Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1147
jeg skal kjøpe meg en ny pc nå snart men har lite peiling,er dette her brukbart oppsett? er en kompis som har satt i sammen det



Kabinett: Cooler Master Stacker 831 Sølv, 2x12cm vifter, aluminum
Hovedkort: Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775, ATX,Firewire,GbLAN,DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)16
CPU: Intel Core™ 2 Quad Extreme QX9650 3GHz ,LGA775,1333MHz,45nm, 12MB
RAM: Corsair TWIN2X 8500C5 DDR2, 4096MB CL5
Skjermkort (SLi): 2x EVGA GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I
HDD 1(Windows installasjon): Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM
HDD 2: Seagate Barracuda 7200.11 500GB, SATA-300, 32MB, 7200RPM
HDD 3: Seagate Barracuda 7200.11 500GB, SATA-300, 32MB, 7200RPM
Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer ,PCI
Multikortleser: eMagic USB 2.0 multikortleser for CF I/II,SM,MMC/SD/SDHC,MS,xD (høyhastighet)
DVD/Blueray: LiteOn DVD+/-RW Blueray Bulk
Operativsystem: Microsoft Windows Vista Ultimate English
Mus: Logitech MX518 Optical Mouse, USB
Musematte: Qpad|CT, Black, Large, 4mm, Gamingmatte med Hybratek overflate og glidz
Tastatur: Logitech Media Keyboard 600 USB
Skjerm: BenQ 22" LCD T221W TCO03 Silver 1680x1050, 1000:1,VGA/DVI
Strømforsyning: Thermaltake Toughpower 1200W, Modular, 8xSATA, ATX/EPS, 6/8xPCI-E, 20/24pin
Multikortleser: eMagic USB 2.0 multikortleser for CF I/II,SM,MMC/SD/SDHC,MS,xD (høyhastighet)
Du tror du får brukt for det, men det gjør du ikke. Jeg har personlig aldri brukt den jeg har. Det er sikkert ikke mangen kronene, men du sparer jo litt penger på det også.
Noe annet en MX518 musa værtfall.
Razer Copperhead eller Logitech G5 er bedre
Trådstarter
49 3
Sitat av Jack Daniels
Noe annet en MX518 musa værtfall.
Razer Copperhead eller Logitech G5 er bedre
Vis hele sitatet...
Takk for tipset!
Også ville jeg vell egentlig tatt en Samsung SyncMaster 22" istede for en BenQ.
Jeg ville også bare ha driti i Minnekort leseren(e).
Trådstarter
49 3
Sitat av Jack Daniels
Også ville jeg vell egentlig tatt en Samsung SyncMaster 22" istede for en BenQ.
Jeg ville også bare ha driti i Minnekort leseren(e).
Vis hele sitatet...
okay da går jeg får en samsung tenker jeg! grunnen for att Minnekort leseren står der er att kompisen min har bygd opp samme pc,han trengte det! såe korte driter jeg i:P
Samsung SyncMaster 226BW Skal selv kjøpe meg en sånn skjerm
Logitech G5 Bra mus, som nevnt tidligere
Kan kanskje lønne seg å kjøpe begge deler fra samme nettbutikk, sånn at de blir sendt sammen.
Tror egentlig ikke det lønner seg i.o.m. at skjermen er 300,- dyrere på komplett..
Trådstarter
49 3
Sitat av AudunlS
Samsung SyncMaster 226BW Skal selv kjøpe meg en sånn skjerm
Logitech G5 Bra mus, som nevnt tidligere
Kan kanskje lønne seg å kjøpe begge deler fra samme nettbutikk, sånn at de blir sendt sammen.
Tror egentlig ikke det lønner seg i.o.m. at skjermen er 300,- dyrere på komplett..
Vis hele sitatet...
yes thx for tips! ja planen min er og kjøpe det meste inne på komplett! sånn at det ikke blir så mye surr. da bytter jeg nok ut skjerm og mus,med Samsung SyncMaster og Logitech G5.
Sist endret av soney1234; 17. mars 2008 kl. 11:22.
Hvis du skal kjøpe alle deler løst fra komplett lønner det seg nok å kjøpe skjermen der også.
Trådstarter
49 3
Sitat av AudunlS
Hvis du skal kjøpe alle deler løst fra komplett lønner det seg nok å kjøpe skjermen der også.
Vis hele sitatet...
Yes! sant det. men alt det andre ser bra ut eller?
Om du er rik er det et bra oppsett ja, men selv synes jeg over 7k bare for CPU er litt i dyreste laget, særlig når du kan kjøpe en Q6600 eller en Q9450 (som benytter seg av 45nm teknologien og er rett rundt hjørnet, selv ville jeg ventet på denne), til 2000,- og klokke den lett opp til samme klokkehastighet som den til 7k.

