Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  116 29391
Jeg fikk plutselig bare lyst å ta opp dette temaet..

Jeg er 24 år og har snuset siden jeg var 16.

Kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har vært fri for snus i overleppa mer enn en halvtime i strekk på dagtid i løpet av de siste 5 årene. De siste 3 årene har jeg ofte sovet med posesnus i overleppa.. så ja.. jeg er blitt totalt avhengig.

Men.. jeg vurderer nå å slutte.. for det første er jeg rett og slett spent på hvordan kroppen min vil reagere på å slutte.. vil jeg få mer energi i hverdagen, vil uren hud reduseres, vil jeg føle meg mer opplagt? (Ja.. jeg har lite energi for tiden, men dette kommer jo delvis av at jeg er såpass lite aktiv i utgangspunktet, men vil jeg få mer energi om jeg slutter å "dope" kroppen.. kanskje nok energi til å komme meg ut av godstolen litt oftere?)

Har lest på nettet angående snus og dens effekter på den menneskelige kroppen, men det er som en krig i midtøsten, ingen har noe definitivt svar og folk blir bare ikke enige.

Det eneste som kommer fram 100 % er at nikotinet i snusen trekker sammen blodårene dine, og dermed øker hjerteslagene.. noe som egentlig bør resultere i økt forbrenning og en "piff" på din allerede våkne tilstand.. Noe som igjen er flott hvis man har et par kilo for mye på kroppen.. eller?

Snus er utrolig godt.. men selvfølgelig fordi jeg er avhengig.. Det hadde aldri en direkte god smak i utgangspunktet, men rusen var jo bare helt hinsides da jeg startet, og flere år etter jeg startet kunne jeg føle prikkinger i hele kroppen da jeg ladet i dagens første pris

Men nå.. 8 år etterpå.. gir det meg hverken spenning eller noe videre positivt i hverdagen.. så hvorfor ikke bare slutte? Vil jo ikke ende opp som en 50 år singel mann med brune tenner og hjerteflimmer en gang i timen.. Det er jo ikke meg...

Kjenner flere som har sluttet og de fleste sier det er som å våkne opp igjen.. Det kunne jeg trengt denne sommeren å våkne opp igjen!

Noen som har noen fornuftige tanker rundt temaet?
Prøv.
Du vil i de første dagene/ukene føle deg helt jævlig, men også helt fantastisk.
Etterhvert vil nikotinsuget slippe taket, og de negative effektene på kroppen gir seg også.
Det er vel verdt det, hvis du klarer.
Trådstarter
Det tror jeg ikke blir et problem hvis jeg bare klarer å overbevise meg selv om at jeg har mer igjen for å slutte med snusen Den er jo som sagt sovekameraten min.
"Du skal være trofast mot Generalen!"
Fin fint råd til en som tenker på å slutten.
Noe som fungerte fint for meg, var placebo-effekten. Jeg bare dytta noe på størrelse med prisen oppi leppa, kjente ikke et like stort trang etter nikotin, som når jeg bare kutta ut "cold turkey".
Enkelt men ekkelt triks: Svelg en pris med løs! Får deg garantert på andre tanker... :P
Tror nok han har svelget et par hundre priser hvis han har holdt på i 8 år uansett.
Prøv å legg om vanene dine hvertfall. Viss du pleier å ta en snus med en gang du står opp, rett før du legger deg, rett etter maten osv - så prøv å vend deg av med det. Kjøp nikotintyggi og legg den under leppa for å døyve problemene.
Kjøp deg nikotinfri snus og bruk dette istedet en stund fremover
jeg slutta å snuse etter 7-8år.....den værste følelsen var kvelden dagen etter da jeg satt å kaldsvetta....og ristet osv osv....det var skikkelig ille.

men det viktigste er at du forbereder deg mentalt ca 1 mnd i forveien.....sett av en dato ca 1 måned fram i tid at da skal du slutte.

og som Da Vinci sier....Placebo effekten!! den fungerer perfekt. kroppen er en relativt enkel maskin som er lett å lure på mange måter. gå over til feks Nikotinfri....da blir det bra.

jeg tror ikke at du vil få renere hud eller mer energi av å slutte å snuse. dette gjelder mer for Røyk vil jeg tro...

