Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4957
Hvis jeg selger noen gjenstander over internett, og de som kjøper disse tingene betaler direkte til min bankkonto. Er det mulig for kjøper å avbryte transaksjonen etter å ha mottatt tingene slik at pengene de betalte til min bankkonto før jeg sendte tingene i posten forsvinner fra min konto og tilbake til deres, slik at jeg blir sittende igjen med lang nese uten hverken gjenstander eller penger?

Hvis jeg strengt tatt ikke trenger å ta ut penger eller betale noen regninger via nettbanken, er det mulig å sperre bankkontoen min for uttak over en bestemt periode for å hindre noen fra å fjerne penger de allerede har betalt til min konto?

Jeg sier ikke at denne situasjonen faktisk har oppstått med meg personlig, men når en person oppgir kontonummeret sitt til ukjente personer over internett så vet man strengt tatt ikke hva disse kan finne på med dette kontonummeret. Jeg har hørt enkelte historier fra andre som kjøper og selger forskjellige greier over internett der noen som har "kjøpt" tingene angivelig har klart å trekke tilbake pengene fra selgers bankkonto etter å ha mottatt tingene. Men dette høres veldig merkelig ut, og jeg håper at dette egentlig ikke fungerer i virkeligheten.
Om de bruker vanlig bankoverføring så er det ingen som kan ta tilbake de pengene.

PayPal, VISA, MasterCard etc. har egne retningslinjer om det er blitt betalt via deres betalingsløsning.

Men har du først penger på en bankkonto er det ingen som kan ta fra deg de pengene så lenge det ikke har skjedd en feiloverføring.
Sist endret av Skatteetaten; 25. mars 2013 kl. 12:34.
Nei, det er ikke mulig. At noen får dette til, er jeg ikke i tvil om. Men da er det i så tilfelle svindel.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Jeg sier ikke at denne situasjonen faktisk har oppstått med meg personlig, men når en person oppgir kontonummeret sitt til ukjente personer over internett så vet man strengt tatt ikke hva disse kan finne på med dette kontonummeret.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke farlig å oppgi kontonummeret ditt til noen. Det verste noen kan gjøre med kontonummeret ditt er å overføre penger til deg..
Men det som skjer fra en tid til en annen i disse svindelsakene. Er at du får overført en sum penger til kontoen din ved hjelp av en sjekk uten dekning. Så når banken har fått kontrollert at sjekken ikke er gyldig, blir pengene overført tilbake til avsenderbanken.