Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2619
Hvorfor tåler man vesentlig mer nikotin når man er påvirket av alkohol/full? man kan liksom trekke inn tjue trekk uten å få nikotinsjokk. Mens om man er edru får man niko-sjokk av å trekke inn ivrig 6-7 trekk?
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Hvorfor tåler man vesentlig mer nikotin når man er påvirket av alkohol/full? man kan liksom trekke inn tjue trekk uten å få nikotinsjokk. Mens om man er edru får man niko-sjokk av å trekke inn ivrig 6-7 trekk?
Vis hele sitatet...

på meg som snuser, så merker jeg ikke nikotinet fordi når jeg er drita så merker jeg ikke noe forskjell om jeg trekker inn 1 million ganger eller 1 :P
Jeg snuser også til daglig, og når jeg drikker så snuser jeg desto mer. Tror alkoholen oveskygger effekten av nikotinen?

Off-topic: Er det bare jeg som blir manisk røyksugen når jeg drikker?
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Nemlig. Jeg er "ganske" påvirka nå. Blir mye backspace i skrivinga Er jo fan av å finne ut hvordan de forskjellige kjemikaliene fungerer osv. Men alkohol har ikke noe med nikotin og gjøre. man blir bare über-sedert Aner ikke hvorfor. Til vanlig uten alkohol ville jeg ligget der nå og holdt på å spy av nikotin sjokk

EDIT til siste INNLEGG: Jeg blir også itrolig sugen på røyk. Må ha det bare må ha det under etanol påvirkning
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Nemlig. Jeg er "ganske" påvirka nå. Blir mye backspace i skrivinga Er jo fan av å finne ut hvordan de forskjellige kjemikaliene fungerer osv. Men alkohol har ikke noe med nikotin og gjøre. man blir bare über-sedert Aner ikke hvorfor. Til vanlig uten alkohol ville jeg ligget der nå og holdt på å spy av nikotin sjokk

EDIT til siste INNLEGG: Jeg blir også itrolig sugen på røyk. Må ha det bare må ha det under etanol påvirkning
Vis hele sitatet...
Her kan du lese mer: http://www.scienceagogo.com/news/200...runc_sys.shtml
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Ah, god artikkel Vamos a bailar alle sammen!

godt sitat foresten, bare det er verdt KP!
Hvordan kjennetegnes et nikotinsjokk? Har røyka opptil ti røyk på rappen uten og kjenne noe spesielt, til daglig hverken snuser eller røyker jeg noe.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Nikotinsjokk kjennes som om man skal dø. man blir utrolig kvalm og må ligge rett ut. Det kjennes ut som om man har en stor stein i hodet og den aldri forsvinner. Det varer alt ifra 10 mi til en tim for meg. Mest ubehagelige jeg har kjent noen gang,
Jeg mener at nikotinsjokk er når du føler deg litt sann svimmel...

Sitat av Totskalle Vis innlegg
Nikotinsjokk kjennes som om man skal dø. man blir utrolig kvalm og må ligge rett ut. Det kjennes ut som om man har en stor stein i hodet og den aldri forsvinner. Det varer alt ifra 10 mi til en tim for meg. Mest ubehagelige jeg har kjent noen gang,
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt forjævlig.

Har hatt såpass nikotinsjokk engang da jeg speedrøyka to stk i en helvettes fart, man kjenner lenge før når det er på tide å stoppe...

Selv synes jeg nikotinsjokk er deilig...
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Men alkohol har ikke noe med nikotin og gjøre.
Vis hele sitatet...
Det har det da virkelig. I nervesystemet har vi forskjellige acetylkolinreseptorer, av muskarin- og nikotintypen. Nikotinreseptoren har fått navnet sitt fordi nikotin binder seg til den, og den formidler rask eksitasjon. Du vet kanskje litt av dette, så jeg går videre.

Av subenhetene som bygger opp nikotinreseptoren finnes det to typer: alfa og beta, og flere av disse (f.eks. α2, α3, β3, β4 osv). Nikotin binder seg til α4β2- og α7-reseptoren (som er de mest vanlige i hjernen). Alkohol påvirker funksjonen til flere nikotinreseptorer, og forsterker virkningen til α4β2, α4β4, α2β2 og α2β4; samt svekker virkningen til noen, som α7. α4β2 og α7 er forskjellige med henblikk på ionepermeabilitet (α4β2 slipper gjennom Na⁺ og K⁺, mens α7 er mest selektiv for Ca²⁺). Ved langvarig alkoholbruk sees toleranse overfor nikotin. Disse to stoffene virker også synergisk på det mesolimbiske dopaminerge system.
Sist endret av exocytose; 6. august 2010 kl. 19:37.
Hvem bryr seg om alt dette fancy fagspråket?
Det eneste du trenger å vite er at når du har en moderat mengde alkohol i blodsystemet blir bare halvparten av nikotinen tatt opp i blodet i forhold til uten alkohol i systemet.
Sitat av Asmondai Vis innlegg
Hvem bryr seg om alt dette fancy fagspråket?
Det eneste du trenger å vite er at når du har en moderat mengde alkohol i blodsystemet blir bare halvparten av nikotinen tatt opp i blodet i forhold til uten alkohol i systemet.
Vis hele sitatet...
Folk som har en genuin interesse for medikamenter og rusmidler, og som ikke bare vanker på nFF for å finne ut "hvor mange hyppere trenger jeg for å bli stuka????+++".

