Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3733
En bekjent av meg med Cerebral parese måtte betale hele 90.000 for sin sykkel og 70.000 for slalomski fordi han er over 26 år gammel.
Å reparere girene på sykkelen kosta 5.000 fordi han var over 26...

Hadde han vært under 26, ville han fått alt gratis.

Sitat av Ann-Katrin Kristiansen
Fritidshjelpemidler gis i dag bare til personer under 26 år. Fordi fritidshjelpemidler er svært kostbare, innebærer dagens regelverk kraftige begrensninger på voksne funksjonshemmedes mulighet til å drive fysisk aktivitet fordi vi må betale dette i sin helhet ”av egen lomme”. Dette innebærer også utestengelse til sosiale aktiviteter sammen med familie og venner.
Vis hele sitatet...
Det ligger ute en underskriftskampanje for å stoppe denne loven: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2136

Så, til diskusjonen: hvorfor må et par ski eller en sykkel som er bygd noe anderledes koste flere titalls ganger mer enn en vanlig sykkel?
Kanskje jeg skal droppe studiene, og begynne å designe fritidshjelpemiddler?
Ser ut til å være mye spenn i den bransjen...
Hvor får kæppiser så mye penger ifra?

Men det er da egentlig forståelig at de har en grenser for hvor gammel man kan være før man må betale selv. Sikkert fordi de over 26 er noe økonomisk selvstendig eller noe. Omtrent som med buss/tog osv., det koster mer når du er over en viss alder som ansees som økonomisk selvstendig.

Det er heller ikke så rart at spesialproduserte ski og sykkel koster mer en normalt. Andre ski er masseprodusert og har en fast solid kundebasis, men de som lager disse syklene og skiene produserer dem _bare_ til den lille prosentandelen som har utviklingshemninger, noe som umulig kan lønne seg uten skyhøye priser.
Sist endret av plohg; 7. mai 2009 kl. 07:28.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
plohg: Unnskyld, kæppiser?
Tias: Vil tippe det var handicap (kæpp) det var en referanse til.
Har ihvertfall signert kampanjen.
Dette er jo bare enda ett eksempel på hvor innavla visse systemer er her i Norge.
phlog: Neste gang kan du bare si handicapede.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av lars? Vis innlegg
Tias: Vil tippe det var handicap (kæpp) det var en referanse til.
Vis hele sitatet...
Skjønte poenget lars?, bare syns betegnelsen han brukte var noe nedsettende.
Sitat av plohg Vis innlegg
Hvor får kæppiser så mye penger ifra?

Det er heller ikke så rart at spesialproduserte ski og sykkel koster mer en normalt. Andre ski er masseprodusert og har en fast solid kundebasis, men de som lager disse syklene og skiene produserer dem _bare_ til den lille prosentandelen som har utviklingshemninger, noe som umulig kan lønne seg uten skyhøye priser.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at det koster mer å lage slike sykkler og ski, men er det riktig at det skal være så dyrt for de som har et handicap i tillegg til å være over 26? Staten sponser frem til 26års dagen din men ikke etter det?
nå er det ikke slik at handicapede gjenomsnittlig tjener fett, og kan velge å kjøpe en spesialbygget sykkel.
Samfunnet må ta et valg. Enten skal vi ikke ha mennesker med cerebral parese å passe på, eller så må vi gi dem et mest mulig fullverdig liv. Å ha mennesker med cerebral parese som får dårlig livskvalitet på grunn av at de ikke har råd til tilrettelagte aktiviteter er ingen god middelvei.

Jeg er for å gi støtte til fritidshjelpemidler etter fylte 26 år. I min bok er det å dømme økonomisk svake handicappede til kjedelige og lite innholdsrike liv noe av det verste vi kan gjøre. Selv foretrekker jeg å ikke leve fremfor å leve dårlig, noe som burde forklare mitt syn med ganske enkle ord.
Men hvorfor skal de under 26 få trene, mens de over 26 skal ikke få tilbud om trening eller hjelpemidler til å komme ut på fritidsaktiviteter?
Fyfaen, dette er jo helt idiotisk. Broren min som er funksjonshemmet får ca akkurat nok penger til at han klarer seg men hvis han må ha klær eller nye sko, så må mine foreldre betale. Så 90k for en sykkel er jo sjukt!

