan så kan jeg ikke gjøre det, selv om det er min kropp, hjerne og tanker.

Tankene dine er det ingen som bestemmer over andre enn deg. HVordan du kan mene noe annet vil je ha forklart....
Vis hele sitatet...
Helt sant, det er forskjell på bruk og misbruk, det er egentlig opp til hver enkelt, for som du sier, det som er galskap for noen er normalt for andre. Eller omvendt.

Stille et spørsmål, ikke spørre et spørsmål.

Kanskje ikke åpne for alt som heter narkotika, men være mer tolerante og slutte å gi misbrukere den vanlige kalde ryggen som vi pleier å gi! Mange har endt opp som rusmisbrukere nettopp fordi de har blitt støtt ut av samfunnet og funnet seg andre utstøtte å være sammen med.

Å være fri handler om å være fri for seg selv, fri til å tenke og gjøre de tingene man vil med sin egen kropp. Om jeg hadde skutt deg ville jeg satt en begrensning for deg og med det sagt at du ikke får bestemme mer. Det er ikke det vi vil.

Vel, du har ytringsfrihet og norge er ett fritt land, men alikevel hjernevasker staten oss med regler og lover og forteller oss hva vi kan og ikke kan gjøre. Ett eksempel på at ytringsfrihet er bullshit. En fyr jeg kjenner stod på gata for en stund siden og ante fred og ingen fare. Det kommer en snut bort og spør om han kan svare ærlig på et spørsmål dem imellom. Har du noen gang prøvd hasj? Gutten var ikke rusa, men svarte ærlig og sa at ja, det hadde han prøvd. Ikke noe om når, ikke noe annen informasjon enn at han hadde prøvd, alikevel fikk han en kjip bot. Kjip fyr! Har ikke en dritt man skulle sagt når man kommer opp i sånne situasjoner uansett.
Ja bruk og misbruk er forskjellig. Bruk fører fort til misbruk. Fordi folk som regel ikke ser det selv, kjenner dessverre litt for mange som har endt opp i den gropa der.
De har starta å ruse seg for "bruk" og "kos" og så har de blitt hekta.
Sier ikke at dette er tilfellet for alle, men det er fort sånn det blir. Og det skummleste er at den som ruser seg ikke alltid ser deg selv.

Hjernevaske er vel å ta litt kraftig i.
Staten lager lover og regler etter hva de mener er best for folket. Skal ikke si jeg støtter alle lover å regler, men det ligger en god tanke bak de (håper jeg)
Og jeg er helt enig med deg, det å støtte ut avhenige er stikk i strid med det medmenneskelighet vi egentlig har her til lands. Rusmisbruker er også mennesker. Men jeg mener at narkolovene bør stå, det er håndhevinga som bør gjøres noe med.

Og hna typen du kjenner som fikk bot for å ha innrømmet hasj, bare helt plutselig fikk han en bot? Høres tvilsomt ut spør du meg.
Uansett så burde han klage, politimannen har ingen beviser på at vennen din har gjort noe.
Vennen din har riktignok teknisk sett tilstått bruk av det, men det blir feil å gå rundt på gata å bøtelegge alle for ting dem sier.
Han burde klage på bota, klage på politimannen, og til slutt, aldri ALDRI!, innrømme for politifolk at han har røyka hasj.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Arghman: Mye av grunnen til at rus ofte fører til misbruk er at det er dårlige holdninger rundt mange stoffer i enkelte miljøer (som bruker disse stoffene). Hadde vi legalisert så hadde det, over tid, vært mye enklere å gjøre det "normalt" og dermed også lage gode holdninger til bruk - dvs. at det ikke er akseptabelt å ruse seg hver dag sånn uten videre f.eks..
Like greit at det er ulovlig, er lettere for meg å skaffe hva jeg vil nå uansett.
Dealerne spør ikke etter legitimasjon!
Sitat av Pirate2Pirate
Hva hvis vi ga forbud mot røyk, alkohol og fet mat da? Ville vi ikke sluppet endel skader som vi må behandle? Samme tingen.
Vis hele sitatet...