Men en ting jeg vet er at du må være mer nøye med hygiene i munnen etter at du slutter å snuse. for snus øker syrenivået i munnen som igjen gjør at du ikke får så mye bakterieangrep på tennene og sjansene for å få hull i tennene er mindre. men når du slutter så blir syrenivået normalt og tennene er igjen utsatt for hull....
Sitat av chronichead
Kjøp deg nikotinfri snus og bruk dette istedet en stund fremover
Vis hele sitatet...
Finnes det? :O
AKTIVITET
Det handler om å holde seg aktiv/opptatt. Viss man, i alle fall jeg, holder med noenlunde opptatt, tenker jeg ikke på snusen så ofte.
Trener jeg, kan det gå opp til 1 og kanskje 2 timer før jeg pakker meg en pris. Da jeg er på jobb passer jeg på at det er mye å gjøre, slik at jeg igjen ikke tenker så mye på snusen.

VANER
Som tideligere nevnt, må man prøve å endre litt på diverse vaner. Selv pleier jeg alltid å ta meg en pris etter når jeg våkner, etter jeg har dusjet, etter mat, når jeg legger meg, osv. Viss du kanskje prøver å legge av slike (u)vaner kan det bli enklere å kutte ned, som blir mitt neste punkt.

KUTTE NED
Å kutte ned på bruken, er kanskje det mest krevende gjennom hele ”prosessen”. Det tar tid, lang tid. For å kutte ned, må man følge begge punktene ovenfor – aktivitet og vaner. Viss man klarer å minske snusbruken med en pris og to for dagen, er du på god vei. Selvsagt, en kan ikke kutte ut snusen på en uke (viss man ikke er super bestemt da). Bytte ut løs med porsjonsnus hjelper å minke nikotinsuget. Selv gjorde jeg dette etter en måned med ”nedkutting”.

Å slutte har jeg ikke klart helt enda, så det punktet kan jeg ikke uttale meg noe særlig om.

(Unnskylder for mulige skrivefeil og/eller formuleringer)
Vil si av egen erfaring at det e vanskelig å slutte. Har klart det en periode , så begynt igjen. Er akkurat som jeg ikke helt klarer å glemme suget. Har vel snuset i 5 år nå. Men når jeg hadde et opphold på 6 mnd. Så funket det for meg å ha tyggis og drops tilgjengelig. Noe som hold kjeften min opptatt en stund.
Også en uvane å skyve dropset opp i overleppa. Så blir suget bare mindre og mindre ettersom tiden går.
Bare ikke tenk på det på lenge. Prøv å tenke på andre ting.
Har selv bare snust i 1 år, men allikevel føler jeg meg avhengig. Kanskje ikke like mye som du, men men. Et godt råd ville være å prøve å la være å snuse en dag i strekk vente to dager så to dager i strekk osv...
la være å snuse en dag i strekk vente to dager så to dager i strekk osv...
Vis hele sitatet...
Uten å kutte ned, ville dette nesten være umulig for en person med normal viljestyrke.
man må bare vere innstilt på å slutte
Sitat av Svoldal
KUTTE NED
Å kutte ned på bruken, er kanskje det mest krevende gjennom hele ”prosessen”. Det tar tid, lang tid. For å kutte ned, må man følge begge punktene ovenfor – aktivitet og vaner. Viss man klarer å minske snusbruken med en pris og to for dagen, er du på god vei. Selvsagt, en kan ikke kutte ut snusen på en uke (viss man ikke er super bestemt da). Bytte ut løs med porsjonsnus hjelper å minke nikotinsuget. Selv gjorde jeg dette etter en måned med ”nedkutting”.
Vis hele sitatet...
Det er mange som mener at "cold turkey" (ingen nedtrapping, men kutte tvert) er det beste. Dette kommer nok litt an på den det gjelder - hvor lenge man har snust eller røyka, viljestyrke osv. - og gjort riktig så blir man ren mye raskere enn med nedtrapping.
Jeg er sikker på at placebo-effekten ved å dytte noe annet under leppa kan være meget hjelpsom med å dempe psykiske symptomer. Men nikotin er også fysisk vanedannende, og du bør regne med iallfall noen av de vanlige symptomene som svetting, irritabilitet, rastløshet, hodepine m.m.