Han fikk en tandem sykkel da han var 18 og gud og mye glede han har av den, det er jo nesten et av høydepunktene hans i livet Altså det går i biler, damer og sykkelen.
Sitat av plohg Vis innlegg
Hvor får kæppiser så mye penger ifra?

Men det er da egentlig forståelig at de har en grenser for hvor gammel man kan være før man må betale selv. Sikkert fordi de over 26 er noe økonomisk selvstendig eller noe. Omtrent som med buss/tog osv., det koster mer når du er over en viss alder som ansees som økonomisk selvstendig.

Det er heller ikke så rart at spesialproduserte ski og sykkel koster mer en normalt. Andre ski er masseprodusert og har en fast solid kundebasis, men de som lager disse syklene og skiene produserer dem _bare_ til den lille prosentandelen som har utviklingshemninger, noe som umulig kan lønne seg uten skyhøye priser.
Vis hele sitatet...
Skjerp deg... Tror ikke du hadde likt å bli kalt kæppis fordi du ikke er som oss andre. Kall de heller for handicappede eller utviklingshemmede, alt etter hvilken sammenheng.

Sitat av exuz Vis innlegg
Du har helt rett i at det koster mer å lage slike sykkler og ski, men er det riktig at det skal være så dyrt for de som har et handicap i tillegg til å være over 26? Staten sponser frem til 26års dagen din men ikke etter det?
nå er det ikke slik at handicapede gjenomsnittlig tjener fett, og kan velge å kjøpe en spesialbygget sykkel.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er litt rart og frekkt samtidig at de bare skal slutte på 26års dagen din. Ulogisk tall i tilleg
Syns "utstyret" som de kan kjøpe burde være rimelig pris på, uten av kvaliteten evt. skal synke.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Samfunnet må ta et valg. Enten skal vi ikke ha mennesker med cerebral parese å passe på, eller så må vi gi dem et mest mulig fullverdig liv. Å ha mennesker med cerebral parese som får dårlig livskvalitet på grunn av at de ikke har råd til tilrettelagte aktiviteter er ingen god middelvei.

Jeg er for å gi støtte til fritidshjelpemidler etter fylte 26 år. I min bok er det å dømme økonomisk svake handicappede til kjedelige og lite innholdsrike liv noe av det verste vi kan gjøre. Selv foretrekker jeg å ikke leve fremfor å leve dårlig, noe som burde forklare mitt syn med ganske enkle ord.
Vis hele sitatet...
Jepp Helt enig. Jeg syns de burde fulgt enten/eller prinsippet
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Fyfaen, dette er jo helt idiotisk. Broren min som er funksjonshemmet får ca akkurat nok penger til at han klarer seg men hvis han må ha klær eller nye sko, så må mine foreldre betale. Så 90k for en sykkel er jo sjukt!

Han fikk en tandem sykkel da han var 18 og gud og mye glede han har av den, det er jo nesten et av høydepunktene hans i livet Altså det går i biler, damer og sykkelen.
Vis hele sitatet...
Vær OBS! Jeg har denne sykkelen jeg må betale for å reparere. Så snart broren din fyller 26, vil ikke Hjelpemiddelsentralen i det hele tatt ta ansvaret for sykkelen hans og han må selv finne reparatør og dekke reparasjon selv. Han vil heller ikke få byttet hjelpemiddelet dersom noe skulle gå galt med det etter at han har fyllt 26 år.

Jeg prøver selv å få reparert min sykkel som Hjelpemiddelsentralen har sett på og ikke fått til å reparere. Så snart jeg sendte søknad (før jeg fyllte 26), tok de inn sykkelen for å se om de kunne reparere den og skyldte på at jeg hadde vært for UFORSVARLIG!!!!
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Samfunnet må ta et valg. Enten skal vi ikke ha mennesker med cerebral parese å passe på, eller så må vi gi dem et mest mulig fullverdig liv. Å ha mennesker med cerebral parese som får dårlig livskvalitet på grunn av at de ikke har råd til tilrettelagte aktiviteter er ingen god middelvei.