Staten tjener penger på røyk, alkohol, og fet mat, derfor er det ikke ulovolelig. (avgifter)
Staten tjener ikke penger på narkotika, hadde staten tjent penger via avgifter på stoff ville de iallefall hatt nok penger til behandling av narkomane.

Men jeg er 100% imot legalisering av noe som helst, selvom jeg tar en del ting.

Hva godt får vi ut av legalisering?
Er bra i massevis sånn som det er nå:
Vil man ha noe får man tak i det uansett, er man forsiktig og tenker blir man ikke tatt, enkelt å greit.

Mvh
BoinTjau
Sitat av BoinTjau
Staten tjener penger på røyk, alkohol, og fet mat, derfor er det ikke ulovolelig. (avgifter)
Staten tjener ikke penger på narkotika, hadde staten tjent penger via avgifter på stoff ville de iallefall hatt nok penger til behandling av narkomane.
Vis hele sitatet...
Tror du helt seriøst at det ikke ville ha vært avgifter på stoff hvis det hadde blitt legalisert?
Sitat av Arghman
Bruk fører fort til misbruk.
Vis hele sitatet...
Mennesker med svakere psyke blir misbrukere. Alle som bruker det for "kos og morro" blir ikke automatisk rusmisbrukere av å ta seg en joint hver dag. Og det har så veldig mye med hva man legger i rusen. Ruser man seg for å "komme bort", glemme osv så misbruker man stoffet, definitivt!


Sitat av Arghman
Hjernevaske er vel å ta litt kraftig i.
Staten lager lover og regler etter hva de mener er best for folket. Skal ikke si jeg støtter alle lover å regler, men det ligger en god tanke bak de.
Vis hele sitatet...
Syntes vel ikke det er å ta så hardt i. Det er antageligvis hjernevasking i alle type samfunn, uansett om det er menneskesamfunn, dyresamfunn, aliensamfunn osv. Og i menneskesamfunnet er det helt klart hjernevasking og undertrykking (underbevisst eller ei) for at folk skal være gode borgere. Noen vil alltid styre, og det er ikke alle som vil styre fordi de har bra meninger som er til det beste for folket heller.
De som derimot har det morro kun på sin egen bekostning blir kriminalisert! Jeg vil gå så langt som å si at jeg nesten tror narkomane blir sett mer ned på enn drapsmenn (sett det på spissen/ta det med en klype salt osv).

Janteloven er fin, syntes jeg.
"du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil". den sier jo alt! VÆR SNILL, IKKE PLAG ANDRE! Er det ikke det lovene egentlig er laget for?

Sitat av Arghman
Og hna typen du kjenner som fikk bot for å ha innrømmet hasj, bare helt plutselig fikk han en bot? Høres tvilsomt ut spør du meg.
Uansett så burde han klage, politimannen har ingen beviser på at vennen din har gjort noe.
Vennen din har riktignok teknisk sett tilstått bruk av det, men det blir feil å gå rundt på gata å bøtelegge alle for ting dem sier.
Han burde klage på bota, klage på politimannen, og til slutt, aldri ALDRI!, innrømme for politifolk at han har røyka hasj.
Vis hele sitatet...

Etter det jeg har hørt. Jeg vet ikke så mye om denne saken til å uttale meg, så lar det ligge.
Sist endret av innblikk; 16. juli 2007 kl. 00:16.
Sitat av wrap
det koster samfunnet mange millioner i året, med heroinmisbrukere,speed'ere som er rundt og driver kriminalitet, alt fra forsikring utbetalinger, brekk, avvenning osv.
(gjelder ikke alle narkomane da )
...men straffen du får for og bruke narkotika er en annen sak
Vis hele sitatet...