Fordeler med å slutte? Siden snus ikke med sikkerhet kan sies å øke risikoen for kreft, og ikke gir røykånde osv., så må du nøye deg med noen mindre dødelige grunner. Se på de negative følgene av å snuse, legg til andre grunner du måtte ha til å ønske å slutte, og se om vekta tipper.
Lykke til!
AKTIVITET
Det handler om å holde seg aktiv/opptatt. Viss man, i alle fall jeg, holder med noenlunde opptatt, tenker jeg ikke på snusen så ofte.
Trener jeg, kan det gå opp til 1 og kanskje 2 timer før jeg pakker meg en pris. Da jeg er på jobb passer jeg på at det er mye å gjøre, slik at jeg igjen ikke tenker så mye på snusen.
Vis hele sitatet...
Da fungerer våre kropper helt ulikt. Jeg får utrolig sterke abstinenser etter treningen og midt i treningen.
jeg har vel grov snust siden 8. klasse. mitt beste tips er å legge snusen på hylla eller bruke den opp og gjøre ting met kamerater. da glemmer du at du snuser.
Hvis du skal slutte å snuse, så anbefaler jeg deg virkelig å ikke ha en drøss med bokser hjemme eller på jobb. kast alle bokser og slikt du kan finne. hjelper ikke å slutte å snuse når man har en pris liggende på bordet eller i kjøleskapet, det er da alle tankene går til snus
Da fungerer våre kropper helt ulikt. Jeg får utrolig sterke abstinenser etter treningen og midt i treningen.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jeg jo tenke meg. Skrev jo at det i alle fall fungerte på meg.

Hvis du skal slutte å snuse, så anbefaler jeg deg virkelig å ikke ha en drøss med bokser hjemme eller på jobb. kast alle bokser og slikt du kan finne. hjelper ikke å slutte å snuse når man har en pris liggende på bordet eller i kjøleskapet, det er da alle tankene går til snus
Vis hele sitatet...
Det glemte jeg også å nevne. Det ble 3 bossekker med snusbokser da jeg ryddet hyllene hjemme.
Sist endret av Svoldal; 22. mai 2007 kl. 13:46.
Sitat av GoodGod
Jeg fikk plutselig bare lyst å ta opp dette temaet..

Jeg er 24 år og har snuset siden jeg var 16.

Kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har vært fri for snus i overleppa mer enn en halvtime i strekk på dagtid i løpet av de siste 5 årene. De siste 3 årene har jeg ofte sovet med posesnus i overleppa.. så ja.. jeg er blitt totalt avhengig.
Vis hele sitatet...
Alltid et interessant tema å diskutere, da det for min egen del alltid lå i bakhodet at så store mengder nikotin ikke er bra for kroppen.

Selv snuste jeg (har jeg snust) siden jeg var 18, til jeg nå er 30. Snuste vel en boks med porsjon om dagen. Jeg har nå det jeg kaller en pause fra snusingen, og har ikke snust siden 11 februar i år. Og denne gangen har det gått så lett at jeg bare venter på smellen.

Sitat av GoodGod
Men.. jeg vurderer nå å slutte.. for det første er jeg rett og slett spent på hvordan kroppen min vil reagere på å slutte.. vil jeg få mer energi i hverdagen, vil uren hud reduseres, vil jeg føle meg mer opplagt? (Ja.. jeg har lite energi for tiden, men dette kommer jo delvis av at jeg er såpass lite aktiv i utgangspunktet, men vil jeg få mer energi om jeg slutter å "dope" kroppen.. kanskje nok energi til å komme meg ut av godstolen litt oftere?)
Vis hele sitatet...
Først og fremst: Bra for deg at du velger å slutte. Tenker man logisk så tilfører snusen ingenting positivt (hadde jeg snust nå så kunne jeg ramset opp hvor deilig snus er).
Min erfaring er sålangt (3,5 mnd uten snus) begynner å ta seg opp. I starten var det kun negative effekter av å slutte (kaldsvette, kribling, dårlig humør, dårlig mage, søvnløs, you name it). Men nå når de verste symptomene har gitt seg, så må jeg si at jeg syns treningene går lettere (trener karate) enn før. Ikke sånn revolusjonerende lettere, men jeg slipper å tenke på at jeg måtte ikke snuse en time før trening osv.