Jeg ville også byttet ut GTX kortene med 8800GTS 512mb yter like bra, tar mindre plass, er billigere, produserer mindre varme, og bruker nyere teknologi (G92)

Hadde også vært greit å vite hva budsjettet er, og fått linker til komponentene. Raptor disken er også ganske unødvendig da den ikke gir noe særlig bedre ytelse. Ville heller satt 500gb diskene sammen i RAID som gir bedre ytelse.

Bruk heller noen hundrelapper mer på et hovedkort med 780i chipset, f.eks dette.
Også så nevnt over tror jeg Samsung 226BW vil være et bedre valg av skjerm.
Trådstarter
49 3
Sitat av zipp
Om du er rik er det et bra oppsett ja, men selv synes jeg over 7k bare for CPU er litt i dyreste laget, særlig når du kan kjøpe en Q6600 eller en Q9450 (som benytter seg av 45nm teknologien og er rett rundt hjørnet, selv ville jeg ventet på denne), til 2000,- og klokke den lett opp til samme klokkehastighet som den til 7k.

Jeg ville også byttet ut GTX kortene med 8800GTS 512mb yter like bra, tar mindre plass, er billigere, produserer mindre varme, og bruker nyere teknologi (G92)

Hadde også vært greit å vite hva budsjettet er, og fått linker til komponentene. Raptor disken er også ganske unødvendig da den ikke gir noe særlig bedre ytelse. Ville heller satt 500gb diskene sammen i RAID som gir bedre ytelse.

Bruk heller noen hundrelapper mer på et hovedkort med 780i chipset, f.eks dette.
Også så nevnt over tror jeg Samsung 226BW vil være et bedre valg av skjerm.
Vis hele sitatet...
penger er ikke noe stress! kan jeg få det billigere og like bra så er det jo topp det oxo
okay da blir det ett par endringer! da smeller jeg inn det du tipsa om oxo

tusen takk for hjelpen og svar
Sitat av soney1234
penger er ikke noe stress! kan jeg få det billigere og like bra så er det jo topp det oxo
okay da blir det ett par endringer! da smeller jeg inn det du tipsa om oxo

tusen takk for hjelpen og svar
Vis hele sitatet...
Om du leser 5 min i en "how to overclock" guide, kan du lett spare deg 5000 kr på cpu. Du kunne kjøpt en god gamer pc bare av de pengene du hadde tenkt å bruke på prosessoren.
Enig med zipp. 7k for bare cpu er waste, hvis du ikke er sønnen til Stein Erik Hagen elns.
Når du allikevel skal bruke så mye penger på en pc kan du heller kjøpe bedre RAM. Koster, men er bedre.
F.eks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332669

I tillegg kan du kjøre 2 SATA disker på 1TB i RAID og få kraftig forbedret ytelse.
F.eks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340274

Kanskje kjøre vannkjøling også, når du først skal ha skikkelig pc.

Edit: Kanskje 24" skjerm også.. Eller 2 :O
Sist endret av Blå Gummitenner; 17. mars 2008 kl. 15:24.
Det jeg ikke fatter er hvorfor du skal ha et så fett SLI-oppsett uten en skjerm som kan dra nytte av det. Ville satset på en god 24", evt. en 30".
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336729

Ellers kan du jo kjøpe to 22" og ha dualscreen oppsett

Edit: leif
Sist endret av Blå Gummitenner; 17. mars 2008 kl. 15:35.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Nichotin
Det jeg ikke fatter er hvorfor du skal ha et så fett SLI-oppsett uten en skjerm som kan dra nytte av det. Ville satset på en god 24", evt. en 30".
Vis hele sitatet...
Enig, f.eks:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336729

http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...px?plid=101130
Trådstarter
49 3
Takk så meget for all hjelp!

vannkjøling er det bedre enn vifte?

da blir det 2 stk samsung 24" skjermer!

oxo bytter jeg ut diskene med 2 sata disker 1 TB!

da skal alt være i boks? ikke noen flere endringer nå?
om du er flink med software ++ er vell kansje ikke dette et problem men har lest/hørt at vista er dritt og skaper bare problemer, så kansje du burde satse på XP ?
ellers så det ganske så bra ut heldig som har råd til så sinnsyk pc

Edit: jeg støtter iden om copperhead, er en deilli mus! har den selv og er 100% fornøyd
Sist endret av Holmen; 18. mars 2008 kl. 05:02.
No offence, men faktumet at du spørs så mye etter hjelp, forteller meg at du har en overkill pc som du ikke langt nær har bruk for, men bare vil ha, bare for å ha fet pc.