Jeg er for å gi støtte til fritidshjelpemidler etter fylte 26 år. I min bok er det å dømme økonomisk svake handicappede til kjedelige og lite innholdsrike liv noe av det verste vi kan gjøre. Selv foretrekker jeg å ikke leve fremfor å leve dårlig, noe som burde forklare mitt syn med ganske enkle ord.
Vis hele sitatet...
Vil vel ikke si at de som har Cerebral Parese trenger å bli passet på.....??? Eller har jeg misforstått hvordan det er å ha CP? Har CP selv.
Sist endret av speedo; 8. mai 2009 kl. 01:34. Grunn: skrivefeli
Sitat av plohg Vis innlegg
Hvor får kæppiser så mye penger ifra?

Men det er da egentlig forståelig at de har en grenser for hvor gammel man kan være før man må betale selv. Sikkert fordi de over 26 er noe økonomisk selvstendig eller noe. Omtrent som med buss/tog osv., det koster mer når du er over en viss alder som ansees som økonomisk selvstendig.

Det er heller ikke så rart at spesialproduserte ski og sykkel koster mer en normalt. Andre ski er masseprodusert og har en fast solid kundebasis, men de som lager disse syklene og skiene produserer dem _bare_ til den lille prosentandelen som har utviklingshemninger, noe som umulig kan lønne seg uten skyhøye priser.
Vis hele sitatet...
1. Kæppiser??? Hva legger du i det uttrykket? Jeg er "kæppis" selv hvis jeg forstår deg rett, men vet ikke hva du legger i det uttrykket og liker ikke det uttrykket i det hele tatt!!! Dette uttrykket er ikke noe som bør tas med videre... FY!

2. Du lurer på hvor vi får så mye penger fra? Er ikke snakk om at vi har så mye penger i det hele tatt. Problemet er at siden hjelpemidlene er så dyre er det ingen som vil greie å anskaffe dette selv og vil derfor ikke få de hjelpemidlene de har bruk for etter at de er blitt 26 år. 26 årsregelen sier at kun de under 26 år har rett til fritidshjelpemidler eller treningshjelpemidler.
Sitat av speedo Vis innlegg
Vil vel ikke si at de som har Cerebral Parese trenger å bli passet på.....??? Eller har jeg misforstått hvordan det er å ha CP? Har CP selv.
Vis hele sitatet...
Han snakker vel strengt tatt på generelt grunnlag.
Sitat av unify Vis innlegg
Han snakker vel strengt tatt på generelt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på generelt grunnlag. Kjenner mange med CP som greier seg fint uten å bli passa på.
Sitat av speedo Vis innlegg
Vil vel ikke si at de som har Cerebral Parese trenger å bli passet på.....??? Eller har jeg misforstått hvordan det er å ha CP? Har CP selv.
Vis hele sitatet...
Nå mente jeg selvfølgelig ikke "passe på" slik som en barnehagetante passer på et barn. Samtidig leser jeg på Pasienthåndboka at cerebral parese kan variere fra "litt underlige bevegelser og håndkontroll" til "nesten ingen muskelkontoll". Det nevnes også sen utvikling, epilepsi og lærevansker for de som er verst rammet. I disse tilfellene er vi vel enige om at det trengs en del tilsyn enten fra hjelpeapparat eller familie?

Poenget mitt fra første innlegg står fremdeles. Når vi først har forpliktet oss til å hjelpe mennesker med ulike lidelser, kan det ikke gjøres halvhjertet. Det å gi handicappede mennesker nok midler til å leve, men ikke nok til å kunne gjøre noe med livene sine, er sakte tortur og umenneskelig.

Og ja, det koster penger. Så lenge pengene for en sykkel til 90.000 kr betales til et firma i Norge er jo saken forsåvidt grei. Med forbehold om noen feil her:
En del av pengene er merverdiavgift, noe som betyr at 18.000 går tilbake til staten allerede her. Mer kommer tilbake når firmaet skatter av overskuddet sitt, og enda mer melker staten ut når de ansatte av firmaet også må skatte. Ikke at alt kommer tilbake, men staten ender i praksis med å betale langt mindre enn 90.000 kr, som i samma slengen fører til økt sysselsetning.