Jeg føler meg mer opplagt i forhold til at jeg nå ikke snuser når jeg er trøtt, og dermed legger meg tidligere. Føler meg også litt freshere uten snus (omtrent som med appelsinen i solveggen i påsken). Uren hud har jeg ikke erfaring med.

Alt i alt vil jeg tro at du etterhvert vil ihvertfall føle at det er lettere å ta initiativ, men dette er også høyst subjektivt.

Sitat av GoodGod
Har lest på nettet angående snus og dens effekter på den menneskelige kroppen, men det er som en krig i midtøsten, ingen har noe definitivt svar og folk blir bare ikke enige.

Det eneste som kommer fram 100 % er at nikotinet i snusen trekker sammen blodårene dine, og dermed øker hjerteslagene.. noe som egentlig bør resultere i økt forbrenning og en "piff" på din allerede våkne tilstand.. Noe som igjen er flott hvis man har et par kilo for mye på kroppen.. eller?
Vis hele sitatet...
Den som idag argumenterer for at snus ikke er helseskadelig er i mine øyne naiv. Ja det står klart bakpå pakken at "snus kan være helseskadelig", og ingenting er "bevist". Men så store mengder av nikotin (som er en gift) i kroppen vil ha sin effekt på kroppen. Kanskje ikke nå, kanskje ikke om 10 år, men det kommer. Det kan jeg garantere. Selv sliter jeg med en utrolig dårlig kondisjon som følge av snus (min teori siden jeg alltid har vært semiaktiv).

Tror nok ikke kroppen reagerer positivt på at blodårene trekker seg sammen. Tror du hjertet har godt av å jobbe ekstra for å pumpe tilstrekkelig med blod ut? Det er jo ikke normaltilstanden til hjertet.

Sitat av GoodGod
Snus er utrolig godt.. men selvfølgelig fordi jeg er avhengig.. Det hadde aldri en direkte god smak i utgangspunktet, men rusen var jo bare helt hinsides da jeg startet, og flere år etter jeg startet kunne jeg føle prikkinger i hele kroppen da jeg ladet i dagens første pris

Men nå.. 8 år etterpå.. gir det meg hverken spenning eller noe videre positivt i hverdagen.. så hvorfor ikke bare slutte? Vil jo ikke ende opp som en 50 år singel mann med brune tenner og hjerteflimmer en gang i timen.. Det er jo ikke meg...
Vis hele sitatet...
Snus er snadder det. Jeg selv syns smaken er god, og kan minne om te (general). Samme som deg så følte jeg at snusen gav en vakker rus. Og jeg fikk også en knall start på dagen med en god pris. Omtrent som den avslappede følelsen man får etter en orgasme, bare ikke like sterk.

Etter 10 år med snusing så ble det også en vanesak. Jeg hadde 2 porsjon i hele tiden hele døgnet. Dette i seg selv gav meg ikke noe annet enn at jeg ikke fikk suget.

Sitat av GoodGod
Kjenner flere som har sluttet og de fleste sier det er som å våkne opp igjen.. Det kunne jeg trengt denne sommeren å våkne opp igjen!

Noen som har noen fornuftige tanker rundt temaet?
Vis hele sitatet...
Våkne opp og våkne opp fru blom. De første 2 mnd. syns jeg bare det var negative effekter av å slutte. Men nå for tiden så begynner ting å falle på plass. Kan faktisk gå en hel dag uten at jeg tenker på snus. Så Hvis ikke snusen gir deg noe i det hele tatt, så sysn jeg du skal slutte (forøvrig også selv om snusen "gir deg noe").