Uansett, jeg vil ikke anbefale deg å starte med noe vannkjøling, med mindre du har seriøst peiling på det. Noe som det kan virke du ikke har.

Sist endret av Volch0k; 18. mars 2008 kl. 04:47.
Trådstarter
49 3
Sitat av christian.!.!
om du er flink med software ++ er vell kansje ikke dette et problem men har lest/hørt at vista er dritt og skaper bare problemer, så kansje du burde satse på XP ?
ellers så det ganske så bra ut heldig som har råd til så sinnsyk pc

Edit: jeg støtter iden om copperhead, er en deilli mus! har den selv og er 100% fornøyd
Vis hele sitatet...
ja christian tror jeg skal satse på gode gamle xp!

Sitat av Volch0k
No offence, men faktumet at du spørs så mye etter hjelp, forteller meg at du har en overkill pc som du ikke langt nær har bruk for, men bare vil ha, bare for å ha fet pc.

Uansett, jeg vil ikke anbefale deg å starte med noe vannkjøling, med mindre du har seriøst peiling på det. Noe som det kan virke du ikke har.

Vis hele sitatet...
nei har ikke så mye peiling om pc og sånt! men jo jeg kan jo litt

nei er ikke bare på grund av det,men kult med fet pc og?

og jeg er så dritt lei lægging og treg pc fortiden på tide med en som sparker litt
Sist endret av soney1234; 18. mars 2008 kl. 04:56.
Sitat av soney1234
ja christian tror jeg skal satse på gode gamle xp!


nei har ikke så mye peiling om pc og sånt! men jo jeg kan jo litt

nei er ikke bare på grund av det,men kult med fet pc og?

og jeg er så dritt lei lægging og treg pc fortiden på tide med en som sparker litt
Vis hele sitatet...
"Litt peiling" er ikke nok til å ha vannkjøling IMO. Utrolig lite kult med lekasjer i en datamaskin til så høy pris.
Skjønner deg egetlig fult ut. Men seriøst, ikke gå for noe vannkjøling, det er noe dritt spørr du meg. Dualscreen tho, er alltid nice
Trådstarter
49 3
Sitat av Unify
"Litt peiling" er ikke nok til å ha vannkjøling IMO. Utrolig lite kult med lekasjer i en datamaskin til så høy pris.
Vis hele sitatet...
er det så vanskli og ha vannkjøling da?:P

men men jeg har alt jeg trenger nå takk for gode tips!


GOD PÅSKE
Sitat av Volch0k
Skjønner deg egetlig fult ut. Men seriøst, ikke gå for noe vannkjøling, det er noe dritt spørr du meg. Dualscreen tho, er alltid nice
Vis hele sitatet...

kan jo alltids senke den i baby olje

no worries for kortslutting osv, men er jo dritt om du skal på lan da!

with great computers comes great responsibillity elns


Sitat av soney1234
GOD PÅSKE
Vis hele sitatet...
likeså
Sist endret av Holmen; 18. mars 2008 kl. 05:09.
Trådstarter
49 3
Sitat av Volch0k
Skjønner deg egetlig fult ut. Men seriøst, ikke gå for noe vannkjøling, det er noe dritt spørr du meg. Dualscreen tho, er alltid nice
Vis hele sitatet...
jupp:P ja driter i vanne,går for vifter

Sitat av christian.!.!
kan jo alltids senke den i baby olje

no worries for kortslutting osv, men er jo dritt om du skal på lan da!

with great computers comes great responsibillity elns




likeså
Vis hele sitatet...
Hahaha pent:P
Sitat av soney1234
jupp:P ja driter i vanne,går for vifter
Vis hele sitatet...
Om du har tenkt å overklokke cpu kan det være lurt å kjøpe en bedre kjøler, den som følger med er ikke alltid like bra. Jeg kan anbefale denne, har den selv og er meget fornøyd.
Sist endret av zipp; 18. mars 2008 kl. 11:47.