Det samme kan du si om folks kosthhold og livsstil (fedme, usunn mat, lite fysisk aktivitet, risikosport, bilbruk, klatring i stiger etc.) i det hele tatt osv. Det er veldig mange måter folk oppfører seg på som har økonomiske konsekvenser for samfunnet, og koster millioner i året. Så utfra denne tankegangen burde jo staten forbydd det aller meste eller tatt styringen over folks kropper.

Utfra dette prinsippet så er det ingen grenser for hvor mye individuell frihet som kan ofres på samfunnsøkonomiens alter. Hvor går grensen?
På grunn av at stoff er ulovlig, er stoff dyrt.
På grunn av at det er dyrt, får brukere og misbrukere en stor utgift.
På grunn av denne store utgiften, får andre en stor inntekt.
På grunn av denne store inntekten, er det lettere å bli en del av distrubusjonen, og på "feil side" av lova.
På grunn av at dette har store strafferammer, har disse en mye lavere terskel for å begå andre, alvorlige lovbrudd (mord, utpressing o.l.).

Jeg håper at stoff blir legalisert fordi:
- Det er lettere for misbrukere å komme fram og be om hjelp, fordi de blir ikke så uglesett.
- Det gir staten mer inntekter til å hjelpe disse.
- Det vil bli lettere å kontrollere bruken. (Ikke avskaffe)
- Misbrukere nødvendigvis ikke trenger å havne på det økonomiske kjøret like lett.
- Det gir hver enkelt individ i samfunnet økt frihet, og rett til å "Bestemme over egen kropp"
- Det kutter store deler av finansieringen til mye annet vondt i verden (bla. terrorisme).
(Siden narkotika kan bli en legalisert "business".)

Jeg håper at stoff ikke blir legalisert fordi:
- Antallet brukere stiger.

Og ellers, slutt å klag på staten, og syt over hvor onde de er, samt hvilket grep de har på friheten vår.
Selv om de ikke gjør akkurat slik du vil, betyr ikke at de ikke gjør slik folket vil.
Det er vi som har stemt de fram, og dersom de fortsatt vil at vi skal gjøre det, får de gjøre som vi vil.
Dessuten, hvem har sagt at du ikke kan flytte til et annet land, om du tror det er så mye bedre der?
hvis staten hadde lagd totalt forbud mot røyk å alkohol så hadde skatten gått noe jævli opp for de tjener milliarder av kroner iløpet av et år pga tobakksvarer...

hvorfor tror du at det koster 140-150kr for en tobbakspakke i norge mot danmark sine 30-40kr/p
Ved en legalisering er jeg sikker på at masse folk ville dødd som fluer fordi det er noe de fleste som er for legalisering overser: Det norske folk eier ikke kontroll. Hadde det ikke vært for pumping ved alkoholforgiftning på sykehus, så stakkars befolkningstallene i norge. Men kanskje det er sånn vi lærer, ved at idiotene utrydder seg selv. På den måten er jeg litt for legalisering, kynisk nok
Det virker på meg som om flere i denne tråden ikke forstår konsekvensene av det som blir foreslått. Det er stor forskjell på å ha muligheten til å gjøre noe, og det å faktisk gjøre det. Selv om man til en hver tid har muligheten til å ta selvmord, er sjansene små for at man faktisk gjør det. Og det samme tror jeg gjelder for rusmidler.

Det å få bestemme over sin egen kropp har bare delvis med legalisering å gjøre. De aller fleste som ønsker å utsette seg for et rusmiddel gjør nettopp det, uansett om det er lovlig eller ikke, og har dermed all mulighet til å bestemme over egen kropp. Det som er spørsmålet her er derfor ikke om man bør få bestemme over egen kropp, men samfunnets reaksjoner på handlinger som kun går ut over personen som utfører handlingen.