Ellers vil jeg bare si at når jeg sluttet denne gangen så gjorde jeg det sammen med min far (som har røykt i 40 år), og begge to har syns det har vært så lett denne gangen. Vi sier begge at vi bare går å venter på smellen, og at vi bare har "pause". Men i forhold til tidligere ganger så har denne gangen vært en tur i parken. Enkelte ganger før har jeg nesten følt meg som han i trainspotting når han slutter med narkotika.

Videre har jeg fått tilbakemeldinger på at jeg hadde begynt å få dårlig ånde. Noe de ikke opplever nå lengre. Fikk også høre at en jeg satt på med måtte åpne vinduet i bilen da jeg snakket i hans retning. Kanskje ikke så kult å høre, men det var jo bare bonus for min del ettersom dette hjelper meg å holde meg bort. Som du sier, hvem har lyst å ende opp som en singel 50 åring :P

Tannkjøttet har også trukket seg litt tilbake på fortannen min, men dette var mest når jeg brukte løs snus og dette lå over tannkjøttet og ned på tannen. Noe særlig misfarging har jeg heller ikke.

Stå på sier nå jeg
hehe... det vill bli hellvette for deg 2-4uker, men etter det så vill det vær deiligt for deg! hehe...
snuste litt før, ikke mye men. og har røykt før, men har sluttet, for dyrt.. vist jeg får i meg nikotin så blir jeg svimmel og kvalm...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Varierer nok veldig med viljestyrke på folk. Bestefaren min røykte i 50 år (!). Så, på en legesjekk sa legen til ham at hvis han ikke sluttet å røyke med en eneste gang kom han til å dø _veldig_ snart. Bestefar sluttet på dagen, hostet og harket i en uke, og var "helt" bra igjen etterpå. Ganske utrolig spør du meg.
<<Men.. jeg vurderer nå å slutte.. for det første er jeg rett og slett spent på hvordan kroppen min vil reagere på å slutte.. vil jeg få mer energi i hverdagen, vil uren hud reduseres, vil jeg føle meg mer opplagt?>>


Min mening er altså den at snus skaffer deg den urene huden med masse kviser og at alle vet jo den at snus gjør folk slack, så altså om du slutter vil det gjøre deg mer energisk og vil til slutt få bedre hud, men det kommer til å bli vansklig å slutte siden du er saklig avhengig. Men anyways jeg ville ha kastet alle snusbokser og gitt en nær beskjed om å slå deg om du snuser:P kanskje en god venn eller en i huset, en måte å stoppe på:P

+ så har det seg sånn at du sparer mye mer penger til slutt :P om u legger alle snuspeng i en sparebørse lrns crap, så ser u til slutt hvor mye du har spart på ett år:P
Sist endret av 1337roflcake; 23. mai 2007 kl. 10:00.
Sitat av eXeFic
Finnes det? :O
Vis hele sitatet...
yes det finnes, smaker som vanlig snus bare helt nikotinfri, husker ikke helt hva merket var men søk litt rundt så finner du
Kjøp en stor pose cola, å ta deg heller ei stripe hver gang du føler trangen. Du blir sikkert kvitt snus-suget.
Sist endret av UngarEffect; 23. mai 2007 kl. 11:32.
Sitat av UngarEffect
Kjøp en stor pose cola, å ta deg heller ei stripe hver gang du føler trangen. Du blir sikkert kvitt snus-suget.
Vis hele sitatet...
Fy faen for et bra tips, det må jeg si.
Noen som vet om sjapper i Norge som fører nikotinfri snus? Jeg har selv snuset i 10 år og har 0 tjangs for og slutte.. Jeg har vurdert og få meg selv lagt inn på isolat ett døgn eller tre.. Da jeg tipper fulllstendig uten snus, og er som regel nær ved og slå ned alt og alle rundt meg!

Noen som har et ca svar på hvor lenge etter man slutter at man mister suget?

Skulle gjort mye for og slutte! Jeg snuser halvannen boks med løs general i døgnet.. Jeg legger innpå en, og i og med at jeg har snuset så lenge er leppa mi veldig slakk! Så jeg har ikke noe hold i den... Dermed løser snusen seg opp og jeg haster den etter 4-10 minutter.. For så og legge innpå en ny en om 15-60 min.. Total sløsing!