CriminalMind, så du har aldri kjent et skikkelig nikotinsjokk?
Det er faktisk såpass ubehagelig at du nesten er nødt til å oppleve det!
Ta deg et par kraftige og kjappe bongtrekk med ren tobakk så skal du nok få deg et lite nikotinsjokk tenker jeg.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Folk som har en genuin interesse for medikamenter og rusmidler, og som ikke bare vanker på nFF for å finne ut "hvor mange hyppere trenger jeg for å bli stuka????+++".
Vis hele sitatet...
Jada, man er jo nødt til å være hobbykjemiker for å ha en genuin interesse for effekten av rusmidler. Jeg tror det faktum at kroppen bare tar opp halvparten av nikotinen i en alkoholrus var det han som startet denne tråden var ute etter, ikke masse kryptisk mas om ulike reseptorer som man må ha en universitetsgrad for å forstå.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Ok siden jeg er TS får jeg komme med et inspill. Jeg lurte nettop på dette spørsmålet fordi alkohol og nikotin er en skikkelig god blanding, fordi (det virker som) man tåler masse mer nikotin under alkoholpåvrikning. Svaret jeg fikk av exocytose besvarte spørsmålet.

Men uten den biokjemiske forklaringa hadde jeg spurt meg selv, hvorfor er det slik? Og da slapp jeg jo å finne ut det selv. Det er klart mange andre hadde greid seg med et rasjonelt svar men jeg likte det svaret, fordi det er et svar og ikke et svar i form av en påstand
Altså, hva er det da som skjer når man tar sin første snus? Er ikke det nikotinsjokk? Jeg syntes ikke det var en ubehagelig opplevelse i det hele tatt. Ble ganske svimmel, men syntes det var en deilig følelse. Skal sies at jeg satt mesteparten av tiden, om jeg hadde vært oppe og gått rundt hadde det muligens vært verre.
Sitat av Asmondai Vis innlegg
Jada, man er jo nødt til å være hobbykjemiker for å ha en genuin interesse for effekten av rusmidler. Jeg tror det faktum at kroppen bare tar opp halvparten av nikotinen i en alkoholrus var det han som startet denne tråden var ute etter, ikke masse kryptisk mas om ulike reseptorer som man må ha en universitetsgrad for å forstå.
Vis hele sitatet...
Noen liker å vite hvorfor ting er som de er, enkelt og greit.
Hvis man skal bedrive aktiviteter eller ha hobbyer og interesser så er det en fordel å vite hva man driver med.
Er du virkelig interessert innenfor et spesielt felt så er det ikke unaturlig å lære seg hvorfor og hvordan ting fungerer.
Selv om jeg er en utenforstående innenfor dette emnet så vil jeg nå absolutt tro at det er en stor fordel å kunne litt når man skal lefle med rusmidler.
Jeg syns innlegget som du kritiserer var interessant og dessuten var det godt faglig forklart så vidt meg bekjent.

Eller ble dette rett og slett for dumt for deg?
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Det er brukt et par feil ord i forklaringen, men den stemmer på sett og vis. Jeg skulle nok greid å lese meg til det selv, men akkurat der og da hadde det gått inn venstre øye og ut rasshølet eller noe sånt, hvis dere skjønner

Sitat av Waffaz Vis innlegg
Altså, hva er det da som skjer når man tar sin første snus? Er ikke det nikotinsjokk? Jeg syntes ikke det var en ubehagelig opplevelse i det hele tatt. Ble ganske svimmel, men syntes det var en deilig følelse. Skal sies at jeg satt mesteparten av tiden, om jeg hadde vært oppe og gått rundt hadde det muligens vært verre.
Vis hele sitatet...
Mitt første møte med nikotin var skruf stärk (40% mer nikotin), jeg hadde bare tullerøyket litt før det. Det smalt, kunne like gjerne vært ei bønne pensla med heroin. Jeg begynte å kjenne med dizzy og tenkte hmm digg, så dette er nikotin. Dette var på lan og drev å fargekorigerte en eldre skjerm for en kompis. Jeg satt, plutselig ble jeg veeeldig dizzy og litt småkvalm, så begynte jeg og få skikkelig blury syn og streker begynte å bli tynnere (masse forskjellig synsbedrag og hørselsbedrag). Så hører jeg plutselig sånn lavt i bakgrunn, såpass lavt at jeg kunne ha vært hørselsskada av en sprengt granat: Du har tatt den ut? Du skal ikke ha dn i så lenge!

Måtte sitte i fosterstilling 3 kvarter etterpå for ikke å spy. Og jeg forbannet fyren som ikke kunne opplyse om at det var Norges sterkeste snus

Det er niko-sjokk, når man må legge seg ned og konse for ikke å spy. Ellers går det an "å få mye nikotin" og føle seg behagelig, men det er ei hårfin grense. Får skjelden sjokk lenger nå, blir bare tung i hodet og småkvalm og da kan jeg ikke ha i meg mer i løpet av en 20-30 min. Med morras-blåsen er dette en uting, den som er så god til kaffen^^