Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  116 29392
Noen som vet hvilken snus som inneholder minst nikotin?
Sitat av Skull kid Vis innlegg
Noen som vet hvilken snus som inneholder minst nikotin?
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hvilken som inneholder minst men av erfaring så vet jeg at Mocca, catch og røda lacket er ganske svake.
Når jeg prøvde å slutte for en stund siden så kjøpte jeg meg catch eucalypkuksos ( den med mint), den funka veldig bra. Lite nikotin men føles sterk siden mint opplegge svir godt i leppa

Lykke til for de som prøver å slutte med sjiten der!
Anbefaler på det sterkeste å kjøpe deg snus for siste gang, da du tar den siste snusen, så tenker du at dette er den siste du skal ta, så slutter du. Skjenner mange kompiser som har gjordt dette med suksess.
Etter å ha lest denne å flere tråder, har jeg bestemt meg for å slutte. Sitter å koser meg med den siste General boksen min. Har bare brukt snus i 2 og et halv år, men har ikke klart meg 1 dag uten snus på en god stund. Wish me good luck !
Du trenger vell ikke akkurat å slutte å snuse, men redusere og ta deg en snus i spesielle anledninger

Lykke til!
Du må ville slutte å snuse for å kunne slutte.
Et annet alternativ kan jo være en form for NLP-teknikk. Noe ala det Paul McKenna driver med. Få hjernen din til å assosiere snus med noe vondt eller ubehagelig. Dette kan feks være å spise eller tygge på noe motbydelig mens du snuser eller noen som er praktisk gjennomførbart. Poenget er at du skaper en assosiasjon mellom snus og noe du virkelig hater og dermed mister lysten på snusen i seg selv.

Er sikkert ikke den enkleste metoden, men ville tro noe slikt kan funke bedre enn å bare gå "cold turky."
Trådstarter
morsomt å se at det ennå er liv i denne tråden.. tror vegardvg1 har et poeng.. hvis man virkelig ikke vil slutte så er det bare tull å prøve.. har selv "prøvd" et par ganger, men faller tilbake etter bare et par dager.. Brodern fikk seg ei dame som ikke tålte snus, og han klarte faktisk å slutte for hennes del, han hadde da snuset i 4-5 år.. jeg er nå på mitt 11'e og bruker en boks general white portion i døgnet... tror jeg blir nødt å finne meg ei dame som snuser
Vil se om jeg klarer det Har tatt 2 røyk siden igår, men har suget etter å ha noe under leppa !
Jeg vil også prøve å slutte. Har snust i 8 år, ca 2 bokser porsjon i uka. Har tidligere hatt noen opphold på opptil en mnd, men har alltid begynt igjen på en eller annen fest