Kjipe greier at man i det hele tatt begynte!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Mamut.com

Nettkatalogen har 2 treff

Begge funnet her

Sitat av Archj
Sitat av UngarEffect
Kjøp en stor pose cola, å ta deg heller ei stripe hver gang du føler trangen. Du blir sikkert kvitt snus-suget.
Vis hele sitatet...
Fy faen for et bra tips, det må jeg si.
Vis hele sitatet...
Ikke sant? Særlig den økonomiske og helsemessige delen. [sarkasme/ironi]Supert tips UngarEffect! Bra![/sarkasme/ironi]
Å slutte sammen med noen tror jeg kan være svært lurt. Jeg har snust i noen år nå og vet at jeg ville ha problemer med å slutte mye fordi jeg omgås så mange som snuser. Kjipt å sitte på lesesalen og skulle konsentrere seg når de ved siden av tar seg en.. Situasjoner som når du ser film med venner og alle andre snuser kan jeg også tenke meg at er veldig vanskelig.

Hvis du vet du har en kamerat som sliter likt som deg tror jeg det blir lettere å holde oppe motivasjonen. Placebo er også veldig lurt. Merker selv når det er en stund siden jeg har hatt en snus og tygger tyggi e.l. så legger jeg den ofte opp med tungen uten å tenke over det.
Denne videoen kan være en stor hjelp... det første er bare crap, men fra cirka 5:40 vil det nok hjelpe ganske mye..

http://youtube.com/watch?v=XDy0W2aQX...elated&search=
Sist endret av sloogum; 23. mai 2007 kl. 14:38.
Sitat av sloogum
Denne videoen kan være en stor hjelp... det første er bare crap, men fra cirka 5:40 vil det nok hjelpe ganske mye..

http://youtube.com/watch?v=XDy0W2aQX...elated&search=
Vis hele sitatet...
Haha, Ole Magnus på sitt beste! Tygge snus :S aww.

edit: det er respekt å snuse med kneskåla da.
Sist endret av bendiks; 23. mai 2007 kl. 15:00.
hahaha, jeg vet! skremmer hvertfall meg fra å begynne:P
Jeg har selv snuset i 5 år er det vel nå. Jeg snuser kanskje 1 boks om dagen, KONSTANT snusing. Den letteste måten og slutte på, må vel være og bare legge den RETT vekk, bestemme deg for en dato. Jeg kunne sluttet lett på minuttet den dag i dag vil jeg tro. Når jeg er med Jenta jeg holder på med, blir det lite snusing, og jeg tenker ikke på snusen og kjenner ikke snus draget. Samme er vis jeg er med venner som ikke snuser. Det letteste er bare og legge boksen vekk, ikke sitte alene men være uten med venner som ikke snuser og ha det gøy for da tenker du ikke på det

Jeg tror du faktisk VIL føle deg bedre vis du får lagt vekk snusen. Jeg spilte forball fra jeg var 5 - 17 år. Hadde SINNSYKT god kondisjon, men så sluttet jeg og trappet opp med snusen, og da gikk ALT til helvette med kondisjon. :P
Å tygge snus er jo ikke spessielt ekkelt.. Smaker godt, lukter godt og renner fint nedover røret når man svelger. Satt å venta på at han skulle spy jeg, men det skjedde aldri
kanskje du synes det, men jeg må hvertfall si at jeg ikke ville gjort det av fri vilje men så snuser ikke jeg heller da, så skjønner poenget ditt..
Trådstarter
Ser at det ikke bare er jeg som kunne tenkt meg å slutte med snusen For å være ærlig tror jeg placebo er løsningen for min del... det klør strengt tatt i kjeften så lenge jeg ikke har noe i overleppa.. prikking og kløe i hele munnen.. choice er et alternativ.. nikotinfri urtesnus.. svir som faen i overleppa.. Nikotin er like vanedannende som heroin og kokain i følge de som kan dette med avhengighetsgraden. Sist jeg var en dag uten snus, og det er maaange år siden, så var jeg seriøst på gråten når kvelden kom latterlig, men sant.
Sitat av 1337roflcake
+ så har det seg sånn at du sparer mye mer penger til slutt :P om u legger alle snuspeng i en sparebørse lrns crap, så ser u til slutt hvor mye du har spart på ett år:P
Vis hele sitatet...
Jeg bruker den metoden for å spare mer penger. Skriver ned hver gang jeg kjøper, og hvor mye den koster der, så på slutten av måneden ser jeg over hvor mye jeg har brukt, og legger eksakt like mye på bøssa
har ikke sett igjenom tråden, man kan få tak i posesnus uten nikotin. det går litt på vane og ha noe under leppa
Tenkte jeg skulle følge ditt eksempel Mads. Har bare tatt en snus i dag, og det var i morges. Har egentlig gått greit i dag, men har blitt en del kopper med kaffe. Det er vel uansett bedre enn snusen, regner jeg med.

