Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2270
Heisann!
Lurte på om jeg har krav på å få barne trygden selv?. Jeg bor til mora mi. men det står oppført at jeg bor 50 - 50 til foreldrene mine fordi om jeg faktisk ikke har bodd til faren min på nesten 2 år. Jeg mener jeg burde få disse pengene. Mora mi gir meg ikke en krone å jeg lever så og si på lånekassen stipend, på 1,6 k i måneden.
Du får vel kansje andre ting enn penger av moren din da, mat for eksempel?

Jeg tviler på du har noe krav på å FÅ pengene..
ja. men det blir jo ikke så alt for mye å betale for ei med full jobb...
Barnebidraget er for at mordi skal ha penger til mat og ting du trenger. Ikke at du skal løpe rundt med lomma full av cash
Jeg syns i utgangspunktet det er en god ide.

Hva med at du får barnebidraget imot at du betaler for å bo hjemme?

Jeg vil gjette på at du alt etter alder koster moren din 1000 i måneden i mat, og kanskje 2000 i måneden i andre utgifter som strøm, internett forsikringer osv. Og så betaler du husleie for rommet ditt. En pris på rundt 3000 i måneden høres rimelig ut.

Tro meg. Barnebidraget dekker ikke i nærheten prisen av å ha et barn...
Sitat av bluefrog Vis innlegg
ja. men det blir jo ikke så alt for mye å betale for ei med full jobb...
Vis hele sitatet...
Regner med du linker til din egen blogg. Betaler hun for tilskuddet ditt også?
http://bloggfiler.no/makemebig.blogg.no/images/718721-11-1267720267161.jpg

Jeg mener Halalgeir snakker mest fornuft dersom du mener du trenger mer fra mor di (utover alt det nødvendige).
Frem til du er 18 har faktisk morra di krav på barnebidraget.

Men etter det kan du kreve å få pengene rett i lomma helt til du slutter på VG3.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Frem til du er 18 har faktisk morra di krav på barnebidraget.

Men etter det kan du kreve å få pengene rett i lomma helt til du slutter på VG3.
Vis hele sitatet...
Man må søke om forlenget barnebidrag.

Forøvrig syns jeg det er bullshit i de fleste tilfeller. Når man er 18 kan man skaffe seg jobb, selv om man går skole.

Har en bekjent som må betale sykt mye til sønnen. Fordi sønnen slasker rundt og aldri fullfører skolen. I tillegg bor ikke sønnen hos ham slik at bidragene øker og de har null far/sønn tid sammen.

De fleste med skilte foreldre får allerede stipend på ca en tusenlapp i måneden? Så kommer barnebidrag i tillegg til stipend. Nå begynner man å snakke at det er meget lønnsomt å ha skilte foreldre hvis man er en slask...
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Regner med du linker til din egen blogg. Betaler hun for tilskuddet ditt også?
http://bloggfiler.no/makemebig.blogg.no/images/718721-11-1267720267161.jpg

Jeg mener Halalgeir snakker mest fornuft dersom du mener du trenger mer fra mor di (utover alt det nødvendige).
Vis hele sitatet...
Betalte det selv med stipend: )

Men ok, skjønner greia!
Det er flere i denne tråden som burde sette seg inn i begrepene barnetrygd og barnebidrag. Det er to vesentlig forskjellige ting.

Her kan dere lese om begge deler:

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Barnetrygd er en offentlig støtteordning for at noen "gidder" å påta seg jobben med å produsere en ny skattebetaler til AS Norge. Stønaden går til den som forsørger barnet og opphører ved 18 års alder. Enslige forsørgere kan søke om utvidet barnetrygd (dobbel sats). Små barn har en forhøyet sats.

Barnebidrag er en økonomisk kompensasjon mellom foreldre som ikke bor sammen. Det er svært ofte far som ender opp med å betale bidrag til mor, fordi mor gjerne sitter igjen med hovedomsorgen.

Begge ordningene er rettet mot forsørgeren, og ikke barnet direkte. Noen velger likevel å la barna få barnetrygden (hvis de har råd til det), eksempelvis ved å sette pengene på sperret sparekonto.

