Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2125
Det har seg slik at jeg sitter på en rekke minnemynter som jeg har samlet på oppgjennom tidene, og nå begynner jeg på en måte å bli rimelig lei dem. Tenkte derfor at jeg faktisk skulle ta til vett og faktisk bruke dem..

Jeg henviser til denne siden, og siterer følgende:

Kan minnemynter brukes til å betale med?
Norges Bank utgir jubileums- eller minnemynter i henhold til sentralbanklovens § 16. Disse myntene er tvungent betalingsmiddel og kan derfor brukes til å betale med. Slike minnemynter blir som regel laget i edelt metall, som gull- og sølvmynter, og utgivelsen er begrenset til markering av store nasjonale begivenheter. De er primært samleobjekter knyttet til disse begivenhetene, og brukes lite som betalingsmidler. Dette har også sammenheng med at de som samleobjekter som regel omsettes til en høyere pris enn pålydende. Disse myntene kan for øvrig ikke benyttes i automater.

De senere år har også Norges Bank ved noen anledninger gitt enkelte av sirkulasjonsmyntene et spesielt preg, for å markere spesielle nasjonale begivenheter. Disse har identiske tekniske spesifikasjoner og den samme pålydende verdi som den tilsvarende ordinære sirkulasjonsmynten, mens preget er forskjellig på revers eller på begge sider. Disse minnemyntene brukes som betalingsmiddel parallelt med de ordinære sirkulasjonsmyntene. De kan også benyttes i automater på linje med de ordinære myntene.


Dette betyr jo mer eller mindre, at alle de forkjellige myntene jeg har som det står 25kr, 50kr, 100kr, 200kr og 500kr på faktisk kan benyttes i vanlige butikker,? eller tar jeg helt på jordet galt nå?

Om jeg faktisk tar meg en tur nå, for å handle, og vil betale med minnemynter, hva i alle dager skal jeg da gjøre i butikken for at dem skal forstå at jeg faktisk har lov til å betale med disse myntene?

Fint om noen her kanskje attpåtil har erfaring med dette og vil dele dems erfaringer med oss andre som kanskje er litt nysjerrig
Sist endret av MovAsaP; 10. juni 2008 kl. 17:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, du kan handle med dei. I praksis er det svært mykje lurare å legge dei ut for salg på t.d finn.no eller qxl. Du får antakeleg meir for dei der enn ved å bruke dei til pålydande verdi.
Trådstarter
2 0
Sitat av slashdot
Ja, du kan handle med dei. I praksis er det svært mykje lurare å legge dei ut for salg på t.d finn.no eller qxl. Du får antakeleg meir for dei der enn ved å bruke dei til pålydande verdi.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan faktisk betale med disse myntene i en helt vanlig normal butikk?

Jeg tviler ikke på at det er bedre business og selge dem unna på auksjon eller finn.. , men for å få på plass den biten med å betale i butikk
Hvordan skal det gjøres da? Skal jeg bare levere myntene kjapt og gale liksom?
Sist endret av MovAsaP; 10. juni 2008 kl. 17:33.
Sitat av MovAsaP
Så jeg kan faktisk betale med disse myntene i en helt vanlig normal butikk?

Jeg tviler ikke på at det er bedre business og selge dem unna på auksjon eller finn.. , men for å få på plass den biten med å betale i butikk
Hvordan skal det gjøres da? Skal jeg bare levere myntene kjapt og gale liksom?
Vis hele sitatet...
ta sjokoladen du skal kjøpe, gi dem mynten, vent på vekslepenger.
Sitat av MovAsaP
Så jeg kan faktisk betale med disse myntene i en helt vanlig normal butikk?

Jeg tviler ikke på at det er bedre business og selge dem unna på auksjon eller finn.. , men for å få på plass den biten med å betale i butikk
Hvordan skal det gjøres da? Skal jeg bare levere myntene kjapt og gale liksom?
Vis hele sitatet...
Har selv fått minnemynter tilbake som vekslepenger ved flere anledninger (da gjerne 20-kronene), og ingen har hevet øyebryn når jeg igjen bruker de til å betale med. Men så ligner jo disse svært på den vanlige også da - og det er kanskje ikke tilfelle for absolutt alle typer minnemynter?
Har selv fått minnemynter tilbake som vekslepenger ved flere anledninger (da gjerne 20-kronene), og ingen har hevet øyebryn når jeg igjen bruker de til å betale med. Men så ligner jo disse svært på den vanlige også da - og det er kanskje ikke tilfelle for absolutt alle typer minnemynter?
Vis hele sitatet...
Virker på meg som at det er "to typer" minnemynter. Altså disse über-gull/sølvmyntene med verdier på flere hundre kroner og disse "vanlige" 20-kroners minnemyntene som har de helt samme spesifikasjonene som en ordinær 20-kroning
Så klart du kan bruke de som helt vanlige mynter. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har betalt med minnemynter, eller fått minnemynter igjen som vekslepenger for den del.
nå snakker vi om slike mynter (http://www.myntverket.no/includes/showImage.asp?ID=18), ikke de som er en vanlig tjuekronging med litt annet motiv.
Jeg kan godt veksle dem for deg i vanlige mynter/sedler.

Uansett: Ikke bruk dem i butikken. De er verdt langt mere enn det som står på dem.
haha! lurer på hva kassa dama sier når du kommer med en 25 kroning!
tror disse myntene kan bli verdt litt mer etterhvert, særlig 1500 kr myntene, mener å ha sett i en myntbok for noen år siden at den var verdt mellom 2 og 3 tusen.
Sist endret av TURBOSOPPEN; 10. juni 2008 kl. 18:07.
Sitat av TURBOSOPPEN
haha! lurer på hva kassa dama sier når du kommer med en 25 kroning!
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om en 1.500 kroning!

Ihvertfall, utifra det du quotet i første post, synest jeg det ser ut til at du har lov.
Print det ut, og ta det med om det skulle bli problemer.
EEEEEK! Ikke bruk de mer spesielle minnemyntene i butikk! Ender de i kassa kan de fort ende som hakkete fillemynt uten samme samlerverdien igjen.