Og den prikkingen du beskriver, har vært borti den selv. Men merkelig nok har jeg ikke kjent noe til den i dag. Jeg tar det som et godt tegn. Håper forresten du klarer å slutte
Trådstarter
Hehe Vi kan jo slutte ilag!
Sist endret av MadSky; 23. mai 2007 kl. 18:04.
Jeg har sluttet to ganger og synes ikke det er noe problem. Kan hende jeg var vært heldig, men kan også ha noe med at jeg ikke snuset i en så lang periode som trådstarter.

Første gangen jeg sluttet hadde jeg holdt på i 1 år. Trappet ned og til slutt ble det bare naturlig å slutte helt. Etter en del måneder (4-5mnd) fikk jeg lyst til å snuse igjen, da jeg egentlig ikke så noen spesiell grunn til å slutte i det hele tatt. Så begynte igjen, og har akkurat sluttet igjen nå. Denne gangen er det pga økonomiske grunner, og det hjelper jo litt for å slutte. Når jeg trapper gradvis ned blir det til slutt bare unaturlig å snuse, og da er jeg avvent helt med det. Ingen abstinenser eller problemer.
Har snust i 4 år ca. men eneste grunnen som jeg kunne tenke meg å slutte for er at det er så dyrt i Norge Merklig nok, så tar jeg en "pause" hver uke eller måned i en dag for å så få en skikkelig kanon dagen derpå med dobbel nick&johnny sterk

Syns det er hardt med bare en dag jeg Men som sagt, så lenge jeg holder på med noe annet tenker jeg ikke på den i det hele tatt så det går greit av og til.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei!

Jeg er 33 år og ble nettopp utskrevet fra sykehuset. Tross min unge alder så har jeg da hatt ett drypp.. det er den verste opplevelsen jeg har hatt til dags dato og jeg var helt sikker på jeg skulle dø.

Jeg snuste 1 boks med porsjonssnus om dagen, og vi vet jo alle hva nikotin gjør med blodårene. Legen sa ikke at snusen var en direkte årsak til mitt drypp, men at det var en stor brøkdel av grunnen var nok mest sannsynlig.

Så jeg har nå sluttet tvert og kommer aldrig til å utsette kroppen min for nikotin igjen. Det er bare så synd en må ha en slik opplevelse for å skjønne alvoret..

Du lever bare en gang..
Sitat av Tmontana Vis innlegg
Noen som vet om sjapper i Norge som fører nikotinfri snus?
Vis hele sitatet...
http://www.msorensen.no/
Bytt ut snusen med feks posesnus, og kjøp deg champix.
Posesnus er mildere snus og den føles anderledes, dermed foretar du en "snusslutt light" før du slutter.
Begynn deretter på champix og følg instruksene nøye.
Sitat av doctor Vis innlegg
Bytt ut snusen med feks posesnus, og kjøp deg champix.
Posesnus er mildere snus og den føles anderledes, dermed foretar du en "snusslutt light" før du slutter.
Begynn deretter på champix og følg instruksene nøye.
Vis hele sitatet...
http://www.klikk.no/helse/allmenn/article321867.ece

Høres ikke veldig lovende ut, men dog kan man leve med selvmordstanker og klaustrofobiske anfall så kjør på. Er du den av de som tenker "føre var" så er ikke dette preparatet for deg.
Hva om du bruker skrå som en form for nedtrapping? Får fortsatt nikotin, men ikke like mye. (Tror jeg)