Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 839
skal selge unna stasjonærmaskinen, og har mista windowsplata. noen tips??
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
killdisk.com
Ikke testa av meg, pers. men ser ok ut. Lag en DOS bootdiskett og kjør derfra.
Trådstarter
om jeg sletter unna brukerkontoene, vil det da være grei nok måte å hindre fritt innsyn i private data??
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Men jeg mener også at du bare skal trenge å bytte plass på jumperen bak på harddisken. At den da må formateres neste gang pcen skrus på. Men er litt usikker.

Jumperen er den lille knotten som sitter imellom IDE kabelen og strømkabelen (IDE er den store lange). Hvis du da her en IDe harddisk. Du kan jo bare prøve. Bytt plass, skru på. Funker det, så bytter du tilbake til der hvor den var. Når den da skal selges, så bytter du plass igjen. Da slipper du formaterings stress ^^
Trådstarter
er nok en SATA

men skal sjekke det ut
En lett løsning er jo å laste ned xp på nytt. Hvis du har brukt datamaskinen en stund vil det alltid finnes private filer, lagrede passord og slik. Hvis ikke du har mulighet til dette anbefaler jeg å logge inn med administrator og deretter rydde alle brukere, alle instillinger, samt alle program som ikke er veldig nyttig og som ikke inneholder personlig info. Gå også innom "documents and settings" for å være sikker at kontoene dine er helt borte.
Sitat av bulle79
om jeg sletter unna brukerkontoene, vil det da være grei nok måte å hindre fritt innsyn i private data??
Vis hele sitatet...
Ja, hvis de private dataene dine lå under Mine Dokumenter til de brukerene. Slett bruker, sjekk så at det ikke ligger igjen noen mappe med brukernavnet under C:\Documents And Settings.

Sitat av PureOwnage
Men jeg mener også at du bare skal trenge å bytte plass på jumperen bak på harddisken. At den da må formateres neste gang pcen skrus på. Men er litt usikker.

Jumperen er den lille knotten som sitter imellom IDE kabelen og strømkabelen (IDE er den store lange). Hvis du da her en IDe harddisk. Du kan jo bare prøve. Bytt plass, skru på. Funker det, så bytter du tilbake til der hvor den var. Når den da skal selges, så bytter du plass igjen. Da slipper du formaterings stress ^^
Vis hele sitatet...
Nei. Den jumperen på IDE-disker har ikke noe med formatering av diskene å gjøre men med hvilken disk som skal være master/slave.
Skriv "format C" eller "Format C:" i cmd..
Sitat av Mcmak
Skriv "format C" eller "Format C:" i cmd..
Vis hele sitatet...
For det virker jo når du er innlogget i Windows...
Sitat av bulle79
om jeg sletter unna brukerkontoene, vil det da være grei nok måte å hindre fritt innsyn i private data??
Vis hele sitatet...
Ikke om vedkommene som får maskinen etterpå har peiling på data. Gjennopprette slik data er veldig enkelt. Vedkommende vil sikkert ikke få alt, men det kan komme mye nyttig ut av slik leting.
Hva med Eraser? Bruk programmet til å slette filer med, og sett det deretter til å overskrive ubrukte områder på harddisken. Bedre å være på den sikre siden.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Killdisk fungerer utmerket.
▼ ... over en uke senere ... ▼
For det virker jo når du er innlogget i Windows...
Vis hele sitatet...
Har du noen gang prøvd du?
Sitat av Mcmak
Har du noen gang prøvd du?
Vis hele sitatet...
Ja.

Kode

Microsoft Windows XP [Versjon 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation
C:\Documents and Settings\Jon Arne>format C:
Filsystemtypen er NTFS.
Skriv inn gjeldende volumetikett for stasjon C:Windows XP
ADVARSEL. ALLE DATA PÅ FAST
STASJON C:: VIL BLI SLETTET!
Fortsette formatering (J/N)? j
Bekrefter 40005 MB
Formateringsprogrammet kan ikke kjøres fordi det er i bruk av en
annen prosess. Formateringsprogrammet kjører kanskje hbis volumet
demonteres først. ALLE ÅPNE REFERANSER TIL DETTE VOLUMET VIL BLI
UGYLDIGE. Vil du påtvinge demontering av dette volumet? (J/N) j
Kan ikke låse stasjonen. Volumet er i bruk.
 
C:\Documents and Settings\Jon Arne>
Så lenge C: er den aktive Windows-partisjonen vil det ikke virke da den vil være i bruk.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Om du har brukt den som din personlige datamaskin kan det være greit å selge den uten disk eller eventuelt sette inn en ny disk. Sjeldent gøy med personlig informasjon på avveie.