Mye inspirasjon i denne tråden, innlegget om nikotinens effekt på blodårer og hjerterytme satte en støkk i meg ihvertfall...
Nikotintyggis fungerte overraskende bra for mitt vedkommende i alle fall. Skal selvfølgelig ikke overdrives, og jeg holdt meg til 1-3 tyggis i døgnet i starten og kuttet det ut gradvis etter et par måneder. Har nå ikke tatt en snus på 1 år, 4 måneder og noen dager (Ja, det var et nyttårsforsett for 2009 :P).
prøv å spis litt oftere! Det hjelper mot nikotinsuget!
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Den dagen madammen blir på tjukka måtte vist jeg slutte å snuse. Hun røyker så hun må selvsagt slutte, så da måtte jeg pent nødt til å slutte å snuse :/
Sitat av r0bin Vis innlegg
Den dagen madammen blir på tjukka måtte vist jeg slutte å snuse. Hun røyker så hun må selvsagt slutte, så da måtte jeg pent nødt til å slutte å snuse :/
Vis hele sitatet...
Selvsagt; det er jo skadelig for babyen at faren snuser.
Snusa fast i seks år, snus i leppa HELE tiden. Før fantes det nikotinfri snus, men smakte dritt, var som poser stappa med krydder, men nå kan de nesten ikke skilles mellom vanlig snus. Kjøpte meg to Niko frie bokser og trappa ned på de, hadde de i fem dager. Så var det slutt. Funka fett og anbefaler det sterkt!! Men jeg merka ikke noe annet enn at tenna mine blei litt bedre og følte meg reinere i kjeften
Sitat av Catchy Vis innlegg
Snusa fast i seks år, snus i leppa HELE tiden. Før fantes det nikotinfri snus, men smakte dritt, var som poser stappa med krydder, men nå kan de nesten ikke skilles mellom vanlig snus. Kjøpte meg to Niko frie bokser og trappa ned på de, hadde de i fem dager. Så var det slutt. Funka fett og anbefaler det sterkt!! Men jeg merka ikke noe annet enn at tenna mine blei litt bedre og følte meg reinere i kjeften
Vis hele sitatet...
Jeg snuser bare innimellom og på fest. Og ettersom jeg gjør dette vurderer jeg å kjøpe nikotinfri når jeg først skal snuse, istedenfor å bruke nikotin. Tror dette kan være smart med tanke på avhengighet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
etter 3 år med skruf, så fant eg ut på mandag at, hei eg kan slutte når eg vil, og det går sikkert fint, men nei, kan ikkje si noe om viljestyrken min, etter bare 3 timer slengte eg meg i bilen om kjørte på butikken:P
får prøve på en gradvis nedtrapping, kansje neste mandag.
Jeg klarer aldri slutte
Selv ville jeg ikke ha trappet ned ved hjelp av nikotinfri snus (http://www.nrk.no/nyheter/1.5608662).

Ville nok heller prøvd en cold-turkey hvor man forbereder seg godt, en kamerat som slutta sa det var jævlig de to første døgnene, men at suget så gradvis slapp taket.
Sitat av Banksy Vis innlegg
Selv ville jeg ikke ha trappet ned ved hjelp av nikotinfri snus (http://www.nrk.no/nyheter/1.5608662).

Ville nok heller prøvd en cold-turkey hvor man forbereder seg godt, en kamerat som slutta sa det var jævlig de to første døgnene, men at suget så gradvis slapp taket.
Vis hele sitatet...
Det der er en gammel artikkel og såvidt jeg kan huske ble dette produktet tatt av markedet og relansert uten samme bivirkninger.
Det er lett å slutte med snus, kompisen min har gjort det mange ganger!
Orket ikke lese gjennom alle sidene så nøye, sorry hvis noen har preket om dette. Du kan gå til legen og be om Zyban. Det er et nikotinavvenningspreparat som nesten garantert fungerer for alle og en hver. Du har sikkert hørt mye dritt om disse preparatene som skal være så fine og gode men likevel ikke fungerer. Men Zyban har en viss garanti for å fungere.

Zyban inneholder nemlig bupropionhydroklorid. Stoffet blir opprinnelig brukt som et moderat potent antidepressiva, og selges da under navnet Wellbutrin. Stoffet fungerer som en selektiv dopamin og noradrenalin reopptaks hemmer, og gir derfor mer energi og motvirker depresjon (dette kan i seg selv være en erstatning for nikotin).

I tillegg til å fungere på dopamin og noradrenalin reseptorer, fungerer bupropion også som antagonist ved en acetyl-nikotinreseptor (nAChR). Spesifikt ved subenhetskombinasjonen α3 og β4, som er lokalisert i den automatiske ganglia (et celle-kluster i sentralnervesystemet).

Det tar litt tid å venne kroppen til stoffet, alt ifra 2 uker til 2 måneder. Har selv brukt Zyban for et år siden da jeg måtte kutte betraktelig ned på røykinga, tok ca 3-4 uker før jeg kjente effekt. Det fungerte veldig godt.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Orket ikke lese gjennom alle sidene så nøye, sorry hvis noen har preket om dette. Du kan gå til legen og be om Zyban. Det er et nikotinavvenningspreparat som nesten garantert fungerer for alle og en hver. Du har sikkert hørt mye dritt om disse preparatene som skal være så fine og gode men likevel ikke fungerer. Men Zyban har en viss garanti for å fungere.