Det som er med rusmidler og legal status, noe jeg vil påstå de fleste enten ikke vet, eller ikke vil vite, er at det ikke er noen sammenheng mellom skadevirkninger og legal status. 2 av våre lovlige rusmidler, alkohol og tobakk, er blant de mest skadelige stoffene som finnes, både for individet og for samfunnet. Sammenligner vi disse to med det mest brukte av ulovlige stoffene, cannabis, ser vi fort at denne innbilte sammenhengen mellom farlighet og legal status bare er noe som har blitt matet inn med teskje via våre kulturelle verdier.

Dette blir fort nok en legaliseringsdebatt, og mitt ståsted her er noe på linje med hva de har gjort i Nederland, ved å lovliggjøre lettere stoffer, stoffer som er mindre skadelige enn alkohol, og satt et sterkt skille der. Som følge av dette er nyrektrutteringen til de harde stoffene nærmest borte, uten at bruken av de lettere stoffene har gått opp på noen dramatisk måte.

Jeg vil faktisk tørre påstå at det ikke finnes ett godt, holdbart argument mot en legalisering av denne typen, så er det opp til dere å bevise om jeg tar feil.
Hvis det hadde vært en periode på tredve år da det var forbudt å ha inneha eller omsette kniv, så er jeg sikker på at det ville vært et svært illegalt marked for omsetning av slike ulovlige substanser.

Vi ville stadig fått høre om folk som ble tatt for ulovlig knivbruk, alt fra brødskjøring med kniv til det som verre er.

Og om noen plutselig stod fram å mente at knivforbudet var skadelig, og foreslo å tillate folk å ha kniv, så ville vi nok fått høre de villeste protester.

De som protesterte ville henvise til de mest redselsfulle skadevirkninger av en slik politikk for fri bruk av kniv. Ville ikke en slik rett til å bruke kniv være en rett til skadelig bruk av kniv.

Og ville ikke det kunne påføre samfunnet enorme kostnader?

Andre ville hevde at det ville blitt store skadevirkninger med henvisning til at det norske folk jo ikke eier kontroll.

Atter andre ville mene at det å tillate nordmenn å ha kniv ville føre til urettferdig fordeling av kniver, med det argument at noen ville få råd til fine kniver, mens de fattige ikke ville ha råd til så fine kniver som andre.

En fjerde gruppe ville protestere mot med henvisning til at en slik politikk ville føre til at utvalget av kniver i distriktene ville bli mye dårligere enn i byene.

Endelig ville noen komme opp med forslag om statlig knivmonopol, slik at ingen skulle kunne tjene penger på at andres trang til kniv.

Men nå har jo de både brødkniv, tollekniv og biffkniv og fiskekniv og Gud vet hva slags kniver vi ikke har. Det er sverd, sabler, korder, og alle mulige slags kniver i omløp.

Det er nok sant at de fattige ikke har så finne kniver som de rike med den knivpolitikken som føres i dag, men til og med i de mest avsidesliggende strøk har folk tilgang på alle de kniver de måtte trenge.

Og de fleste av oss er vel i stand til å ha kniv uten å skjære seg. Jeg har i alle fall aldri skjært meg med vilje. Riktignok har jeg skjært meg noen ganger opp gjennom livet, og et par ganger såpass at det har påført samfunnet kostnader. Men jeg tror ikke at kostnadene for samfunnet her er så store at jeg ville foreslå noen politikk for å komme det problemet til livs.

Men likevel og tiltross for alle problemer, så er det ikke så mye ståhei om det i samfunnet.

En annen ting er kostnadene ved narkotikaforbudet. Det har skapt et enormt marked for omsetning av illegale stoffer. Og omkrign det har det oppstått en mafia og en organisert kriminalitet som ser på dette som lukrative stoffer å tjene enorme summer på illegalt.

En konsekvens av all den kriminaliteten og avhengighet som har vokst fram i kjølevannet av forbudet, det er at tilliten i samfunnet er i ferd med å brytes ned.
Sist endret av jha; 17. juli 2007 kl. 02:01.
"You are born into a world, not a society."
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så enig, så enig.