Strekker pengene fremdeles ikke til, kan det være på tide å la disse med livsstilsykdommer betale regninga selv, så kan pengene spart gå til de som lider av noe som ikke er selvforskyldt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
CP er ikke det eneste som går under generelt grunnlag.
Finnes mange andre ting også, som gjør deg mere funksjonshemmet, og dermed mere utsatt for denne loven.

1000% enig med Nichotin!
Sist endret av Up; 8. mai 2009 kl. 02:35.
Sitat av Up Vis innlegg
CP er ikke det eneste som går under generelt grunnlag.
Finnes mange andre ting også, som gjør deg mere funksjonshemmet, og dermed mere utsatt for denne loven.

1000% enig med Nichotin!
Vis hele sitatet...
Jeg tenker ikke bare på CP, men og på andre fuksjonsnedsettelser. Fnnes jo mange ulike. Tok bare utgangspunkt i CP.
Sitat av speedo Vis innlegg
1. Kæppiser??? Hva legger du i det uttrykket? Jeg er "kæppis" selv hvis jeg forstår deg rett, men vet ikke hva du legger i det uttrykket og liker ikke det uttrykket i det hele tatt!!! Dette uttrykket er ikke noe som bør tas med videre... FY!
Vis hele sitatet...
Jeg beklager sterkt om dette utrykket støter noen, men i dette tilfellet ligger det allverdens kjærlighet bak ordet. Føler også at folk med utviklingshemninger har et rikere og mer normalt liv om de har litt selvironi og humor rundt tilstanden i steden for å bli sint (jeg fatter tre utropstegn som sint).
Sitat av tragisk.com
Kæppa
De som er utviklingshemmede (...) blir av lavpanner kalt «hemmiser». Dette er meget dårlig gjort. De kan vel ikke noe for at de er sånn! I stedet kaller vi dem «kæppa»
Vis hele sitatet...
Men igjen; beklager til alle som føler at dette er et nedsettende utrykk. Beklager også for all off topic dette har skapt. Dette inlegget er også OT, og jeg beklager for det også, men jeg føler at jeg må forklare at det ikke var noe vondt eller nedsettende ment med utrykket.
Sitat av plohg Vis innlegg
Jeg beklager sterkt om dette utrykket støter noen, men i dette tilfellet ligger det allverdens kjærlighet bak ordet. Føler også at folk med utviklingshemninger har et rikere og mer normalt liv om de har litt selvironi og humor rundt tilstanden i steden for å bli sint (jeg fatter tre utropstegn som sint).
Men igjen; beklager til alle som føler at dette er et nedsettende utrykk. Beklager også for all off topic dette har skapt. Dette inlegget er også OT, og jeg beklager for det også, men jeg føler at jeg må forklare at det ikke var noe vondt eller nedsettende ment med utrykket.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ingenting spesielt med tre utropstegn. Ikke sint. Bare dårlig vane. Hva mener du med at innlegget også er OT? Jeg er ny her inne.
Som diskusjonen om hvem som omtales i ulike innlegg viser (altså hvor mye hjelp folk trenger - for CP sin del slår det jo veldig ulikt ut hos forskjellige individer) burde stønad fra hjelpemiddelsentralen være behovsprøvd for alle aldre!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av speedo Vis innlegg
Vil vel ikke si at de som har Cerebral Parese trenger å bli passet på.....??? Eller har jeg misforstått hvordan det er å ha CP? Har CP selv.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke nødvendigvis å bli passet på fordi man har CP. Jeg kjenner en som hadde det, og han hadde bare vanskligheter med å skrive og tegne.
Sist endret av Mexxy; 9. mai 2009 kl. 11:34.
vel, jeg har en lillebror med Downs-syndrom, og jeg mener å huske å ha blitt fortalt at kommunen får en viss sum av staten før barnet er fylt 18, og enda mer etter fylte 18 år. (snakk om flere hundretusen, om ikke ca en million ved fylte 18)

jeg har dog ingen kilder på dette, men noen av dere kan sikkert finne noe, det begynner å bli noen år siden jeg hørte det.

nå er jo ikke Downs-syndrom det aller verste som kan skje, vitale fysiske funksjoner er som regel ivaretatt, så min bror kan bruke "normale" sykler osv.
Sist endret av VivaLatrina; 9. mai 2009 kl. 12:21.