Zyban inneholder nemlig bupropionhydroklorid. Stoffet blir opprinnelig brukt som et moderat potent antidepressiva, og selges da under navnet Wellbutrin. Stoffet fungerer som en selektiv dopamin og noradrenalin reopptaks hemmer, og gir derfor mer energi og motvirker depresjon (dette kan i seg selv være en erstatning for nikotin).

I tillegg til å fungere på dopamin og noradrenalin reseptorer, fungerer bupropion også som antagonist ved en acetyl-nikotinreseptor (nAChR). Spesifikt ved subenhetskombinasjonen α3 og β4, som er lokalisert i den automatiske ganglia (et celle-kluster i sentralnervesystemet).

Det tar litt tid å venne kroppen til stoffet, alt ifra 2 uker til 2 måneder. Har selv brukt Zyban for et år siden da jeg måtte kutte betraktelig ned på røykinga, tok ca 3-4 uker før jeg kjente effekt. Det fungerte veldig godt.
Vis hele sitatet...
Men er det da like vanskelig å slutte med dette Zyban-stoffet som med nikotinen?
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Men er det da like vanskelig å slutte med dette Zyban-stoffet som med nikotinen?
Vis hele sitatet...
Det er lettere å trappe ned på piller enn det er å ta inn og ut snusbleia hele tida da. Jeg tok cold turkey på Zyban, ingen abstinenser eller kraftig nikotinsug. Jeg begynte å føle meg så flat og lite engasjert av de andre effektene bupropion gir så jeg valgte og slutte. Dette er en mer ukjent bieffekt, men fy faen det er leit å tenke på i ettertid. Jeg kunne sitte en hel dag på en stol og ikke føle at jeg kjeda meg, gjorde ikke det da men det var sånn det var.
Å slutte å røyke eller snuse er akkurat så vanskelig som du gjør det til. Hver gang du får lyst på en røyk, eller en "pris" — la være å ta en røyk eller "pris". Man kan gjøre årevis med forberedelser med nedtrapping og stappe seg full av alskens preparater, fra tyggegummi til antidepressiva, men det bunner og grunner i å la være å røyke/snuse. Nikotinsuget kommer, men det blir ikke bedre av å velte seg i selvmedlidenhet og forsterke følelsen av at det er vanskelig med et halvt apotek og ei bokhylle med kjerringråd. Ikke tillat suget å bli verre enn det må være, og fokuser heller på hvor lite viljestyrke det egentlig kreves for å overkomme noe så trivielt som et forbigående nikotinsug.

Jeg slutta å røyke på dagen etter å ha røyka forholdsvis tett i 10 år, og det er ikke vanskelig. Den eneste motivasjonen jeg hadde var at jeg ikke lenger ville være avhengig av noe jeg ikke trenger å være avhengig av. Jo mer du gjør ut av det, desto vanskeligere blir det. Slutt "cold turkey" uten noe om og men, og om du så skulle ende med å ta deg en "pris" eller røyk etter du har slutta, så ikke bruk det som en unnskyldning for "å sprekke" — du trenger ikke fortsette av den grunn.
Sist endret av Provo; 3. august 2010 kl. 17:47.
Veldig enig i mye av det der Provo. Som du sier er det dumt og si at man sprakk, for så å begynne med like mye tobakk som før. Ta det litt med måte, ikke overdriv så fælt. Trenger du virkelig en tjuepakk om dagen? -Nei. Når du har tatt deg "morras-blåsen" til en kopp kaffe og føler deg skikkelig stappa med nikotin er det ikke noe vits og tenne seg en ny blås etter 15min (hvis du greier å holde deg så lenge). Du vil ikke få samme gode nikotin følelsen, og du risikerer og bli lettere nikotinforgiftet/ få nikotinsjokk. Det er ikke behagelig. Det går an å greie seg med noen trekk da og noen trekk da.