Det er vel, som Halalgeir forsåvidt har vært inne på, ikke mange tilfeller der disse støtteordningene medfører en netto gevinst for bidrags- eller trygdemottakeren. Unntaket er kanskje der den bidragspliktige (for barnebidrag) har en ekstremt høy inntekt.
▼ ... over et år senere ... ▼
Spør her i steden for å lage ny tråd. I 2009 så kom barnetrygden inn på min egen konto som var en sperret sparekonto. Nå som denne kontoen er åpen så vil moren min ha tilbake pengene (ca. 15k), har hun rett på dette?
Hvis du er over 18 og går på skole så har du rett på de.
Sitat av AnontoZ Vis innlegg
Spør her i steden for å lage ny tråd. I 2009 så kom barnetrygden inn på min egen konto som var en sperret sparekonto. Nå som denne kontoen er åpen så vil moren min ha tilbake pengene (ca. 15k), har hun rett på dette?
Vis hele sitatet...
Vet ikke, men har du betalt for maten du har fått og bosteded for dine egne penger eller har moren din betalt for deT?
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Hvis du er over 18 og går på skole så har du rett på de.
Vis hele sitatet...
Jeg er over 18 og går på skole nå, men dette er penger som kom til meg når jeg var 15 ved en feil.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Vet ikke, men har du betalt for maten du har fått og bosteded for dine egne penger eller har moren din betalt for deT?
Vis hele sitatet...
Nei.
Om du bor hjemme og får sipend på 1,6k i måneden skal du da kunne leve helt uten problemer? Barnetrygden er til din mor.. Om du mener for lite (sett i fra at du bor hjemme) bør du få et grunnkurs i økonomi.
Sitat av Mlepst Vis innlegg
Om du bor hjemme og får sipend på 1,6k i måneden skal du da kunne leve helt uten problemer? Barnetrygden er til din mor.. Om du mener for lite (sett i fra at du bor hjemme) bør du få et grunnkurs i økonomi.
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke noe i stipend utover de 870 kronene som er standard per år. Jeg jobber utenom skolen og har en del sparepenger utover dette så jeg klager ikke på att jeg har for lite av noe. Jeg bare lurte på om hun hadde rett på å få tilbake disse pengene eller ikke?
Min logikk tilsier at hun har rett til å få dem tilbake, da du fikk pengene ved en feil fra du var 15år - når det i utgangspunktet var moren din som skulle fått dem. Eller er det noe jeg har misforstått?
Sitat av Xeon Vis innlegg
Min logikk tilsier at hun har rett til å få dem tilbake, da du fikk pengene ved en feil fra du var 15år - når det i utgangspunktet var moren din som skulle fått dem. Eller er det noe jeg har misforstått?
Vis hele sitatet...
Nah du har sikkert rett, ville bare forsikre meg. Takk for svarene
Sitat av bamsetid Vis innlegg
Heisann!
Lurte på om jeg har krav på å få barne trygden selv?. Jeg bor til mora mi. men det står oppført at jeg bor 50 - 50 til foreldrene mine fordi om jeg faktisk ikke har bodd til faren min på nesten 2 år. Jeg mener jeg burde få disse pengene. Mora mi gir meg ikke en krone å jeg lever så og si på lånekassen stipend, på 1,6 k i måneden.
Vis hele sitatet...
Skaff deg en sommerjobb. Tre fire uker i full stilling gir deg MASSE penger å spe på de 1,6K pr mnd utover året. 1600 kr til fri disp vil forresten mange si er rimelig greit. I alle fall er det vesentlig mer enn hva jeg hadde disp når jeg studerte.

Å begynne å kreve noe fra mora di som er i full jobb så du skal slippe å røre på eget lik for å finansiere eget forbruk, er pent over kanten spør du meg.
Sosietær maniker
Sitat av capidog Vis innlegg
Det er svært ofte far som ender opp med å betale bidrag til mor, fordi mor gjerne sitter igjen med hovedomsorgen.
Vis hele sitatet...
Sagt på en annen måte: (...) fordi mor oftest får omsorgen (for barnet).

Mange som stikker av fra regninga, for å si det sånn, og det er vel like så mange gærne damer som hjerne ruger på en avviker, men når det kommer til stykket i retten - og begge er streite og åleite... Da er det helst Sutre-Turid som får lille nurket. Ramme Roger kan gå og legge seg ass. Slå på tråden når det har gått noen år og begynn å hold av annenhver helg. Husk å kjøpe fine gaver. Når gutten er 12 kan han velge selv...
Slutt å kast bort penger på kosttilskudd. Spis heller en stekt ytrefilèt.