Selv bruker jeg rulletobakk, da jeg røyker veldig lite og det blir billigere. Det hindrer meg i å røyke mens jeg går (er ikke ikke pro å kan rulle mens jeg står). Det tar tid å rulle, blir det også mindre. Tobakken smaker bedre og man får ikke den ekle kjemikaliske ettersmaken som sigaretter gir. Det er også hvertfall 50 rullings i ei pakke med tobakk og allerede da har man spart penger. Så lenge man ikke lager seg svære blunts da, eller har tobakken i pipe.

Et skikkelig gjerrig-knark triks: Når man har røyka rullingsen nesten helt inn og leppa og fingra nesten blir brent så stomper man den. Ta ut den tobakken som er igjen innerst da og putt den oppi pakka igjen. Etter ca 3-4 ganger med dette så har du faktisk en hel rullings til som ellers ville blitt liggende i askebegeret. (Nei jeg praktiserer ikke dette)

Jeg refererer (<-uff) til røyk her, men det samme går også for snus (alt annet enn det om rulletobakken såklart).
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Veldig enig i mye av det der Provo. Som du sier er det dumt og si at man sprakk, for så å begynne med like mye tobakk som før.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er, hvorfor begynne igjen i det hele tatt? Selv om du "var så dum" å ta en røyk/snus på byen en gang, hvorfor skal man fortsette dagen etterpå? Den ene røyken/snusen medfører ikke nødvendighet for flere senere.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det jeg mener er, hvorfor begynne igjen i det hele tatt? Selv om du "var så dum" å ta en røyk/snus på byen en gang, hvorfor skal man fortsette dagen etterpå? Den ene røyken/snusen medfører ikke nødvendighet for flere senere.
Vis hele sitatet...
Skjønner poenget. Det er klart det beste å ikke bruke noe i det hele tatt, og kroppen blir ikke avhengig av nikotin før etter langtidsbruk. Men jeg syns det er greit å unne seg litt ekstra iblant. Men det er ikke alle som har viljestyrke eller selvkontroll nok til å holde seg til en gang iblant
Jeg sluttet etter 6 år, benyttet annledningen på helvettesuka i forsvaret hvor ingen får ha snus eller mat i 7 dager, etter øvelsen fortsatte jeg med ca 1 snus om dagen i et par uker helt til jeg følte det var null stress å slutte helt, hendte flere ganger at jeg glemte den daglige snusen :P Jeg fikk hvertfall et enormt behov for småsnacks hele tiden, det ble utrolig mye potetgull, godteri osv. Sikkert fordi du er vant til at når du har lyst på noe godt, så tar du deg bare en snus. Energinivået vet jeg ikke om, det kommer helt an på om du trener eller ikke spør du meg, ingenting som å føle at man er sund og i god form. Festrøykingen har tatt litt mer av, men jeg bruker hvertfall ikke over 2000 spenn i måneden på snus lenger.
Skulle jeg sluttet og snuse,noe som mest sannsynlig ikke kommer til og skje, så hadde jeg begynt med og trappe ned på snusingen. Tatt en pris som start,kanskje 3 ganger om dagen,en morgen en middag og en kveld. Og følt den en liten stund,og deretter ta en ved middag og en kveld, og til slutt bare en kveld og bestemt meg en for at det var den siste en vakker dag. MEN bare vær bestemt nok så klarer du vell og slutte med en gang, lettere sagt en gjort,men har du viljestyrke bør du klare det (Y) Lykke til
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Men abstinensene kommer til å være like store de resterende 22 timene av dagen hvor du ikke har snus i kjeften, som den ville vært om du sluttet komplett. Cold turkey or no turkey. Om du trapper ned slik du sier, og på den måten har snus/tobakk tilgjengelig, er det ekstremt mye lettere å "ta én, just this time", og da er du egentlig like langt.
Sist endret av ticks; 4. august 2010 kl. 13:34.
Herregud dere snakker om å trappe ned på snus akkurat som det skulle være harde medisiner dere snakker om
Jeg synstes heller de ikke er noen dum ide og slutte å snuse. Jeg begynte for noen måneder siden, men jeg har faktisk begynt å merke at snusen ikke har samme effekten som før. Og ser ikke vitsen me å snuse da..
Sitat av fknl Vis innlegg
"Du skal være trofast mot Generalen!"
Vis hele sitatet...
hahahaha, beste jeg har hørt på lang tid!
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Det er lett å slutte med snus, kompisen min har gjort det mange ganger!
Vis hele sitatet...
Viser ikke det at han ikke er fullt så god? Siden han ble nødt til å gjøre det mer enn en gang?
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Herregud dere snakker om å trappe ned på snus akkurat som det skulle være harde medisiner dere snakker om
Vis hele sitatet...
Det blir jo som en kompis opp igjennom åra .

Vanskelig å slutte, men hvis man virkelig bestemmer seg for det burde det gå greit.
Sitat av Loony Vis innlegg
Viser ikke det at han ikke er fullt så god? Siden han ble nødt til å gjøre det mer enn en gang?
Vis hele sitatet...
Forstår du virkelig ikke ironien, eller er du bare så dum?
Ikke hør på alt dette tøvet om hvor vanskelig det er å slutte med nikotin. Det er bare deg akkurat det kommer ann på. Om du vil lide på noen som helst måte uten snusen din er det kun deg som kan finne ut, det værste du gjør før du går inn i en avvenningsperiode er å grue deg.

Jeg sluttet med røyken i fjor. Jeg hadde røkt i 7 år. Jeg gruet meg fælt, men ikke så mye som ved de forrige slutte-forsøkene mine. Derfor greide jeg det. Jeg spiste mye (sunn)mat, pastiller og tyggis i denne perioden, samtidig som jeg spilte mye fotball med venner og var mye i fysisk aktivitet. fysisk aktivitet er nøkkelen til en smertefri slutte periode da dette så absolutt vil kverke alt som heter abstinenser om du er av min sort. Man vil føle at noe er feil, eller mangler - men man må ha perspektiv stort nok til å innse at dette er kun hjernen din som prøver å lure i deg mer nikotin.

Lykke til, ikke hør på de som sier det er vanskelig for det ER lett om du bare gidder.
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Ikke hør på alt dette tøvet om hvor vanskelig det er å slutte med nikotin. Det er bare deg akkurat det kommer ann på. Om du vil lide på noen som helst måte uten snusen din er det kun deg som kan finne ut, det værste du gjør før du går inn i en avvenningsperiode er å grue deg.

Jeg sluttet med røyken i fjor. Jeg hadde røkt i 7 år. Jeg gruet meg fælt, men ikke så mye som ved de forrige slutte-forsøkene mine. Derfor greide jeg det. Jeg spiste mye (sunn)mat, pastiller og tyggis i denne perioden, samtidig som jeg spilte mye fotball med venner og var mye i fysisk aktivitet. fysisk aktivitet er nøkkelen til en smertefri slutte periode da dette så absolutt vil kverke alt som heter abstinenser om du er av min sort. Man vil føle at noe er feil, eller mangler - men man må ha perspektiv stort nok til å innse at dette er kun hjernen din som prøver å lure i deg mer nikotin.

Lykke til, ikke hør på de som sier det er vanskelig for det ER lett om du bare gidder.
Vis hele sitatet...

Er det bare jeg som tenker på at hvis jeg slutter med snus , Hva skal jeg gjøre etterpå da?
Sitat av Inpact Vis innlegg
Er det bare jeg som tenker på at hvis jeg slutter med snus , Hva skal jeg gjøre etterpå da?
Vis hele sitatet...
Ja, det er det bare du som tenker. Eller, det er det bare du som påstår at du tenker, mens du selvsagt ikke er så dum som du ønsker å fremstå som.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, det er det bare du som tenker. Eller, det er det bare du som påstår at du tenker, mens du selvsagt ikke er så dum som du ønsker å fremstå som.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker ikke å fremstå som dum, Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre etterpå. Er avhengig av nikotin.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Alt det samme du alltid gjør, bare uten snusen i kjeften?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
jeg sliter med skjelving etter mangel på snus i 2 dager
Jeg tok en operasjon og ble bedt om å holde meg unna nikotin i 3 måneder.
Funket helt perfekt og jeg er inne i min andre måned nå, null stress null stress.
Har brukt snus 8 år selv nå, å syns er veldig godt. Er totalt avhengig av general løs. Jeg dytter inn en klype, så har jeg den i 2-3 timer så tar jeg meg en ny en med en gang. Jeg spiser med snus og jeg sover med snus. Har jeg ikke noe sted å spytte den så svelger jeg den. Folk tror jeg er gal.. Men det har bare blitt en så stor uvane.

Var hos tannpleieren forige uke, å da sa hun at tannkjøttet hadde trukket seg så mye sammen at hun skulle tro jeg hadde brukt snus i 30 år.. Da jeg bare er 19(ja, begynte faktisk da jeg var 11 år, dum som jeg var!) så kom dette som et sjokk Da bestemte jeg meg for å gjøre noe med dette. Det er jo bare å slutte har jeg altid tenkt.
Har nå den siste uken hatt ekstremt vondt i overleppa da jeg har hatt snus, så nå har jeg bestemt meg for å kutte ut. "Kaldkalkun"

Ting jeg er litt redd for er slikt som å putte i seg for mye snacks osv. Er litt overvektig. Ikke mye, men 10-15 kg for mye. Så jeg skal prøve å bruke epler, brokoli o.l som snacks i stedenfor sjokis og all den dritten.

Har tenkt på dette lenge nå så er rimelig gira. Spytta ut snusen rett før jeg begynte å skrive foresten, å det klør allerede
Haha.
Gikk tom for snus slik ved 11 tiden i dag tidlig , og da gikk det opp får meg at jeg skulle slutte. Og her sitter jeg med to præller i overleppa

Damn
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har snust i ca. ett år (en boks i døgnet) og skal prøve å slutte nå. Det jeg syns er mest vanskelig er å ikke snuse om natten. Jeg har søvnproblemer (har hatt det hele livet) og våkner opp mange ganger i løpet av natten. Etter jeg begynte å snuse så har jeg tatt meg en snus hver gang jeg våknet opp, og når jeg tok snusen ut, så sovnet jeg med en gang. Jeg snuste mest general ekstra sterk porsjon, men så byttet jeg om til 02, og nå har jeg sånn halvveis byttet om til 01. Men imorgen skal jeg kjøpe catch og snuse det ett par dager og så bytte over til nikotinfri. Håper planen min funker... :P Noen som har noen gode råd til en person uten selvdisiplin som egentlig ikke vil slutte? X)
Det som blir så dumt med snus er at man gjerne til slutt utvikler seg til å ha den i kkeften 24/7 bokstavelig talt. Med røyk har du kun muligheten ute, da Norges lov forbyr annet. Annet enn i hjemmet da selvklart. Snus kan man tillate seg hele tiden. Sånn sett er det bedre å røyke. Og man skal holde på i mange fler år med røyk enn med snus, for å få sevære skader.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Det som blir så dumt med snus er at man gjerne til slutt utvikler seg til å ha den i kkeften 24/7 bokstavelig talt. Med røyk har du kun muligheten ute, da Norges lov forbyr annet. Annet enn i hjemmet da selvklart. Snus kan man tillate seg hele tiden. Sånn sett er det bedre å røyke. Og man skal holde på i mange fler år med røyk enn med snus, for å få sevære skader.
Vis hele sitatet...
Det er sant det der.. Man sitter med snus konstant! Noe som gjør at man egentlig ikke har noe god smak i kjeften.. Og man får dårlig ånde.


Jeg klarte faktisk å slutte.. Det var leit, men det er jammen verdt det!
Mitt tips er å tygg tyggis å drikk vann Jeg har kutta ut både cola og snus på en gang. Det betyr også at jeg har mer penger til overs, og at jeg lever sunnere
hold deg opptatt, hvis du gjør det så pleier man ikke tenke på det. Funket i hvertfall for meg